Penkin ja ratin säädöostä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MakeX
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Su Touko 24, 2015 15:50

Penkin ja ratin säädöostä

Viesti Kirjoittaja MakeX »

Terve kaikille.

Pari kysymystä liittyen sähköpenkin toimintaan ja ratin säätöihin:

Tästä onkin ollu jotain puhetta foorumilla aiemmin mutta vielä kerran.

93 2001 kuskin sähkötoiminen penkki reistaa eli etäisyys/pituus säätö ei toimi kunnolla. Eli penkkiä saa otettua taaksepäin mutta ei koko liikeradalla. Ja mitään ei ole välissä kiskoissa.

Oli tässä mallissa nyt siis joku mikrosirupalikka/rele/ym. osa joka on rikki? On oireillut pari kertaa jo enne niin että kun on virrat päällä niin ei pysty yhtäkkiä säätämään pituussuunnassa, mutta kun ottaa virrat pois ja laittaa uudelleen päälle niin toimii koko liikerata... mutta nyt on lakannut kokonaan toimimasta( siis voi ottaa taaksepäin mutta vaan osan matkaa.) Eli pitäisi yrittää löytää purkuautosta tai tilata uus osa? jos niin mikä?

Ratin säädöistä:

Tästäkin on kai jotain puhetta ollu mutta onko kukaan kiinnittänyt huomiota tälläiseen asiaan että tuntuu kuin saabissa ratti ei tule pitkille henkilöille riittävän taakse? Eli silloin kun ajoasento on sopiva jalkojen suhteen niin, että polvet on sopivasti irti kojelaudasta niin ratti ei tule riittävän taakse eli että kättä ei saa ojennettua suoraksi ratin yli niin että ranne on yli ratin(ajokouluasento)?

Tietty ei välttämättä tartte saadakaan mutta itse en kyllä siedä asentoa jossa rattiin joutuu kurottelemaan tai sitten säätämään selkänojan lähes pystysuoraan. Tämä siis silloin kun ratin säätö on koko säätövaran verran takana.

Pystyisikö rattiakselia pidentämään jollain laillisella tavalla-ei hitsaamalla? Miten silloin käy kellojousen ja airbagin kyutkentöjen kanssa, mahtaako piuhat riittää?

Tämä ajoasentoongelma tosin on mulla vähän joka auton kanssa kun oon n 192cm pitkä. :)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6458
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Penkin ja ratin säädöostä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eiköhän penkin säätöjä ohjaa tämä palikka, jossa ne säätönapit on kiinni: https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... ts/4883146
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Penkin ja ratin säädöostä

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Selllaista se on kun survotaan Saabin ajatukset Ooppelin määräämään jigiin. Mulla on se ratti niin lähellä kuin sen saa, mutta oikeastaa se ei ole mulle niin iso asia, mä haluaisin sen myös alemmas. Tuli tässä viikonlopun aikana vaihdettua reippaasti osaa alustaan, ja paluumatkan pikkuteillä saattoi kokeillessa nousta hieman yli sallitun. Pitää toki muistaa, että juuriltaan tämä on perheauto. Tällä saa hyvinkin mutkatiellä ne kaikki neljä matkustajaa oksentamaan :)
Viimeksi muokannut shamrock, Ma Huhti 29, 2024 03:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'01 9-3 2.0 turbo
Saint
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Penkin ja ratin säädöostä

Viesti Kirjoittaja Saint »

Omassa kolkissa reistaili se sähköpenkin muistimoduuli joka aiheutti ihme asioita kun se tulkitsi, että 2 on koko ajan pohjassa
Vastaa Viestiin