Eli ongelma on seuraava: auto käy huonosti tyhjäkäynnillä, täristää, kierrokset nousee ja laskee. Ongelma esiintyy enimmäkseen kylmällä koneella ja alkoi yhtäkkiä. Mahtaisiko joku täällä osata auttaa? Kiitos jo etukäteen...
EDIT: Hieman tarkennusta. Kierrokset siis "hyökkäilevät" n. 1000-1500 välillä. Välillä tuntuu kuin auto sammuisi kierrosten taas laskiessa, siihen liittyy edellä mainittu tärinä. Ja kyseessähän siis -95 NG900 2.3i-koneella.
Tulipahan rekisteröidyttyä vihdoin. Nimim. Saabisti toisessa polvessa...
Viimeksi muokannut VVV, To Syys 15, 2005 19:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ok. Kiitoksia alustavasta tiedonannosta. Ja tosiaan hakutoiminto näyttää löytävän samankaltaista ongelmaa. En älynnyt käyttää kun ekaa kertaa kirjottelin... Kiitokset Mimmille! Huomenna testaamaan ongelmanratkaisuja. Toivotaan parasta.
Noniin. Ongelma jatkuu ja muuttuu. Tänään sama kierrosten vaihtelu alkoi ensimmäistä kertaa kesken ajon. Toistuvaa kierrosten heittelyä n. sekunnin välein. Kierrosten laskiessa kaasu reagoi huonosti. Tuntui kuin kytkintä olisi painanut Kaiken lisäksi kone oli lämmin...
Tyhjäkäyntimoottori/venttiili piti tarkistaa tänään, mutta voiko kysymys olla kyseisestä osasta kun ongelma jatkuu myös normaalin ajon aikana?
Omassa pihassa tuli tarkistettua sytytys (yhden johdon pää hapettunut --> korjaus --> testi --> ongelma pysyy) Tyhjäkäynti oli hetken normaalilla tasolla, sitten nousi n. 1100:n asti ja alkoi jälleen hyppiä, sama jatkui "koeajossa". Missä vika?
Epätoivo uhkaa. Opiskelijabudjetilla ei kovin äkkiä kalliita korjauksia tai varaosaostoja suoriteta...
Kiitoksia avusta. Täytynee tänään etsiä se tyhjäkäyntimötikkä. Tulpat on ok. Puolan johto myös. Virranjakaja on vielä tarkistamatta. Mutta kai se tästä. Luulisi sen vian löytyvän ennemmin tai myöhemmin...
NG900T kirjoitti:Onko muuten jollain tietoa paljon uusi IAC -murikka maksaa?
Kun ei sitä purettuakaan saa niin taitaa ko venttiilin puhdistaminen olla vaan tekohengitystä jos reijistä vähän ruikkii puhdistusainetta.
Ei ollut muistaakseni hirveän halpa osa. Olen ostanut sellaisen 2-3 vuotta sitten, mutta en enää kuollaksenikaan muista sen hintaa Puhdistin vanhan tyhjäkäyntiventtiilin pesuaineella ja siitä tuli aivan puhdas. Vaikutti kuitenkin siltä, että se ei pelittänyt kunnolla, joten ostin uuden. Vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin uuteen ja en huomannut mitään muutosta. Sitten kampiakselin asentoanturi pätkäisi oikein kunnolla ja tiesin, että mikä oli vian aiheuttaja. Ostin vielä kampiakselin asentoanturin ja johan rupes pelittämään. Laitoin vanhan puhdistetun tyhjäkäyntiventtiilin takakonttiin "jemmaan", jossa se on vieläkin.
Auto käytetty kokeeksi Autosähköllä, jossa sanottiin arvioksi että (korjatkaa jos jotain on väärin) ilmapumppu joka työntää katalysaattorille ilmaa, on koko ajan päällä. Tästä johtuen ajotietokone yrittää korjata ongelmaa lisäämällä kierroksia hetkellisesti, josta taas johtuisi edellä mainitut kierrosvaihtelut sekä nykiminen. Tiedä sitten ovatko oikeassa. Itselle moiset asiat tällä kokemuspohjalla eivät sano mitään. Arvion vaan antoivat. Uuden pumpun hinta voi kuulemma pyöriä tuhannen euron pinnassa. Tulee hiukan kallis korjaus kun auto maksoi aikanaan 8000 euroa... Alkaa hiukan ahdistaa. Tosiaan toivon että olisi vaan se tyhjäkäyntimoottori/venttiili joka ei toimi kunnolla.
EDIT: Tässä WIS:iä tutkiskeltuani selvisi että kyseessä on siis toisioilmapumppu, jonka tarkoitus on vähentää päästöjä käynnistyksen jälkeen. Sen siis pitäisi toimia noin minuutin käynnistyksen jälkeen, mutta nyt ilmeisesti jatkuvasti päällä. (Ainakin Autosähkön arvion mukaan).
Sama tuska jatkuu edelleen. Nyt tuli käytettyä Saapas Lielahden metroautossa. Neljä tuntia huollossa. Tulos: ei parannusta. Vaihtoivat letkuja toisioilmapumpun ohjainjärjestelmään sekä asensivat jonkun uuden hienon anturin á180€. Ei vaikutusta. Ensi kerralla anturi pois. Alkaa mennä hermo tähän touhuun...
Toisioilmapumpun toiminnan kyllä kuulee, eli se käy (=pitää ääntä) hetken käynnistyksen jälkeen. Kylmänä noin pari minuuttia ja lämpimänä vähemmän aikaa. Pumppu on vasemalla puolella puskurin takana piilossa, eli
ääni tulee sieltä. Letkut ja ne metalliputket siinä pakosarjan päällä ehjiä?
Onhan kaikki alipaineletkut varmasti ehjiä, hiilikansisteriltakin (oikeasta lokasuojasta) tuleva läppäkoteloon menevä letku ehjä. Imusarjasta polttoainekiskon painesäätäjään. Toisioilmapumpun solenoidille (rintapellissä) letku ilmeisesti sitten jo vaihdettiin, ja lienee solenoidin ja venttiilin välinen pitkä letkukin vaihdettu samalalla. Huohottimen kiinnitys kannessa ja siitä lähtevä letku?
Pakoputki pitää ennen lamdaa, esimerkiksi haitari juuri lamdan yläpuolella?
Lisätään vielä tarkistuslistaan imuäänenvaimentimen ja läppäkotelon väliset o-renkaat. Pitäsi löytyä kaksi kappaletta.
Ongelma ainakin alustavasti ratkennut... Jee! Toinen visiitti Metroautolla tuotti tulosta. Tulppasivat koko toisioilmapumpun, joka oli aiemmin kyllä pitänyt ääntä, muttei ollut varsinaisesti toiminnassa (lue rikki). Nokka-askselin anturi toimi ilmeisesti virheellisesti (ei aavistustakaan mitä tarkkoitti). Lisäksi ilmamassamittari oli "sökönä". Nyt toimii, mutta koko hoidosta rapsahti 500€:n lasku. Oikein sydäntä riipaisee, mutta sainpahan rakkaan Saappini takaisin kuntoon.. Kiitokset kaikille auttaneille.