Nonnii, ostin sitten saabin kun halvalla sain. Auto (900) on 95 vuodelta ja 100000 ajettu. Heti ilmeni sitten ongelma. Kytkin poljin on löysä aluksi, mutta kun on painanut noin 5 cm sitten tuntuu normaalilta. Auttakaa tietämätöntä kiitos! Jos ei muu auta niin myydään eniten tarjoavalle tai vaihdetaan ei-ooppeliin.
Kun ei ollut ruostetta niin löytyi vikaa kytkimestä...tyypillinen 900 vai?
Kytkinpoljin on löysä
Autossa lienee alkuperäinen vaijerikäyttöinen kytkin. Jos tuossa on paikallaan alkuperäinen automaattisäätöinen vaijeri, voi muutama reippaampi kytkimen polkaisu ihan lattiaan asti kiristää säätöä. Jos ei niin sitten konehuoneen puolelta sulake/relerasia irti: ensin kumilista rintapellin päältä, lokasuojasta yksi musta muovimutteri ja sitten nosto. Rasian alta
löytyy kytkinvaijerin läpivienti rintapellistä. Nyt vaijerista kiinni ja riuhtaisu ulospäin siis eteenpäin. Jos ei vieläkään kiristynyt niin sitten vaijeri vaihtoon.
Jos tuohon on vaihdettu manuaalisäätöinen vaijeri niin sitä sitten kiristämään,
ainakin Motonetin vaijerissa säätö parilla 17mm kiintoavaimella.
Jos autoon on vaihdettu nestekäyttöinenn kytkin niin sitten lienee ilmauksen paikka.
Tästä vaijarikytkimestä on ollut paljon keskustelua täällä. Ota yläreunasta Haku ja etsi sanalla kytkinvaijeri niin löytyy juttua.
löytyy kytkinvaijerin läpivienti rintapellistä. Nyt vaijerista kiinni ja riuhtaisu ulospäin siis eteenpäin. Jos ei vieläkään kiristynyt niin sitten vaijeri vaihtoon.
Jos tuohon on vaihdettu manuaalisäätöinen vaijeri niin sitä sitten kiristämään,
ainakin Motonetin vaijerissa säätö parilla 17mm kiintoavaimella.
Jos autoon on vaihdettu nestekäyttöinenn kytkin niin sitten lienee ilmauksen paikka.
Tästä vaijarikytkimestä on ollut paljon keskustelua täällä. Ota yläreunasta Haku ja etsi sanalla kytkinvaijeri niin löytyy juttua.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13
No joskus se vaijeri kyllä katkeaa, vaikea vaan sanoa tapahtuuko pian vai vasta myöhemmin. Ei se välttämättä matkaa katkaise. Jos koneella on ajettu, siis moottori lämmin, saa auton paikaltaan liikkeelle sammuttamalla kone, vaihde ykköselle ja sitten starttaa. Ainakin 2.3 vapari lähtee noin kolmenkin hengen kuormalla ylämäkeenkin. Tiedän kun piti ajaa Helsingin Konalasta Nurmijärvelle katkenneella vaijerilla. Vaihteita muuten voi "hämmentää" ihan normaalisti, ei edes rutise, kunhan sovittaa kaasun oikeaksi. Ykkönen on melkein vaikein saada pois, eli kun tulee risteykseen kannattaa varautua koneen sammuttamiseen, no sehän käy kätevästi kun vaihdekeppi ja virtalukko on vierekkäin.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13
Kiitos vaan taas.
Joku tuolla kirjoitti, ettei tänne kirjoitella kuin vioista.
Mun saabin tarina on toisenlainen. Ostin sian säkissä, ilman koeajoa katsastamaton 95 vuoden 900 2.0, joka oli seissyt samassa paikassa puoli vuotta, se nyt vaan näytti musta kivalta. Tänään katsastin, ei vikoja ei ruostetta... kytkinhän on vaan kytkin ja mitä nyt sytytti abs-varoitusvalon kesken ajon (varoitusvalo sammui eikä syttynyt uudestaan, kun sammutin ja käynnistin auton), mutta eikö kaikki autot tee niin.
Mahtaisko joku vielä tietää, että kertooko loistavat pakokaasutestin arvot venttiilikumien hyvästä kunnosta?
Joku tuolla kirjoitti, ettei tänne kirjoitella kuin vioista.
Mun saabin tarina on toisenlainen. Ostin sian säkissä, ilman koeajoa katsastamaton 95 vuoden 900 2.0, joka oli seissyt samassa paikassa puoli vuotta, se nyt vaan näytti musta kivalta. Tänään katsastin, ei vikoja ei ruostetta... kytkinhän on vaan kytkin ja mitä nyt sytytti abs-varoitusvalon kesken ajon (varoitusvalo sammui eikä syttynyt uudestaan, kun sammutin ja käynnistin auton), mutta eikö kaikki autot tee niin.
Mahtaisko joku vielä tietää, että kertooko loistavat pakokaasutestin arvot venttiilikumien hyvästä kunnosta?