Käsijarru jäätyy?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Mullakin sama onkkelma

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Joo, eli minullakin on sama ongelma. Mulla vasta jarrut ottaa, kun vedän käsijarrun pohjaan asti. On tainnut tulla pari kertaa vedettyä tänä talvena käsijarru pohjaan, mutta ei se ole haitannut, kun olen vain käyttänyt pohjassa. En ole siis pitänyt sitä esim. yön yli. Viime talvena vaihdettiin autooni uusi vaijeri ja on se vähäsen auttanut kuitenkin.

Mutta käsijarrun kahva on kyllä löysä. Onko sieltä pultit löystyneet vai mitkä. Isäni 9-3:ssa ei ole ollut paljon mitään vikaa. Ainoastaan kaikki jarrut jostain syystä siinä autossa jäätyvät muutaman tunnin aikana. Miten sellaisen ongelman voisi korjata??
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
KeKe
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 11:38
Paikkakunta: 3 (Tre)

Re: Mullakin sama onkkelma

Viesti Kirjoittaja KeKe »

.
Mutta käsijarrun kahva on kyllä löysä. Onko sieltä pultit löystyneet vai mitkä.
Mulla kahva on löysä kun jarru on vähänkin jäässä.<-vaijerissa tyhjää.
900T -95-

#1911
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Re: Mullakin sama onkkelma

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

KeKe kirjoitti:.
Mutta käsijarrun kahva on kyllä löysä. Onko sieltä pultit löystyneet vai mitkä.
Mulla kahva on löysä kun jarru on vähänkin jäässä.<-vaijerissa tyhjää.
Se vaijerin kuori kun on rikki niin se vaijeri ei kulje siellä enään siten kun sen kuuluu eli vaijeri ei palauta siksi kahva jää veltoksi.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hiukan topicin sivusta, mutta kuinka hyvin teillä pysyy tuo käsijarru säädöissä? Itselläni on vaijerin vaihdatuksen jälkeen (joka jo itsessään oli melkoinen episodi) vajaassa vuodessa mennyt sellaiseksi, että ottaa kunnolla kiinni vasta viimeisillä kahvan pykälillä. Konttorin setä kehotti jo viime syksynä säätämään, kun ei oikein tahtonut olla riittävästi paikallaanpitovoimaa.

Käsijarrun toimivuudesta olen pyrkinyt pitämään huolta käyttämällä sitä, eli aina pysäköidessä käsijarru päälle.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Taas edesmenneen satkun kokemuksia. Laakkosella käytetyn huollon jälkeen huomasin, että käsijarru oli yhtä pas*a kuin aikasemminkin. Hyvä tuntuma, mutta pito olematon.

Auto oli äitillä lainassa, eikä hän saanut autoa pysähtymään edes loivaan mäkeen. Tsekkasin huolto-ohjelappusesta huolto-ohjelman, jossa selkeästi luki, että huoltoon kuuluu käsijarrun kokeilu ja säätö, joten vein auton takas Laakkoselle käsijarrun säätöön. Kun sain auton takas oli käsijarru pirun jäykkä, liikerata vain noin 3 naksausta, mutta piti kohtuu hyvin jos jaksoi vain kiskoa :)

Onneksi tuossa 9-3:n käsijarrussa ei ole toistaiseksi olut mitään valittamista. kilsoja autolla yhteensä 100kkm, itselläni n. 17kkm.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

peinu kirjoitti:itselläni n. 17kkm.
KKM=KaahausKiloMetri :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

No jo se munkin auto siirtyi tälle linjalle eilisen vesisateen jälkeen. Kysymys, onko 9-3 2001 mallissa tuo kaksihaarainen ja vanhemissa erilliset vaijerit?

//Motonet hinnat//
KÄSIJARRUVAIJERIT SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
Hinta / 1 kpl (mitat vaijeri/kuori)
GM-900 94--98 Vasen (78cm lyhyt avoin). . . . . . . . . . . 24-7165 7.40 ???
GM-900 94--98 Oikea (210/124cm pitkä). . . . . . . . . . . 24-7166 22.54 ???
GM-900 95--98 jos "kaksihaarainen" 218/161cm+144/86cm. . . 24-7528 27.58 ???
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Laakkoselta saamani käsityksen mukaan vain vuosimallissa -94 pitäisi olla kaksihaaraisten lisäksi myös yksihaaraisia, eli vaijeri kiertää vivulta toiselle rummulle, ja sieltä sitten menee vaijeri vielä toiselle. -95 -> kaksihaaraisia, jolloin vivulta lähtee 2 vaijeria, jotka menevät suoraan omille pyörilleen.

Saatatpa saada varmuuden omastasi katsomalla fikkarilla auton alle tai 16+ vanteen välistä, josta näät vaijerien lähtösuunnan. Jos lähtevät molemat pois taka-akselista kohti keulaa, niin 2 haarainen.

Itsekkin ihmettelin tuota motonetin hinnastoa vuosi sitten, mutta en ole jaksanut 1.5v aikana korjuuttaa kuin 3-4 virhettä ng900/93 osastolta :? :wink:
Lopulta päädyin ostamaan pohjolan oloihin suunnitellun vaijerin 2x hinnalla, enkä halpaa kopiota. :lol:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

01 Tidissä on ainakin kaksihaarainen
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ei tuo minun saapas ainakaan tarvitse kuin semmosen muutaman astetta pakkasta, että jäätyy takajarrut. En yleensä käytä talvella ollenkaan. Monesti lyö jumiin myös silloin, jos ei ole käyttänyt, ja nykäisee kerran niin ei palaudu enää. Palat ja levyt on uudet, muuten vahnat romut sisällä.

Sen olen huomannut, että jumitus aukeaa meleko helposti kun pakittaa hissukseen ja nykäisee kerran-pari aika reippaasti. Sillä se on aina tähänasti auennut.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itse olen myös havannoinut käsijarrun jäätymistä aamuisin, kun on täytynyt laseja puhdistamaan jäästä. Ensimmäiseksi auton sisälle ja auto käyntiin, jotta lämpenee sisältä samalla, kun itse häärii ulkopuolella ikkunoiden kimpussa. Takaisin sisälle tullessa käsijarru suorastaan tipahtaa ala-asentoon ja nousee ylös kevyesti kuin höyhen.

Talvirenkaita vaihtaessa huomasin myös, että vasemmassa takapyörässä ei tuntunut olevan jarruttavaa voimaa, vaikka käsijarru päällä olikin. Levy vain pyöri vapaasti, ja yritäpä siihen sitten saada rengasta osumaan juuri kohdalleen. Toisella puolella jarrulevy pysyi aivan paikoillaan ja renkaan vaihto oli erittäin helppoa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Vastaa Viestiin