Ei ahda??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Kuppesaab
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Joulu 21, 2025 23:23

Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Kuppesaab »

Ongelma on että saab 9-3 2000 2.0t ei ahda vihreeltä alueelta enempää ja on kuin vapari saab. Lähtee käyntiin hyvin ja liikkuu ei savuta mutta ei vaan tehoja ole. Kaasuttaessa ei katkoksia.
Ongelma tuli ilmi rajusta kiihdytyksestä jolloin jotain tapahtui ja ei enää ahdot nouse. Ei vikakoodeja.

Katsottu on ettei irti tai rikki/toimii
Ahtoputket / välijäähy
Magneettiventtiilit
Alipaineletkut
Bypass
Hukkaportin tanko/toimivuus
Kaasuläppäkotelon limb mode

Mistä vielä voisi katsoa vikaa vai voiko olla että turbo on siististi leikannut kiinni eikä enää pyöri yhtään??
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Niin kokeilit täältä löytyvien mankkuvenan ”ohitusohjeiden” mukaisesti eikä silti ahda yhtään?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Kuppesaab
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Joulu 21, 2025 23:23

Re: Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Kuppesaab »

Wespa kirjoitti:
Ma Joulu 22, 2025 00:32
Niin kokeilit täältä löytyvien mankkuvenan ”ohitusohjeiden” mukaisesti eikä silti ahda yhtään?
W-letkun irrottaminen ei tehnyt yhtään mitään muutosta.
Mitenkäs toi rintapellissä oleva venttiili, miten sitä testataan tai ohitetaan? En löytänyt siihen mitään keskustelua. Pystytkö semmosen linkkaamaan, kiitos paljon!
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Esim. tässä ohjeet, 9-5:seen tosin mutta samalla tavalla se näissä kaikissa T7:ssa menee: https://www.saabcentral.com/threads/how ... od.206993/

Olihan sun auto T7 eli tämän näköinen moottori: Kuva

Eikä T5 eli tällainen: Kuva
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Kuppesaab
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Joulu 21, 2025 23:23

Re: Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Kuppesaab »

Wespa kirjoitti:
Ma Joulu 22, 2025 11:17
Esim. tässä ohjeet, 9-5:seen tosin mutta samalla tavalla se näissä kaikissa T7:ssa menee: https://www.saabcentral.com/threads/how ... od.206993/

Olihan sun auto T7 eli tämän näköinen moottori: Kuva

Eikä T5 eli tällainen: Kuva


T7 on, kokeilin tota tulipellin mankkuvenan ohitusta mutta tuloksetta. Ei vieläkään ahtoja :( , ihan kuin autosta kuuluisi pientä pihinää istuessaan ratin takana tyhjäkäynnillä, mutta sitten konehuoneessa ei erota pihinää muista äänistä.
Avatar
Wespa
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Ootko tsekkaillut vuotoja jarrukliinerillä ja/tai saippuavedellä?
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Kuppesaab
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Joulu 21, 2025 23:23

Re: Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Kuppesaab »

Wespa kirjoitti:
Ma Joulu 22, 2025 13:48
Ootko tsekkaillut vuotoja jarrukliinerillä ja/tai saippuavedellä?
Yksi pihinän kohta löyty, siitä tulipellin mankkuvenasta tuli yllättävän kova pihinä tyhjäkäynnilläkin sinne bypassin suuntaan, kuuluuko näin olla? Laitoin varmuudeksi sen osan tilaukseen
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 6000
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kuppesaab kirjoitti:
Ma Joulu 22, 2025 16:10
Wespa kirjoitti:
Ma Joulu 22, 2025 13:48
Ootko tsekkaillut vuotoja jarrukliinerillä ja/tai saippuavedellä?
Yksi pihinän kohta löyty, siitä tulipellin mankkuvenasta tuli yllättävän kova pihinä tyhjäkäynnilläkin sinne bypassin suuntaan, kuuluuko näin olla? Laitoin varmuudeksi sen osan tilaukseen
Ei kuulu. Sulla on siellä letku irti.

Rintapellin magneettiventtiili hajoaa melko harvoin kokemusten mukaan. Siitä magneettiventtiililtä lähtee 3 letkua:
1. apukuljettajan puolelta venttiiliä kaasuläppäkotelolle.
2. kuljettajan puolelta venttiiliä imusarjaan
3. keskeltä venttiiliä suoraan keulaan päin bypass-venttiilille.

Veikkaan vikakohtaa 2, ja letku imusarjan ja venttiilin väliltä irti/katki.
#4752, Tech2
9-5 Aero -04 19T#7,Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01,9-3SS 1.8t Vector -03,9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95,NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Kuppesaab
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Joulu 21, 2025 23:23

Re: Ei ahda??

Viesti Kirjoittaja Kuppesaab »

Pakari kirjoitti:
Ma Joulu 22, 2025 21:21
Kuppesaab kirjoitti:
Ma Joulu 22, 2025 16:10
Wespa kirjoitti:
Ma Joulu 22, 2025 13:48
Ootko tsekkaillut vuotoja jarrukliinerillä ja/tai saippuavedellä?
Yksi pihinän kohta löyty, siitä tulipellin mankkuvenasta tuli yllättävän kova pihinä tyhjäkäynnilläkin sinne bypassin suuntaan, kuuluuko näin olla? Laitoin varmuudeksi sen osan tilaukseen
Ei kuulu. Sulla on siellä letku irti.

Rintapellin magneettiventtiili hajoaa melko harvoin kokemusten mukaan. Siitä magneettiventtiililtä lähtee 3 letkua:
1. apukuljettajan puolelta venttiiliä kaasuläppäkotelolle.
2. kuljettajan puolelta venttiiliä imusarjaan
3. keskeltä venttiiliä suoraan keulaan päin bypass-venttiilille.

Veikkaan vikakohtaa 2, ja letku imusarjan ja venttiilin väliltä irti/katki.
VIKA LÖYTYI! Kyseessä oli tukkeutunut pakoputki takaa :DDDD perkeleen Bilteman änkät ku eivät edes 2 vuotta kestä, oli siis aivan räjähtänyt takapönttö sisältä ja villat tukkinu putken. Nyt kehrää kuin unelma!
Vastaa Viestiin