Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Olisiko Tampereen seudulla klubilaista, jolla olisi toimiva livedata/vikakoodinluku mahdollisuutta 00-mallin Motronic vapari 9-3:seen? Moottorinohjaus heittää laimeaa seosta ja ideat alkaa olla lopussa ilman koodeja tai live dataa. Ostin kiinalaisen KKL kaapelin, luin foorumin ohjeet ja latasin Motronic Suite softan, mutta en saa millään toimimaan. Kojelaudasta kuuluu hyvin hento click ääni, kun yrittää yhdistää, mutta ei muuta tapahdu. Alipaineletkut käyty läpi ja moottori huollettu perusteellisesti. Kone käy ok, mutta tehoja tuntuu puuttuvan. Kakkosauto 1.3 Yaris tuntuu ripeämmältä, eli ei ole oikein. Kulutus vähä korkeampi kuin odotettu, about 9 litraa sadalla maantieajossa ja tulpat (oikeansorttiset tulpat siis NGK BCP6ES) ovat ihan valkoiset. Olisi varmasti paljon kivempi ajaa, jos pääsisin vähän syvemmälle vian tutkintaan.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Kun nyt muistaisin mitä kommervenkkejä tuon softan kanssa oli ... ei se itselläkään ihan helpolla lähtenyt tulille. Kaapelin ajurit, virtuaalicom-portin asetukset jne, pitiköhän vielä suorittaa jossakin yhteensopivuustilassa kun Win10 oli alustana. Se softa toimii kyllä, käyttöönotossa on vaan omat kommervenkkinsä.
'01 9-3 2.0 turbo
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=133232

Yllä näkyvän topicin voimin lähdin liikkeelle. Mainittakoon tosin, että nyt ollaan jo Windows 11 aikakaudessa, joten silläkin voi olla merkitystä. Siellä ajurin puolella on todella monta asetusta. Onkohan siellä joku taikayhdistelmä, jolla lähtee pelittämään?
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

The Stig kirjoitti:
Ma Touko 27, 2024 18:34
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=133232

Yllä näkyvän topicin voimin lähdin liikkeelle. Mainittakoon tosin, että nyt ollaan jo Windows 11 aikakaudessa, joten silläkin voi olla merkitystä. Siellä ajurin puolella on todella monta asetusta. Onkohan siellä joku taikayhdistelmä, jolla lähtee pelittämään?
Tästä on aikaa niin paljon, että voi kun muistaisinkin paremmin. Ennen tuota vaparikolkkia mulla oli kuitenkin Volvo S40 ja kaapeli tuli hankittua sitä varten, se toimi myös Vol-FCR:n kanssa. Muistelisin, että tuota asentaessa oli aika tarkkoja vinkkejä, ja haasteita oikean ajurin löytämisestä. Siinä kohtaa kun tuon Motronic-suiten asensin, olin jo käynyt läpi tuon ensimmäisen yhteensopivuustaistelun Volvon softien kanssa. Ainoa hämärä muistikuva on siitä, että bitrate/baudit tuli asettaa käsin tiettyyn arvoon.
'01 9-3 2.0 turbo
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Kokeilut jatkuivat, tuloksetta. Kokeilin Windows 7 ja Windows XP virtual PC, toista läppäri, erilaisia baud rate eikä toimi millään. Ei toimi myöskään VCDS-lite softa, joka tuli kaapelin ja ajureiden kanssa. Käytän VCDS softaa lähinnä sen vuoksi, että sillä voi testata yhteyttä. Ei tarvitse sitten raahautua edestakaisin autoon testaamaan yhteyttä tuhatta kertaa. Sinänsä itse kaapeli ja ajurin asennus ok. Johto näkyy oikein laitehallinnassa, punainen valoo, COM portti aina 1-4.

Kokeilin myös ELM 327 mokkulaa, kuten foorumissa ehdotettiin Torque Pro softalla Androidilla tietyillä asetuksilla. Sekään ei toimi, ei myöskään kolvaamalla 6 pinna.

Kyllä tämä laittaa kovasti hanttiin. En löydä täältä mitään tarkempaa viisautta siitä KKL kaapelista, jospa siinä on vielä joku asetus hukassa?
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Tämä tuli ainoana mieleen, mitä tässä ketjussa ei vielä ole erikseen mainittu:

"Ohjelma vaatii .NET Framework 3.5:n."

Kaivelin vielä historiaa, koska alunperinhän mä tuon kaapelin hankin Vol-fcr:ää varten ja sen kanssa sai taistella vielä enemmän. Vol-fcr vaati että portin pitää olla aina COM1. Noi asetukset jotka aikanaan sille taistelin, toimi sitten suoraan Saabinkin kanssa.
'01 9-3 2.0 turbo
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Hyvä pointti siitä .NET framework vaatimuksesta, mutta se oli jo asennettu. Tässä minun kiinalaisessa KKL kaapelissa on WCH CH340G siru. Yksi ominaisuus, joka puuttuu ajurista on "latency" ajan muuttamisen mahdollisuus. Muutamassa ketjussa on mainittu se, että latency pitäsi säätää 2 millisekuntiin, jotta systeemi alkaa pelittämään, ainakin VCDS-Lite softan kanssa. Voisin toki ostaa toisen KKL kaapelin, mutta en tiedä sitten mikä olisi "parempi" siru.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Äkkiseltään uskoisin että mulla oli ihan samalla sirulla, mitä katsoo noita myynnissä olevia Kiinan kaapeleita. Se on nyt lainassa tosin yhdellä Volvomiehellä, joten en voi tarkistaa. Jos googlaat tuota vol-fcr:ää, löytyy keskusteluja ajuriongelmista ja sen oikean löytämisestä, ja muistaisin että tämän kanssa silloin itsekin takkusin.

Tuollaiseen törmäsin:

"I can't recommend a specific one, but I can recommend buying one that's based on an FTDI USB chip; that way you can get drivers directly from FTDI and you have control over the latency timer as shown here"
'01 9-3 2.0 turbo
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Niinpä. Googlettamalla aiheesta näyttää, että ihmisillä on hyvin vaihtelevia kokemuksia, mutta tuntuu järkevältä tässä tapauksessa katsoa korkeampilaatuista kaapelia, kuten esim. tämä..

https://www.elekma.com/vikakoodinlukija ... 2/#reviews
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Sain tomimaan tällä viitosen KKL-kaapelilla!! Ratkaisu olikin käyttää virtual Windows XP SP3, Motronic softa täältä foorumilta (https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=133232), COM PORT 1, baud rate 9600 ja itse kaapelin mukana tullut ajuri. Eli siis WCH CH340G sirulla varustettu sininen KKL kaapeli toimii. Samantien skannasin ja sain P1003 koodin. Live datassa long term fuel trim -5%. Joutokäyti vaikuttaa hieman korkealta 960 rpm. Lambda näyttäisi toimivan.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Eikö oo mahtavaa :) Nyt sen sijaan että olis joku lukenut sen sulle, sulla on nyt jatkossa työkalu jolla pystyt selvittelemään paljon enemmän.

Joskus tuollaisen yhteensopivuuden kanssa painiessa, mä tein itselleni excelillä taulukon, jotta pysyin kärryillä mitkä kaikki vaihtoehtojen yhdistelmät on jo kokeiltu. Joskus se ratkaisu on vaan niin pienestä kiinni, etkä enää edes muista että se joku yhdistelmä oli sittenkin vielä kokeilematta.
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 596
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

The Stig kirjoitti:
La Kesä 08, 2024 17:59
Sain tomimaan tällä viitosen KKL-kaapelilla!! Ratkaisu olikin käyttää virtual Windows XP SP3, Motronic softa täältä foorumilta (https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=133232), COM PORT 1, baud rate 9600 ja itse kaapelin mukana tullut ajuri. Eli siis WCH CH340G sirulla varustettu sininen KKL kaapeli toimii. Samantien skannasin ja sain P1003 koodin. Live datassa long term fuel trim -5%. Joutokäyti vaikuttaa hieman korkealta 960 rpm. Lambda näyttäisi toimivan.
Tuo koodi on muuten erkikoinen, kun sitä ei löydy mistään ... tosin P1001 ja P1002 on evapin koodeja, sen vika vetää laihalle ja nostaa tyhjäkäyntiä. Tosin silti sulla on trimmi laihan puolella.
'01 9-3 2.0 turbo
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Se on sellainen koodi, joka vähän viittaa EVAP järjestelmään, mutta siitä ei ole täysi varmuus. Vien pidemmälle ajolle tänään sään rauhoituttua ja kerään lisää tietoa, poistan koodin jne. Kaikkien sytytystulppien elektrodit ovat ihan valkoiset ja napa on kärjestä ihan puhdasta metallia, joten laiha on. Autossa oli aikaisemmin väärät R tulpat, joissa oli nähtävästi heikompi kipinä. Oikeat tulpat > vahvempi kipinä ja ongelma näkyy selkeämmin. Yksi pieni kokeilu, jonka tein aikaisemmin enkä ole laittanut takaisin on, että EVAP on reititetty ilmasuodatin boksiin erillisellä letkulla ja tulppasin imusarjaan johtavan putken EVAP solenoidin. Se saattaa herjata jotain koodia näin. Tämä laiha käynti on ärsyttävä, koska auto käy sinänsä ihan hyvin ja moottori vaikuttaa terveeltä, mutta jotain pientä häikkää on jossain, joka vie vähän tehoja. En tiedä voiko esim. rajoitettu pakoputkisto aiheuttaa laihaa seosta. Yksinkertaisin selitys edelleenkin on imuvuoto, mutta en ole löytänyt alipaineletkuja ja imusarjan tiivisteitä vaihtamalla.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vaparissa yleensä kaasuläpän o-renkaat ovat monesti syynä laihaan seokseen. Eli kaasuläpän ja imukotelon väliset o-renkaat. Niitä on 2 kappaletta, ja ne yleensä ovat katki, pykineet tai muuten vuotavat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Pidemmän ajon jälkeen LTFT oli jämäkästi -5% ja muut arvot ihan ok näköiset. Kaasuläppä 10% joutokäynnillä, kaasu pohjassa 89%. Noi mainitut tiivisteet taitavat olla osanumeroilla 4229522, 4229530, joita en ole onnistunut saamaan käsiini suomessa. Saksasta ne tulevat kohtuuttomalla rahtikuluilla. Minulla ne tiivisteet ovat ehjät, mutta toki ilman savutesteriä en voi sanoa onko tiiviit. Isomman tiivisteen sain korvattua generisellä tiivisteellä Biltemasta, mutta ehkä olisi vielä aihetta yrittää saada käsiini alkuperäiset uudet osat.
Vastaa Viestiin