Sahkoantenni toimintaperiaate ...

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Sahkoantenni toimintaperiaate ...

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Sahkoantenni jokottaa paikallaan kuin tai tervassa. Kuvittelin ensin vian syyna olevan likaisuuden ja rasvan puutteen, mutta eipas puhdistus eika rasvaus auttanut. :( No, purin takakonttia sen verran etta sain moottorin nakyviin, ja loysin seuraavaa:

Antenniyksikolle nayttaa tulevan kaksi piuhaa, joista toinen tarjoilee +12V virtalukon asennosta riippumatta. Toisen merkitys on hamara. Maadoitus se ei ainakaan ole ... Vai pitaisiko olla? :?:

Nama kaksi piuhaa luikertelevat antennin varressa majailevaan mustaan 2x2x2 cm kokoiseen mustaan motikkaan, josta lahtee kolme piuhaa varsinaiselle moottorimokkulalle. Mika on naiden johtojen merkitys? :?: Yksi nayttaisi tarjoilevan kayttojannitteen, mutta entas muut? :?: Mika tama musta mokkula on? :?:

Mihin taman sahkoantennin toimivuus perustuu? :?: Mista se tietaa milloin menna alas ja milloin ylos? :?:

Onko jalostuneita arvauksia mika mahtaa antennissa olla vikana? :?:

Paljon on kysymysmerkkeja, mutta mita sita aloittelijalta voi muuta odottaakaan... :)

Terv.,
Amatoori Karvalakki
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Mimmi kirjoitti:Piiskaosasta on menyt nailonvaijerista hampaat. Motonet myy uutta piiskaosaa noin 16e hinnalla. http://www.motonet.fi
Ei taida olla tasta kysymys, kun hampaat nayttavat olevan tallella, eika moottorissa nayta olevan mitaan eloa.

Itse veikkaisin, etta joko
1. antennin ohjaus on hiljainen (siis ne kaksi tulevaa karvaa, mita niiden nyt pitaisi antaa/ottaa :?: )
2. musta motikka on soko (mita sen ylipaatansa pitaisi tehda :?: )
3. moottorin hiilet ovat kuluneet

mutta mites noita sitten voi testata?
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Mimmi kirjoitti:Sähköantenni (rele) saa ohjauksen (yleensä) radion moottoriantennin ohjausnarusta (eli 12V) ja siihen toiseen tulee jatkuva sähkö (releen kärjelle). maadoituksen antenni saa rungosta.
Hienoa! Juuri taman kaltaista tietoa kaipasinkin.
Mimmi kirjoitti: Lisäksi siihen
kytketään radion antennijohto omaan liittimeensä. Antennin kyljesä on rele, joka antaa moottorille syöttöjännitteen radiosta tulevan ohjauksen mukaan (radio auki, antenni ylös, radio kiinni, antenni alas) ja vaihtaa moottorille tuleviin johtoihin napaisuuden tarpeen mukaan.
Ja nyt selvisi sen mustan motikan salaisuuskin. Suuret kiitokset!

Taytyy tasta palata varmistamaan mittaukset...
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

karvalakki kirjoitti: Taytyy tasta palata varmistamaan mittaukset...
OK, mittaukset toistettu, ja nayttaisi silta etta seka ohjaus (2 piuhaa) ja mustamotikka (3 piuhaa) antavat mita pitaakin. Moottorille menevien piuhojen napaisuus siis vaihtuu radion paalla olon mukaan :P Mutta mitaan ei kuitenkaan tapahdu. Oma veikkaukseni on, etta joko moottorin hiilet tai moottorikokonaan on kyrvahtanyt. :( Miten todennakoiselta kuulostaa ? :?: Saako pelkkaa moottoria varaosana? :?:

T: Karvalakki
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Pitäis tarkistaa. Mulla sattaa olla kokonainen antenni varastossa. Vaihdoin vanhasta autosta tahmeasti liikkuvan tilalle Bilteman (kirottu pulju!!! Tein itselleni lupauksen etten enää koskaan tilaa sieltä mitään) antennin. Tuo orkkisantenni saattaa olla tallella. Koitan muistaa tarkistaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Sahkoantenni toimintaperiaate ...

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Ihan hiukkasen vanha topic mutta... Miten tuon vanhan maston pitäisi irrota? Voimalla? Se kelan kotelo on auki jne eli vaijeri rullaisi kyllä vapaasti. Mutta jumissa on tuo vanha.

Ja vaihtui. WIS. <3
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin