Tervehdys veljet ja sisaret,
Alta löytyy ongelman kuvaus, josta nyt on kyse. Alla mainituin speksein auto vietiin Essedoc-huoltoon Munkkiniemen Nesteelle Helsingissä, jossa auto on nyt ollu 7 viikkoa!!!
Tänään huoltamon esimies soitti, että he ovatkin sitä mieltä, että Laakkosen arvio on ollut väärä ja Saabista on mennyt pelkkä turbo, eikä koko moottori, kuten Laakkonen ilmoitti ja sen korjaaminen töineen ja osineen tulis nyt maksamaan 1450 euroa. Ja hinta ei tipu millään alle 1250 euron.
Kuten kaikista viesteistäni paistaa läpi, niin olen teknisissä asioissa todella tumpelo, enkä osaa kunnolla argumentoida korjaamolle asiasta. Mitähän tästä kaikesta tulisi ajatella, kun lähtötilanne oli tuo alla kuvattu ja korjausaika edellä mainittu. Eniten tietysti pelottaa maksaa nyt itsensä vararikkoon ja sen jälkeen ajaa autolla kuukausi, jonka jälkeen se laukeaa tielle, koska moottori oli sittenkin paskana.
Auttakaa, please kokemuksella, näkemyksellä, tai edes valistuneilla arvauksilla?
t: P
Lyhyt kuvaus tapahtuneesta uusintana:
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.95, aj. 220tkm (alkuvuosi 2005): Essedoc Oy:ssä asiakkuuteni on kestänyt yli 3 vuotta em. auton ja aikaisemman vm. 88 SAAB 900i:n osalta.
0. Edellinen öljynvaihto 200tkm, ei huomautettavaa
1. Auto kävi kotipihalla ojassa 20.10.2004
2. Katsastuksessa 29.10.2004 huomattiin, että 3kpl moottorin kannatinpulteista on poikki.
3. Moottori korjattiin 29.11.2004 Essedoc Oy:ssä Munkkiniemen Nesteellä.
- Samassa yhteydessä moottoriin tehtiin mm. sytytystulppien ja öljyn vaihto. Muita toimenpiteitä olivat mm. valaistuksen korjaaminen, alatukivarsien ja akun vaihto.
4. Auto katsastettiin korjattuna 29.11.2004.
5. Maaliskuun 10. auto ilmoitti ”Check Engine” pariin otteeseen, mutta valo sammui.
6. Maaliskuun 13. auton SID3 ajotietokone ilmoitti ”Check Oil”
7. Maaliskuun 14. auto vietiin Herttoniemen Länsiautoon testerin testattavaksi vian määritystä varten. Länsiauton huolto ilmoitti, ettei autossa ole öljyä ja että moottori on vioittunut käyttökelvottomaan kuntoon. Samassa yhteydessä todettiin, että moottorin öljynpaineanturi ei toimi.
- Minne öljy on kadonnut?
- Onko moottorin öljypohja vaurioitunut ojassa käynnin seurauksena?
- Jos öljypohja on vaurioitunut, niin onko sitä huomattu öljynvaihdon yhteydessä?
- Onko moottoriin lisätty vaihdon yhteydessä vaadittava määrä öljyä, kuten toimeksiannossa pyydettiin ja laskussa laskutettiin?
Saabin moottori on ollut moitteettomassa kunnossa ennen em. episodia. Episodin aikana auto ei ole savuttanut, eikä jättänyt öljylammikkoa allensa. Katsastuksessa 29.10 / 29.11. ei auton päästömittauksissa ollut huomautettavaa.
Jos auton moottorin kunnossa tai öljyn kulutuksessa ei ole ollut huomautettavaa ennen huoltoa, eikä huollossa, lienee perusteltua olettaa, että autolla pystyisi turvallisesti ajamaan normaaliajoa ainakin 3kk, ennen kuin auton moottori on öljyn puutteen vuoksi käyttökelvoton.
URGENT: Mitä ajatella huoltamon kommenteista??
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
- Paikkakunta: Espoo
URGENT: Mitä ajatella huoltamon kommenteista??
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
Aika omituista...
Kertoivatko Länsiautossa tarkemmin mitä oli mennyt rikki, jos väittivät käyttökelvottomaksi? Aika iso ero siinä onko turbo mennyt, vai koko moottori... Pieni ero on taas pelkän ahtimen ja koko lohkon uusimisessa...??
Veikkaisin ettei öljy voi minnekään kadota jättämättä jälkiä tai näyttämättä oireita. Käynnistyksessä olisi pitänyt tulla savua tai auton alla olisi pitänyt olla öljyä. Kyllä katsastuksessa ja öljyn vaihdon yhteydessä olisi pitänyt huomata mahdollinen vuoto pohjassa.
Paljonko oli kilometrejä kun moottori korjattiin? Oletko itse seurannut öljyn kulutusta?
Veikkaan että tämä on kaksipiippuinen asia koska voidaan olettaa että auton käyttäjän tulee tarkistaa öljyt säännöllisin väliajoin. Tähän kehotetaan myös ns. käyttöohjeissa.
Mielestäni valmistajan pitäisi ottaa vastuu... mutta tämä on oma mielipiteeni..
Kertoivatko Länsiautossa tarkemmin mitä oli mennyt rikki, jos väittivät käyttökelvottomaksi? Aika iso ero siinä onko turbo mennyt, vai koko moottori... Pieni ero on taas pelkän ahtimen ja koko lohkon uusimisessa...??
Veikkaisin ettei öljy voi minnekään kadota jättämättä jälkiä tai näyttämättä oireita. Käynnistyksessä olisi pitänyt tulla savua tai auton alla olisi pitänyt olla öljyä. Kyllä katsastuksessa ja öljyn vaihdon yhteydessä olisi pitänyt huomata mahdollinen vuoto pohjassa.
Paljonko oli kilometrejä kun moottori korjattiin? Oletko itse seurannut öljyn kulutusta?
Veikkaan että tämä on kaksipiippuinen asia koska voidaan olettaa että auton käyttäjän tulee tarkistaa öljyt säännöllisin väliajoin. Tähän kehotetaan myös ns. käyttöohjeissa.
Mielestäni valmistajan pitäisi ottaa vastuu... mutta tämä on oma mielipiteeni..
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

Moi,
Lueskelin noita vanhoja aiheita,
Joku kysyi olitko tarkistanut öljyt kun SID ilmoitti siitä ja oliko auto ajettu siitä huolimatta huoltamolle?
Et tainnut vastata siihen?
Mielestäni se että huoltamo ei ollut tarkistanut öljynpaineanturin toimintaa ja sen takia kone hajoaa voisi olla heidän vastuulla. Mutta jos SID vielä ilmoitti että tarkista öljymäärä, ja silti matkaa jatkettiin niin voi olla aika vaikeeta saada ketään vastuuseen siitä, juuri sen takia että öljymäärän tarkistaminen kuuluu käyttäjän tehtäviin.
Tosin samaa voi varmaan soveltaa siihen että öljynpaineanturi ei toiminut koska siitäkin kerrotaan käyttäjän käsikirjassa "varoitusvalot" tms, ja silloin käyttäjän tulisi huomata että öljynpainevalo ei syty juuri ennen käynistämistä jolloin jossain on vika. Ja öljyhän on moottorin yksi tärkeimmistä suojavarusteista.
Ei ollut tarkoitus kääntää veistä haavassa, vaan valaista asiaa myös muille, ja mielestäni tulisi puhua enemmän siitä kuinka tärkeetä on huolehtia öljyn määrästä ja vaihtovälistä. Tällöin säästyttäisiin monelta harmilta.
ps. Ei ois heti arvannut että ko. autossa on kone sökö kun olen nähnyt sen monta kertaa siinä pihalla kun käyn tankkaamassa kyseisellä huoltamolla. Luulin että se oli huoltamon työntekijän Suappi.
Lueskelin noita vanhoja aiheita,
Joku kysyi olitko tarkistanut öljyt kun SID ilmoitti siitä ja oliko auto ajettu siitä huolimatta huoltamolle?
Et tainnut vastata siihen?
Mielestäni se että huoltamo ei ollut tarkistanut öljynpaineanturin toimintaa ja sen takia kone hajoaa voisi olla heidän vastuulla. Mutta jos SID vielä ilmoitti että tarkista öljymäärä, ja silti matkaa jatkettiin niin voi olla aika vaikeeta saada ketään vastuuseen siitä, juuri sen takia että öljymäärän tarkistaminen kuuluu käyttäjän tehtäviin.
Tosin samaa voi varmaan soveltaa siihen että öljynpaineanturi ei toiminut koska siitäkin kerrotaan käyttäjän käsikirjassa "varoitusvalot" tms, ja silloin käyttäjän tulisi huomata että öljynpainevalo ei syty juuri ennen käynistämistä jolloin jossain on vika. Ja öljyhän on moottorin yksi tärkeimmistä suojavarusteista.
Ei ollut tarkoitus kääntää veistä haavassa, vaan valaista asiaa myös muille, ja mielestäni tulisi puhua enemmän siitä kuinka tärkeetä on huolehtia öljyn määrästä ja vaihtovälistä. Tällöin säästyttäisiin monelta harmilta.
ps. Ei ois heti arvannut että ko. autossa on kone sökö kun olen nähnyt sen monta kertaa siinä pihalla kun käyn tankkaamassa kyseisellä huoltamolla. Luulin että se oli huoltamon työntekijän Suappi.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
hups.
Eipä tulisi mieleen ajella 3½kk tarkistamatta öljyjä kertaakaan. Tuohan kuuluisi periaatteessa viikottaiseen tarkastukseen yhdessä muiden nesteiden ja rengaspaineiden kanssa. Samoin tuo varoitusvalojen tarkistaminen. Noh, tiedän, että tämä on jeesustelua, mutta rehellinen oma mielipiteeni.
Jos vika on toden totta turbossa, niin homman saa halvemmallakin tehtyä/teetettyä. Markkinoilla liikkuu kohtuukuntoisia käytettyjä turboja parilla satasella, eikä töihin saa montaa tuntia menemään. Pikkasen kyselemällä ja hyvät työkalut hankkimalla saa varmaan itekin vaihdettua.
Eipä tulisi mieleen ajella 3½kk tarkistamatta öljyjä kertaakaan. Tuohan kuuluisi periaatteessa viikottaiseen tarkastukseen yhdessä muiden nesteiden ja rengaspaineiden kanssa. Samoin tuo varoitusvalojen tarkistaminen. Noh, tiedän, että tämä on jeesustelua, mutta rehellinen oma mielipiteeni.
Jos vika on toden totta turbossa, niin homman saa halvemmallakin tehtyä/teetettyä. Markkinoilla liikkuu kohtuukuntoisia käytettyjä turboja parilla satasella, eikä töihin saa montaa tuntia menemään. Pikkasen kyselemällä ja hyvät työkalut hankkimalla saa varmaan itekin vaihdettua.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Kaasari"
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
- Paikkakunta: Espoo
Kerrotko Vigge vielä maallikolle, että mitä tarkoitat viestilläsi? Voisiko siinä olla villakoiran ydin, koska kadonnut öljy on nyt todellakin se ongelma. Ei ole savuttanut, eikä alleen vuotanut. Kaikista eniten haluaisin, että homma olisi tällä selvä, eikä peli tosiaan laukea uudestaan kk päästä.Vigge kirjoitti:Katsoppa cooleriin, sienne uppoaa helposti muutama litra öljyä ilman että se näkyy missään. Huohotuksen kautta saa myös menemään öljyä koneen läpi niin että se ei näy juuri missään...
Ja auton Munkkiniemessä bonganneelle... Eikö hän olekin kaunis. Siipirikko kaunokainen. Silmäkulma kostuu, kun oma Saabi ontuu.
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?