Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja jani75 »

kyllä
PyryR
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Jahas minulla oli väärää tietoa!
-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ccr kirjoitti:
La Touko 08, 2021 14:17
Ostin Saab 93:n vm 2000, ihan peruskoneella, ja laitoin siihen saman tien eflexfuelin. Hyvin tuntuu pelittävän. Siihen voi siis tankata E85:tä tai jos sitä ei ole saatavilla niin 95 ja 98 käy myös.

Kulutus? En oikein ehtinyt ajaa pelkällä bensalla. Mutta kulutushan nousee jonkun verran. Kaupunkiajossa menee yli 10 l, juuri ajoin 400 km maantietä ja sillä matkalla tietokone näytti jotain 8,4 litraa.

Sen huomaa, että kun mennään nollan tietämille, niin käynnistyy vähän heikommin - ainakin syytä ainaa heti kaasua, muuten usein sammahtaa aluksi.
Jos ne fleksifuel - systeemin johdot tulee suuttimien johtojen väliin ja idea on pidentää suuttimien aukioloaikaa, ajotietokone ei enää näytä oikeaa kulutusta viinalla ajaessa. Tämä johtuu siitä, että suuttimien todellinen aukioloaika on pidempi kuin mitä moottorinohjaus kertoo ajotietokoneelle. Aikaa taasen pidennetään siksi, että E85 seossuhde kuuluu olla 1:9.8526 kun se on bensiinillä 1:14.7. Kulutus täytyy laskea tankkauksista ja ajokilometreistä. Samasta syystä polttoainetta kuluu luonnollisesti enemmän.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

PyryR kirjoitti:
Pe Huhti 19, 2024 20:33


Toinen vaihtoehto voisi olla vakiosoftakn kanssa laittaa isommat (ne punaiset?) suuttimet niiden alkuperäisten vihreiden tilalle.
Kylmän koneen rikastusta täytyisi saada lisättyä. Siihen ei pelkästään isot suuttimet riitä. Ehkä muuten voisi toimiakin. Eli käynnistäminen muulloin, kun kesäkeleillä voi olla tuskaa. Kokeiluhaluinen rakentelija voisi toki lisätä sinne vaikka lisäsuuttimen, jota ohjaa napilla. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Tehokkaalla moottorilämmittimellä (eli en tarkoita nyt mitään öljypohjaan tulevaa toivotaan toivotaan -mallista silitysrautaa :mrgreen: ) voi auttaa aika paljon tuota kylmien kelien käynnistyvyyttä.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Wespa kirjoitti:
Ti Elo 20, 2024 17:47
Tehokkaalla moottorilämmittimellä (eli en tarkoita nyt mitään öljypohjaan tulevaa toivotaan toivotaan -mallista silitysrautaa :mrgreen: ) voi auttaa aika paljon tuota kylmien kelien käynnistyvyyttä.
Mikä vika säteilylämmittimessä on? Lämmittää suoraan alumiinia ja alakerran laakerit sekä öljyn. Metalli-metalli lämmönsiirto ei tarvitse niin suuria tehoja kuin veden lämmittäminen, joten unohdetaan samantien ne heitot "vesitilalämppäri on 600w ja säteily 300w" tai sisälle ei tuu niin nopeasti lämmintä - koska ei pidä tullakkaan. Kylmäkäynnistyksessä on paljon tärkeämpää että öljy- ja alakerta on lämmin kuin että vesi on lämmin.

Defan mittaustulosten mukaan säteilylämmitin on esimerkiksi kiertovesipumputonta letkulämmitintä todella paljon parempi ratkaisu. Sellainen lämmittää vain sylinterinkannen ja mitäs hyötyä siitä on? Ei mitään, huijaa ainoastaan itseään kun sisälle alkaa lämpöä tulla hieman nopeammin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Aika harva taitaa enää käyttää pakkasilla ajettavissa autoissa mitään viskositeetiltaan mallia siirappia olevia öljyjä, joten kyllä se hyvälaatuinen nykyöljy aika nopsaan lämpenee niinkin että lohko ei ole ihan jääpuikko käynnistettäessä.

Edit. E-85-vapareista on useamman talven ajalta kokemusta kolmesta eri saksalaisesta, jälkialkoholisoituja siis kaikki. Sattumaa tai ei mutta selvästi huonoin noista pakkasella käynnistymään oli Defan lohkon kylkeen tulleella säteilylämppärillä varustettu. Oldschool-tyylisellä vesitilaan tulevalla vastuksella varustettu sekä toisaalta myös kiertopumpullisella letkulämppärillä varustettu käynnistyvät molemmat huomattavan helposti siihen verrattuna. Ja siitähän tässä nyt oli puhe eikä laakereiden voitelusta sinänsä. :roll:
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En kun ei ole lämmitystolppaa aina saatavilla? Mie en ainakaan sen varaan jättäisi. Kovimpia kelejä voi toki ajaa bensalla, mutta ei sellaisessa autossa, jossa järjestelmä ei haista viinan määrän muutoksia ja osaa sopeutua. Viittaan nyt siihen isompien suuttimien ajatukseen. Toki siihen voisi kokeilla jotain 60% seosta pakkasilla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Tyhjää tankkia kun on mennyt täyttämään pumpulle niin ensin 10 eurolla ysikasia ja loput E85:sta on ollut kovilla pakkasilla aika hyvä seos.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
PyryR
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Wespa kirjoitti:
Ke Elo 21, 2024 22:55
Tyhjää tankkia kun on mennyt täyttämään pumpulle niin ensin 10 eurolla ysikasia ja loput E85:sta on ollut kovilla pakkasilla aika hyvä seos.
Onkos sinulla kanssa tuo eFlexfuel-asennus?
-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Bemarissa joo on, ihan ok toiminut siinä, mutta ollut kyllä ajatuksena laittaa ihan ko. autolle räätälöidyt kartat (fekzen.se).
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mertmi kirjoitti:
Ke Elo 21, 2024 21:15
En kun ei ole lämmitystolppaa aina saatavilla? Mie en ainakaan sen varaan jättäisi. Kovimpia kelejä voi toki ajaa bensalla, mutta ei sellaisessa autossa, jossa järjestelmä ei haista viinan määrän muutoksia ja osaa sopeutua. Viittaan nyt siihen isompien suuttimien ajatukseen. Toki siihen voisi kokeilla jotain 60% seosta pakkasilla?
Eikös tuo ole enemmän T5:n ongelma? Viimeksi kun Saabbia ostamassa oli, niin oli vaihtoehtona yks T5, joka olis sinänsä ollut parempi tekniikka, mutta koria oli "myyntifiksattu" niin että pilattu. Tuossa oli kaksi ecua mukana, toinen bensalle ja toinen viinalle. Se on joko tai, mutta välimuotoja ei ole. T7:han sen sijaan käy ihan millä tahansa sekoituksella.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja aero »

^Otsikossa puhutaan vapareista eikä niitä juuri taida T7:lla markkinoilla olla.

Käytännössä käynnistysrikastuskeskustelu taisi koskea lähinnä jälkiasenteisia flexfuel -lisälaitteita. Kai sellaiseenkin voisi lämpöanturointia laittaa ja sen perusteella päätellä starttiin tarvittavaa rikastusta, en tiedä kuinka älykkäitä nuo oikeasti ovat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vapaasti hengittävät ja E85 -softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Trionic7 vapari olis toki hauska projekti vailla järkeä. Ite vaihtaisin auton turbomalliin, jos viinalla ajo kiinnostaa ja alla on vapari Saab. Ei millään pahalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin