Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli hyllyssä odottaa 4ltr kannu run-oil merkkistä jölyä... merkki onkin aika outo :!:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja jani75 »

itellä oli saab 9-3 vm2001 n8 vuotta ja vaihdoin öljyt ja suodattimen 2 kertaa vuodessa yleensä jotain 20-40e maksavia öljyjä ,teboil,shell,neste,elf,,, ,,,
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

^ Kerro tuo VAG:lle.
Ei taida auttaa, omistajan käsikirjan alussa sanotaan että auton moottori saattaa kuluttaa öljyä, ja tämä on aivan normaalia.
Mutta en muista sanottiinko siellä ihan kuinka paljon se kuluttaa.

Näin kertoo ford...
Ensimmäisten 5.000 km:n aikana (sisäänajoaika) öljynkulutus on tavallista korkeampaa ja siksi öljymäärä pitää tarkastaa tällöin tavallista useammin. Suurin sallittu kulutus tänä aikana on yksi litra.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja jani75 »

saab saa kuluttaa tehtaan mukaan 1 litran 6000 kilometrille. mut tietty ku about miljoona km takana ehkä kulutus voi nousta :) itellä oli 280 000 km ajettu 9-3 vm 2001 eikä kuluttanut paljo mitään ,tietty kulutus nousee kun kaasupoljinta kovin polkee ohi vuotoa sit.
9-3..OG
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2022 10:46

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja 9-3..OG »

Belcon 5/40W keväällä laitoin koneeseen....Ihan jees öljy...
Kohta tulee testattua, kuinka jäykkää mokoma on ....pakkasilla....
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja anv »

Mun 9-3 -07 1.8t ei syönyt öljyä 10tkm vaihtovälillä omistusaikanani 10v ja 117tkm - 300tkm sen vertaa että olisi mittatikusta huomannut. Öljynä mobilin 0W-40 new life alkuun ja luokitusten häviämisen jälkeen mobilin 0W-40 ESP(?)
Eikä ole syönyt mikään muukaan saappini yhtään enempää.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja shamrock »

9-3..OG kirjoitti:
To Marras 21, 2024 06:33
Belcon 5/40W keväällä laitoin koneeseen....Ihan jees öljy...
Kohta tulee testattua, kuinka jäykkää mokoma on ....pakkasilla....
Sama kokemus, tätä on tosin haukuttu mutta mulla se lopetti kolkin pölläyttelyn kylmäkäynnistyksissä. Todennäköisesti vetykrakattu mineraaliöljy, mutta ei se tarkoita että se ilman muuta paskaa olisi. Kyllä tuolla -30 pakkasissa vielä tuli ajeltua. -35 en enää säälistä edes yrittänyt kolkkia käyntiin :D
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
karihai
"Viggen"
Viestit: 525
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja karihai »

Ainoa auto mihin minun on tarvinnut öljyä lisäillä oli vm. 1980 Saab 99 Petro. Se oli ensimmäinen Saabini ja oli melkoinen öljypoltin, vaikka mittarissa oli kilometrejä alle 200 000. Neljänsadan kilometrin matkalle piti varata mukaan vähintään litran öljypullo. Auton minulle myynyt henkilö oli kaiken lisäksi autoinsinööri. No, oppirahat tuli maksettua...
Sen jälkeen ei olekaan sitten tarvinnut yhteenkään Saabiini lisätä öljyä vaihtovälillä.
9-3..OG
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2022 10:46

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja 9-3..OG »

shamrock kirjoitti:
To Marras 21, 2024 13:27
9-3..OG kirjoitti:
To Marras 21, 2024 06:33
Belcon 5/40W keväällä laitoin koneeseen....Ihan jees öljy...
Kohta tulee testattua, kuinka jäykkää mokoma on ....pakkasilla....
Sama kokemus, tätä on tosin haukuttu mutta mulla se lopetti kolkin pölläyttelyn kylmäkäynnistyksissä. Todennäköisesti vetykrakattu mineraaliöljy, mutta ei se tarkoita että se ilman muuta paskaa olisi. Kyllä tuolla -30 pakkasissa vielä tuli ajeltua. -35 en enää säälistä edes yrittänyt kolkkia käyntiin :D
Puolen vuoden kokeilun jälkeen ei muuta miinusta tule, kuin vuotaa pikkasen yläpään tiivisteestä...

Pour Point eli jähmepisteen lukua olen etsinyt tuloksetta.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

karihai kirjoitti:
To Marras 21, 2024 17:14
Ainoa auto mihin minun on tarvinnut öljyä lisäillä oli vm. 1980 Saab 99 Petro. Se oli ensimmäinen Saabini ja oli melkoinen öljypoltin, vaikka mittarissa oli kilometrejä alle 200 000. Neljänsadan kilometrin matkalle piti varata mukaan vähintään litran öljypullo. Auton minulle myynyt henkilö oli kaiken lisäksi autoinsinööri. No, oppirahat tuli maksettua...
Sen jälkeen ei olekaan sitten tarvinnut yhteenkään Saabiini lisätä öljyä vaihtovälillä.
Oliko petrolin esilämmityskenno vuotanut nestettä ja sitä kautta männänrenkaat jumittuneet? Yleensä noi koneet kesti hyvin ja kulki halvalla - alkuun polttoaineiden hintaero oli huomattava. Jos nestettä alkoi kulumaan, oli ihan kannattavaa reagoida siihen heti! 😉
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Muuten jännä tämä ikuisuus kysymys eri öljyistä. Yleensä on joku, mitä kehutaan. Mistä tavallinen autoilija jonkun vuoden käytön perusteella voi mitään eroa huomata saman luokituksen öljyistä? Itse olen käyttänyt melkein aina Mobilia, mutta tuskinpa se on muihin verrattuna yhtään parempaa tai huonompaa. Olen siinä käsityksessä, että sitä edelleen Naantalissa purkitettaisi - olenko ihan hakoteillä? Tallissa on kaksi Golfia, toinen kuluttaa 5W-30 öljyä 0,4 ltr/1000km ilmeisesti männänrenkaista, mutta ei kannata korjata enää ja on aika pienellä ajolla. Toinen ei havaittavasti kuluta 0W-20 öljyä 15000km vaihtovälillä. Tuo ohut litku voi olla ihan hyvääkin, ehkä auttaa pitämään moottorin puhtaampana. Tai sitten ei. Luulen, että molemmat menisi ihan yhtä hyvin ja samalla tavalla minkä merkin öljyllä tahansa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sama öljy, toinen tuplaten kalliimpi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hyvin on koneessa pysynyt Teboil Diamond Diesel 5w-40 ei ole tarvinnut lisäillä, ja etenkin kun päästiin garreteista eroon.
Vaikka viinalla mennään ( joka toinen tankillinen, tämä siksi että on huonoja kokemuksia noiden
polttoaine pumppujen keston suhteen viinalla,nyt siellä on bilteman ämpäri paikoillaan )
Taveksi vaihtuu Teboil Diamond Plus 0W-40.

**ps moottoriin on vaihdettu mitsun lisäksi kaikki venttiilivarren kumit sekä jokaisen pyörivän akselin
akselitiivisteet jota tulevat moottorista/vaihdelaatikosta ulos.
Vaihteen siirtäjän tiivistettä ei ole vaihdettu ( aiemmin oli pientä hikoilua havaittavissa ) mutta tämä asettui
huohotin letkun asennuksella ( oma viritys ).
Enää ei ole öljypohja märkä ulkopuolelta, niinkuin se oli aiemmin, piti pestä aina ennen leimausta.
Nyt viimeksi ei pesty, ja kehuin läpi ensimmäisellä yritttämällä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin