
SAAB 900 vm. 94 - venttiilivauriot?
SAAB 900 vm. 94 - venttiilivauriot?
Viime viikonloppuna meidän SAAB (sitten 12 vuotta, ajettu 135.000 km, huolettu vuosittain) alkoi ajaessa tärisemään ja tehot putosivat. Auton alta kuuluu kaasuttaessa ykkösellä tai kakkosella ääni joka muistuttaa rapinaa. Sanoivat huolossa että ykkössylinteristä puuttuu puristukset ja autossa on venttiilivauriot. Siksi moottori joudutaan purkamaan osiin, joka kestää vähintään 15 tuntia + kustannukset vaihdettavista venttiileistä sekä varaosista. Kokonaiskustannus olisi n. 2.000-3.000 EUR. Yhden tuttavani mukaan näitä vaurioita ei voisi nähdä/todeta päältäpäin ja hän epäili vähän huoltamoa. Ehdotti että kyselisin täältä neuvoja. Onko jollakin muulla vastaavia kokemuksia? Asumme Espoossa, joten löytyisikö lähemmältä kun Herttoniemestä (4 viikon odotusaika lomien takia) osaajia? 

/Micke
Huoltomo on todennäköisimmin mitannut puristukset ja todennut että ykkös sylinterissä ei puristuksia. Mittaaminen tapahtuu irroittamalla sytytystulpat ja laittamalla puristuspainemittari (muistuttaa paljon regaspainemittaria, mutta jää näyttämään suurinta lukemaa) sytytystulpan tilalle ja pyörittämällä moottoria startilla 5-10 sekunttia. Mittari jää siis näyttämään suurinta painetta mitä sisälle on syntynyt.
Tämä tutkimustoimepide ottaa noin 10-15 minuuttia.
Syitä miksi sylinteristä puuttuu paineet (kokonaan tai osittain..).
- Venttiiliin palanut reikä (paineet karkaa imu tai pakosarjaan)
- Venttiili(t) ei aukea. (esim venttiilin nokka irronnut.. kokemusta lada 1200:sta.., eli imuilmaa ei pääse palotilaan mitä puristaa)
- Nokka-akselit ei pyöri (jakopään hihna poikki.. Saabissa ketju, joka ei käytännössä katkea ja silloinkin puuttuisi paineet KAIKISTA sylintereistä ja moottori ei pyörisi)
- Mäntään palanut reikä, jolloin Paineet karkaa kampikammioon.
- Männän renkaat katkenneet.. (pieniä paineita varmasti löytyy, mutta
muista poikkeava.. mutta iso remppa silti..)
- Mäntä hajonnut/haljennut/kiertokanki irronnut (mäntä ei liiku..)
Venttiiliremontin voi tehdä "vain" sylinterikannen irroittamalla, mutta tämänkin pelkkä avaaminen (esim. kannentiivisteen vaihto) on tyyliin 800+ euroa... plus uusien venttiilien vaihto/koneistus.
Mikäli vika on männissä/renkaissa vaatii tämä koneen purkamista myös alakautta. = käytännössä monet korjaamot irroittavat koneen tässsä kohtaa.. eli mennään jo muutamiin tuhansiin euroihin.
Yleensä männän/venttiilien palaminen johtuu liian laihasta seoksesta, jolloin palolämpö polttaa venttiilin/männän. Laiha seos saattaa johtua esim. viasta polttoaineen syötössä, (suodin osittain tukossa, tms..) jolloin moottoriin ei ruisku tarpeeksi (oikeassa suhteessa) bensaa ilmaan nähden.
Katkeavaa remmiä (joka se ei voi olla) tai "itsestään irtoavia" nokkia ei ole saabissasi, joten remppa ei käytännössä voine olla alle 1000 euroa.. ja tämän diagnosointi onnistuu erittäin luotettavasti tuolla palotilan tiiviyden mittauksella tulpan reijästä, joten en kyseenalaistaisi heidän diagnoosia, jos ovat ilmeisimmin mitanneet puristuspaineet, kun väittävät puuttuvan ykkössylinteristä.
Hook
Tämä tutkimustoimepide ottaa noin 10-15 minuuttia.
Syitä miksi sylinteristä puuttuu paineet (kokonaan tai osittain..).
- Venttiiliin palanut reikä (paineet karkaa imu tai pakosarjaan)
- Venttiili(t) ei aukea. (esim venttiilin nokka irronnut.. kokemusta lada 1200:sta.., eli imuilmaa ei pääse palotilaan mitä puristaa)
- Nokka-akselit ei pyöri (jakopään hihna poikki.. Saabissa ketju, joka ei käytännössä katkea ja silloinkin puuttuisi paineet KAIKISTA sylintereistä ja moottori ei pyörisi)
- Mäntään palanut reikä, jolloin Paineet karkaa kampikammioon.
- Männän renkaat katkenneet.. (pieniä paineita varmasti löytyy, mutta
muista poikkeava.. mutta iso remppa silti..)
- Mäntä hajonnut/haljennut/kiertokanki irronnut (mäntä ei liiku..)
Venttiiliremontin voi tehdä "vain" sylinterikannen irroittamalla, mutta tämänkin pelkkä avaaminen (esim. kannentiivisteen vaihto) on tyyliin 800+ euroa... plus uusien venttiilien vaihto/koneistus.
Mikäli vika on männissä/renkaissa vaatii tämä koneen purkamista myös alakautta. = käytännössä monet korjaamot irroittavat koneen tässsä kohtaa.. eli mennään jo muutamiin tuhansiin euroihin.
Yleensä männän/venttiilien palaminen johtuu liian laihasta seoksesta, jolloin palolämpö polttaa venttiilin/männän. Laiha seos saattaa johtua esim. viasta polttoaineen syötössä, (suodin osittain tukossa, tms..) jolloin moottoriin ei ruisku tarpeeksi (oikeassa suhteessa) bensaa ilmaan nähden.
Katkeavaa remmiä (joka se ei voi olla) tai "itsestään irtoavia" nokkia ei ole saabissasi, joten remppa ei käytännössä voine olla alle 1000 euroa.. ja tämän diagnosointi onnistuu erittäin luotettavasti tuolla palotilan tiiviyden mittauksella tulpan reijästä, joten en kyseenalaistaisi heidän diagnoosia, jos ovat ilmeisimmin mitanneet puristuspaineet, kun väittävät puuttuvan ykkössylinteristä.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: SAAB 900 vm. 94 - venttiilivauriot?
Itselläni on kahdesta paikasta kokemuksia Espoossa. Toinen Länsiauto Espoo , josta ei taatusti saa nopeasti aikaa eikä aina apuakaan ja toinen on Torek-Auto Oy Viherlaaksossa. Jälkimmäisessä kannattaa ainakin käydä juttelemassa, josko pystyisivät auttamaan. Oli Saabin merkkihuolto pitäkään, nykystatusta ei kukaan oikein tunnu tietävän.TKUMPA kirjoitti: Asumme Espoossa, joten löytyisikö lähemmältä kun Herttoniemestä (4 viikon odotusaika lomien takia) osaajia?
Muitakin mahdollisia paikkoja kuulemma on, omat kokemukset vaan rajoittuvat noihin kahteen. No tietty Konalan Laakkonen on sijantinsa puolesta mahdollinen.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Lisätään listaan vielä, että joku venttiili voi kantaa,- Venttiiliin palanut reikä (paineet karkaa imu tai pakosarjaan)
- Venttiili(t) ei aukea. (esim venttiilin nokka irronnut.. kokemusta lada 1200:sta.., eli imuilmaa ei pääse palotilaan mitä puristaa)
- Nokka-akselit ei pyöri (jakopään hihna poikki.. Saabissa ketju, joka ei käytännössä katkea ja silloinkin puuttuisi paineet KAIKISTA sylintereistä ja moottori ei pyörisi)
- Mäntään palanut reikä, jolloin Paineet karkaa kampikammioon.
- Männän renkaat katkenneet.. (pieniä paineita varmasti löytyy, mutta
muista poikkeava.. mutta iso remppa silti..)
- Mäntä hajonnut/haljennut/kiertokanki irronnut (mäntä ei liiku..)
eli on siis jatkuvasti auki.
Voisiko hydraulinen painin jotenkin vioittua niin, että välykset on katastrofaalisen pielessä?
kuulostaa niin tutulta tilanteelta omasta kokemuksesta...
syy: venttiilivarren kumit liikkuneet paikoiltaan ja vuotaneet öljyä venttiililautasille, mahdollisesti pidemmän aikaa. (on ominaista ko. mallille.)
seuraus: vuotanut öljy karstoittunut venttiililautasille ja moottoria kuormittaessa karsta hehkuu ja polttaa pakoventtiileihin reiät.
Voihan se olla muutakin mutta tuo yksi vaihtoehto
Kerrohan mitä löyty korjauksessa, pääkaupunkiseudun merkkihuollot voi mielestäni tälläsissä isoimmissa töissä unohtaa, koska merkkihuoltojen tuntihinta on ihan järjetön kuten tuossa hintoja jo mainitsitkin. Pienemmissä pajoissa mennään sentään sadoissa euroissa eikä tuhansissa.
syy: venttiilivarren kumit liikkuneet paikoiltaan ja vuotaneet öljyä venttiililautasille, mahdollisesti pidemmän aikaa. (on ominaista ko. mallille.)
seuraus: vuotanut öljy karstoittunut venttiililautasille ja moottoria kuormittaessa karsta hehkuu ja polttaa pakoventtiileihin reiät.
Voihan se olla muutakin mutta tuo yksi vaihtoehto
Kerrohan mitä löyty korjauksessa, pääkaupunkiseudun merkkihuollot voi mielestäni tälläsissä isoimmissa töissä unohtaa, koska merkkihuoltojen tuntihinta on ihan järjetön kuten tuossa hintoja jo mainitsitkin. Pienemmissä pajoissa mennään sentään sadoissa euroissa eikä tuhansissa.

Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429