Taas uusi Saabisti..
Taas uusi Saabisti..
Vihdoin se tapahtui, meikäläisestä tuli toisen polven Saabisti. Ai että on hyvä mieli! Tänään pääsin eroon eräästä toisen merkkisestä, myös neljäkirjainta sisältävästä ja S-kirjaimella alkavasta kulkupelistä... ja tilalle tuli vuoden 2001 9-3 TiD. Kyllä on eri lailla kiukkua kun edellisessä 47kiloWattisessa kulkineessa. Ja löytyy auto-ilmastointi ja cruise yms. kiva on ajella. Muutama kysymys tuli tässä mieleen mitä tuolla muutaman sadan kilometrin matkalla kerkesin keksiä.
1. Lienee normaalia että kun auton lyö parkkiin niin kondensiovettä tulee pieni lätäkkö ?
2. Onko kellään jumiutunu kuskinoven lukko? Ihmettelin liikkessä että lukon reikä on tulpattu, no sittenpä kotona päätin koettaa että toimiiko, niin ensi yritys oli ettei avain mene lukkoon paria milliä enempää. Sitten hain lukkoöljyn ja ruikin sitä lukkoon jonka jälkeen avain kyllä menee lukkoon muttei liiku kumpaakaan suuntaan milliäkään. Täytyy koettaa huomenna vielä olisko se öljy tehnyt tehtävänsä?
3. Huolestuttavin vika on se, että välillä kun autosta löysää kaasun kuuluu jostain aivan vähän ennnen tyhjäkäynti kierroksia ihmeellinen rahina tai resonanssi ääni. Sisältä kuultunu se kuullostaa aivan kuin se kuuluisi kartturin puolelta jostain jalkatilasta. Välillä sitä ei kuulu ja välillä kuuluu. Joko se turbo vetelee viemeisijään? Autolla ajettu 160tkm.
Ja lisäyksenä:
4. SID 2 on osittain pimeä? Itse korjaus varmisti onnistuu kunhan joku kertoo että miten tuo näytön irroitus tapahtuu?
5. Onko nyky Saabeissa mitään diagnostiikka porttia taikka ohjelmaa niin kuin esim. näissä vga-konserneissa oleva vag.com?
1. Lienee normaalia että kun auton lyö parkkiin niin kondensiovettä tulee pieni lätäkkö ?
2. Onko kellään jumiutunu kuskinoven lukko? Ihmettelin liikkessä että lukon reikä on tulpattu, no sittenpä kotona päätin koettaa että toimiiko, niin ensi yritys oli ettei avain mene lukkoon paria milliä enempää. Sitten hain lukkoöljyn ja ruikin sitä lukkoon jonka jälkeen avain kyllä menee lukkoon muttei liiku kumpaakaan suuntaan milliäkään. Täytyy koettaa huomenna vielä olisko se öljy tehnyt tehtävänsä?
3. Huolestuttavin vika on se, että välillä kun autosta löysää kaasun kuuluu jostain aivan vähän ennnen tyhjäkäynti kierroksia ihmeellinen rahina tai resonanssi ääni. Sisältä kuultunu se kuullostaa aivan kuin se kuuluisi kartturin puolelta jostain jalkatilasta. Välillä sitä ei kuulu ja välillä kuuluu. Joko se turbo vetelee viemeisijään? Autolla ajettu 160tkm.
Ja lisäyksenä:
4. SID 2 on osittain pimeä? Itse korjaus varmisti onnistuu kunhan joku kertoo että miten tuo näytön irroitus tapahtuu?
5. Onko nyky Saabeissa mitään diagnostiikka porttia taikka ohjelmaa niin kuin esim. näissä vga-konserneissa oleva vag.com?
Viimeksi muokannut hz81, La Elo 20, 2005 12:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Onnittelut uudelle saabistille ja uudelle autolle!
Vaikken omistakkaan ysikolmosta, niin ainakin tuo kondenssivesi tulee varmaan ilmastoinnin lauhduttimesta ja on ihan normaalia. Jos taas lätäkkö on alla vaikkei ilmastointia olisi käytettykkään on syytä hieman huolestua.
Sulla on varmaan autossa kauko-ohjattu keskuslukko. Siinä tapauksessa kuskin ovea ei varmaankaan ole koskaan avattu avaimella, eikä oikeastaan juuri tarviskaan, paitsi tietysti hätätapauksissa. On siis hyvä käsitellä lukko siihen kuntoon, että se myös aukeaa avaimella tarvittaessa.
Kolmanteen en sitten osaakkaan sanoa mitään, tietäjiä on foorumi pullollaan, eiköhän siihenkin joku järkevä selitys löydy.
Matti
Vaikken omistakkaan ysikolmosta, niin ainakin tuo kondenssivesi tulee varmaan ilmastoinnin lauhduttimesta ja on ihan normaalia. Jos taas lätäkkö on alla vaikkei ilmastointia olisi käytettykkään on syytä hieman huolestua.
Sulla on varmaan autossa kauko-ohjattu keskuslukko. Siinä tapauksessa kuskin ovea ei varmaankaan ole koskaan avattu avaimella, eikä oikeastaan juuri tarviskaan, paitsi tietysti hätätapauksissa. On siis hyvä käsitellä lukko siihen kuntoon, että se myös aukeaa avaimella tarvittaessa.
Kolmanteen en sitten osaakkaan sanoa mitään, tietäjiä on foorumi pullollaan, eiköhän siihenkin joku järkevä selitys löydy.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies kirjoitti:Onnittelut uudelle saabistille ja uudelle autolle!
Vaikken omistakkaan ysikolmosta, niin ainakin tuo kondenssivesi tulee varmaan ilmastoinnin lauhduttimesta ja on ihan normaalia. Jos taas lätäkkö on alla vaikkei ilmastointia olisi käytettykkään on syytä hieman huolestua.
Sulla on varmaan autossa kauko-ohjattu keskuslukko. Siinä tapauksessa kuskin ovea ei varmaankaan ole koskaan avattu avaimella, eikä oikeastaan juuri tarviskaan, paitsi tietysti hätätapauksissa. On siis hyvä käsitellä lukko siihen kuntoon, että se myös aukeaa avaimella tarvittaessa.
Kolmanteen en sitten osaakkaan sanoa mitään, tietäjiä on foorumi pullollaan, eiköhän siihenkin joku järkevä selitys löydy.
Matti
Joo-o. Tiukka. maistava sormi-suuhun menetelmä todisti että kyseessä on vesi, ei öljy eikä jäähdytin-neste. Eli tämä selvä, kiitos.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Tarkemmin kuultuna tuo kolmas voisi olla myös kuiva laakeri!? Mutta kumma kun se ääntää vain kun kierrokset laskevat lähelle tyhjäkäyntiä, voisi kuvitella että kuiva laakeri vollottaisi koko ajan!?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Taas uusi Saabisti..
Ei pitäisi turbon noilla kilsoilla olla läheskään finaalissa. Turbo kestänee hyvin huollettuna 400tkm. Siellä saattaa pakoputki resonoida jotenkin sopivalla kierrosalueella. Meillä ainakin moista kuuluu joskus. Täällä ollut aiemmin juttua TiD-koneen öljynkulutuksesta, joten seurailehan sitä ainakin alussa.hz81 kirjoitti:3. Huolestuttavin vika on se, että välillä kun autosta löysää kaasun kuuluu jostain aivan vähän ennnen tyhjäkäynti kierroksia ihmeellinen rahina tai resonanssi ääni. Sisältä kuultunu se kuullostaa aivan kuin se kuuluisi kartturin puolelta jostain jalkatilasta. Välillä sitä ei kuulu ja välillä kuuluu. Joko se turbo vetelee viemeisijään? Autolla ajettu 160tkm.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Taas uusi Saabisti..
Joo, tiedossa olikin että tuota öljyn syöntiä pitää seurailla. Toisilla eikös ne vie aika reilustikkin sitä.rr kirjoitti:Ei pitäisi turbon noilla kilsoilla olla läheskään finaalissa. Turbo kestänee hyvin huollettuna 400tkm. Siellä saattaa pakoputki resonoida jotenkin sopivalla kierrosalueella. Meillä ainakin moista kuuluu joskus. Täällä ollut aiemmin juttua TiD-koneen öljynkulutuksesta, joten seurailehan sitä ainakin alussa.hz81 kirjoitti:3. Huolestuttavin vika on se, että välillä kun autosta löysää kaasun kuuluu jostain aivan vähän ennnen tyhjäkäynti kierroksia ihmeellinen rahina tai resonanssi ääni. Sisältä kuultunu se kuullostaa aivan kuin se kuuluisi kartturin puolelta jostain jalkatilasta. Välillä sitä ei kuulu ja välillä kuuluu. Joko se turbo vetelee viemeisijään? Autolla ajettu 160tkm.
Nyt panin merkille tuohon vikaan liittyen että ääni tulee vähän alle kahden tonnin kohdalla ja kuuluu tietyllä kierrosalueella koko ajan. Voisiko esim. vesipumppu, laturi, ilmastoinnin kompura tai joku pitää tuollaista ääntä? Kyllä ketuttaa jos heti maanantaina pitää ajaa pajalle kysymään että mikäs tässä ääntää. Onko kenelläkään kokemusta Lappeenrannan Saab-huolloista? Onnistuukohan jos pyytää huoltomiestä kuuntelemaan ääntä ilman että tilaa sinne mitään aikaa ja katsoo mitä sanoo ja ryhtyy sitten toimenpiteisiin. Mutta jos siellä jotain vikaa on niin eikös tuon kuulu mennä takuuseen, auto ostettu siis perjantaina?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Takuuseen tietysti, koska ostosta on noin vähän aikaa(tosin riippuu aina tapauksesta). Ja kyllä tuollaisen kuuntelut pitäisi onnistua ilman kustannuksia. Toinen vaihtoehto on, että soitat het sinne autoliikkeeseen ja sanot, että nyt ei oo kaikki ihan kohallaan, jos vois tarkistaa. Silloin autoliikekin voi ohjata sinut johonkin korjaamoon(ellei omaansa) jossa vika pyritään paikallistamaan, tai ainakin selvittämään mikä äänen aiheuttaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: La Heinä 09, 2005 13:38
No täytyykin käydä huomenna kysymässä tuolla Eekoolla. Pitää ensin soittaa Länsiautoon ja kysyä sieltä että miten kustannusten kanssa jos kuluja tulee.samppa1976 kirjoitti:lappeenrannan auto eekoolta töiden vastaanottajalta jussi seppälältä kannattaa kysyä on asian tunteva ja saa asiallista ja ystävällistä palvelua
Sitten toinen kysymys... miten tuo SIDin näytön saa irti? Koetin metsästää pikaisesti haulla mutta tuloksetta...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
sid irti
otin sidin just irti, kun piti laittaa mukiteline paikoilleen. eka mankka pois ja sitten reiän kautta työntää vaan sidin irti. mankan irroituksessa tarttee omia asennusrautoja tai esim. neljä tarpeeks isoa naulaa. iisiii..
9-3 Coupe 2.0T
Re: Taas uusi Saabisti..
Kuulostaa jotenkin tutulta...hz81 kirjoitti:...Nyt panin merkille tuohon vikaan liittyen että ääni tulee vähän alle kahden tonnin kohdalla ja kuuluu tietyllä kierrosalueella koko ajan...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Taas uusi Saabisti..
Kuinka niin?? Kerro lisää.rr kirjoitti:Kuulostaa jotenkin tutulta...hz81 kirjoitti:...Nyt panin merkille tuohon vikaan liittyen että ääni tulee vähän alle kahden tonnin kohdalla ja kuuluu tietyllä kierrosalueella koko ajan...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Taas uusi Saabisti..
Tohtorilla käyty ja epäilivät vian aiheuttajaksi moniurahihnan kiristintä tai vesipumppua. Ajan huoltoon sain vasta myöhemmäksi. Ja soitettu myös myyjälle ja takuuseen menee niin kuin pitääkin.
Nyt vain pitäisi rueta miettimään että millaista alustasarjaa autoon laittaisi eli tonttiin pitäisi saada ja kovasti kiinnostusta olisi noihin Saabin alkuperäisiin 17" three double spoke vanteisiin. Ei kukaan haluaisi myydä minulle sellaisia? Ja tietenkin se tehoboksi tai vastaava pitää hommata...
Nyt vain pitäisi rueta miettimään että millaista alustasarjaa autoon laittaisi eli tonttiin pitäisi saada ja kovasti kiinnostusta olisi noihin Saabin alkuperäisiin 17" three double spoke vanteisiin. Ei kukaan haluaisi myydä minulle sellaisia? Ja tietenkin se tehoboksi tai vastaava pitää hommata...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570