Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Rallimanletti
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 23, 2025 14:55

Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja Rallimanletti »

Moro.

-94 900NG 2.3 - Ei turboa.

Eli kyseessä on siten, että kun kaasupolkimen kanssa operoi hellästi, niin jää kierrokset korkealle, eivätkä ne sieltä madallu, ennenkö poljinta potkasee väkivaltaisemmin. Tilanteeseen ei vaikuta, että onko auto ollut kauan tai lyhen ajan käynnissä. Omatuntuma on se, että kun kierrokset ovat korkealla, niin kaasupolin palautuu kyllä, mutta jättää itsensä ilmavaksi kuin aseen liipaisin konsanaan.

Tehty on seuraavat, ilman mitään vaikutusta:
  • Silmin tarkkailtu, ettei kaasuvaijeri jää jumiin tai kaasuläpän "perhonen" (?) auki. Myöskin kaasuläpän liikkuvat osat on rasvattu.
  • Putsattu tyhjäkäyntimoottori öljymönjästä, skrapattu hapettumat tyhjäkäyntimoottorin sähköliittimistä ja vielä tarkistettu että sähköliittimien resistanssi on jees.
  • Vaihdettu kaasuläpän alipaineletkuja (Ostin muuten 4mm, ja se vakiohan taitaa olla 6mm, joten aika tiukkaa on :D)
  • Varovaisesti putsattu ilmamassamittari.
  • Vaihtaa kaasuläpän tunnistin. Ei vaikutusta.
Mietinnässä on seuraavat:
  • Ostaa uusi tyhjäkäyntimoottori kiinasta.
  • Koittaa varooksi vaihtaa kaasuvaijeri, mutta en millään uskoisi tästä johtuvan.
  • Myyrä, ja ostaa 2000v jälkeinen citikka, se sentääs korjas itsensä huomiolla.
Ketjussa on ehdotettu seuraavia:
  • [Suoritettu] [Tilannetta parantava vaikutus] Vois olla polttoainetankin huohotus venttiili? Koita vaikka eka tulpata.
  • [Vielä tekemättä] Onko kaasuvaijeria ja kaasupolkimen akselia rasvattu...? Ja poljin ei ota kiinni mihinkään kabiinissa. (Mun pitää ostaa torx avaimia, eikö nuot ihme tähtiruuvit nyt niitä ole?)
  • [Vielä tekemättä] Epäilin tuota EVAP:pia, irroitin sen letkun kaasuläppäkotelosta, tulppasin sen kaasuläpällä olevan liittimen ja tein tuolle letkulle liittimen ilmanputsarin koteloon. (Pitää tutustua.)
Onko ammattilaisilla ehdotuksia tai kokemuksia? Myöskin jos löytyy, niin alipaineletkustosta havannointikuvaa kaipaisin, että missä kaikkialla sitä nyt kulkee.
Viimeksi muokannut Rallimanletti, Pe Huhti 25, 2025 20:34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Vois olla polttoainetankin huohotus venttiili? Koita vaikka eka tulpata.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Rallimanletti
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 23, 2025 14:55

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja Rallimanletti »

Polttoainetankin huohotus venttiiliä. Mulla on nyt vähän hankaluuksia löytää sanasta englanninkielinen käännös, onkohan kyseessä: Crankcase breather Intake manifold? Fuel Tank Breather Valve?

Sen verta kans kysyn, että tarkoitatko alla olevan kuvan koko systeemiä mikä on linkissä kuvan valkoiseen pömpeliin, itse valkoista pömpeliä vai meinaatko ihan jotain muuta mikä on ihan lähempänäkin bensatankkia? [Kuva netistä, ei oman auton moottoritilasta]
Kuva
Sitten jos mä etsin "polttoainetankin" huohotinventtiiliä, niin mä en löydä räjähdekuvaa, missä kiinni olisi samannäköinen pömpeli jossa olisi kaksipinninen sähköliitäntä. Ehkä sillä ei sitten ole väliä?
Kuva
Vähän sellainen tapaus, etten tiedä mitä korjausmanuaalista etsisin, tai mitä konepellin alta tuijottaisin. Fuel tank breather valve osia on netti täynnä, mutta helvetti kun tuntuu netti olevan aivan tyhjä räjähdekuvista missä iso punaane nuoli osoittas jotta mihnä se sijaitsee. Kai se tuijottamalla löytyy.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7747
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko kaasuvaijeria ja kaasupolkimen akselia rasvattu...?
Ja poljin ei ota kiinni mihinkään kabiinissa.
Omassa ex tontussa teki samanlaista oiretta vaijerin sisään päässyt vesi.
Muuten tuoksuuko kabiinissa polttoaine tiukemman kurvin jälkeen..?
**tämä taas liittyy toisenlaiseen ongelmaan tuossa huohotin järjestelmässä**
Sitten jos mä etsin "polttoainetankin" huohotin venttiiliä, niin mä en löydä räjähdekuvaa, missä kiinni olisi samannäköinen pömpeli jossa olisi kaksipinninen sähköliitäntä.
Olisiko se tuo Fuel system/filler pipe..?
https://www.esaabparts.com/parts.php?model=4&category=1
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1107
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

Joo tuollanen musta palikka mistä laitoit kuvan.
Og vapari kolkissa tuo rikkinäinen venttiili teki samat kuvaamasi oireet...
Konehuoneesta löyty, repsikan puolelta.
Uskoisin että ng 900 löytyis samasta paikasta?
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5727
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Monesti tyhjäkäyntimoottorin/venttiilin puhdistamisen yhteydessä se unohdetaan öljytä ja sen jälkeen se jumittaa.

Toinen paikka on kaasuläpän ja imukotelonväliset 2 paksua o-rengasta jotka ovat poikki tai puuttuu toinen tai jopa molemmat. Vuotaa ohi ilmaa ilmamassamittarin.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7747
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Oma vapari kolkki teki samaa, joskus myös nosteli kierroksia ominpäin ja lähti tyhjäkäyniltä kiihdyttämään. Epäilin tuota EVAP:pia, irroitin sen letkun kaasuläppäkotelosta, tulppasin sen kaasuläpällä olevan liittimen ja tein tuolle letkulle liittimen ilmanputsarin koteloon. Loppui ongelmat, kun myös tuolta tuleva ilma meni mittarin läpi.
'01 9-3 2.0 turbo
karihai
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja karihai »

Tuo ilmaventtiili alkaa olla aika hankalasti saatavissa uutena osana, jos jostain onnistuu löytymään niin hinta on korkea. Onko tuon poistamisesta, tai ohittamisesta, haittaa auton käyntiin, taikka päästöihin?
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

karihai kirjoitti:
Ke Maalis 26, 2025 10:30
Tuo ilmaventtiili alkaa olla aika hankalasti saatavissa uutena osana, jos jostain onnistuu löytymään niin hinta on korkea. Onko tuon poistamisesta, tai ohittamisesta, haittaa auton käyntiin, taikka päästöihin?
Ainakaan tuo mun edellä mainitsema tapa ohittaa se ei haitannut mitään. Ne höyryt päätyi kuitenkin talteen, ne vaan otettiin ilmanputsarin kautta eli ennen ilmamassamittaria. Eli tällä keinolla se kaikki sen kautta tuleva on mitattua ilmaa. Tosin mainitsit tuosta kaasupolkinen tuntuman muuttumisesta, se viittaisi silti johonkin mekaaniseen. Onko tuossa se vaijerikäyttöinen vakkari?
'01 9-3 2.0 turbo
Rallimanletti
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 23, 2025 14:55

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja Rallimanletti »

Noniin. Blogaan sen verta, että tekeminen on hidasta kun rahoittajana toimii Kelan, Mummon sekä muiden sukulaisten sponsorointi opiskelijalle (omat rahathan meni itse autoon :D). Ja jos ei muuta ole oppinut, niin sen, että aina kun on hyvä päivä ulkona ja mahdollista, niin pitää heti mennä kokeilemaan joko auton kuntoa saisi mitenkään edistettyä, kun aina sen jälkeen pitää jäädä odottelemaan postia ja parempia rahasäästöjä. Turha tähänkään ketjuun on minun rupatella silloin kun mitään merkittävää ei ole tehty. Mutta, nyt!
sabatti 96 kirjoitti:
Ma Maalis 24, 2025 09:19
Vois olla polttoainetankin huohotus venttiili? Koita vaikka eka tulpata.
Vaihdoin osan. Ja samalla myös vaihdoin muutamia alipaineletkuja mitä silmiltäni hoksasin. Nehän rapisi sormille. Yksi vaihdetuista alipaineletkuista nyt ainakin oli bensansyötössä kiinni.
NYT: Vapaalla oleva moottori tiputtaa kierroksia sen 5s jälkeen, mutta erittäin hitaasti, eli ero on se, ettei kierrokset jää pysyvästi korkealle. Kierrokset itse tippuessaan myös jäävät siihen 2k tuntumaan.
NYT: Kaasupoljinta rajummin potkaistaessa kierrokset tippuvat joko 1.5k tai 1k tuntumaan, eli tässä ero on se, että ennen kierrokset eivät tyhjäkäynnillä millään halunneet tippua alle 1.5k.
NYT: Vaikka vaihde on vapaalla, cruise on pois päältä, niin jokainen kytkimen nosto ottaa sen sata tai kaksi kierrosta minuutista tyhjäkäynnistä pois, silloin kun se hiljalleen tippuu sieltä mielestäni liian korkealta.

SITTEN? En varmaksi osaa sanoa, mutta intuitio puhuu että kyseessä olisi jokin hemmetin sähkö/anturi vika. Tilaan kaasuläpän-asento-tunnistimen ja katson vaikuttaako se mitenkään.
shamrock kirjoitti:
Ke Maalis 26, 2025 15:06
Tosin mainitsit tuosta kaasupolkinen tuntuman muuttumisesta, se viittaisi silti johonkin mekaaniseen. Onko tuossa se vaijerikäyttöinen vakkari?
Kyllä, on vaijerivakkari. Vakkari toki ei ole päälä, ja vakkarin vaijerille jää myös vähän väljää, joten jaksaisin epäillä ettei siitä olisi kiinni. Mutta laitetaan listaan.
9000CD23T kirjoitti:
Ti Maalis 25, 2025 11:04
Kiitos hyvästä kuvasta!
9000CD23T kirjoitti:
Ti Maalis 25, 2025 07:21
Onko kaasuvaijeria ja kaasupolkimen akselia rasvattu...?
Ja poljin ei ota kiinni mihinkään kabiinissa.
Omassa ex tontussa teki samanlaista oiretta vaijerin sisään päässyt vesi.
Muuten tuoksuuko kabiinissa polttoaine tiukemman kurvin jälkeen..?
**tämä taas liittyy toisenlaiseen ongelmaan tuossa huohotin järjestelmässä**
Ei ole rasvattu. Ei ota kiinni. Ei tuoksu bensa, mutta en ole nyt kyllä hetkeen ajanutkaan.
Rallimanletti
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Maalis 23, 2025 14:55

Re: Kierrokset jäävät jumiin korkeisiin lukuihin. 900NG -94 Ei turboa.

Viesti Kirjoittaja Rallimanletti »

Vaihdoin kaasuläpänasentoanturin. Ei vaikutusta.

Helvetti, kyllä sen pakko on olla kaasupolkimen vaijerista kiinni. Kun kierrokset jäävät jumittamaan, niin polkimessa on niin helvetisti ilmaa, ihan niinku aseen liipasimessa on se väljä osuus. Mitähän tässä nyt on sitten itse miettinyt, että jos kaasupoljin itsestänsä ilmoittaa kaasujalalle fyysisellä tuntumalla, niin on kuitenkin keskittynyt muihin asioihin? Kai sitä on luottanut siihen, että kun olen silmin tarkkaillut, ettei kaasuvaijeri jää jumiin tai kaasuläpän "perhonen" (?) auki, mutta omat silmät on siinä valehdellut tai kommunikointi kuskin penkin kaverin kanssa on epäonnistunut? Sitten jää myöskin sekin kysymys, että miksi alipaineletkujen vaihto on helpottanut ongelmaa, että onko kyseessä vain useampi samanaikainen ongelma?

Noh. Pitää käydä ostamassa avain, että saa muovit auki ja tutkia kaasuvaijeria tarkemmin.
Vastaa Viestiin