B205E öljyvalo
B205E öljyvalo
Juuri kun ehti vesipumpun vaihtaa että jäähäri vuoto loppui niin tuli uusi ongelma…. Öljy valo syttyy 1-2 vaihteella välillä kun kierrokset alhaalla. Nyt myös huomasin että heti kun on antanut ”kaasua” (kovempaa vauhtia ajanut) syö auto öljyä ja kun jää ”parkittamaan” sytty öljynpaine valo ja öljyn lisäämisen jälkeen valo häviää. Ei ennen ole valittanut yhtään öljystä eikä savuta. Viimeisin öljyn ja suodattimen vaihto 8,5tkm. Sen nyt ensiksi hoidan mutta onko jotain yleistä tälläinen käyttäytyminen?
Viimeksi muokannut Bäri01, La Maalis 18, 2023 00:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: B205E öljyvalo
Moottori on valmis ja se on vaihtokunnossa. Syynä on moottorin laakereiden vauriot, etenkin runkolinjassa. Öljynpaine karkaa sieltä ja tuo on tyypillinen oire juuri siitä.
Moottorin öljypohja auki ja laakeriputkit auki.. siitä se lähtee. Jos öljyä häviää, niin männänrenkaat ovat syypää siihen. Joten moottoriremontti edessä.
Moottorin öljypohja auki ja laakeriputkit auki.. siitä se lähtee. Jos öljyä häviää, niin männänrenkaat ovat syypää siihen. Joten moottoriremontti edessä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B205E öljyvalo
Pakari kirjoitti: ↑Pe Maalis 17, 2023 23:47Moottori on valmis ja se on vaihtokunnossa. Syynä on moottorin laakereiden vauriot, etenkin runkolinjassa. Öljynpaine karkaa sieltä ja tuo on tyypillinen oire juuri siitä.
Moottorin öljypohja auki ja laakeriputkit auki.. siitä se lähtee. Jos öljyä häviää, niin männänrenkaat ovat syypää siihen. Joten moottoriremontti edessä.
No voi perskule. Onko nämä näitä etanoli ohjelmaisten ongelmia juurikin. Autollahan vasta tuli 250tkm täyteen… Termari auki eli 73-75 näyttää ajossa niin voiko olla vaikutusta?
Re: B205E öljyvalo
Ei ole. Kyllä kyseinen moottori on vuosimalliin 2004 asti hyvin ongelmainen huohotuksen ja karstoittumisen kanssa. Etanolikäyttöön siirtyminen sitten helposti irrottaa sen karstan, joka kulkeutuu öljypohjan imusihtiin tukkien sen ja aiheuttaen öljynpaineen alentuman, ja ennen pitkää moottorin vaurioitumisen. Etanoli ei ole siis juurisyy vaurioon, vaan aiemmin moottoriin muodostunut karsta, joka on lähtenyt liikkeelle. Näitä vaurioita on vakiomoottoreista lähtien ja aikoinaan vaihdettu paljon tehtaan takuun piiriin.
Täältä kuvia ja ohjeet öljypohjan irrotukseen:
viewtopic.php?f=59&t=121092
Täältä kuvia ja ohjeet öljypohjan irrotukseen:
viewtopic.php?f=59&t=121092
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B205E öljyvalo
Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 18, 2023 07:07Ei ole. Kyllä kyseinen moottori on vuosimalliin 2004 asti hyvin ongelmainen huohotuksen ja karstoittumisen kanssa. Etanolikäyttöön siirtyminen sitten helposti irrottaa sen karstan, joka kulkeutuu öljypohjan imusihtiin tukkien sen ja aiheuttaen öljynpaineen alentuman, ja ennen pitkää moottorin vaurioitumisen. Etanoli ei ole siis juurisyy vaurioon, vaan aiemmin moottoriin muodostunut karsta, joka on lähtenyt liikkeelle. Näitä vaurioita on vakiomoottoreista lähtien ja aikoinaan vaihdettu paljon tehtaan takuun piiriin.
Täältä kuvia ja ohjeet öljypohjan irrotukseen:
viewtopic.php?f=59&t=121092
13tkm sitten ja tältä näytti moottori? Ei ole mitenkään likaisen näköinen tuossa ollut… https://files.fm/u/6tffgbfnu ihme jos sihdin sitten tukkinut
Re: B205E öljyvalo
Itse vaihtaisin ensin öljypaineanturin. Jos valo vilkkuu edelleen niin sitten öljynpaineen mittaus.
Itselläni ollut samanlainen ongelma joka oli anturivika. Samalla Saabilla ajetaan edelleen.
Itselläni ollut samanlainen ongelma joka oli anturivika. Samalla Saabilla ajetaan edelleen.
# 1869
9-3 2,0 T A Aero Cabriolet -02 BP
9-5 1,9 TiD A Sedan -09
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP
9-3 2,0 T A Aero Cabriolet -02 BP
9-5 1,9 TiD A Sedan -09
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP
Re: B205E öljyvalo
No tänään alkoi kunnolla vilkkumaan. Liikennevaloissa kun oli pysähdyksissä vilkahti n.sekunnin ajan plimplom äänellä. Sama homma kun ajoin pysähdyksiin prisman parkkihalliin prkl..
Näkeekö muuten OpenSIDistä jotain tähän liittyvää?
Re: B205E öljyvalo
Alkoi muuten nyt mietityttämään että paljonko jossain pajalla maksaisi öljypohjan ja sihdin puhdistu?
Re: B205E öljyvalo
Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 18, 2023 07:07Ei ole. Kyllä kyseinen moottori on vuosimalliin 2004 asti hyvin ongelmainen huohotuksen ja karstoittumisen kanssa. Etanolikäyttöön siirtyminen sitten helposti irrottaa sen karstan, joka kulkeutuu öljypohjan imusihtiin tukkien sen ja aiheuttaen öljynpaineen alentuman, ja ennen pitkää moottorin vaurioitumisen. Etanoli ei ole siis juurisyy vaurioon, vaan aiemmin moottoriin muodostunut karsta, joka on lähtenyt liikkeelle. Näitä vaurioita on vakiomoottoreista lähtien ja aikoinaan vaihdettu paljon tehtaan takuun piiriin.
Täältä kuvia ja ohjeet öljypohjan irrotukseen:
viewtopic.php?f=59&t=121092
Otin selvää ja autoon tehty huohotinpäivitys + moottorihuuhtelu 18tkm sitten. Eikö tällä huohotinpäivityksellä pitäisi tämä ongelma ollut korjattu?
Re: B205E öljyvalo
Pelkkä pohjan avaaminen on mielestäni rahanhukkaa. Kone vaatii näillä tiedoilla vähintään laakeroinnin putsauksen lisäksi, jos kampiakseli sattuisikin vielä olemaan käyttökelpoinen, ja siltikin jää jäljelle tuo öljynkulutusongelma, joka johtuu lähes varmasti kuoleentuneista männänrenkaista. Eli koneessa on myös rengastuksen tarve...
Öljynpainevalo kun näissä syttyy niin vahinko on käytännössä tapahtunut jo. Ajaminen ja käyttäminen pitäisi lopettaa välittömästi ja matkan jatkua hinurilla, että moottori olisi vielä jotenkin pelastettavissa.
Öljynpainevalo kun näissä syttyy niin vahinko on käytännössä tapahtunut jo. Ajaminen ja käyttäminen pitäisi lopettaa välittömästi ja matkan jatkua hinurilla, että moottori olisi vielä jotenkin pelastettavissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B205E öljyvalo
Ei. Huohotinvaiva korjaantui lopullisesti vasta vuonna 2004, kun moottorilohkoon tuli yksi reikä lisää ja toisenlainen huohotinloukko. Tuo moottorihuuhtelu on todennäköisesti pahentanut vain asiaa.. ilman öljynpohjan avausta.Bäri01 kirjoitti: ↑La Maalis 18, 2023 17:03Pakari kirjoitti: ↑La Maalis 18, 2023 07:07Ei ole. Kyllä kyseinen moottori on vuosimalliin 2004 asti hyvin ongelmainen huohotuksen ja karstoittumisen kanssa. Etanolikäyttöön siirtyminen sitten helposti irrottaa sen karstan, joka kulkeutuu öljypohjan imusihtiin tukkien sen ja aiheuttaen öljynpaineen alentuman, ja ennen pitkää moottorin vaurioitumisen. Etanoli ei ole siis juurisyy vaurioon, vaan aiemmin moottoriin muodostunut karsta, joka on lähtenyt liikkeelle. Näitä vaurioita on vakiomoottoreista lähtien ja aikoinaan vaihdettu paljon tehtaan takuun piiriin.
Täältä kuvia ja ohjeet öljypohjan irrotukseen:
viewtopic.php?f=59&t=121092
Otin selvää ja autoon tehty huohotinpäivitys + moottorihuuhtelu 18tkm sitten. Eikö tällä huohotinpäivityksellä pitäisi tämä ongelma ollut korjattu?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: B205E öljyvalo
niin, ja taas ei tietoa tarjolla montako tkm tuo mosa surranut ja millä öljynvaihtovälillä.Kone vaatii näillä tiedoilla vähintään laakeroinnin putsauksen lisäksi, jos kampiakseli sattuisikin vielä olemaan käyttökelpoinen, ja siltikin jää jäljelle tuo öljynkulutusongelma, joka johtuu lähes varmasti kuoleentuneista männänrenkaista. Eli koneessa on myös rengastuksen tarve...
Vaan juu nuo ennen v2004 voi olla isomman remontin edessä, jos ei muuten tehty historiassa jotain ennakoitavaa huoltoa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: B205E öljyvalo
torque kirjoitti: ↑La Maalis 18, 2023 17:51niin, ja taas ei tietoa tarjolla montako tkm tuo mosa surranut ja millä öljynvaihtovälillä.Kone vaatii näillä tiedoilla vähintään laakeroinnin putsauksen lisäksi, jos kampiakseli sattuisikin vielä olemaan käyttökelpoinen, ja siltikin jää jäljelle tuo öljynkulutusongelma, joka johtuu lähes varmasti kuoleentuneista männänrenkaista. Eli koneessa on myös rengastuksen tarve...
Vaan juu nuo ennen v2004 voi olla isomman remontin edessä, jos ei muuten tehty historiassa jotain ennakoitavaa huoltoa.
13tkm ollut mulla nyt 1kerran öljynvaihto tehty ja välillä pienillä kierroksilla väläyttänyt öljyvaloa. Nyt viimeisimmästä vaihdosta 8tkm ja nyt alkanut jo tyhjäkäynnillä heittämään 1sek ajaksi öljyvalon. Ja öljyt vaihdettu 10tkm välein ja useammin.
Re: B205E öljyvalo
Itse tekisin tässä järjestyksessä.
1. Öljymäärän tarkistus, varmaankin tehty?
2. Öljynpaineen mittaus
-> johtopäätökset ja korjaukset
1. Öljymäärän tarkistus, varmaankin tehty?
2. Öljynpaineen mittaus
-> johtopäätökset ja korjaukset
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S