Käsijarru jäätyy?
Mullakin sama onkkelma
Joo, eli minullakin on sama ongelma. Mulla vasta jarrut ottaa, kun vedän käsijarrun pohjaan asti. On tainnut tulla pari kertaa vedettyä tänä talvena käsijarru pohjaan, mutta ei se ole haitannut, kun olen vain käyttänyt pohjassa. En ole siis pitänyt sitä esim. yön yli. Viime talvena vaihdettiin autooni uusi vaijeri ja on se vähäsen auttanut kuitenkin.
Mutta käsijarrun kahva on kyllä löysä. Onko sieltä pultit löystyneet vai mitkä. Isäni 9-3:ssa ei ole ollut paljon mitään vikaa. Ainoastaan kaikki jarrut jostain syystä siinä autossa jäätyvät muutaman tunnin aikana. Miten sellaisen ongelman voisi korjata??
Mutta käsijarrun kahva on kyllä löysä. Onko sieltä pultit löystyneet vai mitkä. Isäni 9-3:ssa ei ole ollut paljon mitään vikaa. Ainoastaan kaikki jarrut jostain syystä siinä autossa jäätyvät muutaman tunnin aikana. Miten sellaisen ongelman voisi korjata??
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Mullakin sama onkkelma
.
Mulla kahva on löysä kun jarru on vähänkin jäässä.<-vaijerissa tyhjää.Mutta käsijarrun kahva on kyllä löysä. Onko sieltä pultit löystyneet vai mitkä.
900T -95-
#1911
#1911
Re: Mullakin sama onkkelma
Se vaijerin kuori kun on rikki niin se vaijeri ei kulje siellä enään siten kun sen kuuluu eli vaijeri ei palauta siksi kahva jää veltoksi.KeKe kirjoitti:.Mulla kahva on löysä kun jarru on vähänkin jäässä.<-vaijerissa tyhjää.Mutta käsijarrun kahva on kyllä löysä. Onko sieltä pultit löystyneet vai mitkä.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Hiukan topicin sivusta, mutta kuinka hyvin teillä pysyy tuo käsijarru säädöissä? Itselläni on vaijerin vaihdatuksen jälkeen (joka jo itsessään oli melkoinen episodi) vajaassa vuodessa mennyt sellaiseksi, että ottaa kunnolla kiinni vasta viimeisillä kahvan pykälillä. Konttorin setä kehotti jo viime syksynä säätämään, kun ei oikein tahtonut olla riittävästi paikallaanpitovoimaa.
Käsijarrun toimivuudesta olen pyrkinyt pitämään huolta käyttämällä sitä, eli aina pysäköidessä käsijarru päälle.
Käsijarrun toimivuudesta olen pyrkinyt pitämään huolta käyttämällä sitä, eli aina pysäköidessä käsijarru päälle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Taas edesmenneen satkun kokemuksia. Laakkosella käytetyn huollon jälkeen huomasin, että käsijarru oli yhtä pas*a kuin aikasemminkin. Hyvä tuntuma, mutta pito olematon.
Auto oli äitillä lainassa, eikä hän saanut autoa pysähtymään edes loivaan mäkeen. Tsekkasin huolto-ohjelappusesta huolto-ohjelman, jossa selkeästi luki, että huoltoon kuuluu käsijarrun kokeilu ja säätö, joten vein auton takas Laakkoselle käsijarrun säätöön. Kun sain auton takas oli käsijarru pirun jäykkä, liikerata vain noin 3 naksausta, mutta piti kohtuu hyvin jos jaksoi vain kiskoa
Onneksi tuossa 9-3:n käsijarrussa ei ole toistaiseksi olut mitään valittamista. kilsoja autolla yhteensä 100kkm, itselläni n. 17kkm.
Auto oli äitillä lainassa, eikä hän saanut autoa pysähtymään edes loivaan mäkeen. Tsekkasin huolto-ohjelappusesta huolto-ohjelman, jossa selkeästi luki, että huoltoon kuuluu käsijarrun kokeilu ja säätö, joten vein auton takas Laakkoselle käsijarrun säätöön. Kun sain auton takas oli käsijarru pirun jäykkä, liikerata vain noin 3 naksausta, mutta piti kohtuu hyvin jos jaksoi vain kiskoa
Onneksi tuossa 9-3:n käsijarrussa ei ole toistaiseksi olut mitään valittamista. kilsoja autolla yhteensä 100kkm, itselläni n. 17kkm.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
No jo se munkin auto siirtyi tälle linjalle eilisen vesisateen jälkeen. Kysymys, onko 9-3 2001 mallissa tuo kaksihaarainen ja vanhemissa erilliset vaijerit?
//Motonet hinnat//
KÄSIJARRUVAIJERIT SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
Hinta / 1 kpl (mitat vaijeri/kuori)
GM-900 94--98 Vasen (78cm lyhyt avoin). . . . . . . . . . . 24-7165 7.40 ???
GM-900 94--98 Oikea (210/124cm pitkä). . . . . . . . . . . 24-7166 22.54 ???
GM-900 95--98 jos "kaksihaarainen" 218/161cm+144/86cm. . . 24-7528 27.58 ???
//Motonet hinnat//
KÄSIJARRUVAIJERIT SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
Hinta / 1 kpl (mitat vaijeri/kuori)
GM-900 94--98 Vasen (78cm lyhyt avoin). . . . . . . . . . . 24-7165 7.40 ???
GM-900 94--98 Oikea (210/124cm pitkä). . . . . . . . . . . 24-7166 22.54 ???
GM-900 95--98 jos "kaksihaarainen" 218/161cm+144/86cm. . . 24-7528 27.58 ???
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Laakkoselta saamani käsityksen mukaan vain vuosimallissa -94 pitäisi olla kaksihaaraisten lisäksi myös yksihaaraisia, eli vaijeri kiertää vivulta toiselle rummulle, ja sieltä sitten menee vaijeri vielä toiselle. -95 -> kaksihaaraisia, jolloin vivulta lähtee 2 vaijeria, jotka menevät suoraan omille pyörilleen.
Saatatpa saada varmuuden omastasi katsomalla fikkarilla auton alle tai 16+ vanteen välistä, josta näät vaijerien lähtösuunnan. Jos lähtevät molemat pois taka-akselista kohti keulaa, niin 2 haarainen.
Itsekkin ihmettelin tuota motonetin hinnastoa vuosi sitten, mutta en ole jaksanut 1.5v aikana korjuuttaa kuin 3-4 virhettä ng900/93 osastolta
Lopulta päädyin ostamaan pohjolan oloihin suunnitellun vaijerin 2x hinnalla, enkä halpaa kopiota.
Hook
Saatatpa saada varmuuden omastasi katsomalla fikkarilla auton alle tai 16+ vanteen välistä, josta näät vaijerien lähtösuunnan. Jos lähtevät molemat pois taka-akselista kohti keulaa, niin 2 haarainen.
Itsekkin ihmettelin tuota motonetin hinnastoa vuosi sitten, mutta en ole jaksanut 1.5v aikana korjuuttaa kuin 3-4 virhettä ng900/93 osastolta
Lopulta päädyin ostamaan pohjolan oloihin suunnitellun vaijerin 2x hinnalla, enkä halpaa kopiota.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Ei tuo minun saapas ainakaan tarvitse kuin semmosen muutaman astetta pakkasta, että jäätyy takajarrut. En yleensä käytä talvella ollenkaan. Monesti lyö jumiin myös silloin, jos ei ole käyttänyt, ja nykäisee kerran niin ei palaudu enää. Palat ja levyt on uudet, muuten vahnat romut sisällä.
Sen olen huomannut, että jumitus aukeaa meleko helposti kun pakittaa hissukseen ja nykäisee kerran-pari aika reippaasti. Sillä se on aina tähänasti auennut.
Sen olen huomannut, että jumitus aukeaa meleko helposti kun pakittaa hissukseen ja nykäisee kerran-pari aika reippaasti. Sillä se on aina tähänasti auennut.
Itse olen myös havannoinut käsijarrun jäätymistä aamuisin, kun on täytynyt laseja puhdistamaan jäästä. Ensimmäiseksi auton sisälle ja auto käyntiin, jotta lämpenee sisältä samalla, kun itse häärii ulkopuolella ikkunoiden kimpussa. Takaisin sisälle tullessa käsijarru suorastaan tipahtaa ala-asentoon ja nousee ylös kevyesti kuin höyhen.
Talvirenkaita vaihtaessa huomasin myös, että vasemmassa takapyörässä ei tuntunut olevan jarruttavaa voimaa, vaikka käsijarru päällä olikin. Levy vain pyöri vapaasti, ja yritäpä siihen sitten saada rengasta osumaan juuri kohdalleen. Toisella puolella jarrulevy pysyi aivan paikoillaan ja renkaan vaihto oli erittäin helppoa.
Talvirenkaita vaihtaessa huomasin myös, että vasemmassa takapyörässä ei tuntunut olevan jarruttavaa voimaa, vaikka käsijarru päällä olikin. Levy vain pyöri vapaasti, ja yritäpä siihen sitten saada rengasta osumaan juuri kohdalleen. Toisella puolella jarrulevy pysyi aivan paikoillaan ja renkaan vaihto oli erittäin helppoa.