Tehottomuutta?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Tehottomuutta?

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Mikä olisi paras konsti varmistua siitä, että pellin alla on kaikki tehot tallella? Ahdoista on hankala ottaa selvää, ku ko. autossa ei ole ahtomittaria... Auto 00 9-3t, joka on liikkeen toimesta täyspaineistettu. Omasta mielestä auto voisi liikkua noilla tehoilla rivakamminkin.. Tehoja on kyllä välillä 2500 - 3500 rpm, mutta sen jälkeen on hieman puutuneen oloista ja toisaalta taas kaasuun vastaaminen esim 2. vaihtella ei ole sitä, mitä noilla tehoilla vois olettaa. Ei edes kuopaise tyhjää asfaltilla, kun pedaalin linttaa pohjaan... Kun en ole esim. vastaavaa täyspaineista ajanut, kyse on vaan mielikuvasta. Ja kun viime yönä ajelin kotia tyhjällä tiellä, niin pikku piru sisällä pääsi valloilleen ja sopivan suoran tullen painui talla tiskiin. No hädin tuskin 200 sai lasiin kerättyä??? 180 helposti, mutta sitten loput ei niiinkään helposti... Tuollehan täyspaineiselle on luvattu huipuiksi muistaakseni 235, joten pitäis 220 lähtä tuosta vaan... Mutta ei...
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Itsellä oli samanlaisia oireita viime kesänä. 2-vaihteella täys kaasulla kiihdyttäessä alkoi nykimään 5500-6000 kierroksen välillä, eikä tehojakaan ollut oikein kunnolla.

Vikana oli tukkeutunut takapönttö. Putken uusimisen jälkeen tehot tuplaantuivat. Kone ei nosta painetta jos putki tukossa..

Jos ei 1-vaihteella kuopaise, niin silloin kyllä puuttuu tehoja aika runsaasti.. voi olla samainen vika
93 2.0t
Janihe
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Pe Helmi 25, 2005 12:30
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Janihe »

Miten sä diagnosoit tuon tukkeutuneen takapöntön? Mulla noin silmämääräisesti näyttäis kaikki olevan OK,...
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Janihe kirjoitti:Miten sä diagnosoit tuon tukkeutuneen takapöntön? Mulla noin silmämääräisesti näyttäis kaikki olevan OK,...
Tästä nykimisestä aloin epäilemään, että ihan kaikki ei ole kunnossa. Nykimisestä päättelin, että ohjain yksikkö pudottelee painetta. Tehot hävis samalla, mutta sitä ei huomannu. Kaikki tapahtui noin 3kk aikana, jotan auton tehottomuuteen tottui. Kyllä se pönttökin piti vähän ääntä, josku rämisi. Saabaallani ajettu sillon 57 tkm nyt 78tkm.. mutta ikää 6 vuotta.. ei ne kilometrit putkea vie vaan vuodet ja suola..

Saabini ei meinannu parjätä sillon oikein kiihdytyksissäkään.. Meinas muutama pikku auto mennä ohi ja yks ameriikan lotjake.. ;)

Huollossa ne eivät tätä ensiksi uskoneet, sanoivat ettei siinä mitää nykimistä huomaa. Kyllä sen huomas! Kone ei edes vetänyt kiihdyttäessä rajoittajalle asti mutta silloin veti rajoittajalle kun tasaisesti kiihdytti konetta, eli silloin kun ei ollut painetta. Sitten ne nykimisen huomasivat, kun sanoin että kiihdyttäkää 2-vaihteella levy lattiassa. "tais huoltomies säästellä saabia, kun sillä on itsellä samanlainen"!
93 2.0t
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Jos ei ahtoja nosta eli on tehoton, niin voi siellä olla hukkaportti tai by bass rikki.

Tietääkä näistä joku viisaampi paremmin?
93 2.0t
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Milloinkas on tulppien kärkiväli viimeksi tarkistettu (1,1mm) Mulla hyydytti menon, kun oli kärkiväli päässyt kasvamaan.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minunkin autossani on pientä tehottomuutta... Tiedän siitä, kun ainakin ennen tuo pukkasi aika rivakasti etiäpäin ja sekunttikellon mukaan myös. Mutta nyt 80-120 km/h irtoaa vitosella johonkin n. 13,5 sekunttiin parhaimmillaan, kun ennen pääsin tuolla 12,5 sekunttiin. :? Ja mitä vertasin muihin myytäviin autoihin, niin aika löysiltä nekin vaikuttivat; eli ei sen kummempia. Eli mikä autoihin tulee, kun ne ovat käyttämättöminä ainakin muutaman kuukauden?

Entinen NG900 Turbokin oli aluksi mitä oli, mutta uusien osien (DI-kasetti, magneettiventtiili) ansiosta alkoi auto vähitellen virkistyä ja meno oli aikasen rivakkaa noin vakioksi ja melkein 300 000 ajetuksi. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

...niin ja autossa on uudet öljyt, tulpat ja ilmansuodatin. Ja ahtoja mittarin mukaan n. 0,3 bar. Kestäiskö sitä mennä säätelemään aktua sillä oletuksella, että ahtomittari pitää paikkansa??
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

juhokare kirjoitti:...niin ja autossa on uudet öljyt, tulpat ja ilmansuodatin. Ja ahtoja mittarin mukaan n. 0,3 bar. Kestäiskö sitä mennä säätelemään aktua sillä oletuksella, että ahtomittari pitää paikkansa??
Ei se määräänsä enempää nouse.. Ohjainyksikkö rajoittaa maksimi ahdot.
Kyllä sitä vähän uskaltaa.. ;) Ompahan ahtoja heti pikkukierroksillakin! ;)
93 2.0t
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Tehottomuutta?

Viesti Kirjoittaja LR »

Janihe kirjoitti:Mikä olisi paras konsti varmistua siitä, että pellin alla on kaikki tehot tallella? Ahdoista on hankala ottaa selvää, ku ko. autossa ei ole ahtomittaria... Auto 00 9-3t, joka on liikkeen toimesta täyspaineistettu. Omasta mielestä auto voisi liikkua noilla tehoilla rivakamminkin.. Tehoja on kyllä välillä 2500 - 3500 rpm, mutta sen jälkeen on hieman puutuneen oloista ja toisaalta taas kaasuun vastaaminen esim 2. vaihtella ei ole sitä, mitä noilla tehoilla vois olettaa. Ei edes kuopaise tyhjää asfaltilla, kun pedaalin linttaa pohjaan... Kun en ole esim. vastaavaa täyspaineista ajanut, kyse on vaan mielikuvasta. Ja kun viime yönä ajelin kotia tyhjällä tiellä, niin pikku piru sisällä pääsi valloilleen ja sopivan suoran tullen painui talla tiskiin. No hädin tuskin 200 sai lasiin kerättyä??? 180 helposti, mutta sitten loput ei niiinkään helposti... Tuollehan täyspaineiselle on luvattu huipuiksi muistaakseni 235, joten pitäis 220 lähtä tuosta vaan... Mutta ei...

Kannattaa hommata/lainata ahtopainemittari ja vetää letku konehuoneesta kabiniin vaikka ikkunan kautta. Imusarjasta haaroittaa mittarille letkun, niin siitä on hyvä lähteä. Tämän jälkeen on paljon viisaampi ahtopaineesta. :) Mielestäni tämä on ensimmäinen asia, joka kannattaa tehdä. Pohditaan sitten lisää! :wink:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

patse kirjoitti:Milloinkas on tulppien kärkiväli viimeksi tarkistettu (1,1mm) Mulla hyydytti menon, kun oli kärkiväli päässyt kasvamaan.
Menee asiasta vähän ohi, mutta onko 93 tulppien kiristämisessä käytettävä tiettyä momenttia? Jos tuon menee avaamaan ja tarkistamaan niin olis hyvä laittaa ne oikeaoppisesti kiinnikkin.. Vai vetääkö vaan kireelle!
93 2.0t
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse en ainakaan ole käyttänyt mitään momenttia ja eikä myöskään huoltomiehet.

Pitäisi varmaan säädellä noita ahtoja, jos tuo nyt mittari näyttää oikein. :wink: Eihän sitä tarvitsisi nostaa kuin se n. 0,1 bar, joka ei ole kovinkaan paljoa. Moottorijarrutuksessa näyttää olevan n. -1 bar ja sitten tyhjäkäynnillä n. -0,8 bar ja suurimmat ahdot on ne n. 0,3 bar. Eli voisi olettaa ainakin muiden arvojen puolesta, että mittari näyttää oikein.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
deportivo
"Viggen"
Viestit: 532
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Eiköhän se pitäisi olla tyhjäkäynnillä-0.6 ja moottorijarrutuksessa -0.8 bar.
Jos on autogaugen mittari, niin se vois tuollaista näyttääkin, tai sitten on muuta vikaa.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Nypätkää akku hetkeksi irti niin trionic nollaantuu. Kasvattaa kummasti menohaluja.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

hetki = yli 5 minuuttia

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin