Airbag-boksin vaihto.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1879
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onko kellään tietoa, että vaatiiko airbag-boksin vaihto TECH2:sta sen uuden naittamiseen? Tuli vaihdettua ecu ja airbag-valo palaa edelleen.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5998
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Lähtökohtaiseseti tarvitaan. Ostitko käytetyn airbag ecun vai uuden? Airbagin ecuun on koodattavissa ainoastaan kerran auton setuppi/konfiguraatio. Jotta on teoriassa mahdollista siirtää airbag ecu toisesta autosta, on autojen oltava airbag konfiguraatioltaan identtisiä.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1879
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Se oli käytetty. Tosi vaikea löytää, hommasin ekaksi 9-5:sta ja se oli vääränlainen. Myös NG900:ssa erilainen. Kaverilta löytyy kyllä tech2. Mihkä kohtaan sillä pitää mennä valikossa, kun aloittaa operaation?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5998
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Koska airbagin ohjainlaitteen vaihtaminen on hieman hankala homma niin vähän pari tarkentavaa kysymystä vielä.

Mikä aiheutti airbagin ohjainlaitteen vaihtotarpeen?

Miksi airbagin vikavalo palaa nyt ohjainlaitteen vaihdon jälkeen?

Ovatko auto johon vaihdoit ohjainlaitteen ja se auto josta ohjainlaite on purettu airbag-järjestelmän osalta täysin identtiset? Esim. Airbagien määrä jne. Koska jos autot eroavat edes jotenkin toisistaan airbag tuvalaitteiden osalta, niin ohjainlaitetta ei minulla olevan tiedon mukaan pysty siirtämään.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1879
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Vanha boksi antoi vikakoodia etupenkkien sivutyynyistä. No, penkit tulivat vaihdettua ja varmasti ehjät. Penkkien vaihdon jälkeen valo sammui. Meni vajaa viikko, kun valo syttyi uudelleen. Sen jälkeen oli ihan oma diagnoosi, että ohjainboksi väsähtänyt, kun usein Tonnareissa sama homma.

Autot ovat molemmat samanlaisia keskenenään, 5-ovisia ja sama määrä bageja. Ja boksin liitin on samanlainen.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5998
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

No nyt vähän epäilen diagnoosia. Tonnarissa ja 9-3:ssa on melko vähän yhteistä. En tältä istumalta usko 9-3:ssa ohjainlaitteen olevan syynä kyseiseen vikaan.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1879
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 13, 2025 19:27
No nyt vähän epäilen diagnoosia. Tonnarissa ja 9-3:ssa on melko vähän yhteistä. En tältä istumalta usko 9-3:ssa ohjainlaitteen olevan syynä kyseiseen vikaan.
Uuden boksin naittaminen onnistui Tech2:lla, ei ongelmia. Valokin sammui eikä antanut enään mitään häröä. Omalla kohdalle on tosiaan sattunut lukuisia boksi-vikoja, niin sillälailla ei uutta ainakaan itselle. Toki hurjimmat laittaa nuita ecuja uuniinkiin, jonka jälkeen taas toimivat. Ilmeisesti kylmäjuotokset niissä ajan myötä pettävät.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5998
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Hei mutta hyvä kun tuli sillä kuntoon. Itelle ei oo tullu vastaan airbag ecun vikoja. Oma boksi femmassa antanut kerran internal fault koodin 10v sitten, mutta ei sen jälkeen. Ostin kyllä varastoon uuden, että jos tarttee vaihtaa.. :saab:
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
aero
-
Viestit: 9282
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja aero »

Suabisti kirjoitti:
La Joulu 13, 2025 20:13
Ilmeisesti kylmäjuotokset niissä ajan myötä pettävät.
Tämän harhakäsityksen olen bongannut joskus ennenkin, joten korjataan se nyt. Kylmäjuotos on epäonnistunut jo alkujaan. Vika voi paheta ja kontakti heikentyä, mutta ei varsinaisesti pettää kun ei ole ehjää juotosta joka pettäisi.

Ne ajan mittaan murtuvat juotokset eivät siis ole tyypillisesti kylmäjuotoksia vaan ihan hyviä juotoksia, mutta massallinen komponentti tukeutuu fyysisesti vain siihen juotokseen, eikä lisäksi esim. liimaan tai ruuviin. Aikansa kun tärinä heiluttaa komponenttia suhteessa piirilevyyn, tälläinen juotos murtuu. Ilmiö on käytännössä vastaava kuin rautalangan katkaiseminen taivuttelemalla sitä edestakaisin.

Jos vika alkaa ilmetä 10 vuoden ja 200tkm ajomäärän paremmalla puolen, niin väitän että kyse on lähes poikkeuksetta jälkimmäisestä murtumatyypistä. Kylmäjuotos erittäin todennäköisesti oireilisi huomattavasti aiemmin.

Molemmat viat sinänsä voivat korjautua uunittamalla, kkun murtunut tai kylmäksi jäänyt juotos kuumenee ja pääsee muodostumaan uudestaan, se saattaa osaltaan aiheuttaa sekaannusta näiden vikojen kesken.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1879
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Pakari kirjoitti:
La Joulu 13, 2025 21:03
Hei mutta hyvä kun tuli sillä kuntoon. Itelle ei oo tullu vastaan airbag ecun vikoja. Oma boksi femmassa antanut kerran internal fault koodin 10v sitten, mutta ei sen jälkeen. Ostin kyllä varastoon uuden, että jos tarttee vaihtaa.. :saab:
Juu, tuossa kolkissa ajomäärä miltei 600tkm, niin sekin saattaa vaikuttaa, että srs-ecu tulee tiensä päähän. Mistäs muuten löysit uuden? Varmasti hyvä olla varastossa. Tosin femmaan niitä tuntuu olevan paremmin saatavilla.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5998
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Airbag-boksin vaihto.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Saabin poistosta aikanaan. Oli websgopissa 1kpl niin merkkarille soittelin asap. :mrgreen:

Kunnioitettavat kilsat ja vaikuttaa asiaan varmasti.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin