Opastusta kaivataan

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
SS127
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 15:48
Paikkakunta: Helsinki

Opastusta kaivataan

Viesti Kirjoittaja SS127 »

Meillä on harkinnassa autonvaihto. Yhtenä ehdokkaana on SAAB 9-3 2.0t vm.2002 ajettu 99000 business varusteilla.Auto on ollut yhdellä omistajalla -Rovaniemellä-uudesta asti.Kaikki huollot on tehty Laakkosella. Kertokaa pitääkö paikkaansa että Saabin ylläpitokulut ovat korkeat ja huollot kalliita. Sanokaa myös miksi meidän pitäisi ostaa kyseinen tai yleensä SAAB. Toivon saavani täältä infoa kun ei tuo SAAB ole tuttu kapistus. Kiitos kovasti jo etukäteen.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Opastusta kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kaide »

SS127 kirjoitti:Meillä on harkinnassa autonvaihto. Yhtenä ehdokkaana on SAAB 9-3 2.0t vm.2002 ajettu 99000 business varusteilla.Auto on ollut yhdellä omistajalla -Rovaniemellä-uudesta asti.Kaikki huollot on tehty Laakkosella. Kertokaa pitääkö paikkaansa että Saabin ylläpitokulut ovat korkeat ja huollot kalliita. Sanokaa myös miksi meidän pitäisi ostaa kyseinen tai yleensä SAAB. Toivon saavani täältä infoa kun ei tuo SAAB ole tuttu kapistus. Kiitos kovasti jo etukäteen.
Niin no. Mä olen nyt ajanut 50tkm ( 90-140tkm ) alle vuoden aikana nykyisellä 9-3.lla. Ei mitään ylimääräistä normaalien huoltojen lisäksi, mitä nyt jarrulevyt vaihdoin "huvikseni" . Ainoa hiipivä murhe on öljyn valuminen kansipahvin välistä, pitäs kiristyttää pultit kun vaan ois aikaa.

Edellinen 9-3 mulla oli 5/01 - 10/03 ja sillä ajoin 125tkm. Turbo siitä halkesi 50tkm kohdalla ja DI kasetti meni 70tkm kohdalla. Siinäpä ne ylimääräiset ko.yksilö viat sitten olivatkin.

Nykyinen vie bensaa matka-ajossa 7 l / 100km ( 99% mun ajoista on maantietä ) . Aika halpa toi on mulle ainakin ollut käyttökuluiltaan
legro
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 22, 2005 15:48
Paikkakunta: Seinäjoki - Tre

Viesti Kirjoittaja legro »

Tuo huoltojen / korjausten kallius riippuu hyvin paljon siitä missä sen auton huollattaa tai korjaa.

Sama homma joka auto merkillä!
93 2.0t
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mitä olen tehnyt entiseen autooni huoltoja Saab NG900, niin ei ne paljoa maksaneet mielestäni, kun tein yksityisellä korjaamolla. :wink: Pitää paikkansa, että esim. merkkiliike voi veloittaa tulppien, öljynvaihdon ja suodattimien vaihdosta töineen yli 200 euroa. :? Ainakin itse kun teetin jotain huoltoja Kajaanissa niin yleensä oli n. 250 euroa hintaa.

Mutta nykyään asuessani Oulussa löysin Nikuset, ja heillä oli viimeksi kaikki perushuollot töineen muistaakseni 110 euroa suunnilleen, jos en nyt väärin muistanut. Eihän siinä mene tuollaisen auton huoltoon kovinkaan aikaan, kun kaikki vaihtopaikat ovat selkeästi tarjolla mielestäni, ja meneekö edes muihinkaan autoihin aikaa kuin se tunti suunnilleen. Mobil Protection n. 36 euroa, tulpat n. 16 euroa, ja öljysuodatin n. 7 euroa (ja kuulemma saa motonestiä olikohan hmm mitäs tuota uskaltaisi sanoa 3-6 euron luokkaa), ja tunnin työt 48 euroa, niin siitä tulee kait 36 + 16 + 7 + 48 = 117 kait, eli ei sen pitäisi maksaa tuon enempää. Hintaan kait itselläni vaikutti se, että olin koko ajan tarkkailemassa vieressä huoltoa, niin siinä ei huoltopaikka voinut kovin paljoa viilata linssiin. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ja tosiaan; eihän nämä NG900:set ja OG9-3 ole kovin paha syöntisiäkään. :wink: Entinen taisi syödä keskikulutuksena n. 8,3 litraa satasella ja nykyinen n. 8,0 litraa satasellla. :D
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
SS127
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Touko 15, 2005 15:48
Paikkakunta: Helsinki

saab

Viesti Kirjoittaja SS127 »

Nuo tiedot helpottavat paljon. Vielä kun saisi infoa siitä että mitä tulisi tutkia kun lähden etsimään ns. tyyppivikoja tai heikkoja kohtia. Ja mitä pikemmin sen parempi.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos on 2002 vuosimallia, niin sinun kait tulisi tietää tällaisistan ongelmista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 138aisesta

Nämä probleemat eivät koske 1998-2000 alku OG9-3:sia, koska ne olivat T5 eli Trionic 5:sia.

Trionic 7 OG9-3:siin tuli uudet turbot ja männät, ja liekkö jakopäässäkin eroa aikaisempaan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: saab

Viesti Kirjoittaja Eski »

SS127 kirjoitti:Nuo tiedot helpottavat paljon. Vielä kun saisi infoa siitä että mitä tulisi tutkia kun lähden etsimään ns. tyyppivikoja tai heikkoja kohtia. Ja mitä pikemmin sen parempi.
Tuo moottoriongelma on pahin juttu näissä viimeisissä 9-3:ssa, joten sen suhteen kannattaa olla tarkkana. Jos itse olisin ostamassa Trionic7 9-3:sta, niin varmistuisin asiasta avaamalla venttiilikopan kannen. Huoltohistorian tulee olla aukoton, mielummin kaikki leimat merkkiliikkeestä tai sitten jotain tositteita, että huollot on tehty kunnolla ja ajallaan, muuten maahajantuojan takuu ei kata mitään...

Toinen ongelmakohta on Garretin GT17-ahdin, joissa on ollut valmisteviallisia yksilöitä... Rikkinäinen ahdin pölläyttää sinistä, joten se on helppo testata.

Itse kyllä suosittelisin enemmin vanhempaa (98-00) Trionic5:lla varustettua 9-3:sta. Niissä ei ole näitä huohotusongelmia, ahdin on parempi T25M, ei ilmamäärämittaria ja siitä aiheutuvia vikoja yms.

Itselläni on 9-3 Turbo vm 2000 (T5), jossa on nyt 143K mittarissa. Itse ostin auton noin 70K ajettuna ja tähän mennessä on tarvinnut korjata/vaihtaa alatukivarret (pallonivelet) ja vetoakselin holkki sekä pakoputken keskipönttö ja iskarit. Iskarit noihin ysikolmosiin on vaihdettava joka tapauksessa, jos haluaa tiellä pysyä.

Eski
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

juhokare kirjoitti:Jos on 2002 vuosimallia, niin sinun kait tulisi tietää tällaisistan ongelmista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 138aisesta

Nämä probleemat eivät koske 1998-2000 alku OG9-3:sia, koska ne olivat T5 eli Trionic 5:sia.

Trionic 7 OG9-3:siin tuli uudet turbot ja männät, ja liekkö jakopäässäkin eroa aikaisempaan.
Toinen tapa välttää tuota yllämainittua ongelmaa on laittaa TiD eli siis tiisselikoneinen 9-3. Se on vuosimallista riippumatta täysin eri mylly kuin bensakoneet, joten nuo huohotusongelmat ei koske sitä. Mitä olen foorumia seurannut, niin TiDiin on pääsääntöisesti oltu tyytyväisiä. Mikäli itse vielä OG9-3:een päädyn, niin todennäköisimmin laitan TiDin.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opastusta kaivataan

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

SS127 kirjoitti:Meillä on harkinnassa autonvaihto. Yhtenä ehdokkaana on SAAB 9-3 2.0t vm.2002 ajettu 99000 business varusteilla.Auto on ollut yhdellä omistajalla -Rovaniemellä-uudesta asti.Kaikki huollot on tehty Laakkosella. Kertokaa pitääkö paikkaansa että Saabin ylläpitokulut ovat korkeat ja huollot kalliita. Sanokaa myös miksi meidän pitäisi ostaa kyseinen tai yleensä SAAB. Toivon saavani täältä infoa kun ei tuo SAAB ole tuttu kapistus. Kiitos kovasti jo etukäteen.
Mulla on ollut kaksi 9-3:sta (ja monta 96:sta) ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Toisella ajoin n. 80tkm (myydessä 150tkm) ja nykyisellä on menty 60tkm. Hieman arvelutti ostaa toinen samanlainen perään, mutta osoittautui fiksuksi vedoksi :)
Ekasta Saabista SID ja ilmastoinnin näyttö meni takuuseen ja ilmastointi vuoto pelkääjän puolen jalkatilaan (tiiviste vika) meni takuuseen. Ekassa mallissa oli kuskin penkki ns. irtoavaa mallia.(vm. 99). Nykyisessä 01 mallississa on ainoa vika on ollut oikean alatukivarren vaihto, koska tiiviste hajos ja öljyt tuli pihalle. (liian raskas kaasujalka?) Edelliset autot olivat Renault Laguna ja Volvo ja kumpiki oli minulle kalliimpia, kun korjaamo kuitteista laskee kustannuksia. öljyt oon vaihtanut aina 10tkm välein.
Jos oikeata Premium tason autoa olet etsimässä, niin Saab ei ole mielestäni sitä, mutta maksamallasi hinnalla saa paljon autoa, jolla on mukava ajaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin