Auton hankinta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Auton hankinta

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Kaavailen Saabin hankintaa, vm 2000-2002 9-3 olis hakusessa tos tammikuun teinoilla. Kyselenkin, onko millainen auto? miten paljon moottorit kestää ajaa? :D
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itselläni on 2000 vuoden alun 9-3 Sport Coupe 2.0t, joka on siis matalapaineturbo. Koska kyseessä 2000 vuoden alun turbo, niin moottori autossani on Trionic5. Vuoden 2000 lopulla tulivat Trionic7:t, jotka ovat ilmeisimmin heikompia. Trionic5 kestää hyvin kilometrejä mekaanisten osien puolesta. Entinen autoni, joka alhaalta näkyy, oli myöskin Trionic-vitonen ja oli ajettu vaihdettaessa n. 300 000 km. Hyvin vielä liikahti. Näiden autojen mallivikana taitaa olla vain kansiviat. Lohkon kannen tiiviste ajan myötä voi palaa siis kuten minulla tuli 2 ja kolmos sylinterien välille läpivuoto, joka oli 2-4 mm leveä tiivisteessä. Tämä läpipuhaltaminen aiheutti myös kannen kulumista, jonka jälkeen kansikin piti oikaista. Puhuvat, että kansirempan jälkeen seuraava remontti voi olla edessä jonkun kymmenen kilometrin päästä tuonne toiseen 300 000 km väliltä. Mutta T5:sissa männät ovat ilmeisimmin kestävät kuten turbokin ja jakopää. Nämä osat ovat heikompia taasen Trionic-seiskoissa. :? Uskoisin T5:ten kestävän ainakin n. 400 000 km.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Ja dieseleissä näitä kansiongelmia/mäntämurheita/sytkäbokseja ei sitten ole, mitä nyt joskus MAF-anturi menee vaihtoon :roll:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
KR
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 12:40

Viesti Kirjoittaja KR »

Mihin tuo "tieto"perustuu,että Trionic7:t olisivat heikompia?
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Selaileppa tätä forumia hieman enemmän, kiinnitä huomiota esim sanoihin moottori- tai turbo-ongelmat. Tuskimpa T7:t mitään heikkoja ole, nämä forumit kun nyt ovat aina täynnä ongelmia (harvoimpa sitä Suomalainen muustakaan kirjoittaa). Eikä T7:lla ole vielä sellaisia kilometrejä takanaan koska tulivat vuoden 2000 9-3:siin (koska 9-5:n tuli?) kun vanhemmilla T5:lla jotka ovat hieman vanhanaikaisempia (mm. kaasu vaijerilla).
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tämä T-seiskojen heikkous on tullut tietooni muiden puheiden ja kertoman mukaan! Itselläni ei ole kylläkään henkilökohtaista kokemusta näistä. Ja näyttäähän näissä T5:sissakin jotain vikoja olevan, mutta on niitä muissakin merkeissä samanlailla. Mutta jakopää, männät ja turbo eivät ole tainneet kovin monesti mennä T5:sista ennen aikojaan - toista olen kuullut T7:sta. Mutta toisten tietojen varassa minäkin olen tämän osalta.

Eihän niillä T7:lla ole kovin paljon keretty ajamaankaan, kun on niin uusi tavallaan.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
KR
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 12:40

Viesti Kirjoittaja KR »

Tiedän että pienessä erässä -01 mallien
turboissa oli valuvika.Ei ehkä silti anna aihetta yleistää kaikkiin Trionic7 moottoreihin.
Tuo väittäma mäntien heikkoudesta ihmetyttää.
Tässä on Saabin tiedote vuodelta 2001;
"Uusi perusmoottori 2,0t-kaikki turbomoottoreita mallistossa.
Kahden litran pienpaineturbomoottorin uusi versio korvaa Saab 9-3:n aikaisemman 2,0t moottorin.
uusimoorori perustuu Saab 9-5:n kaksilitraiseen pienpaineturboon.
Siinä on uusi nokka-akseli,uudet ja vahvemmat männät,joilla saadaan pienempi puristussuhde sekä uudet
lujemmat kiertokaget."
Tämäkö ei pidä paikkaansa?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Suosittelisin ostamaan hieman vanhemman, T5-koneisen 9-3:n, sen kone kestää takuulla eikä tarvitse murehtia mistän huohotusongelmista tms. Nm. Peinu kaiketi kaupittelee upeaa "sinikkaansa", on yksi varteenotettavimmista vaihtoehdoista, tosi upea yksilö :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tässä on nyt puurot ja vellit niin pahasti sekaisin, että kaikkea ei edes jaksa ruveta korjaamaan. Lukekaa vanhoja viestejä ja käyttäkää haku-toimintoa...

Mäntävauroita on ollut B235R-koneessa, joka löytyy vain 9-3 Viggenistä ja 9-5 Aerosta. 9-5:ssa on ollut Trionic7 vuosimallista -98, joten kyllä niitä aika paljon ajettujakin löytyy...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

b205/235-moottoreiden männät ovat heikompia kuin aiempien mallien, mäntä on about 15mm matalampi kuin vanhemmat.
Suurin ongelma noissa männissä on se että männän laen ja ylimmän puristusrenkaan välissä ei ole tarpeeksi materialia, kuten ei ole myöskään männänrenkaiden välissä.
Noista vakiomännistä ei ole siis miksikään virimänniksi mutta saattavat kestää vakiotehoilla ihan hyvin. Aerosta noita on ymmärrettävästikin joitain paukahtanut koska samasta moottorista on otettu reilusti enemmän tehoa ulos.
Kun tähän mäntien rakenteellisen heikkouden oheen vielä lisätään tukkeutuvasta huohotinjärjestelmästä johtuva voitelun heikentyminen, on mäntävaurion mahdollisuus ihan konkreettinen.

Ei b205/235 ole moottorityyppinä mikään huono, se vaan vaatii hieman enemmän huoltotoimenpiteitä kuin aiemmat, 10tkm on sopiva öljynvaihtoväli (kuten joka autolle). Lisäksi tulisi huohotinjärjestelmä tutkia silloin tällöin sen tukkeutumisvaaran vuoksi.
Lohkoissa tai kannentiivisteissä ei ole mitään vikaa, kannenpultit on vaan jätetty tehtaalla liian löysälle.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Kiitokset vastauksista

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

:) Hyvä saada vastauksia. Mites noiden ruostuminen?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kiitokset vastauksista

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saabisti -77 kirjoitti::) Hyvä saada vastauksia. Mites noiden ruostuminen?
Eivät ruostu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

irroitin juuri taka rekisterikilven, koska kiinnitys pultit olivat ruosteessa .
ihmetystä herätti, että perä kontin vasta kierre oli kuin uusi .
siinä ollut pultti oli ruosteessa .
auto -00 ja ajettu 5-tietä kesät/talvet, joten suolattu on.
8)
alustassa joitakin pieniä ruoste alkuja, mutta ei vakavaa .
no jarrut sitten ruostuu jo kuulessaan sateen, mutta niin on vaimon vw:ssäkin.
tosin nyky menopelit ei taida paljon ruostua, jos viittii jos kus hoitaa niitä.
poikkeuksia on tietysti " ford " ainakin.
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Vastaa Viestiin