Hyvä kesärengas ng900:aan?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Mites onko kellään näitä gt radial halparenkaita käytössä? Saisi sarjan kumeja 400€ koossa 215/45r17, että ei ihan paha pyynti, halvimmasta päästä mihin olen törmännyt etsiessä kesäpyöriä.

Ja jos jollain on alla 215/45r17 pyörät niin onko ollut mitään ongelmia? Eli lähinnä millä et luvulla on/ei ole ollut.
Ja autohan on tietenkin madallettu, 900 T -94 soupe.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

nyt on alla alle 10km ajetut nokian NRHi 205/55/16 renkaat
tehoja ei vaparissa ole muutenkaan, mutt ei tuo korkeampi profiili minusta niitä enää vähennä. Auto kulkee suoraan, eikä täristä.

MUTTA NIINHÄN SEN KUULUU OLLAKKIN :lol:
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Länsiautossa on noi TM testin kakkoksijalle päätyneet Goodyear Hydragrip 205/55/15 hintaan 95,-/kpl ja asennus 4 rengasta auton alle 20,-
-Ei paha...
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
saabi 2.0
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Su Helmi 26, 2006 11:07

renkaat

Viesti Kirjoittaja saabi 2.0 »

maragoni merkkiset alla ja tuntuu hyvin menevän ja aika pitävät :lol:
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Re: Hyvä kesärengas ng900:aan?

Viesti Kirjoittaja Jyki »

ng900aero kirjoitti:Faijan puolesta kyselen, eli mikä olisi mainio rengas kokoluokkaan 205/50 ja 16", hänen autonsa on about 120tkm ajettu loistoyksilö jota ei viitsisi pilata huonolla renkailla, itse en nykyään huoli kesäksi alle kuin misukoita, mites te?
Mulla on kyllä menossa vaihtoon Michelinit sun vanhasta Aerosta. :D Meteli on pahempi kuin Goodyearin nastakumeissa ja auto veteli paljon vähemmän noilla talvikumeilla, vaikka molemmat ovat samaa sinun mainitsemaasi kokoa. Muutenkin mulla on Michelin olleet boikotissa TRX:iä lukuun ottamatta.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
am_tiainen
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 11:22
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja am_tiainen »

Itselläni alkoi koko auto ärsyttämään kun tässä vaihdatin alle kesäkumit. Ihmetteln kyllä miten rengas voi voi vaikuttaa niinkin voimakkaasti kuin se vaikuttaa (tai ainakin tähän Saab NG900:een) mutta kai se on aivan normaalia? En ole kyllä muiden henkilöiden valittavan omasta autosta että renkailla olisi jotain merkitystä. No itse asiaan.

Alun perin (tai siis edelliset jotka tuntuivat toimivan kunnolla) olivat 186/65 15" Dunlop SP10 renkaat. Niihin olin tyytyväinen eikä niistä ollut mitään pahaa sanottavaa.

Sitten viime kesänä piti vaihtaa uudet kumit vanhojen tilalle ja uusiksi renkaiksi tuli Nokian RNHi kesärenkaat. Renkaat olivat aivan karmeat ja rengas ohjasi aivan liian herkästi. Esim. moottoritienopeuksilla rengas ohjasi niin pienestä liikkeestä että ajamisessa kaikki keskittymikyky meni itse ohjaamiseen ja ajaminen muuttui hieman epämukavaksi toimepiteeksi. Auto ohjasi liian herkästi, varsinkin moottoritienopeuksissa 110-130km/h. Muuten rengas oli hyvä, kevyt ohjata (kaupunkioloissa), mukava ja hiljainen. Ohjauksen herkkyys kuitenkin häiritsi niin paljon että päätin kesän ajettuani vaihtaa tilanne vähän rauhallisemman renkaan.

Talvella alle tuli 185/65 15" Nokian Hakkapeliitta 1 ja se tuntui aluksi todella aliohjaavalta. Renkaaseen kuitenkin tottui todella helposti. Samoin moottoritieominaisuudet olivat todella hyvät ja autoa oli mukava ja vakaa ajaa moottoritiellä. Kaupungin keskustoissa ohjaustuntuma oli mukavan kevyt.

Nyt kesän kynnyksellä kuitenkin päätin että ostan tilalle rauhallisemmat renkaat ja renkaiksi ajattelin ensiksi Michelin Energy. Sain kuitenkin ostettua Michelin Pilot Primacy ja vieläpä V nopeusluokalla. Aluksi ajattelin että renkaat olisivat liian kovat mutta mitäs ollakkaan renkaat eivät tuntuneet ohjaavan ollenkaan (edes talvirenkaisiin tottuneena). Renkaiksi valitsin 195/65 15" vaikka Saabiin suositeltiin 195/60 15" tai 185/65 15" renkaita. Hiukan isompi profiilin/renkaan koon muutos vaikuttu selvästi auton kiihtyvyyteen niin että auto tuntui huomattavasti tehottomammalta kuin edellisillä 185/65 15" talvi ja kesärenkailla.

Michelin ohjasi todella laiskasti, ohjaus tuntui huomattavasti raaskammalta (leveys vaikutti varmaan asiaan, mutta varmaan myös pehmeä rengas). Hiljainen se ainakin oli mutta en kyllä huomannut paljoa eroa edellisiin Nokian NRHi renkaisiin nähden. Tosin vaikea arvioida kun tuli välissä talvirenkailla ajettua.

Nyt ainakin Michelinin Pilot Primacy on todella raskas ja aliohjaava (joskin mukava maantiellä) ja Nokian NRHi todella herkkä ja yliohjaava.

Itselläni tuli ainakin opittua etten enää tähän autoon vaihda ainakaan korkeampiprofiilisempaa rengasta kuin suositellaan vaikka luulin ettei tuollainen 5 yksikön eroa huomaisi juuri ollenkaan, mutta kummasti se kyllä vaikutti. Joku muukin sanoi samaa tosin 205/55 ja 205/50 profiilin renkaasti joissa ero oli myös huomattava vaikka luku oli miltei sama.

Nyt tuntuu että Continental tuntuisi sellaiselta joka voisi olla noiden renkaiden välimaastosta (Nokian NRHi ja Michelin).

Jotenkin alkaa pähkäilyn lomassa ajatella että olisiko tuo Continental sittenkin se paras vaihtoehto. Siitä on nimittäin sanottu että se ohjaa nopeasti ja tarkasti mutta ei aivan yhtä terhakkaasti kuin Nokian. Samoin se ei myöskään ole yhtä veltto kuin Michelin jota testeissä on kerrottu olevan rengas joka on veltto ja rauhallinen ja josta sporrtisuus on kaukana.

Pirelliä en edes uskalla pitää edes vaihtoehtona (varmasti pahempi kuin Nokian) sillä sen ohjattavuutta on jopa hakuttu liian ärhäkkääksi ja sporttiseksi. Sen lisäksi Pirelliä on monessa testissä haukuttu epämukavaksi. Toinen rengas joka ei sytytä on Goodyear joka on testien perusteeltaan aika samanoloinen rengas kuin Michelin.

Olisiko teillä jotain suositusta mikä rengas olisi hyvä kompomissi josta löytyisi helppo kevyt ohjattavuus muttei liian herkkä moottoritie nopeuksia ajatellen.

EDIT!!!
Rengasliike oli laittanut renkaisiin paineet päin persettä.... jokaisessa renkaassa oli noin 2.0 baria ja olipa toisessa takarenkaassa joku äkkisiltään katsottuna 1,8-1,9baria. Kun pistin renkaisiin huoltoasemalla painetta noin 2,25 niin ohjaus keveni tuntuvasti. Renkaan luonnetta se ei paljoa vaikuttanut. Michelin aliohjaa yhtä paljon kuin ennenkin, mutta se ärsyttävin piirre eli eli todella raskas ohjattavuus korjaantui pois päiväjärjestyksestä. Nyt alan jo olla suht tyytyväinen uusiin renkaisiin.
Viimeksi muokannut am_tiainen, To Huhti 27, 2006 17:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
[ Saab NG900 2.3 -94 ]
[ Apple iPod 15GB | Kenwood W707 with iPod interface ]
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

georges kirjoitti:Mites onko kellään näitä gt radial halparenkaita käytössä? Saisi sarjan kumeja 400€ koossa 215/45r17, että ei ihan paha pyynti, halvimmasta päästä mihin olen törmännyt etsiessä kesäpyöriä.

Ja jos jollain on alla 215/45r17 pyörät niin onko ollut mitään ongelmia? Eli lähinnä millä et luvulla on/ei ole ollut.
Ja autohan on tietenkin madallettu, 900 T -94 soupe.
mulla ollut muutama sarja noita gt radialeja ja ovat ollut ihan hyviä renkaita meikäläisen käytössä. ei kulu älyttömiä ja hyvät ajaa.
Mulla on nuo gt champirot 225/45/17 tonnarissa, ja satkussa 215/45/17
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

MICHELIN 205/50 16" ja W on KAKKA rengas.
Kova ääni ja hakee urissa.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sain tänään alle Michelin Pilot Sport 2:t. Ovat hieman äänekkäät, mutta ajotuntuma on aivan ensiluokkainen. Ja mankkaa voi aina vääntää kovemmalle, niin rengasäänet eivät kuulu kabiiniin :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

saabeli kirjoitti:MICHELIN 205/50 16" ja W on KAKKA rengas.
Kova ääni ja hakee urissa.
Uudella ja vanhalla renkaalla eroa kuin yöllä ja päivällä.
Kun "sain" auton, kävin kuluneilla misukoilla Jyväskylästä Porissa ja takas tullessa oli kämmenpohjat kipeet kun joutui urissa puristelmaan rattia sormilla. Nykyään on paremmin pintaa, eikä tunnu enää kämmenissä tai sitten ajolihakset on kehittyneet :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin