Sahkoantenni jokottaa paikallaan kuin tai tervassa. Kuvittelin ensin vian syyna olevan likaisuuden ja rasvan puutteen, mutta eipas puhdistus eika rasvaus auttanut. No, purin takakonttia sen verran etta sain moottorin nakyviin, ja loysin seuraavaa:
Antenniyksikolle nayttaa tulevan kaksi piuhaa, joista toinen tarjoilee +12V virtalukon asennosta riippumatta. Toisen merkitys on hamara. Maadoitus se ei ainakaan ole ... Vai pitaisiko olla?
Nama kaksi piuhaa luikertelevat antennin varressa majailevaan mustaan 2x2x2 cm kokoiseen mustaan motikkaan, josta lahtee kolme piuhaa varsinaiselle moottorimokkulalle. Mika on naiden johtojen merkitys? Yksi nayttaisi tarjoilevan kayttojannitteen, mutta entas muut? Mika tama musta mokkula on?
Mihin taman sahkoantennin toimivuus perustuu? Mista se tietaa milloin menna alas ja milloin ylos?
Onko jalostuneita arvauksia mika mahtaa antennissa olla vikana?
Paljon on kysymysmerkkeja, mutta mita sita aloittelijalta voi muuta odottaakaan...
Terv.,
Amatoori Karvalakki
Sahkoantenni toimintaperiaate ...
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Ei taida olla tasta kysymys, kun hampaat nayttavat olevan tallella, eika moottorissa nayta olevan mitaan eloa.Mimmi kirjoitti:Piiskaosasta on menyt nailonvaijerista hampaat. Motonet myy uutta piiskaosaa noin 16e hinnalla. http://www.motonet.fi
Itse veikkaisin, etta joko
1. antennin ohjaus on hiljainen (siis ne kaksi tulevaa karvaa, mita niiden nyt pitaisi antaa/ottaa )
2. musta motikka on soko (mita sen ylipaatansa pitaisi tehda )
3. moottorin hiilet ovat kuluneet
mutta mites noita sitten voi testata?
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Hienoa! Juuri taman kaltaista tietoa kaipasinkin.Mimmi kirjoitti:Sähköantenni (rele) saa ohjauksen (yleensä) radion moottoriantennin ohjausnarusta (eli 12V) ja siihen toiseen tulee jatkuva sähkö (releen kärjelle). maadoituksen antenni saa rungosta.
Ja nyt selvisi sen mustan motikan salaisuuskin. Suuret kiitokset!Mimmi kirjoitti: Lisäksi siihen
kytketään radion antennijohto omaan liittimeensä. Antennin kyljesä on rele, joka antaa moottorille syöttöjännitteen radiosta tulevan ohjauksen mukaan (radio auki, antenni ylös, radio kiinni, antenni alas) ja vaihtaa moottorille tuleviin johtoihin napaisuuden tarpeen mukaan.
Taytyy tasta palata varmistamaan mittaukset...
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
OK, mittaukset toistettu, ja nayttaisi silta etta seka ohjaus (2 piuhaa) ja mustamotikka (3 piuhaa) antavat mita pitaakin. Moottorille menevien piuhojen napaisuus siis vaihtuu radion paalla olon mukaan Mutta mitaan ei kuitenkaan tapahdu. Oma veikkaukseni on, etta joko moottorin hiilet tai moottorikokonaan on kyrvahtanyt. Miten todennakoiselta kuulostaa ? Saako pelkkaa moottoria varaosana?karvalakki kirjoitti: Taytyy tasta palata varmistamaan mittaukset...
T: Karvalakki
Pitäis tarkistaa. Mulla sattaa olla kokonainen antenni varastossa. Vaihdoin vanhasta autosta tahmeasti liikkuvan tilalle Bilteman (kirottu pulju!!! Tein itselleni lupauksen etten enää koskaan tilaa sieltä mitään) antennin. Tuo orkkisantenni saattaa olla tallella. Koitan muistaa tarkistaa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Sahkoantenni toimintaperiaate ...
Ihan hiukkasen vanha topic mutta... Miten tuon vanhan maston pitäisi irrota? Voimalla? Se kelan kotelo on auki jne eli vaijeri rullaisi kyllä vapaasti. Mutta jumissa on tuo vanha.
Ja vaihtui. WIS. <3
Ja vaihtui. WIS. <3
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00