OG 9-3 lisävalon kytkentä
OG 9-3 lisävalon kytkentä
Noniin, auttakaas viisaammat tyhmempää.
Elikkäs, kun kytkin led-barin sillä tavalla kuin sen olen muissa autoissa tehnyt, ei lisävalo sammunutkaan enää viiksestä, vaan heräte jää ns. "päälle". Kun auto ei ollut käynnissä, valo sammui, mutta useiden sekuntien viiveellä.
Tämä varmaan olisi pitänyt olla ennalta tiedetty homma, mutta itselle ei ole aikaisemmin tullut vastaan.
Nykyinen kytkentä on siis kaupasta valmis johtosarja, jossa rele, piuhat akulle, piuhat valolle ja heräte piuha. (Heräte ryöstetty suoraan pitkien johdosta)
Kaipaan siis niin yksinkertaiset ja rautalangasta väännetyt ohjeet siihen, kuinka saan lisävalon pelaamaan pitkien viiksestä, kuin vain on mahdollista.
Nöyrimmät kiitokseni.
Elikkäs, kun kytkin led-barin sillä tavalla kuin sen olen muissa autoissa tehnyt, ei lisävalo sammunutkaan enää viiksestä, vaan heräte jää ns. "päälle". Kun auto ei ollut käynnissä, valo sammui, mutta useiden sekuntien viiveellä.
Tämä varmaan olisi pitänyt olla ennalta tiedetty homma, mutta itselle ei ole aikaisemmin tullut vastaan.
Nykyinen kytkentä on siis kaupasta valmis johtosarja, jossa rele, piuhat akulle, piuhat valolle ja heräte piuha. (Heräte ryöstetty suoraan pitkien johdosta)
Kaipaan siis niin yksinkertaiset ja rautalangasta väännetyt ohjeet siihen, kuinka saan lisävalon pelaamaan pitkien viiksestä, kuin vain on mahdollista.
Nöyrimmät kiitokseni.
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
Kokeilepa nypätä irti se releelle tuleva ohjausjohto, sammuuko silloin valot heti? Oletus olisi että se liittyy tuohon valonvalvontapiiriin, sinne jää pieni jännite joka riittää käämille.
Esimerkkinä mun asuntovaunun kaasulämmittimen magneettiventtiili, siellä on erikseen vetokäämi joka avaa sen, ja pitokäämi joka juuri ja juuri jaksaa pitää auki. Näin säästetään akkuvirtaa. Sulla toimii nyt ikäänkuin tuo pitokäämiominaisuus. Jos omistat yleismittarin, mittaa se releen ohjausjännite silloin kun se jää päälle.
Yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla laittaa järeämpi rele, jossa olisi suurempi katkaisukyky eli enemmän jousivoimaa koskettimilla. Silloin tuo jännite ei välttämättä riittäisi pitämään käämiä vetäneenä.
Joissakin, esim ecun releissä käytetään vastusta rinnalla purkamaan käämin varaus ja suojelemaan ecua tältä piikiltä. Joku elektroniikkaan paremmin vihkiytynyt osannee kertoa toimisiko se tässä, tosin se saattaa sotkea sitten sen valonvalvontapiirin. Toisaalta jos se jäävä ohjausjännite on riittävän pieni, löytyiskö sopivaa diodia, jonka kynnysjännite ei ylittyisi.
Samnkaltaista ongelmaa oli joskus pikkuveljwn S40:ssä ... itse en sitä rakentanut, mutta muistaisin isän kikkailleen sen niin, että laittoi toisen releen välille, jota ohjasi lähivalojen johto. Tämä toimi siis niin päin, että lähivalojen syttyessä katkaisi jännitteen pitkiltä.
Esimerkkinä mun asuntovaunun kaasulämmittimen magneettiventtiili, siellä on erikseen vetokäämi joka avaa sen, ja pitokäämi joka juuri ja juuri jaksaa pitää auki. Näin säästetään akkuvirtaa. Sulla toimii nyt ikäänkuin tuo pitokäämiominaisuus. Jos omistat yleismittarin, mittaa se releen ohjausjännite silloin kun se jää päälle.
Yksi mahdollinen ratkaisu voisi olla laittaa järeämpi rele, jossa olisi suurempi katkaisukyky eli enemmän jousivoimaa koskettimilla. Silloin tuo jännite ei välttämättä riittäisi pitämään käämiä vetäneenä.
Joissakin, esim ecun releissä käytetään vastusta rinnalla purkamaan käämin varaus ja suojelemaan ecua tältä piikiltä. Joku elektroniikkaan paremmin vihkiytynyt osannee kertoa toimisiko se tässä, tosin se saattaa sotkea sitten sen valonvalvontapiirin. Toisaalta jos se jäävä ohjausjännite on riittävän pieni, löytyiskö sopivaa diodia, jonka kynnysjännite ei ylittyisi.
Samnkaltaista ongelmaa oli joskus pikkuveljwn S40:ssä ... itse en sitä rakentanut, mutta muistaisin isän kikkailleen sen niin, että laittoi toisen releen välille, jota ohjasi lähivalojen johto. Tämä toimi siis niin päin, että lähivalojen syttyessä katkaisi jännitteen pitkiltä.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
Joo, valo sammuu aina kun herätteen nyppää irti, eli juuri niinkuin kuvailit niin sinne pieni jännite aina jää.
Kiinnostaisi kuulla jos jollakin olisi kokemusta sanoa suoraan että kuinka ovat itse toteuttaneet, itsellä ei varsinaisesti tietotaito riitä ruveta mitään omaa kehittelemään.
Kiinnostaisi kuulla jos jollakin olisi kokemusta sanoa suoraan että kuinka ovat itse toteuttaneet, itsellä ei varsinaisesti tietotaito riitä ruveta mitään omaa kehittelemään.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
laita auton omat valot kuntoon ni ei tarvii pohtia moisia....



#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
Laitoin nyt itselle kans ledbarin kun halvalla sai. Kytkin niinkuin sinäkin, ja toimii. Sen verran mittaillessa selvisi, että sinne jää 2V jännite tuohon valovalvontaan. Mutta mun sarjassa on 40A rele. Tuo virransieto tarkoittaa myös katkaisukykyä, eli mitä järeämpi rele, sen vahvempi palautusjousikin siellä on. Sulla toi 2V riittää pitämään releen nyt vetäneenä, kun jousen voima ei sitä irroita.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
Mistä kohtaa olette ottaneet herätteen lisäpitkille? Suoraan umpiosta vai mistä?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
Umpiolle menevistä johdoista itse otin, ja rele on suoraan siinä yläpuolella lukkopellissä kiinni. Helppo toteuttaa, kun akkukin vielä aivan vieressä, siinä nurkassa saa toteutettua koko kytkennän. Aika nätisti sain vieläpä tuotua kytkimen johdonkin tuolta kuskin puoleisen ovipielen kautta kojelautaan.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
Erillistä kytkintä en haluaisi ollenkaan vaan siten että menee päälle samalla kun vetää vilkun viiksestä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
Kyllä siinä voi tulla tilanne, että on mukavempi katsella sumua tai lumisadetta himmeemmillä omilla pitkillä, kuin kaikki teho päällä. Eli enempi valinnan varaan. Tulee mieleen, kun aikoinan yks tuttu Asconamiäs oli ollut kuskina 99:llä ja kyseli jälkikäteen multa, että mikä se toinen puolienvalojen (alijännite) käyttötarkoitus on. Oli kovassa sumussa ajanut niillä, kun tuntuivat toimivan siinä kelissä parhaiten.
Re: OG 9-3 lisävalon kytkentä
Tuo kytkinhän on siis toteutettu niin, että kun se on päällä-asennossa, lisävalot seuraa auton omia pitkiä, eli toimii juuri kuten haluat. Pois päältä-asennossa toimii vain auton omat pitkät. Em syystä just hyvä ratkaisu, lumisateessa tuo ledbar toimii lähinnä jos tykkää kovasti Tähtien Sota-efekteistä

'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
'05 9-3 1.8i Arc