Tuli ostettua jonkin aikaa sitten og 9-3 aero tomaattilaatikolla, b205R moottorilla ja 15t ahtimella. Ongelmana on, että ei ahda oikein. mAir jää 800-900 paikkeille ja mReq huitelee 1150. Pinl 1800-1900 kiihdytyksessä ja PWM noin 500. Ahtimessa ei todennäköisesti ongelmaa, koska ilman W-letkua ahtaa kyllä iloisesti ja peruspaineet kunnossa (noin 0.4 bar). Ilmavuodot testattu brakecleanerilla ahtoputkien liitoskohtien ja kaasuläpän alueilta, testattu toimivalla sytytyskasetilla ja tulpatkin vaihdettu ja ei muutosta. Alipaineletkut näyttivät ehjiltä. Bypass ei vuoda. Välillä tyhjäkäynti humppaa kuumana.
Välillä kiihdytyksen alussa ahdot piikkaa ja Pinl käy 2300 ja mAir 1150, mutta mAir nopeasti laskeutuu takaisin 800-900, ja ahdot myös. 140 km/h jälkeen kuitenkin PWM 980 ja Pinl noin 2200-2300.
Aero ei ahda
Re: Aero ei ahda
Ymmärsinkö oikein, että 140 km/h jälkeen se ahtaa tasaisesti 1,2 - 1,3 bar. Paljonko sen mielestäsi sitten pitäis ahtaa? Mitä muita muutoksia moottorissa on kuin turbo? Millainen softa? Bensalla vai etanolilla?Monttu kirjoitti: ↑Pe Maalis 17, 2023 18:24Tuli ostettua jonkin aikaa sitten og 9-3 aero tomaattilaatikolla, b205R moottorilla ja 15t ahtimella. Ongelmana on, että ei ahda oikein. mAir jää 800-900 paikkeille ja mReq huitelee 1150. Pinl 1800-1900 kiihdytyksessä ja PWM noin 500. Ahtimessa ei todennäköisesti ongelmaa, koska ilman W-letkua ahtaa kyllä iloisesti ja peruspaineet kunnossa (noin 0.4 bar). Ilmavuodot testattu brakecleanerilla ahtoputkien liitoskohtien ja kaasuläpän alueilta, testattu toimivalla sytytyskasetilla ja tulpatkin vaihdettu ja ei muutosta. Alipaineletkut näyttivät ehjiltä. Bypass ei vuoda. Välillä tyhjäkäynti humppaa kuumana.
Välillä kiihdytyksen alussa ahdot piikkaa ja Pinl käy 2300 ja mAir 1150, mutta mAir nopeasti laskeutuu takaisin 800-900, ja ahdot myös. 140 km/h jälkeen kuitenkin PWM 980 ja Pinl noin 2200-2300.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Aero ei ahda
Kyllä, 140 km/h jälkeen ahtaa tasaisesti niin pitkälle, mitä kehdannut ajaa. Edellisen omistajan mukaan vakiosofta ja 98:lla ajettu ja vakioturbo. Evap tulpattu. Mietityttää vain, kun tuntuu ahdot olevan pienillä nopeuksilla hukassa, kun vastaavalla tekniikalla oleva toinen automaatti saabbi ahtoi yli baarin pienemmissäkin vauhdeissa.
Re: Aero ei ahda
Ei ole og93 aeron vakiosoftaa lähelläkään mReq 1150 mg/c. Lisäksi vakiosoftassa ei olisi opensid edes aktivoitu.
Pieni ahtovuoto, tukkoisuus imu/pakopuolella tai nafti peruspaine voisi selittää tuota vajetta. Niin pitkään kun mReq pysyy softan tavoitteessa niin nakutusrajan läheisyydestä ei ole kyse.
Jotain tuossa testausdatassa ei ole synkronissa. Jos mreq on 1150 ja mAir jää reilusti alle niin pwm pitäisi olla tapissa tai softassa on kalibraatiot pielessä
Pieni ahtovuoto, tukkoisuus imu/pakopuolella tai nafti peruspaine voisi selittää tuota vajetta. Niin pitkään kun mReq pysyy softan tavoitteessa niin nakutusrajan läheisyydestä ei ole kyse.
Jotain tuossa testausdatassa ei ole synkronissa. Jos mreq on 1150 ja mAir jää reilusti alle niin pwm pitäisi olla tapissa tai softassa on kalibraatiot pielessä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Aero ei ahda
Hieman arvelinkin auton olevan ohjelmoitu, mutta täyttä varmuutta asiasta ei ollut. Kävin hieman kiihdyttelemässä ja kun mAir jää mreq, niin vähän ajan jälkeen (1-2 sekuntia) PWM alkaa nousemaan, mutta badp on 0. Täytynee vielä uudestaan tarkistella ahtovuodot ja tutkia, onko välijäähy tukossa. Testailen vielä toisella IMM, että siinä ei ole vikkaa, vaikka nykyinen on pari kk vanha.
Re: Aero ei ahda
Kyllähän ne erinäiset ilmavuodot on hyvin usein näissä syypäinä. Itsellä taisi viimeksi olla yksi kumiletku ihan juuresta halki, ei nähnyt kun tunnustelemalla kädellä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Aero ei ahda
Vikana oli viallinen ilmamassamittari. Toisella ilmamassamittarilla auto toimi normaalisti.