Tehoton 9-3 -99 TiD SE

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Tehoton 9-3 -99 TiD SE

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Tervehdys!

Kyseinen potilas on ensimmäistä Saabin TiD-sukupolvea, ja mittariin on kertynyt 270000 kilometriä. Huollot on tehty säännöllisesti Saab-korjaamolla.

Nyt autosta on hävinnyt kaikki tehot. Entinen ohitus/lähtökiihdytys on mennyttä aikaa eikä maantielläkään meno ole entisenlaista. Nykyään neljän ihmisen kuormalla auto ei jaksa edes vääntää ylämäkeen noin 90:n vauhdissa. Meno hyytyy siihen malliin, että on pakko hakea pienempää silmään.

Auto on ollut huollossa reilu viikko sitten, eikä tietokone antanut vikakoodeja. Myöskään polttoaineenkulutus ei ole noussut. Kuitenkin jo perstuntuma kertoo, että konepuolella on jotain pahasti vialla.

Löytyykö kaartilta vinkkejä, mistä muuten oivaan kulkupeliin saisi järkevällä summalla menohalut takasin? Vai voiko Opelin diesel olla vain niin skeida, että säännöllisestikin huollettuna kone on ajettu loppuun alle 300tkm:ssä?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Tehoton 9-3 -99 TiD SE

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Condalator kirjoitti:Tervehdys!

Kyseinen potilas on ensimmäistä Saabin TiD-sukupolvea, ja mittariin on kertynyt 270000 kilometriä. Huollot on tehty säännöllisesti Saab-korjaamolla.

Nyt autosta on hävinnyt kaikki tehot. Entinen ohitus/lähtökiihdytys on mennyttä aikaa eikä maantielläkään meno ole entisenlaista. Nykyään neljän ihmisen kuormalla auto ei jaksa edes vääntää ylämäkeen noin 90:n vauhdissa. Meno hyytyy siihen malliin, että on pakko hakea pienempää silmään.

Auto on ollut huollossa reilu viikko sitten, eikä tietokone antanut vikakoodeja. Myöskään polttoaineenkulutus ei ole noussut. Kuitenkin jo perstuntuma kertoo, että konepuolella on jotain pahasti vialla.

Löytyykö kaartilta vinkkejä, mistä muuten oivaan kulkupeliin saisi järkevällä summalla menohalut takasin? Vai voiko Opelin diesel olla vain niin skeida, että säännöllisestikin huollettuna kone on ajettu loppuun alle 300tkm:ssä?
Olisko se surullisen kuuluisa ilmamassamittari rikki.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

Sen toimivuutta/toimimattomuutta ei oo erikseen testattu. Ilmeisesti se ei näy Saab-pajalla, kun auton laittaa tietokoneeseen kiinni?

Miten sen mittarin saa testattua, ja jos se on ongelmakohta, mistä saa uuden mittarin? Muistanko oikein, että näillä palstoilla on puhuttu Mersun ilmamassamittarin sopivuudesta Saabiin? Onnistuuko mittarin vaihto kotikonstein vai tarvitaanko siihen ammattiasentajaa?

Kiitos, jos joku jaksaa vastata kaikkiin noihin kysymyksiin.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ilmamassamittarin toimimattomuus näkyy Tech:llä autolla ajaessa. Eli pyynti / saanti. Siitä jää myös vikakoodi.
Voit testata mittarin toiminnan kotikonstein, kun otat mittarin piuhan irti ja heität pienen lenkin vaikuttiko kulkuun mitenkään. Mittari löytyy ilmanputsarin jälkeen imuputkistosta ennen turboa.
Itse olen ruvennut putsaamaan mittarin aika-ajoin bräkleenillä...hienosti on toiminut ja tehot pysyvät tallella.
Motonetistä saat mittarin halvalla ( mersu / tdi )...tosin näissäkin osa on hyviä Pierburg mittareita ja osa halpoja / korjattuja boschin klooneja. Tuurissaan kumman saat...mä sain ne molemmat! :lol:
Originelle MAF maksaa 200eur...hintaero selittyy sillä, että siinä tulee imuputkiosa samalla. Kantsii huomioida, että siihen sisältyy myös 2v osatakuu.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Sori menee vähän OT:ksi mutta naapurilla on kuukauden vanha Passatti (eli sitä uusinta mallia) ja siinä on 1.9TDI-kone ja 105HV 8O 8O 8O
Voi ziizus kun meinasin revetä kun tuon meni paljastamaan, "hieman" on klonkswageneiden kehitys jäänyt nykypäivästä, jos esim. Saabin/Alfan maanmainiosta samankokoisesta kiskaistaan vakiona 150HV :lol:
tarkoitus oli vaan lohduttaa, ei teidän Sabat ole oikeasti niin laiskoja kuin luulette :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

OT jatkuu, pahoittelut...
ng900aero kirjoitti:Sori menee vähän OT:ksi mutta naapurilla on kuukauden vanha Passatti (eli sitä uusinta mallia) ja siinä on 1.9TDI-kone ja 105HV 8O 8O 8O
Juu, tuo on niitä vanhan sukupolven vag-kiisseleitä,
auttamattomasti vanhentunut mylly.
Melkein samaa kamaa kuin 90-luvun alun vehkeet.
SDI se sitten vasta antiikkia onkin, niitäkin on vielä saatavilla uuteen g*lffiin mitä en alkuunkaan ymmärrä...
On niillä sitten niitä uudempia hiukan parempiakin.

Hauska juttu muuten,
olin appiukon mukana katselemassa tälle uutta G*lffia (2,0 tdi powerdiesel)
ja kohdeauton kontissa oli litran puteli vag-öljyä konetta varten.
Äijä lohkas myyjälle, "nämä kai syö niin paljon öljyä, että tuo kuuluu varmaan kauppaan"
Myyjä myönsi asian oikean laidan, oli hiukan vaikeaa pitää suoraa naamaa siinä vieressä :lol:
Muutenkin nuo uudet tdi-koneet tuntuu syövän MAFfeja kuin raavas mies kaurapuuroa, tämänkin myyjä myönsi tosiasiaksi...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo, tuo naapurin reppuri kans vaihtelee vuoden-puolentoista välein, siiltä laskien kun tänne muuttivat. Ekaksi oli kait 90hv:n voimanpesä passatissa, sitten 115hv:n "power"diesel, ylpeyden aihe", ja nyt tuo 105hv 1.9 -kone, joka on kuulemma lähes yhtä tehokas kuin tuo powerdiesel.
Ei jumpe mitä ritsoja, noille pitäisi asettaa elinkautinen kielto motareille koska ovat hengenvaarallisia kaikissa tilanteissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

pojat, pojat repii ne VAG diiseleistä koviakin lukemia. Tekeekö moottorin toista paremmaksi se, että siinä on 8.9hv enemmän kuin toisella?? :wink:
Niin ja ei näillä diiseleillä tarvitse tien tukkona olla..kyllä ne on aivan jotkut muut nyyttiperseet, jotka siellä jonoja keräävät.
Niin ja mielestäni se ei ole moottorinvalmistajan vika, jos alihankkija tekee sutta ja paskaa.
Tälläistä tällä erää...toivottavasti Condalator saat Tidisi kuntoon.
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

9-3Tid kirjoitti:Tälläistä tällä erää...toivottavasti Condalator saat Tidisi kuntoon.
Kiitos. Taidanpa kysäistä Motonetistä samantien sopivaa Mersun mittaria ja heittää se paikalleen. Itse asiassa kyseessä on vanhempien auto, jonka kimppuun pääsi/joutui kesälomalla. :?
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

9-3Tid kirjoitti:pojat, pojat repii ne VAG diiseleistä koviakin lukemia. Tekeekö moottorin toista paremmaksi se, että siinä on 8.9hv enemmän kuin toisella?? :wink:
Niin ja ei näillä diiseleillä tarvitse tien tukkona olla..kyllä ne on aivan jotkut muut nyyttiperseet, jotka siellä jonoja keräävät.
Niin ja mielestäni se ei ole moottorinvalmistajan vika, jos alihankkija tekee sutta ja paskaa.
Tälläistä tällä erää...toivottavasti Condalator saat Tidisi kuntoon.
Joo, onhan tuo 2,0 tdi powerdiesel ihan kova kone (140hv, vääntöäkin kaiketi riittävästi),
välillä vaan ihmetyttää, että tuota SDI konetta on vieläkin saatavilla...
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Condalator kirjoitti:Kiitos. Taidanpa kysäistä Motonetistä samantien sopivaa Mersun mittaria ja heittää se paikalleen. Itse asiassa kyseessä on vanhempien auto, jonka kimppuun pääsi/joutui kesälomalla. :?
Erittäin todennäköisesti MAF-anturi rikki. Ei se juuri muuten ilmene, kuin vedon puutteena. Kyllä meno maistui, kun heitti tilalle motonetin MB270CDi anturin. Lähtee ohitukseen kuin jänis makuulta :D

Ei taida ajamalla loppua tuo Opelin TiD-kone, ainakaan jos muistaa vaihtaa öljyt. 348 tkm mittarissa 8O
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Condalator
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 23:52

Viesti Kirjoittaja Condalator »

rr kirjoitti:Erittäin todennäköisesti MAF-anturi rikki. Ei se juuri muuten ilmene, kuin vedon puutteena. Kyllä meno maistui, kun heitti tilalle motonetin MB270CDi anturin. Lähtee ohitukseen kuin jänis makuulta :D
Jeps. Sehän se oli. Kiitos vinkistä.

Hain Motonetistä mittarin, jolle torx-avainsetin kanssa tuli hintaa alle 70€. Ainoa ero, jonka huomasin oli, että Mersun mittarissa on kiinnitysklipsi eri puolella kuin orkkisosassa, ja siitä puuttuu myös alkuperäismittarissa ollut vastus. Auto kulkee kuitenkin sen verran hyvin, että tokkopa se vastus olisi ollut 130 euron arvoinen.

Vaihtoon meni aikaa hulppeat 25 minuuttia, josta 22,5 kului kädestä pudonneen avaimen noukkimiseen konehuoneesta.
-99 9-3 SE Convertible Amerikan malliin!
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Ohessa Motonetin mittarien erot siis samalla koodilla voi saada erilaiset mittarit
http://personal.inet.fi/koti/spa/MAF.jpg 8O

Mersun mittarin saa käymään hyvin, kun sahalla hieman lyhentää liittimen päätä.
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

No jätkät hei, kelatkaapas VAGin bensakoneita, erityisesti ei FSI! Skoda Fabian kaksilitraisesta otettu ulos huimat 115 hv :lol:. Seitsemänkymmentäluvullakin saatiin parempia tehoja ulos! Lisäksi VW käyttää vieläkin kaksiventtiilitekniikkaa ja muutenkin hevosvoimia per litra suhde on pieni verrattuina muihin merkkeihin.
Anteeksi off-topicista.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

OT jatkuu:
Eiköös vag ollut ensimmäinen joka henkilöautoihin toi 5-venttiili taktiikan? Yamahalla oli moottoripyörissä jo aiemmin, mutta autopuolella en muita muista.

Ja en tiedä mutta ainakin luulen niin että opelin puolelta voi löytyä ihan yhtä "alkeellisia" koneita kuin tuo mainittu kaksilitrainen 115hv.

Ja vielä enemmän OT: skoda octaviassa oli ensi alkuun käytössä 1.8 20v moottori, 125hv, mutta se vaihdettiin asiakas palautteen vuoksi vanhempaan 2.0 8v 115hv koneeseen, koska kone väänsi paljon paremmin alakierroksilla.
Tuota 20v konetta ei muutoinkaan näe kovin usein ilman turboa, siitä kiitos vag konsernille.

Ja tuskin 70-luvun vastaavan tehoiset/kokoiset koneet kuin nykyään menisivät läpi nykyisistä saastenormeista.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Vastaa Viestiin