Pätkii, nykii ja sammuu välillä.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: La Touko 28, 2005 09:34
- Viesti:
Pätkii, nykii ja sammuu välillä.
Tervehdys
Olen Saab 93 Turbo Jubilee vm 2002 onnellinen omistaja. Olen ostanut autoni 2001 syksyllä. Autolla on ajettu nyt 50700 km. Kyseessä on siis vielä aika "tuore" auto. Autossani on ilmennyt ajoittain ihmeellisiä sähköpuolen vikoja joita en katso näin vähän ajettuun autoon kuuluvan. Tässä muutama esimerkki:
Autolla oli ajettu 42000 km. kun alkoi yhtäkkiä sisäpuhallin puhaltaa täysillä koko ajan. Puhallin ei sammunut vaikka oli virtakin pois päältä. Vika löytyi korjaamolla ja ilmeni että oli joku puhaltimen säätimen johto palanut.
Seuraava vika tuli kun kärryllä oli ajettu 49262 km. Koitin kotipihalla startata autoa niin ei tapahtunut muuta kuin että alkoi savu nousta konepellin alta. Kärry taas korjaamolle ja vika löytyi. Sytytyskasetti oli palanut ja se vaihdettiin. Auto toimi taas vähän aikaa, kunnes eilen, kun romulla oli ajettu 50700 km alkoi moottori yhtäkkiä kesken maantieajon nykiä ja pätkiä ja sammui lopuksi. Kurvasin siitä romun tien sivuun ja aloin ihmetellä moista. Starttasin masiinan ja kierrokset hyppäsi hetkellisesti 3500 kierrokseen ja taas alas 1000 varviin, kone yski jä pätki. Kojetauluun ilmaantui "check engine" varoitusvalo. Manuaalin mukaan auto täytyy toimittaa korjaamolle heti merkkivalon sytyttyä. Sain vielä ajettua romun nykien kotipihalle ja jään nyt odottamaan maanantaita että korjaamo aukeaa.
Onko kellään palstalaisista kokemuksia tai tietämystä vastaavanlaisesta viasta tai onko muilla ollut vaikeuksia Saabin sähkölaitteiden kanssa? Hirvittää jo etukäteen paljonko saa taas kantaa rahaa Metro-auton kassalle ennenkuin auto on taas kunnossa. Olen jo entuudestaan reklamoinut edellisistä viosta GM Finlandia, mutta kovin tuntuu olevan vaikea saada siltä suunnalta mitään irti. Pari ympäripyöreää vastausta olen saanut joissa asiaa pyöritellään ottamatta kantaa varsinaisesti mihinkään. Mielestäni tämän hintaisissa autoissa ei vastaavanlaisia vikoja kuuluisi ilmetä. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksista tämäntyyppisten vikojen parista ja erityisesti haluaisin kuulla onko joku reklamoinut vastaavista viosta GM:lle ja minkälaisin tuloksin.
Terveisin
Juha
juha.vaha-kurki@vastatuuli.fi
Olen Saab 93 Turbo Jubilee vm 2002 onnellinen omistaja. Olen ostanut autoni 2001 syksyllä. Autolla on ajettu nyt 50700 km. Kyseessä on siis vielä aika "tuore" auto. Autossani on ilmennyt ajoittain ihmeellisiä sähköpuolen vikoja joita en katso näin vähän ajettuun autoon kuuluvan. Tässä muutama esimerkki:
Autolla oli ajettu 42000 km. kun alkoi yhtäkkiä sisäpuhallin puhaltaa täysillä koko ajan. Puhallin ei sammunut vaikka oli virtakin pois päältä. Vika löytyi korjaamolla ja ilmeni että oli joku puhaltimen säätimen johto palanut.
Seuraava vika tuli kun kärryllä oli ajettu 49262 km. Koitin kotipihalla startata autoa niin ei tapahtunut muuta kuin että alkoi savu nousta konepellin alta. Kärry taas korjaamolle ja vika löytyi. Sytytyskasetti oli palanut ja se vaihdettiin. Auto toimi taas vähän aikaa, kunnes eilen, kun romulla oli ajettu 50700 km alkoi moottori yhtäkkiä kesken maantieajon nykiä ja pätkiä ja sammui lopuksi. Kurvasin siitä romun tien sivuun ja aloin ihmetellä moista. Starttasin masiinan ja kierrokset hyppäsi hetkellisesti 3500 kierrokseen ja taas alas 1000 varviin, kone yski jä pätki. Kojetauluun ilmaantui "check engine" varoitusvalo. Manuaalin mukaan auto täytyy toimittaa korjaamolle heti merkkivalon sytyttyä. Sain vielä ajettua romun nykien kotipihalle ja jään nyt odottamaan maanantaita että korjaamo aukeaa.
Onko kellään palstalaisista kokemuksia tai tietämystä vastaavanlaisesta viasta tai onko muilla ollut vaikeuksia Saabin sähkölaitteiden kanssa? Hirvittää jo etukäteen paljonko saa taas kantaa rahaa Metro-auton kassalle ennenkuin auto on taas kunnossa. Olen jo entuudestaan reklamoinut edellisistä viosta GM Finlandia, mutta kovin tuntuu olevan vaikea saada siltä suunnalta mitään irti. Pari ympäripyöreää vastausta olen saanut joissa asiaa pyöritellään ottamatta kantaa varsinaisesti mihinkään. Mielestäni tämän hintaisissa autoissa ei vastaavanlaisia vikoja kuuluisi ilmetä. Kuulisin mielelläni muiden kokemuksista tämäntyyppisten vikojen parista ja erityisesti haluaisin kuulla onko joku reklamoinut vastaavista viosta GM:lle ja minkälaisin tuloksin.
Terveisin
Juha
juha.vaha-kurki@vastatuuli.fi
Kuullostaa aika pahalta!
Itse vierittäisin vastuun puhtaasti auton maahantuojalle. Vaikka takuu ei ole voimassa, ei tuon ikäisessä ja laatuisessa autossa saa olla ko. ongelmia. Itse en maksaisi latin latia ongelmien korjaamisesta.
Ole kovana ja osaa vaatia!
Itse vierittäisin vastuun puhtaasti auton maahantuojalle. Vaikka takuu ei ole voimassa, ei tuon ikäisessä ja laatuisessa autossa saa olla ko. ongelmia. Itse en maksaisi latin latia ongelmien korjaamisesta.
Ole kovana ja osaa vaatia!
9-3 SE 2.0T '01 (Myyty
oli se vaan niiiin kiva!) Tilalla 9-3 SS 1.8t '04

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Voisiko kampiakselin asentoanturi olla myös kyseessä kun kylmänä auto ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä + liikkeellelähdettäessä veto on takkuista (jolloin myös check engine näkyy himmeästi). Koneen hieman lämmitessä tyhjäkäynti huojuu edelleen selkeästi ja moottori saattaa sammua. Kun kone on käyntilämmin niin oireet on poistuneet. Autoni Saab 9-3 T 154 hv vm -99.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
- "Hirsch"
- Viestit: 798
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Onko tietoa vai ajanko Saabin tohtoreille ?KeijoAnnikki kirjoitti:Voisiko kampiakselin asentoanturi olla myös kyseessä kun kylmänä auto ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä + liikkeellelähdettäessä veto on takkuista (jolloin myös check engine näkyy himmeästi). Koneen hieman lämmitessä tyhjäkäynti huojuu edelleen selkeästi ja moottori saattaa sammua. Kun kone on käyntilämmin niin oireet on poistuneet. Autoni Saab 9-3 T 154 hv vm -99.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Käytä tyhjäkäyntisäädin irti ja putsaa hyvin. Tyhjäkäyntisäätimessä saattaa olla törkyä, jolloin sen luisti voi takkuilla. Tuo säädin löytyy ainakin vaparissa vähän ennen "kaasu"läpän koteloa imupuolelta.KeijoAnnikki kirjoitti:Voisiko kampiakselin asentoanturi olla myös kyseessä kun kylmänä auto ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä + liikkeellelähdettäessä veto on takkuista (jolloin myös check engine näkyy himmeästi). Koneen hieman lämmitessä tyhjäkäynti huojuu edelleen selkeästi ja moottori saattaa sammua. Kun kone on käyntilämmin niin oireet on poistuneet. Autoni Saab 9-3 T 154 hv vm -99.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621