OG9-3-mallin B205-moottorit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Baas!

Lyhyt kysymys Saab-tietäjille, kun en nettiä selaamalla onnistunut löytämään.
Missä OG9-3n mall(e)issa on ollut B205 -moottorin 185hv versio 205L? ....vai onko ollut "valinnaisvaruste"? Wikipedian Saabsivu ainakin listaa tuollaisen vaihtoehdon. Tulee mieleen, että esim. automaattivaihteiston kanssa olisi ollut valittavissa?

Sattuisiko joku Saabia paremmin tunteva tietämään.

Kiitos etukäteen!

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1488
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja ippe »

B205-moottorisissa
2.0t on 150 hp B205E ja 2.0T on B205L 185 hp versio. Sitten Aero on B205R-moottorilla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

No juu. Ja Aero-moottoriversiossa B205R on se 205 hv. Mutta kysymys oli siitä, että missä auton OG9-3 mallissa / varustetasossa / muu vaikuttava tekijä on tämä B205L (185hv) moottori? Vai onko niitä laiteltu hihnalla sen mukaan mitä varaston trukkikuski sattuu linjalle nostamaan. : )
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1488
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun käsitykseni mukaan B205E ja B205L moottorit eivät olleet sidoksissa varustelutasoon. Eli karvalakkia ja SE:tä on molemmilla koneilla.

Muutenkin nuo OG-kolkkien varusteet ovat sellaisia, että kannattaa katsoa valmistenumeron perusteella millaisena auto on lähtenyt, ei niistä muuten saa oikein selvää ja sitten niihin no vielä jälkikäteen vaihdettu sisustojakin :-)

Loppupään Turbo Jubileet taisivat saada usein 175hp virisoftan jo ennen luovutusta.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13345
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja AZP »

MY2001 oli eka johon sai B205L-moottoria. Ja se oli tosiaan ainakin suomessa moottorioptio (täyspaineturbo 2.0T), jolla ei ollut suoraa korrelaatiota varustetason (esim SE) tai korimallin kanssa.

Sitä ei siis asennettu tehtaalla satunnaisesti vaan vain niihin autoihin joihin se oli erikseen tilattu.

Muualla maailmalla on tietenkin paikallisesti voitu sitoa moottoriversio erilaisiin varustetasoihin ja -paketteihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Baas!

No nyt selvisi. Eli kyseessä oli vaihtoehtoinen moottori/viritysaste, joka ei ollut automaattisesti jonkin tietyn mallin vakiomoottori.

Kiitoksia! : )

Tämän tiedon valossa olisi mukava löytää hyvä 2.0T 185hv automaattilaatikolla. Päiväuni, joksi taitaa jäädäkin...

-absu-
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
-Hese-
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

saabsurdi kirjoitti:
Ma Loka 07, 2024 12:19

Tämän tiedon valossa olisi mukava löytää hyvä 2.0T 185hv automaattilaatikolla. Päiväuni, joksi taitaa jäädäkin...

-absu-
Käviskö automaattilaatikolla varustettu 204L :mrgreen:
#8411
9-3 -05 1.8t Sport Sedan (KA)
9-5 -04 2.3T Vector Wagon (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13345
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja AZP »

saabsurdi kirjoitti:
Ma Loka 07, 2024 12:19
Baas!

No nyt selvisi. Eli kyseessä oli vaihtoehtoinen moottori/viritysaste, joka ei ollut automaattisesti jonkin tietyn mallin vakiomoottori.

Kiitoksia! : )

Tämän tiedon valossa olisi mukava löytää hyvä 2.0T 185hv automaattilaatikolla. Päiväuni, joksi taitaa jäädäkin...

-absu-
E- ja L-koneiden ainoa ero on ohjelmistossa, joten osta vaan 150 hv versio ja käytä ECU softaajalla, niin toiveesi on täytetty.

Jos siis jostain vakiosoftaisen auton vielä löydät :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-Hese-
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 07, 2024 16:20
saabsurdi kirjoitti:
Ma Loka 07, 2024 12:19
Baas!

No nyt selvisi. Eli kyseessä oli vaihtoehtoinen moottori/viritysaste, joka ei ollut automaattisesti jonkin tietyn mallin vakiomoottori.

Kiitoksia! : )

Tämän tiedon valossa olisi mukava löytää hyvä 2.0T 185hv automaattilaatikolla. Päiväuni, joksi taitaa jäädäkin...

-absu-
E- ja L-koneiden ainoa ero on ohjelmistossa, joten osta vaan 150 hv versio ja käytä ECU softaajalla, niin toiveesi on täytetty.

Jos siis jostain vakiosoftaisen auton vielä löydät :mrgreen:
Se vaan voi olla kiven alla löytää se virisoftan tekijä, tuon kesäisen lakimuutoksen jälkeen.
#8411
9-3 -05 1.8t Sport Sedan (KA)
9-5 -04 2.3T Vector Wagon (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

-Hese- kirjoitti:
Ma Loka 07, 2024 17:44
AZP kirjoitti:
Ma Loka 07, 2024 16:20
saabsurdi kirjoitti:
Ma Loka 07, 2024 12:19
Baas!

No nyt selvisi. Eli kyseessä oli vaihtoehtoinen moottori/viritysaste, joka ei ollut automaattisesti jonkin tietyn mallin vakiomoottori.

Kiitoksia! : )

Tämän tiedon valossa olisi mukava löytää hyvä 2.0T 185hv automaattilaatikolla. Päiväuni, joksi taitaa jäädäkin...

-absu-
E- ja L-koneiden ainoa ero on ohjelmistossa, joten osta vaan 150 hv versio ja käytä ECU softaajalla, niin toiveesi on täytetty.

Jos siis jostain vakiosoftaisen auton vielä löydät :mrgreen:
Se vaan voi olla kiven alla löytää se virisoftan tekijä, tuon kesäisen lakimuutoksen jälkeen.
Kyllä se softan tekijä noihin löytyy ja sitä paitsi jos laittaa tuon tehtaan oman ”virisoftan” tai kireämmän vakion niin ei se autosta kovin suurta ”saastepommia” tee.
saabsurdi
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 17:03

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja saabsurdi »

Baas!

no juurikin noin asia taitaa olla. ajatus olikin, että auto olisi jo alkujaan sen moottorin/viritysasteen papereilla.

se on niin suhteellista tuo saastuttaminen, mutta mene nyt sitten vakuuttelemaan tien päällä tai katsastuksessa, että eihän tässä mun autossa ole päästöjä juuri lainkaan.

voihan se olla, että menee aikaa, ennenkuin tulee systeemit, millä noita katsastuksessa tai tien päällä tullaan mittailemaan, mutta kun se todistustaakka taitaa olla käänteinen, eli autoilija joutuu todistamaan, että epäilyt ovat vääriä - ja aina omalla kustannuksellaan.

-absu-

ps. tänään kuulin tutulta, jonka auton vapaavirtausilmansuodatinta katsastusmies oli osoittanut ja sanonut, että ei tuollaisia saa olla!
Jos auto on kaikin puolin kunnossa, niin elämä tuntuu aika tyhjältä.
-Hese-
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

saabsurdi kirjoitti:
Ti Loka 08, 2024 16:49
Baas!

no juurikin noin asia taitaa olla. ajatus olikin, että auto olisi jo alkujaan sen moottorin/viritysasteen papereilla.

se on niin suhteellista tuo saastuttaminen, mutta mene nyt sitten vakuuttelemaan tien päällä tai katsastuksessa, että eihän tässä mun autossa ole päästöjä juuri lainkaan.

voihan se olla, että menee aikaa, ennenkuin tulee systeemit, millä noita katsastuksessa tai tien päällä tullaan mittailemaan, mutta kun se todistustaakka taitaa olla käänteinen, eli autoilija joutuu todistamaan, että epäilyt ovat vääriä - ja aina omalla kustannuksellaan.

-absu-

ps. tänään kuulin tutulta, jonka auton vapaavirtausilmansuodatinta katsastusmies oli osoittanut ja sanonut, että ei tuollaisia saa olla!
Täältä löytyisi vielä (se parempi) B204L stage1 ja automaattilaatikolla, joko tehdään kaupat :D


Ja eihän noilla kivi-imureilla mitään teekkään!
#8411
9-3 -05 1.8t Sport Sedan (KA)
9-5 -04 2.3T Vector Wagon (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 652
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Uskon että Saabin suhteen ollaan vielä aika turvallisillä vesillä, jos siellä ei ole mitään kolmen tuuman putkistoa tms näkyvää. Aika syvälle pitäisi katsatuksen päästä, jotta pystyisivät mitään todistamaan, eikä tässä kohtaa valmistaja taida olla tarjoamassa enää mitään softan checksummeja operaatiota helpottamaan :D On käytännössä mahdotonta, että konttorilla tai tien päällä jollakin olisi noin syvälle pääsy jokaisen automallin softaan. Enkä suostu siihen uskomaan, että katsastus saisi oikeuden, tai alkaisi dynolla tehoja testaamaan, siitä pitäisi jokaisella omistajalla olla jo oikeus kieltäytyä.

Päämäärä lienee kuitenkin tuo dpf- ja adblue-modausten metsästäminen. Lakiteksti toki antaa mahdollisuuden muuhunkin. Ei ainakaan isän Ducatossa haitannut, vaikka venakopan kanteen on etsattu "Optimized by Autotune" :D
'01 9-3 2.0 turbo
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: OG9-3-mallin B205-moottorit

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

Eikös Saabin oman virisoftan saa vaikka muutoskatsastettua niin ei sitten ”jännitä” tien päällä? Tai sitten biopower softa ja muutoskatsastaa sen niin jopa on laillista menoa tien päällä. Tuo käännetty todistustaakka tuskin on realismia jos auto päälle päin on vakio kunnossa…
Vastaa Viestiin