Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ootko sä lukenut mun juttuja ennenkin, nimittäin tuon saman niksin tein evapin kanssa kun vapari joskus jopa kiihdytteli itsekseen :D Mutta vanha lambdakin voi näyttää järkeviä arvoja, eikä tee vielä vikakoodeja, mutta näyttää silti väärin. Mielenkiintoista olis nähdä päästöt tuosta, ja lambdan näyttämät suhteessa todellisiin mitattuihin päästöihin.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Merkkiliikkeestä saa nuo kyllä tilaamalla. Ilmamassamittarit ja lambdat kuluvat näissäkin. Bosch suosittaa 160tkm välein vaihdettavaksi lambda-anturit.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Täältä luin siitä EVAP niksistä. Taidan laittaa sen kuitenkin alkuperäiseen kuntoon minun autossa. Siinä ei taida oikeasti olla mitään vikaa.

Nokialla on nähtävästi merkkiliike, joten soitan sinne huomenna niistä tiivisteistä. Lambdan ja ilmamassamittarin kulumista on vaikea minun puitteilla testata. Toki ne voisivat olla vielä huonot. Vaihdan ensin tiivisteet. Edellisestä katsastuksesta seuraavat päästömittaukset:

Tyhjäkäynnillä: ; Kierroksilla:
CO%: 0 ; 0.02
CO2: 14.6 ; 15,00
HC ppm 32 ; 36
O2: 0.4 ; 0.1
Lambda 1.000

Mittalaite PKA1

Toki tuossa katsastuksessa auto oli juuri seissyt pari vuotta huoltamatta eli ei ihan optimivireessä testattu. Tämän jälkeen vaihdoin termostaatin, lämpötila-anturin, moottorihuolto (kaikki nesteet ja suodattimet siis ja tulpat ja jakajan kansi/pyörijä).
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Tilasin eilen Trollparts sivustosta kyseiset tiivisteet. Ne eivät ole suoraan tarjolla, mutta kysymällä niitä saa kuitenkin tilattua.
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

The Stig kirjoitti:
Ti Kesä 11, 2024 12:49
Tilasin eilen Trollparts sivustosta kyseiset tiivisteet. Ne eivät ole suoraan tarjolla, mutta kysymällä niitä saa kuitenkin tilattua.
Pätee muuten usein Trollpartsiin, ei se kerkiä kaikkea nettisivuilla pitää, mutta melkein kaikkea löytyy :-)
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

shamrock kirjoitti:
Ti Kesä 11, 2024 14:36
The Stig kirjoitti:
Ti Kesä 11, 2024 12:49
Tilasin eilen Trollparts sivustosta kyseiset tiivisteet. Ne eivät ole suoraan tarjolla, mutta kysymällä niitä saa kuitenkin tilattua.
Pätee muuten usein Trollpartsiin, ei se kerkiä kaikkea nettisivuilla pitää, mutta melkein kaikkea löytyy :-)
Tilaamalla parissa päivässä jos ei hyllyssä ole Tomilla suoraan.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Tiivisteet tulivat lopulta postissa ja parissa minuutissa ne olivatkin jo autossa. Kyllä niistä tuntui olevan apua, joten kaikki kai nyt suhteellisen kunnossa. Lainasin lämpökameran, koska tuntui mielenkiintoiselta yrittää tulkita esim oliko pakoputkistossa pientä tukkeumaa tai katalysaattori romahtamassa, mutta lämmöt olivat selkeästi tasaiset, varsinkin katalysaattorissa. Toisaalta olisi mielenkiintoista kokeilla uutta alkuperäislaatuista lambda anturia ja katsoa saako siitä vielä eheämmäksi käynnin kuorman alla, mutta toisaalta toimivaa osaa en välttämättä halua lähteä korjaamaan suotta. Pitäisiköhän vielä katsoa sitä kaasuvaijeria, pitäisikö sen aueta isommalla kuin 89% kaasu pohjassa?
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Etsitään Tampereen Seudulla Toimivaa Live Data/Vikakoodin Lukua 9-3 OG Vapari Motronic

Viesti Kirjoittaja shamrock »

The Stig kirjoitti:
Pe Kesä 21, 2024 17:46
Tiivisteet tulivat lopulta postissa ja parissa minuutissa ne olivatkin jo autossa. Kyllä niistä tuntui olevan apua, joten kaikki kai nyt suhteellisen kunnossa. Lainasin lämpökameran, koska tuntui mielenkiintoiselta yrittää tulkita esim oliko pakoputkistossa pientä tukkeumaa tai katalysaattori romahtamassa, mutta lämmöt olivat selkeästi tasaiset, varsinkin katalysaattorissa. Toisaalta olisi mielenkiintoista kokeilla uutta alkuperäislaatuista lambda anturia ja katsoa saako siitä vielä eheämmäksi käynnin kuorman alla, mutta toisaalta toimivaa osaa en välttämättä halua lähteä korjaamaan suotta. Pitäisiköhän vielä katsoa sitä kaasuvaijeria, pitäisikö sen aueta isommalla kuin 89% kaasu pohjassa?
Muistikuvien mukaan tuollainen 10-90% kaasun asennolle on ihan ok. Näin automaatioasentaja kun ajattelen, olis järjetöntä rakentaa sensori niin että sitä hakataan mekaanisesti rajaa vastaan. Kestävyyden kannalta järkevä toteutus on juuri tuollainen, että sensorissa on molemmissa ääripäissä varaa enemmän, kuin mitä se läppä todellisuudessa pystyy kääntymään.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Vastaa Viestiin