Autoa ostamassa..
Autoa ostamassa..
Tuossa autoliikkeesä pyöriessä osui silmiin -97 900 S Talladega. Onko tuon ikäsissä Saabeissa enää lastentauteja tms.? Auto oli 2.3 16V koneella, mutta jäi mietityttämään, että onko se matalapaineturbo, vai mitä tuo S meinaa? myyjäkään ei tiennyt...
Onko nuo muuten kalliita huoltaa, onko osat kalliita..? mitä kannattaa katsella "sillä silmällä", eli siis ruosteet tarkistaa, vikakohdat? mitä muuta pitäisi ottaa huomioon tuota ostaessa? Kilometrejä oli siunaantunut 180000, vähän siis? paljon muuten hörppii polttoainetta /100km?
kertoilkaa vähän kokemuksia ja valaiskaa minua näiden uusien Saabien osalta. kokemusta kun on vain Kuupista...
Onko nuo muuten kalliita huoltaa, onko osat kalliita..? mitä kannattaa katsella "sillä silmällä", eli siis ruosteet tarkistaa, vikakohdat? mitä muuta pitäisi ottaa huomioon tuota ostaessa? Kilometrejä oli siunaantunut 180000, vähän siis? paljon muuten hörppii polttoainetta /100km?
kertoilkaa vähän kokemuksia ja valaiskaa minua näiden uusien Saabien osalta. kokemusta kun on vain Kuupista...
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Autoa ostamassa..
S tarkoittaa varustelutasoa.Jorppe kirjoitti:Tuossa autoliikkeesä pyöriessä osui silmiin -97 900 S Talladega. Onko tuon ikäsissä Saabeissa enää lastentauteja tms.? Auto oli 2.3 16V koneella, mutta jäi mietityttämään, että onko se matalapaineturbo, vai mitä tuo S meinaa? myyjäkään ei tiennyt...
Onko nuo muuten kalliita huoltaa, onko osat kalliita..? mitä kannattaa katsella "sillä silmällä", eli siis ruosteet tarkistaa, vikakohdat? mitä muuta pitäisi ottaa huomioon tuota ostaessa? Kilometrejä oli siunaantunut 180000, vähän siis? paljon muuten hörppii polttoainetta /100km?
kertoilkaa vähän kokemuksia ja valaiskaa minua näiden uusien Saabien osalta. kokemusta kun on vain Kuupista...
Hakutoiminnolla pitäisi (tältä foorumilta) löytyä tietoa käytetyn NG900:n ostamisesta
Mikäli englanninkieli sujuu, niin täältä löytyy tietoa käytetyn NG900:n ostamisesta:
http://www.saabcentral.com/techhelp/gm9 ... _guide.php
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Keväällä perheeseen kakkosautoksi avovaimolle tuli hommattua vastaava menopeli (-97 2.3i Tallatega 160t ajettuna) ja edellisen n10t kilometriä on toiminut moitteetta. Eikä ole tarvinnut lähteä virittelemään kun auto on vaimon käytössä . Sitävarten perheessä on omana leluna ja sakkopelinä NG900 -94 2.0T steg 3..
Ohessa keskustelua aiheesta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24402
Hook
Ohessa keskustelua aiheesta
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24402
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Itselläni oli aiemmin juuri samanlainen vuoden -97 2.3i Talladega kolmiovisena, mutta automaatilla. Mitään moitittavaa siinä ei ollut.
Maantiellä kulutus jäi optimiolosuhteissa melko tasan tarkkaan 7 litraan. Sekalaisessa ajossa meni 9,2 - 9,4 litraa pidemmällä tarkkailuvälillä (4 tkm). Manuaalilla kulutus on todennäköisesti hieman pienempi.
Maantiellä kulutus jäi optimiolosuhteissa melko tasan tarkkaan 7 litraan. Sekalaisessa ajossa meni 9,2 - 9,4 litraa pidemmällä tarkkailuvälillä (4 tkm). Manuaalilla kulutus on todennäköisesti hieman pienempi.
juu, eli turboton taitaapi olla. musitelin että OGsatkuissa S meinasi matalapaineturboa...
Kytkin siinä tuntui hieman raskaalta ja painettaessa kuului jotain narahtelua silleen vähän ennen kuni poljin on pohjassa. Olisiko voitelun puutetta, vai peräti kytkimen vaihto edessä?
Tuli mieleen, että kun tuosta puutuu ilmastointi, niin onko kuinka kallis ja/tai hankala projekti asentaa sellainen joskus tulevaisuudessa? Voiko tehdä itse?
Kytkin siinä tuntui hieman raskaalta ja painettaessa kuului jotain narahtelua silleen vähän ennen kuni poljin on pohjassa. Olisiko voitelun puutetta, vai peräti kytkimen vaihto edessä?
Tuli mieleen, että kun tuosta puutuu ilmastointi, niin onko kuinka kallis ja/tai hankala projekti asentaa sellainen joskus tulevaisuudessa? Voiko tehdä itse?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Vuoden -97 ysisataset ovat mallin elinkaaren loppuvaiheesta eli tiettyjä malliston alkupäätä vaivanneita lastentauteja (mm. ruostumisherkkyys) niissä ei enää ollut.
Ilmastoinnin asennuksesta minulla ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni sen asentaminen on niin hankalaa, että se kannattaa yleensä unohtaa. Kannattanee ennemmin etsiä ilmastoinnillinen yksilö, jos viilennyksen kokee tärkeäksi.
Ilmastoinnin asennuksesta minulla ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni sen asentaminen on niin hankalaa, että se kannattaa yleensä unohtaa. Kannattanee ennemmin etsiä ilmastoinnillinen yksilö, jos viilennyksen kokee tärkeäksi.
1997 vuosimallissa pitäisi kyllä olla jo hydraulinen kytkin, mutta tuo nariseva ja jäykkä kytkin kuulostaa ihan vaijerikytkimeltä, jollainen oli vanhemmissa GM900:ssa.
Ilmastoinnin asentaminen jälkikäteen on hankala homma, josta taitavakaan asentaja ei selviä päivässä. Manuaali-ilmastoinnin osat maksaa Saabilla noin 2500 euroa. Automaattista (ACC) ei saa jälkiasennettuna.
Eski
Ilmastoinnin asentaminen jälkikäteen on hankala homma, josta taitavakaan asentaja ei selviä päivässä. Manuaali-ilmastoinnin osat maksaa Saabilla noin 2500 euroa. Automaattista (ACC) ei saa jälkiasennettuna.
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
1997 vuosimallin NG900:ssa on vielä vaijerikytkin Sensonicia (ja siitä konvertoituja manuaalivaihteistoja) lukuunottamatta. Hydraulinen kytkin tuli NG900:een vasta vuosimallissa 1998, jonka valmistus päättyi maaliskuussa 1998.Eski kirjoitti:1997 vuosimallissa pitäisi kyllä olla jo hydraulinen kytkin, mutta tuo nariseva ja jäykkä kytkin kuulostaa ihan vaijerikytkimeltä, jollainen oli vanhemmissa GM900:ssa.
En ole itse ikinä ajanut NG900:lla, jossa on vaijeritoiminen kytkin, mutta neuvoisin muuttamaan tuon vaijeritoimisen kytkimen hydrauliseksi kytkimeksi. Esimerkiksi Speedparts (jonka kamoja Suomessa myy Pro-Car Service) myy em. kytkimen muutossettiä NG900:een:
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_koppling.shtml
Omassa autossa vaihdettiin kytkin manuaaliseksi Sensonicin alkaessa pikkuhiljaa brakailemaan antureistaan. Tuloksena oli hydraulinen kytkin, jonka tuntumaan ja käyttövarmuuteen olen ollut aivan tyytyväinen, joten voin suositella hydraulista kytkintä NG900:een.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hydraulikseksi muuttamisesta. Muutos kannattaa ja kannattaa tehdä kytkin rempan yhteydessä, kun vanha kytkin on slut, luistaa tai muuten vaan vaihdon tarpeessa.., Eli itse ehkä sinnittelisin vaijerilla kytkimen loppuun. Syy: Vaihtotyössä joutuu tekemään saman työn kun kytkin rempassa, eli puottamaan apurungon ja laatikon pois, jonka jälkeen pääsee vaihtamaan nesteosat laatikon päähän.
Puoolison Ng900 -97 tallatega 2.3i on vielä vaijerilla ja vaihtuu vasta kytkimen loputtua. Yllätyin positiivisesti kuinka kevyt on "vaparin" kytkin verrattuna vaijeri-turboon.. Nyttemmin Turboni on viggenin osilla ja nestekytkimellä
Hook
Puoolison Ng900 -97 tallatega 2.3i on vielä vaijerilla ja vaihtuu vasta kytkimen loputtua. Yllätyin positiivisesti kuinka kevyt on "vaparin" kytkin verrattuna vaijeri-turboon.. Nyttemmin Turboni on viggenin osilla ja nestekytkimellä
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Missäs tämä Pro-Car Service sijaitsee ja mistä saa yhteystiedot? Eihän toi abaut 300euroo oo paha hinta jos sillä saa paremmin pelaavan kytkimen... Mutta hetkinen, porukoilla on ollu kaks Vulvaa käyttöautoina (-98 V40 ja -02 V70). niissä molemmissa on ihan pirun tunnottomat kytkimet. Se yhdistettynä heikkoon alavääntöön niin nuo on tosi ikäviä lähteä liikkeelle jne. Melko monta kertaa sammuttanu nuo liikkeelle lähtiessä ... Johtuuko merkistä? Hmmm..... Ei kai Og900 käyttäydy noin kytkinkonversion jälkeen?
Miten muuten näissä saa alavääntöä paranneltua? Mistä saa palikkaa näihin kun ilmeesen tiukassa ovat... Yhdestä paikasta löysin madallusjousisatsin, mutta sen valmistajasta ei ole tietoa...
Ilmeisen heikostia alakavat ruostumaan, että ei sitten tarvihe alkaa heti paikkaamaan...? Akku siinä oli sylkenyt nesteet pihalle, näytti vaan aika pahalle se konehuone. Myyjä aiko pistää auton fiksaukseen kun mainitsin asiasta... (OT: miksiköhän myyjät ei oo tietoisia tollasista...?)
Miten muuten näissä saa alavääntöä paranneltua? Mistä saa palikkaa näihin kun ilmeesen tiukassa ovat... Yhdestä paikasta löysin madallusjousisatsin, mutta sen valmistajasta ei ole tietoa...
Ilmeisen heikostia alakavat ruostumaan, että ei sitten tarvihe alkaa heti paikkaamaan...? Akku siinä oli sylkenyt nesteet pihalle, näytti vaan aika pahalle se konehuone. Myyjä aiko pistää auton fiksaukseen kun mainitsin asiasta... (OT: miksiköhän myyjät ei oo tietoisia tollasista...?)
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
En näe mitään syytä mennä vaihtamaan vaijerikytkintä tavalliseksi, jossei halua maksaa about 7-800 euroa aivan tyhjästä, vaijerikytkin pelaa ihan hienosti jos vaan vaihtaa siihen manuaalisäätöisen vaijerin.
Se hydraulikytkin on aivan yhtä huono
Se hydraulikytkin on aivan yhtä huono
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98