pitkä startti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tulipa tuossa taas mieleen kun oli aamulla taas pari sekuntia liian pitkä startti. Onkohan tuossa polttoaineen tuloletkussa joku takaiskuventtiili tms. joka päästäisi polttoaineet valumaan takaisin tankkiin. Sillä lailla joutuisi aina pumppaamaan uudet liemet letkuun ennen kuin hörähtää.

Onko teoria mahdollinen?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nappe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Onko pitkään starttivieteriin löytynyt mitään selkeää syytä?

Tuossa yksi kaunis aamu lähdin kotoa, pysähdyin paikallisella huoltoasemalla (800m ajon jälkeen), ja siitä lähtiessä ilmeni pitkä starttivieteri (sen verran pitkä että kerkes jo ajatella että tähän jäi), eikä tuo pitkä startti ole tämän jälkeen poistunut.

Siis aamulla käynnistyi ihan normaalisti (arviolta 5 kierrosta konetta) ja nyt tuon toisen startin jälkeen on toistuvasti ollut pidempi, 7-8 kierrosta tuntuis kestävän. Joku yksittäinen kerta on lähtenyt "normaalisti", muuten on pitkä startti. Ja aina lähtee.
Ei vaikuta bensapumpun käyttö ennen käynnistystä, eikä koneen lämpötila. Se nyt vaan on pitkä :(

Jokuhan siinä on pielessä, olis kiva tietää mikä :?

Kyseessä siis 9-3 -99 Trionic-5 turbo automaatti, huollettu ~5000km sitten, tulppia myöden.

DI-kasetin vois tietty kokeilla vaihtaa, jos vika olis siinä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Harrimatias
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Mulla oli muuten noilla kovilla pakkasilla samaa ominaisuutta, pitkään sai sahata (siis paljon normaali pidempään), ja joskus jopa ei lähtenyt ensimmäisellä yrityksellä käyntiin, kun ei tiennyt kauanko uskaltaa startata.
Mutta nyt ei ole mitään ongelmia ollut taas kun keli lauhtuneet...

Ja mulla tämä starttaus "vika" tapahtui vain niillä n.-25C pakkasilla ja auto vajaa pari tuntia piuhassa. Ja seissyt sitä ennen suurinpiirtein kellonympäri..siis auto.
Saab 900 2.0t Cab -97
AP
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AP »

Itse olen myös ihmetellyt tuota starttauksen pituutta satkussa. Aina lähtee käyntiin, mutta ihmeen monta kertaa pyöräyttää. Tonttu lähtee arviolta 2-3 pyöräytyksellä :roll:
Nappe
"Hölösuu"

Re: pitkä startti

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Nyt se sitten yllätti positiivisesti :D
Hämmästykseni oli äärettömän suuri tänään aamulla kun näytin virtaavainta saappille, ja siitä ilahtuneena saabi hörähti kahden kierroksen jälkeen iloiseen lauluun! Aikaisemmin olen siis sahannut jotain luokkaa 7 kierrosta ennen kun vaivautui tulille.

Aamulla tein useamman käynnistyksen hoitaessani asioita, ja aina vain iloisesti hörähti :D

Jaa mitä olen tehnyt?

Heitin keulille T-7 IC:n, sekä vaihdoin DP:n 3" malliseen sekä sen perään vähänkäytetyn 3" sportkatin joka on pyörinyt nurkissa keräämässä huomiota viimeiset 5v. Mihinkään muuhun en koskenut (pakoillisen keulajumpan lisäksi), paitsi irroitin lambdan liittimen DP:n vaihdon yhteydessä.

Tukkoisuus ajossakin tietty väheni, nyt on paljon sukkelampi liikkeissään. Seuraavan tankkauksen yhteydessä sitten tiedän oliko putki oikeasti tukossa...

Verdict:
StarttiVieteri :D Kopteriääni :? Herkkyys ajaessa :)
Overall 8)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
AP
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja AP »

Täällä sama homma. Tuossa jokin aika sitten oli pieni putkiremontti, uusin puolet putkesta mukaan lukien takapöntön josta ilmeisesti entinen omistaja oli nyysinyt villat ja sen läpi menevän putken... ei kovin virtaava :roll: . Lisäksi rojektin aikana oli akun navat irti about pari päivää. En tiedä sitten kumpi toimi lääkkeenä starttauksen pituuteen, mutta kyllä nyt hörähtää nopeasti :D .
Pete71
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Pete71 »

Mulla kans 9-3 1.9 Tdi tullu ongelmaksi pitkä starttaus,aamulla kun starttailee niin ei millään on aivan kuollut.Muutaman kerran kun sammutti ja starttaili niin sit yhtäkkiä hörähti kuin palmun alta.Päivän aikana kun tekee pikkureissuja niin ei mitään ongelmaa,aina lähtee hienosti,kone käy hienosti mutta aamuongelma on nyt ilmentynyt.🤔
Vastaa Viestiin