900 -96 öljyn lauhdutin/-jäähdytin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
J.J
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 18:10

900 -96 öljyn lauhdutin/-jäähdytin

Viesti Kirjoittaja J.J »

Rupesi valumaan öljyt ulos, nimittäin melko runsaastikin. Eikun lähikorjaamolle ja vikana oli kuulemma öljyn välijäähdytin (muistaakseni...), joka oli ruostunut puhki. Nyt ko. laite kytketty pois päältä ja ohjeena, että hanki uusi osa, kun jaksat. Onko muuten miten tärkeä osa ja miten kallis. Tarviiko Suomen oloissa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei se turbomalleissa turhanpäiten siellä ole, melkoisen kuumana käy ahtimelta tulevat öljyt. Kyllä se ihan Suomen oloissakin vaaditaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J.J
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 18:10

Viesti Kirjoittaja J.J »

Kuulin että erittäin kuumissa olosuhteissa ja/tai vedättessä painavai kuormia ko. laite olisi tarpeellinen. Ei kai sitä muissakaan turboissa välttämättä ole....
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

... Aikoinaan automaattilaatikoissa ei kaikissa ollut öljynlauhdutinta, joten esim. asuntovaunua ei suositeltu hinaamaan niillä, jossa lauhdutinta ei ollut.

Moottorin lauhdutin on sitten erikseen, eritoten turbokoneissa, joissa öljyä käytetään männän jäähdyttämiseen. Saabin turbomännissä on suutin, joka roiskuttaa öljyä männän pohjaan.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
uukka
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 17:37
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja uukka »

On muuten itselläkin tuo putki melkoisesti ruosteessa, mutta en ole viitsinyt vaihtaa kun ei vielä vuoda. Sitä ei oikein näe, jos ei poista pohjan muovisuojusta joten jää helposti unohduksiin. Kannattanee paljon ajetuissa pitää asia mielessä, kun saattaa tuokin olla auton tyyppiominaisuus. Ilman lauhdutinta ei tosiaan kannata liiemmilti ajella, ettei tule kalliita oheisremontteja.
# 1552
- ng900T -97, piristetty
- ng900T -95, osina
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mulla tuo öljyn lauhduttimen alaosa näky olevan paksussa paskan peitossa, lamellien välit ihan täynnä kovettunutta sontaa. Täytys tökkiä reikä kerrallaan auki..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin