Suuntavakavuus hukassa...?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
T.K.
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 23:12
Paikkakunta: Espoo

Suuntavakavuus hukassa...?

Viesti Kirjoittaja T.K. »

Tuli ajeltua hieman pitempi lenkki ja huomasin että tuo on aika herkkä urille, lisäksi sopivasti kaartaessa autosta tulee yht'äkkiä lievästi yliohjautuva. ilmeisesti alustassa on jotain löysää, puslat kenties?
Renkaina on uudet hakkapeliitta 4:set, alkuperäisillä peltivanteilla.

Onko keneelläkään kokemuksia tai hyviä vinkkejä mistä ongelmaa kannattaa lähteä ratkomaan (DIY menetelmällä... :) )

Niiin, ja ajettu reilu 200tkm.
Saab 900SE 2.3i -95 8)
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

Tervetuloa porukoihin!

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

Törmäsit siis NG900:n perusominaisuuteen, joka on ääretön herkkyys eri renkaan halkaisijalle, levydelle, profiilisuhteille, rengasmerkeille ja renkaiden kulumisasteelle. On se vaan käsittämätöntä miten muuten niin hyvään autoon on saatukin istutettua käsittämättömillä ominaisuuksilla varustettu alusta. Itsestäni tuntuu kuin auton ominaisuudet muuttuisivat päivittäin. Mutta itse kysymykseesi:

1. Tarkista nivelet, mikä tahansa saattaa saada aikaan ko. ominaisuuden
2. 94-95 malleissa etutukivarsien sisällä olevat suuret puslat olivat pehmeämmät kuin myöhemmissä malleissa. Vaihtokustannus noin 300 euroa parilta.
3. Ohjausvaihteen hammastangon putken kiinnitys rintapeltiin joustaa apukuskin puolelta
4. Jousi poikki
5. Iskarit tehottomat
6. Väärät rengaspaineet edessä tai vajentunut rengas
7. Taka-akseliston puslien kuluminen
8. Vetonivelen kuluminen toiselta puolelta
9. Joustintuen yläpään laakeri väljä tai iskarin yläpää löysässä
10. jne. jne. jne.

Tuossa yllä lueteltuna muutama yleisin varsinainen vika ja muutama hieman harvinaisempi, joiden olen itse havainnut vaikuttavan suuntavakavuuteen. Lähes jokaisen osan olen joutunut vaihtamaan autooni suuntavakavuuden takia. Joten ei muutakuin auton alle suuren ruuvimeisselin tai ohuen rautatangon kanssa vääntelemään ja hämmästelemään. Älä kuitenkaan unohda, että automme alusta on Opel Vectrasta lainattu eikä sitä ole kiireessä ehditty päivittämään Saabin standardien tasolle ennenkuin 93-mallissa.

Olen varma, että muut NG:n omistajat löytävät vielä saman verran syitä suuntavakavuuteen ja vetelyyn.
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

2. 94-95 malleissa etutukivarsien sisällä olevat suuret puslat olivat pehmeämmät kuin myöhemmissä malleissa. Vaihtokustannus noin 300 euroa parilta.
Itse asiassa koko alatukivarsi sekä apuvarsi on muuttunut 95-mallin loppupäässä. Uudessa alatukivarressa kallistuksenvaimennin kiinnittyy siihen apuvarren sijasta. Tämän alatukivarren hinta on noin 300 euroa parilta (aputukivarret toinen mokoma, jos ne eivät sovi uusien alatukivarsien kanssa) itse puslat eivät ole kuin 16 ecua.

Pystyykö alkuperäisiä apuvarsia käyttämään uusien alatukivarsien kanssa? Joutuuko kallistuksenvaimentimen vaihtamaan kokonaan, jotta sen saisi kiinni uusiin alatukivarsiin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

Vaihdettavista osista

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

Itselleni tilattiin ruotsista vaihtosarja, jossa mukana tuli kaikki tarvittavat osat. On muuten lähes ainoat osat, joita en ole itse asentanut, joten en tiedä tarkkaa sisältöä. Ainakin mukana tulivat nuo aputukivarret ja varsinaiset tukivarret.

Paketti maksoi yhteensä 1800 mk (ei siis euroa). Homman hoiti helsinkiläinen entinen Saabin asentaja. Tuolloin oli saatavilla hänen tietääkseen 2 sarjaa, jotka molemmat tilattiin hänelle itselleen.
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Saabian
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: To Tammi 08, 2004 02:29
Paikkakunta: Pohjoinen

Vetelystä ja vakavuudesta

Viesti Kirjoittaja Saabian »

Itse satuin vahingon kautta sijoittamaan NG900:een talvirenkaille vanteet joiden ET-luku on huomattavan paljon pienenpi kuin alkuperäisten vanteiden.
Muutos ainakin suuntavakavuuteen ja vetelyyn oli huomattava..(eli veteleminen loistaa poissaolollaan ja auto kulkee tiellä kuin juna)todella iloinen yllätys mitä ajettavuuteen tulee..ja ulkonäkökin tulee vanteiden koon huomioon ottaen paremmaksi..:)

Vanteet on takavetoisen Opel Omegan ja ovat 15 tuumaset..ajettavuus on nyt huippua verrattuna esim 16 tuuman saabin alkuperäisiin kesävanteisiini ja moniin kokeilemiini rengasmerkkeihin..Nyt renkaina Misukan Maxi jää kitkat...
Mutkasta mettään ------> Tai vähä kauemaksikki...
Turbo SE
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 13:25
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Turbo SE »

Sama vika rahikaisella, kesä kumit orgisaluilla täristi ja veteli ihmeelisesti tärinä ilmeni vedon loputtua ja jarrutuksessa, vaihdoin syksyllä samoille vanteille Gislaved Nord Frost 3 loppu tärinät ja vetelyt. Saa nähdä miten käy kesällä kun hommaan uudet alut + 205\16" ! ps: ne kesä gummit olivat hankookit en suosittele!
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sama vika rahikaisella, kesä kumit orgisaluilla täristi ja veteli ihmeelisesti tärinä ilmeni vedon loputtua ja jarrutuksessa, vaihdoin syksyllä samoille vanteille Gislaved Nord Frost 3 loppu tärinät ja vetelyt.
Vastaavia kokemuksia on ollut itsellänikin. Minulla on kesärenkaina Goodyearin Eagle Venturat, jotka on vuosi vuodelta muuttuneet aina vain karmeammiksi ajaa. Tärinän perusteella voisi kuvitella, että renkaat on neliskanttiset. Kun vaihdoin alle talvigummit, niin tärinät hävisivät lähes olemattomiin. Nyt talven aikana on tarkoitus vaihtaa uudet iskarit ja kesällä uudet renkaat. Sanomattakin lienee selvää, että Goodyeareja en alle enää laita. Onkos kellään Marangoneista kokemusta?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Minulla oli NG900 -94, jonka kanssa meinasi mennä alkuun hermot tärinän ja vetelyn kanssa. Alla olivat alkuun puolikuluneet Nokian NRT:t peltivanteilla. Talvi tuli ja ostin talvirenkaiksi Gislavedin Nord Frostit (peltivanteille nekin). Gislavedit tuntuivat hyvältä, mutta pieni tärinä tuntui ahkerasta tasapainottamisesta huolimatta n. 100 km/h nopeudessa. Kyllähän se tuollainen automiestä nyppii :evil: . Päätin vaihdattaa tuon Saabin orkkismuutossarjan, johon kuului muistaakseni alatukivarret ja kallistuksenvakaaja (alkuperäiset ovat vielä varaston nurkassa häpeämässä :twisted: ). Parannuksen huomasi selvästi, mutta silti auto tunsi tienpinnan epätasaisuudet. Muutossarjan asennuksen jälkeen tärinä saatiin kitkettyä pikkutarkalla rengasasennuksella ja huolellisella tasapainotuksella (on muuten olemassa rengasliikkeitä ja sitten on RENGASLIIKKEITÄ...). Siis: muutossarjan vaihtaminen kannattaa.

Kesäkäyttöön hommasin long-spoke orkkisalut (ET 49) ja Michelin Energy XH1 kumit, jolloin alkoivat kesäajotkin maistua. Muutossatsi ja Michelinit paransivat siis myös kesäajon otetta. Mielestäni nykyinen 9-3t -02 vetelee enemmän kuin em. paranneltu NG900 -94.

Olen samaa mieltä muiden saabistikollegoiden kanssa, että NG900/9-3:een ei kannata laittaa halpisrenkaita. Minä olen päätynyt kesärenkaissa toistamiseen Micheliniin ja talvikumeissa sittemmin Nokian kitkoihin. Näppituntumani on, että rengaskoko kannattaa pitää maltillisena, ellei alustaa ole paranneltu.

Niin, etujouset tosiaan tuntuvat katkeilevan. Vaihdoin katkenneet etujouset ja iskarit about 170 000 km:n kohdalla.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Halpisrenkaista sen verran, että tuossa viime keväänä ostettiin vähän käytetyt 9-3 Aeron vanteet (16") edullisesti ja niihin Auroran renkaat. Renkaista, eikä edes merkistä ollut mitään kokemusta, mutta ihan kohtuu hyviltä renkailta ne vaikuttaa. Alusta on vakio ja renkaat siis 205/55-16. Heikkouksiakin on, eli ne kuluu nopeemmin kuin kalliit (syksyllä eturenkaat oli huomattavasti kuluneemmat kuin takana).
Talvella alla on kuitenkin Nokian HKPL, talvirenkaissa ei kannata kauheesti säästellä :wink: Tollaset 15" talvirenkaat on muuten hyvät, mutta melko huterat oikeillakin paineilla.
BMW 320dA Coupe LCI
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

Itselläni on NG900T vm.1995 ja viime keväänä ostin siihen BF Goodrichin (mahdetaanko kirjoittaa noin?) gummit kokoa 205/55 R16. Olen ollut niihin todella tyytyväinen. Renkaat eivät kohtuuttomasti ole kuluneetkaan.
Omalta osaltani voisin niitä suositella. Hintakaan ei ole ihan yhtä kova kuin "merkkirekaissa" (muistaakseni n.450-500EUR/kierros)
Auton etupäähän vaihdettiin alkutalvesta kaikki uudet tukivarret, mutta silloin oli jo talvikumit alla, joten ajettavuudesta ei ihan varmuudella voi sanoa ennen kevättä. Suuntavakavuus on mielestäni ollut omassa autossani kohtuullinen. Paitsi suuremmissa nopeuksissa, mihin varmasti vaikuttaa melko korkea profiili. Alustana on vakiojouset ja Koni Sportit.
Vetelyä auto harrastaa runsaasti kiihdytellessä, mutta siitä ei ilman nelivetoa tai tehon puolitusta (125hv) taida päästä eroon... :?:
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Olen itsekin leikitellyt ajatuksella, että vaihtaisin nuo tukivarret uudempiin, mutta pelkästään osille tuleva n. 500 euron hinta + työt hillitsee kummasti ajatusta. Siinä tapauksessa, että katsastussetä joskus käskee vaihtaa alapallonivelet (jolloin alatukivarret menee automaattisesti vaihtoon), laitan nuo päivitetyt versiot.

Tiedustelin taannoin maahantuojalta asiaa. Aikoinaan noita tukivarsiahan on päivitetty tehtaan tai maahantuojan piikkiin, muttei tietenkään enää. Maahantuojan edustaja sanoi kuitenkin, että hyvin tehty nelipyöräsuuntaus ja renkaiden tasapainotus pitävät tärinät kurissa.

Talvirenkaiden suhteen olen myöskin sillä linjalla, että se on huono paikka säästää. Hakkapeliitta kympit pyörii alla neljättä talvea ja tyytyväinen olen ollut.

Kesärenkaista sitten, no omien kokemusten perusteella merkkirenkaatkaan eivät aina takaa laatua.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tsaarela kirjoitti:Olen itsekin leikitellyt ajatuksella, että vaihtaisin nuo tukivarret uudempiin, mutta pelkästään osille tuleva n. 500 euron hinta + työt hillitsee kummasti ajatusta. Siinä tapauksessa, että katsastussetä joskus käskee vaihtaa alapallonivelet (jolloin alatukivarret menee automaattisesti vaihtoon), laitan nuo päivitetyt versiot.
Joo, noiden alatukivarsien hinta Saabilla on 298 euroa / kpl. Mutta osta Motonetistä, niin kuin mä tein. Samaa ScanTechin osaa. Hinta 133 euroa / kpl!
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mielenkiintoista.

Noin niinku edellisten keskustelujen yhteenvetona voisko joku vielä kertoa että mitä sälää tuohon alkuperäiseen NG900 etuvaunun päivityspakettiin tarkalleenottaen rautalangasta väännettynä kuuluu?? Onko tällä paketilla joku "osanumero" jolla paketti tunnistetaan, vaikka sitten saabin varaosatiskillä?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Päivityspaketin tiedot taisivat mennä auton mukana uudelle omistajalle, mutta katson josko varaston nurkassa olevassa laatikossa olisi varaosanumero. Muistelen siis, että Saabin varaosanumerolla hommattuun muutossatsiin kuuluivat täydelliset alatukivarret ja kallistuksenvakaaja kiinnitysosineen.

Minun autossani tsekattiin pyöränkulmat pariin kertaan ja tasapainoteltiin renkaita useampaankin kertaan ennen päivityspaketin asennusta. Pientä sanomista kuitenkin aina jäi. Osasyynä tärinöihin olivat varmasti peltivanteet - niissä kun tuntuu toisinaan olevan yllättävän isoja heittoja niin pysty- kuin sivusuunnassakin. Muita alustanparannuksia en autoon tehnyt.

P.S. Lienee paikallaan tarkentaa rengaskommenttiani. Rengasmerkki ei sinänsä ole tärkeä vaan se, että kumit ovat pyöreät eikä niissä ole heittoja. NG900 kun ne tuntuu aika herkästi haistavan...
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

No niin, kävin varaston romunurkassa. Päivityspaketti tuli kallistuksenvakaajan mentävässä pahvilaatikossa, jossa on varaosanumero 8994097 ja tilausnumero 000509-1016-8. Alatukivarret (kaksiosaiset siis) ja asennustarvikkeet olivat omassa laatikossaan, mutta siinä ei ole mitään muuta merkintää kuin Saabin logo. Paketin hintaa en muista, mutta jotenkin OrgTS:n heittämä 1800 mummoa tuntuu tutulta.
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Vastaa Viestiin