Laatikko "hidastunut"... tai sitten kytkin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Mahouney
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Syys 26, 2004 19:00
Paikkakunta: Lohja

Laatikko "hidastunut"... tai sitten kytkin

Viesti Kirjoittaja Mahouney »

Moikka,

olisiko kenelläkään kokemuksta seuraavanlaisista oireista (9-3 2,0t -98 )

Hitaasti mutta varmasti tuntuisi synkron mukaan kerkeäminen hidastuvan. Vaihdettaessa nopeasti on vaihteen vaihtaminen jäykkää, rutinaa ei kuulu mutta kepissä tuntuu vastusta kuin rattaa eivät osuisi kohdilleen. Nyt synkron mukaan saamisen aika vain pitenee (eli kytkintä pohjassa pidempään) ja silti tuntuu vaihdettaessa "porrasta".

Itse olen asiaa pohtiessani tullut kahteen vaihtoehtoo, joko kytkin ei irrottaisi kunnolla tai synkro ei kerkeäisi mukaan. Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta ja miten korjautui?

TV: Mahouney

ps. Laatikkoöljyjen vaihdolla ei tuntunut oleva vaikutusta asiaan.
------------------------------------------------------>
9-3 2001 Aero Cabriolet
" Sairauden oireet pysyvät kurissa kunhan lääkityksellä saavutetaan terapeuttinen taso"
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

9-3:sessa on tietysti mielestäni hieman jäykemmät vaihteet kuin NG900:sessa, mutta hyvin on ajettavat toimiessaan.

Mutta itselläni ei ole mitään kokemusta synkroremontista, kun ei ole tarvinnut tehrä sellaista.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Synkronointi kitti (5440516) maksaa Länsiautossa 133,40 eur ja sisältää synkat, laakerit ja tiivisteet. Työ maksaa LA:ssa 1206 eur ja Hyvinkäällä Vähämaalla 500-600 eur.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Mahouney
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Syys 26, 2004 19:00
Paikkakunta: Lohja

Hmmm...

Viesti Kirjoittaja Mahouney »

Kiitokset hintatiedoista, nyt osaa vähän arvoida tilannetta siinä valossa.

Oikeastaan kyselisin vielä tässä vaiheessa vinkkejä siihen, kuinka voisi arvoida onko kyse kytkin ongelmasta (se ettei se irrottaisi kunnolla) vai laatikon viasta.

Autolla on ajettu alle 130tkm, onko muilla ollut laatikkohuolia tai kytkimen kanssa vastaavaa? Oireet (juuri ajamasta tuleena hyvä listata):
- Vaihdekeppi jäykistynyt (viimeisen 5tkm:n aikana pikkuhiljaa)
- Vaihde menee päälle "portaan yli", ei jouhevasti
Rusahdusta ei ajaessa kuulu, mutta kepin välityksellä tuntuu kun hampaa jurskahtaisivat

Onko ideoita, kuinka tarkentaisin vikalähteen?

Millainen tuo kytkin näissä 9-3:ssa muuten edes on? Nestevälitteinen vai vaijerilla polkimelta? En ole koskaan tullut selvittäneeksi :oops:

TV. Mahouney
------------------------------------------------------>
9-3 2001 Aero Cabriolet
" Sairauden oireet pysyvät kurissa kunhan lääkityksellä saavutetaan terapeuttinen taso"
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kokemuksella vanhemmista (OG) laatikoista, kuulostaa enemmän huonosti irrottavalta kytkimeltä, yleensä paskana olevat synkrot ovat oireilleet lähinnä rutinana sekä vaihteiden pomppimisena pois päältä. Paremmat lootaöljyt ovat myös auttaneet tahmeuteen, jos on ollut jotain ikivanhaa tervaa laatikossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin