Tärinää vetoakseleissa NG900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja kostape »

Auto on 283 tkm ajettu NG-900 vm-96. On ollut jo pitkään käytössäni. Uusi ongelma on ratissa tuntuva ja kuuluvakin tärinä vetoakseleista päin. Erikoista on se, että tärinä paitsi riippuu tienpinnan laadusta, myös vetoakseleiden väännöstä. Tärinä on voimakkainta vapaalla rullatessa. Vedättäessä ja jarrutettaessa tärinää ei paljon ole kuin ehkä tosi huonolla asvaltilla. Etupyörien navoissa ei tunnu välyksiä, vetoakselit näyttävät ja tuntuvat välyksettömiltä. Mutta vastakkaisen pyörän ollessa lukittuna liikkumattomaksi ja vaihteen ollessa kytkettynä ilmassa oleva etupyörä kiertyy käsin vääntämällä noin neljännes kierroksen. Ikään kuin vetoakselin päissä olevissa nivelissä olisi väljyyttä, joka sitten ajossa moottorin vääntäessä vähenisi väännön kuormittaessa niveliä.
Onko epäilys mahdollisesti oikein ja mitä pitäisi tehdä. Teitä voisi tietenkin korjata sileimmiksi.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ota auto pukeille, ryömi alle ja tsekkaa voimalla kuskin puolen vetarin sisänivelen poikittaisvälys. Saattaa olla holkkiremontti edessä. Jos ei tuolta välystä löydy, niin sisänivelet tekee tuota aika helposti vaikket oikeastaan syytä löydäkään. Käsissä pyöritellen kaikki on ok mutta ajossa ei sitten toimikaan.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tärinä on jatkunut entiseen tapaan.
Nyt nostin etupään ilmaan ja vääntelemällä yritin löytää aiheuttajaa.
Eturenkaat ovat niin hyvän näköiset että niistä tärinä tuskin johtuu.
Kytkin ykkösvaihteen ja aloin väännellä pyöriä. Selvästi kiertäessäni välyksen ääniä kuului vain vasemman puoleisesta vetoakselista , sen sisemmästä päästä. Siitä voi epäillä, että välystä voisi olla akselin sisemmän pään ja vastinholkin urituksessa. Tai sitten laakerin kuulien ja vastinpintojen kulumisesta on syntynyt välystä, joka tuntuu eteen-taakse pyörittelyssä.

Pitäisikö nyt se vasen vetoakseli irroittaa tarkastelua varten ja sitten mahdollisesti vaihtaa kulunut uraholkki tai nivelristikko??

Nyt vaikutti siltä että välys aiheuttaa vasemman pyörän pyöritykseen ehkä noin 5-10 asteen välyksen , ei niin paljoa kun aikaisemmin olin huomaavinani.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja kostape »

Yhteystietoni ovat edelleen väärin, vaikka olen yrittänyt vaihtaa. Nykyiset ovat:
puhelin 040 250 2018
sähköposti: pentti3.kostamo@gmail.com
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Ei tuo kiertosuunnassa tuntuva välys sitä aiheuta, se on ihan normaalia. Säteittäisvälys tuota tärinää aiheuttaa, eli tärkeintä olis kokeilla liikkuuko kuskin puolen sisänivel tuossa suunnassa. Toki voihan sen tripodinkin sinne varuiksi vaihtaa, ei ole iso homma ja samalla tulee katsottua sen sisänivelen kunto ja vaihdettua uudet vaseliinit.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kävin uudestaan auton alla tutkailemassa välyksiä. Ongelma näyttää ja kuulostaa selvästi olevan kuljettajan puoleisen vetoakselin sisänivelen seudulla. Pyörää pyörittäessä edestakaisin sieltä kuuluu selvä metallinen ääni, mutta pyörän liike ja välys ovat pieniä. Eli tulee mieleen että urituksissa on väljää eli kuluneita ja vaimentavaa rasvaa vähän. Vetoakselin keskiosaa vääntelemällä ja vetämällä mitään välystä välystä en havainnut.
Korjausohjekirjan kuvista voi epäillä että sisemmän nivelristikon osat voivat olla kuluneita.
Pitääkö alkaa purkaa sitä sisempää niveltä esille, ja sitten rasvata kunnolla tai vaihtaa jotain osia. Onko niitä osia saatavana?
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja shamrock »

kostape kirjoitti:
Pe Elo 09, 2024 08:32
Kävin uudestaan auton alla tutkailemassa välyksiä. Ongelma näyttää ja kuulostaa selvästi olevan kuljettajan puoleisen vetoakselin sisänivelen seudulla. Pyörää pyörittäessä edestakaisin sieltä kuuluu selvä metallinen ääni, mutta pyörän liike ja välys ovat pieniä. Eli tulee mieleen että urituksissa on väljää eli kuluneita ja vaimentavaa rasvaa vähän. Vetoakselin keskiosaa vääntelemällä ja vetämällä mitään välystä välystä en havainnut.
Korjausohjekirjan kuvista voi epäillä että sisemmän nivelristikon osat voivat olla kuluneita.
Pitääkö alkaa purkaa sitä sisempää niveltä esille, ja sitten rasvata kunnolla tai vaihtaa jotain osia. Onko niitä osia saatavana?
Tripodia siihen saa. Itse nivelen "maljaa" olen itsekin etsiskellyt, manuaaliin sitä ei tunnu mistään saavan mutta varaosaliikkeiden sivuilla on tiedoissa myös ristiriitaisuuksia. Itse onnistuin ostamaan toisen suht hyvän käytetyn vetoakselin, eli on nyt sentän tuo "malja" - WIS:issä nimellä "companion flange" varalla. Tuosta saatavuusasiasta on täällä oma erillinen ketjunsa, tosin ilman tyhjentäviä vastauksia.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuulostaa tosiaan vetoakselin holkkiremontilta.
Kokeile ottaa siitä sisemmästä maljasta kiinni, heiluu todennäköisesti sivusuunnassa reilusti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja shamrock »

tetammi kirjoitti:
Pe Elo 09, 2024 11:26
Kuulostaa tosiaan vetoakselin holkkiremontilta.
Kokeile ottaa siitä sisemmästä maljasta kiinni, heiluu todennäköisesti sivusuunnassa reilusti.
Tätä kanssa epäilin alunperinkin ... eikä tartte olla edes reilusti, jos millin-parin liikeen saat maljaan niin ajaessa se jo todellakin tuntuu.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vääntelin ja kääntelin taas etupyöriä. Mitään välykseen viittaavaa isompaa ei löydy, vaan pyörää kiertämällä kuuluva kliksahdus sisänivelen ja vaihteiston liittymiskohdasta. Vaikea arvata onko tuo välys akseleiden holkituksessa vai sisemmässä nivelessä.

Laskin auton alas ja ajelin 40 km lenkin, sama ratin vapina jatkuu, se esiintyy vahvempana kun vetoakseleissa ei ole vääntöä . Vaihde päällä rullatessa selvästi vähemmän kuin vaihde vapaalla.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kummallinen selitys ongelmaan. Auton ohjaus alkoi puoltaa, pyrki kääntymään metsähallituksen maille päin. Huomasin että oikean puolen etupyörän ilmanpaine oli alhainen, mittaus osoitti vain 1,2 baria. Tarkkaan katsoen renkaan kulutuspinnasta löytyi yksi isohko naulankanta. Tarjosin siihen vettä ja hiljalleen pulputteli. Vei pyörän rengasmiehelle ja pyysin paikkaamaan. Vastaus oli että ei onnistu, renkaan sivukudos on revennyt parinkymmenen sentin pituudelta.
Kaivelin varastosta varapyörän, samaa 195/65-15 kokoa ja laitoin auton alle. Koeajolla aloin ihmetellä mihin etuvedon tärinät unohtuivat. Olen nyt ajellut noin 80 km ja edelleen pyörii hienosti. Onkohan selitys se, että ko. renkaan sisäsivun murtuma aiheutti vierintäsäteen pienenemisen kohdaltaan ja tuo vierinnän häiriö aiheutti pyörän kierrosnopeuteen vastaavasti muutoksen, ja vastaavasti kierrosnopeuden häiriö aiheutti ajon aikana muuttuvaa kosketusta vetoakselien nivelissä, mikä sitten kuului ja tuntui etuvedon tärinänä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tai sit se vaan se rengas täristi välillä sopivasti ajaessa. Mulla on kanssa mystistä värinää cabriossa välillä ja epäilen että jossain renkaassa on kudos vauriota... Parilla viimeisellä huoltokerralla ja katsastuksessa oon sanonu muttei vikaa ole vielä paikallistettu.

Hyvä että vika selvisi.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Tärinää vetoakseleissa NG900

Viesti Kirjoittaja kostape »

Minulla siinä huonossa renkaassa oli kannasta päätellen isohko naula, sekin voi tasapainotusta ja ajoa häiritä. Nyt autossa on alla hyvin samanlainen rengas mutta vanne on törkeän erinäköinen. Mutta eihän vanteen ulkonäkö ajoa haittaa??
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Vastaa Viestiin