Vaihdeongelma NG-900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Hucca
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 09:27

Vaihdeongelma NG-900

Viesti Kirjoittaja Hucca »

mistä voisi johtua kun pakki ei oikein tahdo mennä ilman kikkaluja päälle?? pika huoltoohjeita muut vaihtee toimiin suht. ok?
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

onko kytkinvaijeri tarpeeksi kireällä.. itselläni oli kytkinvaijerin kuori rikki ja se löysty ajan myötä.. sitte ku kytkin ei kunnolla irrottanut niin joutui tekemään töitä ja kikkailuja että pakki meni päälle.. kokeile tuntuuko kytkinpolkimessa välystä ennen kun se jäykistyy ja alkaa irroittamaan..
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

NG900:issa on ollut peruutusvaihteen päällemenemisen suhteen tuota ongelmaa. Saabin WIS -cd:ssä puhutaan korjaussetistä, jonka pitäisi parantaa tuota pakin päällemenoa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Omassa NG900 oli samaa ongelmaa, joskaan ei vikaa, kuten huollossa sanottiin(tyyppi vika?). Sittemmin opin laittamaan pakin päälle siten että pysähtyessä moottorin vielä käydessä käytin vaihteita ensin kolmosella ja sitten vasta pakille (joskus myös nelosen kautta). Näin meni pakki aina helposti päälle ja kun sen oppi niin siitä tuli automaatio aina pysähtyessä. Kuulostaa hölmöltä mulla mulla toimi 3 vuotta toi systeemi. Kytkimen tai vaijerin vaihto ei vaikuttanut asiaan mitenkään.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Hucca
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 09:27

Viesti Kirjoittaja Hucca »

mulla nääs katkesi kytkinvaijeri ja sen jälkeen tuo oikeastaan alkoi temppuilemaan... voisiko siinä olla syypää?? täytyykö käydä säädättämässä uudelleen? Mites vaihteistoöljyt, mites niiden vaihto ng900:sessa, saako ne vaidettua ilman purkamisia tuossa -96?
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

kytkinvaijerin voit säätää itse... kytkinvaijeri tulee lootan päälle olevaan kytkinvipuun joka on akun alapuolella... seuraa vaijeria niin loppupäässä ennen tulipellin läpivientiä pitäisi olla semmonen mutterisäätö..
säädät siitä sitten kireämmälle.. kaksi kappaletta 17mm lenkkiä riittää työkaluiksi..

HUOM. Tarkista ettet missään nimessä kiristä vaijeria liikaa ettei kytkin jää kantamaan.. se hajoittaa kytkimen painelaakerin ja kuluttaa kytkintä huomattavasti..
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
turbox
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Syys 14, 2004 14:55
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja turbox »

Vaihteistoöljyt saat vaihdettua suhteellisen helposti.. vaihdelaatikossa on 2 roppua jotka avataan, toisesta ropusta (ylemmästä) laitat öljyä sisään ja tarkkailet milloin toisesta eli alemmasta ropusta alkaa valumaan öljyä.. kun sitä valuu niin öljyä on tarpeeksi..

ps. - Lootan öljyroput ovat kuusiokolo-kannalla olevia leveäkantaisia pultteja

- Öljyä menee ng900 vaihdelaatikkoon 1.8 litraa jos muistan oikein

- Tarvitset kuusiokolo-aivaimen (en muista kokoa), tunkin, jotain letkua esim. puutarhaletku jonka päähän laitat jonkinlaisen ratin jonka kautta voit helposti kaataa öljyä.
Skoda Octavia -10 , Porsche 911 -72
m.p.k
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 15:07
Paikkakunta: Seinäjoki

vivuston säätö

Viesti Kirjoittaja m.p.k »

Kannataa yrittää säätää ensin vaihdevivusto. itsellä oli sama ongelma
kytkinremontin jälkeen että ei meinannut mennä 5 ja pakki kunnolla päälle.vivuston säätö on varsin helppo juttu. (ng900 vm97)
1.irroita muovitulppa vaihteiston päältä,siinä kytkinvaijerin pään vieressä.
laita nelonen päälle.pistä noin 4mm paksuinen ruuvimeisselin varsi
reijästä sisään.(lukitsee vaihteiston neloselle).
2.avaa rintapellin vieressä olevasta nivelestä pultti.(yhdistää kepiltä ´
tulevan vivun vaihteiston vipuun.suojakumi oli muistaakseni mutterin
päällä.
3.poista sisältä vaihdepalkeen suojus,ja siinä mekanismin yläreunassa on taas noin 4 mm kokoinen reikä,liikuta vipua niin että 4mm tappi
esim.meisseli menee kehyksen reijästä ja vivustossa olevasta reijästä läpi. sitten vain kiristät vivuston pultin rintapelin vierestä ja poistat meisselit reijistä.
näin tuo säätö meni ulkomuistista heitettynä.
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

turbox kirjoitti:kytkinvaijerin voit säätää itse... kytkinvaijeri tulee lootan päälle olevaan kytkinvipuun joka on akun alapuolella... seuraa vaijeria niin loppupäässä ennen tulipellin läpivientiä pitäisi olla semmonen mutterisäätö..
säädät siitä sitten kireämmälle.. kaksi kappaletta 17mm lenkkiä riittää työkaluiksi..
Tuollainen säätö taitaa löytyä vain tarvikevaijereista, esim Motonetin myymästä se löytyy. Alkuperäisessä vaijerissa on automaattisäätö, mötikkä heti rintapellin etupuolella.

Pakkiongelmaan: Jos auto on -97 tai vanhempi, kannattaa katsoa vaihteensiiron väliytysnekanismi rintapellin ja vaihteiston välissä. Sieltä löytyy musta muovinen välivipu joka on saattanut antaa periksi.

Vaihteistoöljyn tyhjennys- ja täyttötulpat avautuu 8 mm kuusiokololla.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
m.p.k
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Heinä 24, 2004 15:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja m.p.k »

tämä minun sepostukseni edellä tarkoitti kyllä ihan vivuston säätöä.
ei vaijerin.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Psychocowboy kirjoitti:Omassa NG900 oli samaa ongelmaa, joskaan ei vikaa, kuten huollossa sanottiin(tyyppi vika?). Sittemmin opin laittamaan pakin päälle siten että pysähtyessä moottorin vielä käydessä käytin vaihteita ensin kolmosella ja sitten vasta pakille (joskus myös nelosen kautta). Näin meni pakki aina helposti päälle ja kun sen oppi niin siitä tuli automaatio aina pysähtyessä. Kuulostaa hölmöltä mulla mulla toimi 3 vuotta toi systeemi. Kytkimen tai vaijerin vaihto ei vaikuttanut asiaan mitenkään.
Mulla säädettiin vivustokin ihan merkkihuollossa ja silti piti jatkaa entiseen malliin. Eteenpäin mennessä ei ongelmia.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin