TiD:n omistajat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

TiD:n omistajat

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

Olisi kysymys Eberiin liittyen. Nyt kun täällä pohjolassa on päästy jopa -27 asteen lukemiin, on koneen lämpeneminen taas hidastunut. Ainakaan kaupunkiajossa ei lämpömittari nouse kuin reiluun neljännekseen tuollaisilla n. 15-20 min ajolla kun ollaan -20 alapuolella. Onko teillä sama juttu, vai liekö tuo mun Eber pelittää täysillä? Siihen menevät letkut kyllä on lämpimiä ajon jälkeen, mutta en ole nähnyt mitään pakokaasua tulevan auton alta (eikös sille pitäisi olla oma pakoputki jossain?). Itse moottori kyllä nakuttaa mainiosti kylmässäkin :)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kun Eberi tai Webasto toimii, niin kyllä pakokaasua tulee. Minulla Webaston pakoputki sojottaa alaspäin ja aina lumet sulaa siltä kohdalta.

Jos sulla on poltinsysteemi sökönä? Letkut ovat lämpimät koska Eberi on osa jäähdytinnesteen kierrossa. Moottori lämmittää tietysti jäähdytinnestettä ja se kiertää Eberin kautta. Kannattaa katsoa sulakkeet ensin.

Ainakin Webasto pitää melkoista puhinaa päällä ollessaan. Jos auto on käynnissä, puhinaa on vaikeampi kuulla.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Voiko tuolla eberillä esilämmittää konetta? Jos voi niin sittenhän sen toiminta on helppo tarkistaa :wink:
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Eberin ääni kuuluu selvästi auton käydessäkin, kuin suihkumoottorin huminaa :D ja melkonen kärykin siitä lähtee, kun ei se ihan polta yhtä puhtaasti dieseliä, kuin moottori 8O
Pelkkä naksutus ei tarkoita sitä, että eberi käy. Se on eberin polttoainepumppu, joka naksuttaa. Aika nopeastihan tuo lämpenee kaupunkiajossakin.

SE-mallissa ainakin pystyy käynnistämään eberin SIDin kautta manuaalisesti ja myös ohjelmoimaan 3 eri lämmitysaikaa muistiin. Kesälläkin käytin välistä, kun ohjekirjassa niin kehotettiin, ja toisaalta ilmastointia tulee välillä käytellä talvellakin.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

rr kirjoitti: SE-mallissa ainakin pystyy käynnistämään eberin SIDin kautta manuaalisesti ja myös ohjelmoimaan 3 eri lämmitysaikaa muistiin. Kesälläkin käytin välistä, kun ohjekirjassa niin kehotettiin, ja toisaalta ilmastointia tulee välillä käytellä talvellakin.
Mun auto on kaikilla mahdollisilla mausteilla ja siinä ei ole Sidin kaukokäyttömahdollisuutta. Se on ( oli ) lisävaruste. Sen saa ohjelmoimalla Tech:llä jälkikäteenkin.

Eberin pakoputki ja vaimennin näkyy selvästi keskitunnelissa. Se on vedetty n. kuskin tasolle asti.

Tuossa oli 23 astetta pakkasta ja lämmöt nousi normaaliksi n. 15km maantieajon jälkeen. Lämmitin ei ainakaan mulla pidä huomioita herättävää ääntä, vaikka toimiikin. Käryjä tulee silloin tällöin.
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

Kiitos vastauksista. Ilmeisesti tuo mun laite ei pelaa tällä hetkellä, liekö koskaan toiminutkaan (mutta koskaan en muista nähneeeni käryä tai kuulleeni huminaa). Viime talvena kyllä lämmöt nousi maantieajossa 25-30km jälkeen puoleenväliin vielä -32 asteessa. Tuo ei ainakaan VW:n dieseleissä ilman lisälämmitystä kai onnistu... Pitänee tutkia asiaa, mulla ei tuota käsikäyttömahdollisuutta SIDin kautta ole.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuon meidän -99 TiD SE:n manuaalin mukaan myös SID1:ssä on eberin käsikäytön mahdollisuus. Ihan viimeisillä sivuilla käsikirjassa ohjeet, sekä auton käydessä että ilman.

Noin 10 minuutin ajolla saavuttaa moottorin lämpömittari puolenvälin.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Minulla on MY2001 SE ja piti ihan ohjekirjasta tarkistaa että lisälämmittimen kaukokäyttö Sidin kautta oli todellakin lisävaruste.

rr: Mites, jos ajastat lämmittimen käymään ennen moottorin käynnistämistä niin lämmittääkö se myös sisätilan käyttämällä puhaltimen moottoria? Vai lämmittääkö se pelkän moottorin?
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

rr kirjoitti:Tuon meidän -99 TiD SE:n manuaalin mukaan myös SID1:ssä on eberin käsikäytön mahdollisuus. Ihan viimeisillä sivuilla käsikirjassa ohjeet, sekä auton käydessä että ilman.

Noin 10 minuutin ajolla saavuttaa moottorin lämpömittari puolenvälin.
Ohjaus SID1:n kautta on mahdollista, mutta vaatii jonkun johtosarjan ym. hintaa n. 350€ :(
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

9-3Tid kirjoitti:rr: Mites, jos ajastat lämmittimen käymään ennen moottorin käynnistämistä niin lämmittääkö se myös sisätilan käyttämällä puhaltimen moottoria? Vai lämmittääkö se pelkän moottorin?
Kyllä, noin viiden minuutin kuluttua alkaa tulla sisälle ilmaa hiljaisella puhalluksella (2 palkkia). Autossa on myös ACC, joten säädöt eberin kanssa toimii sen avulla. Viimeksi ajettaessa asetettu lämpötila jää voimaan eberille.

Max lämmitysaika eberillä on 60 minuuttia, mutta jo 30 min riittää ihan hyvin kovemmallakin pakkasella, koska eberi on _paljon_ lohkolämppäriä tehokkaampi. Lisäksi virtaa kuluu veden kierrättämiseen aika lailla, siksi ei kovin pitkiä aikoja suositella.

SID2:ssa auton ollessa sammutettuna, oikeanpuoleisesta nappulasta valitaan manual start, ajat A,B tai C tai heater off. Lämmityksen ollessa päällä, lukee heater on ja jäljellä oleva käyntiaika minuutteina <60 min. Pystyy pakkokäynnistämään myös auton käydessä tai kytkemään pois.

Kyllä täällä on näemmä maininta: "Dieselmoottorilla varustetun auton lämmittimen käynnistysaika voidaan säätää SID:istä. Tätä varetn tarvitsette asennussarjan, ottakaa yhteys lähimpään SAAB-jälleenmyyjäänne. Tällä asennussarjalla myös matkustamo lämpiää...ja blaa blaa..."

Tässä SE-TiDissä on kyllä lähes kaikki varusteet, mitä optiona on saanut. No, kattoluukku ja nahkajakkarat uupuu, samoin lohkon ajastus SID:in kautta :D

Hyvin pelittää, vaikka on rullattu jo 255 tkm (koputtaa päätä) :roll:
Ajamme noin 60 tkm/vuosi.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

No prkl! Itse tutkailin vierestä, kun tsekkailtiin huoltomiehen kanssa vikakoodeja Tech:llä ( selvitettiin sitä nykimistä ). Siinä samalla bongasin kohdan "lisälämmittimen ohjelmointi". Eli voisi olettaa, että sen saa suoraan kytkettyä softan avulla tuohon SID 2:een? Huoltomies oli tosin vieraileva tähti, eikä oikein tiennyt laitteen käytöstä mitään. Pitääpä vielä selvittää asiaa.

Kuulostaa ihmeelliseltä, että sinne pitäisi jälkikäteen jotain piuhoja lisäillä ja tuohon hintaan vieläpä. :roll:

Jep, varusteita SE mallissa on kyllä riittämiin. Minulla jopa nahkatkin löytyy ja takapenkin sähkölämmityskin. :D
Vastaa Viestiin