UUSIN 9-3 esittelyssä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

No joo, nämä ovat niin makukysymyksiä nämä tällaiset asiat, mistä kukin on valmis maksamaan. En väitä pystyväni ainakaan itse suoralta kädeltä sanomaan, hankkisinko esim. 523i:n vai 9-5 Aeron, jos pitäisi tuo 53 000 euroa sijoittaa autoon - vaikka tuntisin kaikki mahdolliset faktat ominaisuuksista jne.

Olen kuitenkin ajanut mm. OG9-3 2.0t, 9-3 SS 1.8t Linear, 2.0t Vector, 9-5 2.3t Arc, 2.3T Vector, BMW 316i E46, 320i E90, 325iA E90, 520i E60, 525iA E60, 530d E39, 530dA E60, 535dA E60 näistä nyt puheena olleista mallisarjoista. Olen jonkun edellisen kanssa kovin samoilla linjoilla, että BMW sinänsä tarjoaa kyllä paljon samanhintaiseen Saabiin nähden, vaikka tehossa jääkin monesti jälkeen. Takavetokin on omasta mielestäni ihan suvereeni etu - mielestäni jopa nelivetoisessakin on omat haittansa, kankea kääntymään korttelipyörityksessä ja toisinaan puskeva ajokäytös - toki talvella neliveto on yliveto (en tosin ole ajanut kuin A3 2.0TQ ja A4 2.0TQ, A6 3.0TDIQA).

OG9-3:n välityksethän on hurjan pitkät, ottaa nelosella mittariin yli 200 kun esim. tällä hetkellä käytössäni oleva Audi vain ~170..! (testattu suljetulla radalla ilman yleisöä kypärä takakontissa)

Näistä ei kauheasti kannata väitellä, koeajojen kautta saa näiden kahden automerkin kulttuurisista ja faktisista eroista paremman kuvan kuin vertailemalla kiihtyvyyksiä, varustetaulukoita ja hinnastoja. Kotiin päin vetämisestä tuskin on syytä puhua ilman todisteita. Testit kertovat testaajan näkökulman autoista painotuskertoimien mukaan. Jos ostaja on samanlainen ihminen kuin testaaja ja käyttää autoaan kuten testissä on oletettu, silloin testi antaa autosta jonkinlaisen kuvan. Tämä pätee niin kotimaisiin testeihin kuin ulkomaisiinkin, jotka usein antavat esim. ruotsalaisten ja saksalaisten paremmuusjärjestyksestä hieman toisenlaisen kuvan.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

TK kirjoitti:No joo, nämä ovat niin makukysymyksiä nämä tällaiset asiat, mistä kukin on valmis maksamaan. En väitä pystyväni ainakaan itse suoralta kädeltä sanomaan, hankkisinko esim. 523i:n vai 9-5 Aeron, jos pitäisi tuo 53 000 euroa sijoittaa autoon - vaikka tuntisin kaikki mahdolliset faktat ominaisuuksista jne.

Olen kuitenkin ajanut mm. OG9-3 2.0t, 9-3 SS 1.8t Linear, 2.0t Vector, 9-5 2.3t Arc, 2.3T Vector, BMW 316i E46, 320i E90, 325iA E90, 520i E60, 525iA E60, 530d E39, 530dA E60, 535dA E60 näistä nyt puheena olleista mallisarjoista. Olen jonkun edellisen kanssa kovin samoilla linjoilla, että BMW sinänsä tarjoaa kyllä paljon samanhintaiseen Saabiin nähden, vaikka tehossa jääkin monesti jälkeen. Takavetokin on omasta mielestäni ihan suvereeni etu - mielestäni jopa nelivetoisessakin on omat haittansa, kankea kääntymään korttelipyörityksessä ja toisinaan puskeva ajokäytös - toki talvella neliveto on yliveto (en tosin ole ajanut kuin A3 2.0TQ ja A4 2.0TQ, A6 3.0TDIQA).

OG9-3:n välityksethän on hurjan pitkät, ottaa nelosella mittariin yli 200 kun esim. tällä hetkellä käytössäni oleva Audi vain ~170..! (testattu suljetulla radalla ilman yleisöä kypärä takakontissa)

Näistä ei kauheasti kannata väitellä, koeajojen kautta saa näiden kahden automerkin kulttuurisista ja faktisista eroista paremman kuvan kuin vertailemalla kiihtyvyyksiä, varustetaulukoita ja hinnastoja. Kotiin päin vetämisestä tuskin on syytä puhua ilman todisteita. Testit kertovat testaajan näkökulman autoista painotuskertoimien mukaan. Jos ostaja on samanlainen ihminen kuin testaaja ja käyttää autoaan kuten testissä on oletettu, silloin testi antaa autosta jonkinlaisen kuvan. Tämä pätee niin kotimaisiin testeihin kuin ulkomaisiinkin, jotka usein antavat esim. ruotsalaisten ja saksalaisten paremmuusjärjestyksestä hieman toisenlaisen kuvan.
Näinhän se on, olen aikalailla samaa mieltä.

Mutta sikäli, kun autoja järjestykseen "pitää" laittaa, niin pohjoismaiset julkaisut ja tutkimukset tarjoavat varmasti objektiivisimman vaihtoehdon täkäläisiin olosuhteisiin ja arvostuksiin soveltuvasta autosta. Muuten ollaan aika lähellä "essonpaari"-kamaa 8O

Enkä yleensäkään arvosta järin korkealle montaakaan "maailman"-julkaisua mainoksia pullottavine sivuineen.
Viimeksi muokannut Henkka #2283, To Kesä 02, 2005 13:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

lumikki kirjoitti:Arvasin että pari mielipidettä saatta kirvoittaa jos lähtee saappia vertaamaan johonkin muuhun. 8) Sanottakoon se nyt vielä uudestaan että em. kokemukset on hyvin subjektiivisia ja helposti vielä värittyneitäkin kun nykyinen auto on ollut muutaman viikon ja edellinen niin pitkään että tietenkin tottumuskin näyttelee jotain roolia.

Kyllä mä jo kohta kehun saapikasta maasta taivaaseen enkä kuunapäivänä usko että siinä mitään vikaa vois koskaan ollakkaan... :D

No, takasin asiaan: Saappi onkin sitten ylivoimainen tossa em. vertailussa kun arvioi turvallisuutta, taloudellisuutta ja tilojen monikäyttöisyyttä. Muutenkin on jo ehtinyt syntyä sellainen käsitys että merkki on jotenkin aliarvostettu, siis että auto on paljon parempi kuin tehtaan/maahantuojan/jälleenmyyjien markkinoinnin kautta luoma mielikuva. Kaivelin tossa vähän autolehtiä katsoakseni mitä esim. tästä OG 9-3:sta löytyy ja taisi olla 1/2000 TM jossa saapikas näytti pakoputken päätä ihan kattavalle joukolle paljon kalliimpiakin kaukaloita.

Antakaa nyt vaan vähän aikaa tulla tosiuskovaiseksi niin kyllä täältä rupee tulemaan paatoksellista ja kritiikitöntä ylistyslaulua Saappaalle! :D
Jos saabin kanssa joskus samanlaiseen ylistyslauluun yllyt kuin ex-bemarisi kanssa, sut voitaneen julistaa saabistien jumalaksi :D :D

Ei oteta vakavasti ja jatketaan punnertamista 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin