Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Olisiko Tampereen seudulla klubilaista, jolla olisi toimiva livedata/vikakoodinluku mahdollisuutta 00-mallin Motronic vapari 9-3:seen? Moottorinohjaus heittää laimeaa seosta ja ideat alkaa olla lopussa ilman koodeja tai live dataa. Ostin kiinalaisen KKL kaapelin, luin foorumin ohjeet ja latasin Motronic Suite softan, mutta en saa millään toimimaan. Kojelaudasta kuuluu hyvin hento click ääni, kun yrittää yhdistää, mutta ei muuta tapahdu. Alipaineletkut käyty läpi ja moottori huollettu perusteellisesti. Kone käy ok, mutta tehoja tuntuu puuttuvan. Kakkosauto 1.3 Yaris tuntuu ripeämmältä, eli ei ole oikein. Kulutus vähä korkeampi kuin odotettu, about 9 litraa sadalla maantieajossa ja tulpat (oikeansorttiset tulpat siis NGK BCP6ES) ovat ihan valkoiset. Olisi varmasti paljon kivempi ajaa, jos pääsisin vähän syvemmälle vian tutkintaan.
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Kun nyt muistaisin mitä kommervenkkejä tuon softan kanssa oli ... ei se itselläkään ihan helpolla lähtenyt tulille. Kaapelin ajurit, virtuaalicom-portin asetukset jne, pitiköhän vielä suorittaa jossakin yhteensopivuustilassa kun Win10 oli alustana. Se softa toimii kyllä, käyttöönotossa on vaan omat kommervenkkinsä.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=133232
Yllä näkyvän topicin voimin lähdin liikkeelle. Mainittakoon tosin, että nyt ollaan jo Windows 11 aikakaudessa, joten silläkin voi olla merkitystä. Siellä ajurin puolella on todella monta asetusta. Onkohan siellä joku taikayhdistelmä, jolla lähtee pelittämään?
Yllä näkyvän topicin voimin lähdin liikkeelle. Mainittakoon tosin, että nyt ollaan jo Windows 11 aikakaudessa, joten silläkin voi olla merkitystä. Siellä ajurin puolella on todella monta asetusta. Onkohan siellä joku taikayhdistelmä, jolla lähtee pelittämään?
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Tästä on aikaa niin paljon, että voi kun muistaisinkin paremmin. Ennen tuota vaparikolkkia mulla oli kuitenkin Volvo S40 ja kaapeli tuli hankittua sitä varten, se toimi myös Vol-FCR:n kanssa. Muistelisin, että tuota asentaessa oli aika tarkkoja vinkkejä, ja haasteita oikean ajurin löytämisestä. Siinä kohtaa kun tuon Motronic-suiten asensin, olin jo käynyt läpi tuon ensimmäisen yhteensopivuustaistelun Volvon softien kanssa. Ainoa hämärä muistikuva on siitä, että bitrate/baudit tuli asettaa käsin tiettyyn arvoon.The Stig kirjoitti: ↑Ma Touko 27, 2024 18:34https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=133232
Yllä näkyvän topicin voimin lähdin liikkeelle. Mainittakoon tosin, että nyt ollaan jo Windows 11 aikakaudessa, joten silläkin voi olla merkitystä. Siellä ajurin puolella on todella monta asetusta. Onkohan siellä joku taikayhdistelmä, jolla lähtee pelittämään?
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Kokeilut jatkuivat, tuloksetta. Kokeilin Windows 7 ja Windows XP virtual PC, toista läppäri, erilaisia baud rate eikä toimi millään. Ei toimi myöskään VCDS-lite softa, joka tuli kaapelin ja ajureiden kanssa. Käytän VCDS softaa lähinnä sen vuoksi, että sillä voi testata yhteyttä. Ei tarvitse sitten raahautua edestakaisin autoon testaamaan yhteyttä tuhatta kertaa. Sinänsä itse kaapeli ja ajurin asennus ok. Johto näkyy oikein laitehallinnassa, punainen valoo, COM portti aina 1-4.
Kokeilin myös ELM 327 mokkulaa, kuten foorumissa ehdotettiin Torque Pro softalla Androidilla tietyillä asetuksilla. Sekään ei toimi, ei myöskään kolvaamalla 6 pinna.
Kyllä tämä laittaa kovasti hanttiin. En löydä täältä mitään tarkempaa viisautta siitä KKL kaapelista, jospa siinä on vielä joku asetus hukassa?
Kokeilin myös ELM 327 mokkulaa, kuten foorumissa ehdotettiin Torque Pro softalla Androidilla tietyillä asetuksilla. Sekään ei toimi, ei myöskään kolvaamalla 6 pinna.
Kyllä tämä laittaa kovasti hanttiin. En löydä täältä mitään tarkempaa viisautta siitä KKL kaapelista, jospa siinä on vielä joku asetus hukassa?
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Tämä tuli ainoana mieleen, mitä tässä ketjussa ei vielä ole erikseen mainittu:
"Ohjelma vaatii .NET Framework 3.5:n."
Kaivelin vielä historiaa, koska alunperinhän mä tuon kaapelin hankin Vol-fcr:ää varten ja sen kanssa sai taistella vielä enemmän. Vol-fcr vaati että portin pitää olla aina COM1. Noi asetukset jotka aikanaan sille taistelin, toimi sitten suoraan Saabinkin kanssa.
"Ohjelma vaatii .NET Framework 3.5:n."
Kaivelin vielä historiaa, koska alunperinhän mä tuon kaapelin hankin Vol-fcr:ää varten ja sen kanssa sai taistella vielä enemmän. Vol-fcr vaati että portin pitää olla aina COM1. Noi asetukset jotka aikanaan sille taistelin, toimi sitten suoraan Saabinkin kanssa.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Hyvä pointti siitä .NET framework vaatimuksesta, mutta se oli jo asennettu. Tässä minun kiinalaisessa KKL kaapelissa on WCH CH340G siru. Yksi ominaisuus, joka puuttuu ajurista on "latency" ajan muuttamisen mahdollisuus. Muutamassa ketjussa on mainittu se, että latency pitäsi säätää 2 millisekuntiin, jotta systeemi alkaa pelittämään, ainakin VCDS-Lite softan kanssa. Voisin toki ostaa toisen KKL kaapelin, mutta en tiedä sitten mikä olisi "parempi" siru.
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Äkkiseltään uskoisin että mulla oli ihan samalla sirulla, mitä katsoo noita myynnissä olevia Kiinan kaapeleita. Se on nyt lainassa tosin yhdellä Volvomiehellä, joten en voi tarkistaa. Jos googlaat tuota vol-fcr:ää, löytyy keskusteluja ajuriongelmista ja sen oikean löytämisestä, ja muistaisin että tämän kanssa silloin itsekin takkusin.
Tuollaiseen törmäsin:
"I can't recommend a specific one, but I can recommend buying one that's based on an FTDI USB chip; that way you can get drivers directly from FTDI and you have control over the latency timer as shown here"
Tuollaiseen törmäsin:
"I can't recommend a specific one, but I can recommend buying one that's based on an FTDI USB chip; that way you can get drivers directly from FTDI and you have control over the latency timer as shown here"
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Niinpä. Googlettamalla aiheesta näyttää, että ihmisillä on hyvin vaihtelevia kokemuksia, mutta tuntuu järkevältä tässä tapauksessa katsoa korkeampilaatuista kaapelia, kuten esim. tämä..
https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... 2/#reviews
https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... 2/#reviews
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Sain tomimaan tällä viitosen KKL-kaapelilla!! Ratkaisu olikin käyttää virtual Windows XP SP3, Motronic softa täältä foorumilta (https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=133232), COM PORT 1, baud rate 9600 ja itse kaapelin mukana tullut ajuri. Eli siis WCH CH340G sirulla varustettu sininen KKL kaapeli toimii. Samantien skannasin ja sain P1003 koodin. Live datassa long term fuel trim -5%. Joutokäyti vaikuttaa hieman korkealta 960 rpm. Lambda näyttäisi toimivan.
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Eikö oo mahtavaa
Nyt sen sijaan että olis joku lukenut sen sulle, sulla on nyt jatkossa työkalu jolla pystyt selvittelemään paljon enemmän.
Joskus tuollaisen yhteensopivuuden kanssa painiessa, mä tein itselleni excelillä taulukon, jotta pysyin kärryillä mitkä kaikki vaihtoehtojen yhdistelmät on jo kokeiltu. Joskus se ratkaisu on vaan niin pienestä kiinni, etkä enää edes muista että se joku yhdistelmä oli sittenkin vielä kokeilematta.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Joskus tuollaisen yhteensopivuuden kanssa painiessa, mä tein itselleni excelillä taulukon, jotta pysyin kärryillä mitkä kaikki vaihtoehtojen yhdistelmät on jo kokeiltu. Joskus se ratkaisu on vaan niin pienestä kiinni, etkä enää edes muista että se joku yhdistelmä oli sittenkin vielä kokeilematta.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Tuo koodi on muuten erkikoinen, kun sitä ei löydy mistään ... tosin P1001 ja P1002 on evapin koodeja, sen vika vetää laihalle ja nostaa tyhjäkäyntiä. Tosin silti sulla on trimmi laihan puolella.The Stig kirjoitti: ↑La Kesä 08, 2024 17:59Sain tomimaan tällä viitosen KKL-kaapelilla!! Ratkaisu olikin käyttää virtual Windows XP SP3, Motronic softa täältä foorumilta (https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=133232), COM PORT 1, baud rate 9600 ja itse kaapelin mukana tullut ajuri. Eli siis WCH CH340G sirulla varustettu sininen KKL kaapeli toimii. Samantien skannasin ja sain P1003 koodin. Live datassa long term fuel trim -5%. Joutokäyti vaikuttaa hieman korkealta 960 rpm. Lambda näyttäisi toimivan.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Se on sellainen koodi, joka vähän viittaa EVAP järjestelmään, mutta siitä ei ole täysi varmuus. Vien pidemmälle ajolle tänään sään rauhoituttua ja kerään lisää tietoa, poistan koodin jne. Kaikkien sytytystulppien elektrodit ovat ihan valkoiset ja napa on kärjestä ihan puhdasta metallia, joten laiha on. Autossa oli aikaisemmin väärät R tulpat, joissa oli nähtävästi heikompi kipinä. Oikeat tulpat > vahvempi kipinä ja ongelma näkyy selkeämmin. Yksi pieni kokeilu, jonka tein aikaisemmin enkä ole laittanut takaisin on, että EVAP on reititetty ilmasuodatin boksiin erillisellä letkulla ja tulppasin imusarjaan johtavan putken EVAP solenoidin. Se saattaa herjata jotain koodia näin. Tämä laiha käynti on ärsyttävä, koska auto käy sinänsä ihan hyvin ja moottori vaikuttaa terveeltä, mutta jotain pientä häikkää on jossain, joka vie vähän tehoja. En tiedä voiko esim. rajoitettu pakoputkisto aiheuttaa laihaa seosta. Yksinkertaisin selitys edelleenkin on imuvuoto, mutta en ole löytänyt alipaineletkuja ja imusarjan tiivisteitä vaihtamalla.
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Vaparissa yleensä kaasuläpän o-renkaat ovat monesti syynä laihaan seokseen. Eli kaasuläpän ja imukotelon väliset o-renkaat. Niitä on 2 kappaletta, ja ne yleensä ovat katki, pykineet tai muuten vuotavat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic
Pidemmän ajon jälkeen LTFT oli jämäkästi -5% ja muut arvot ihan ok näköiset. Kaasuläppä 10% joutokäynnillä, kaasu pohjassa 89%. Noi mainitut tiivisteet taitavat olla osanumeroilla 4229522, 4229530, joita en ole onnistunut saamaan käsiini suomessa. Saksasta ne tulevat kohtuuttomalla rahtikuluilla. Minulla ne tiivisteet ovat ehjät, mutta toki ilman savutesteriä en voi sanoa onko tiiviit. Isomman tiivisteen sain korvattua generisellä tiivisteellä Biltemasta, mutta ehkä olisi vielä aihetta yrittää saada käsiini alkuperäiset uudet osat.