Saab 9-3 2.2 TiD

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Yritin laittaa sulle privaa, mutta ei lähtenyt mihinkään!

EGR:
Avaa konepelti! :wink: Poista moottorinsuojus. Keskellä moottoria sinua lähinnä on alumiinikansi imusarjan päällä. Avaa ruuvit ja irroita kansi ( ei tainnut olla tiivistettä ). Putsaat kannen "sekoittimen" ja imusarjan "pohjan" paskasta. . Imusarjasta paskat saa kätevimmin ronkkimalla ja sitten imurilla / sopivalla suulakkeella. Katso, että imusarjan läpät on kiinni ettei moottoriin mene hirveesti kamaa. Nakkaat kannen takaisin

Oli puhetta 9-3:n webastosta foorumissa. Tsekkasin mr. turbiinin kanssa 9-3:n WIS:ä...tarkista webaston rele, kolmas sulakeboksin vasemmasta yläreunasta, että toimiiko.

sitten ainakin sid2:ssa saa Tech:llä ilmeisesti ohjelmoitua webaston toiminnan. Siinä on neljä ohjelmaa: ei toimi ollenkaan, toimii ulkolämpötilan mukaan ( vakiosäätö ), toimii oman kellon ja ulkoltilan mukaan, toimii vain oman kellon mukaan!! jos käytät autoa huollossa kannattaa tsekata myös tuo ohjelmajuttu. Tosin en tiedä toimiiko SID1 samalla tavalla.

ja mitä tulee webaston toimintaan niin olen huomannut, että jos autoa pitää roikassa ( lohkolämmittimessä ) webasto ei käynnisty heti. Eli joku anturi älyää, että moottori on lämmin eikä anna heti lisälämpöä. Ilman roikkaa niin webasto tärähtää heti päälle, kun käynnistää auton. Kannattaa siis ottaa roikka hieman aikaisemmin veke ennen lähtöä :roll:
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

Kiitokset ohjeista, kyllähän sieltä paskaa löytyi :) Tarkoititko tuolla webaston releiden tarkistamisella niitä isompia "mötiköitä" (joissa lukee Bosch tms.) sulakeboksissa vaiko itse sulakkeita? En tiedä näet releistä yhtikäs mitään, miten se tarkistetaan jne. Sulakkeet kyllä on ehjät.
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

joo no en minäkään niistä mitään ymmärrä. :P Tietääkseni releen ( musta mötikkä sulakeboksissa ) voit mitata yleismittarin "ohmipuolella". Eli onko releen käämi kondiksessa vai kaputt. Eli jos se toimii niin pitäis olla vastusta. Jos mittari ei näytä mitään niin käämi on todennäköisesti rikki. Viisaammat selittäköön paremmin.
9-3TiD_99
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Touko 10, 2003 09:35

Viesti Kirjoittaja 9-3TiD_99 »

Mimmi kirjoitti:Tarjoa releen nastoihin 85 ja 86 akun jännite eli 12V, jolloin rele vetää, jos se on ehjä.
Releen kärjet ovat 30 (yhteinen) 87 (releen vetäessä yhdistyy 30:seen) ja toisissa releissä lisäksi 87a (yhdessä 30 kanssa ja katkeaa releen vetäessä) ja/tai 87b (kytkeytyy 30 kanssa yhteen releen vetäessä).
Joo taitaa tuo jäädä seuraavaan huoltoon, joka tosin on varmaan joskus kesällä :D Onneksi tuo kone lämpenee ilman eberiäkin...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Eipä hurise meilläkään eberi enää lainkaan savutusoireiden jälkeen. Täytyy katsoa mitä se on syönyt ja kiikuttaa sitten huoltoon lähimmälle valtuutetulle pajalle. Vika taitaa olla itse laitteessa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin