Nyt sitten oli taas hyvä syy vettää auto tienposkeen bussipysäkille perjantai iltapäivän (noin klo 16..) kunniaksi....




Pikainen toteamus, auton alta valui punaista nestettä kuin pahemminkin haavoittuneella ja moottoritila oli taasen kuin juuri pesty tekoverellä.. ja reikänä tälläkertaa järjestelmässä oli Turbon päältä lähtevä banjoliitoksilla oleva vesiputki, joka menee kannen päähän. Ahtimen suunnalta pulppusi punaista nestettä kuin valtimohaavasta.. (onkohän tämä se "automaattinen" lämmöstä johtuva vedenkierto ahtimessa, mistä olen jostain lukenut, että vesi kiertää uudemmissa turboissa "itsestään"?) Putki oli katkennut aivan kannen pään banjon juuresta (0-1mm putkea liittimestä näkyvillä..), joten mikään putki-helmiliitos ei tähän oikein ruuvaudu.
Joten kysynkin tälläi lauantai ja maanantaiohjelmaa suunnitellessa että mistä putkea saisi (teetettyä?) inhimillisen nopeasti ja "kohtuulliseen" hintaan?
(kyllä kaikki omasta toimivasta autostaankin sen myy, kun tarpeeksi maksaa..

Laakkosellakaan ei ollut hyllyssä ja tilaus saapuisi vasta keskiviikkona, kun tienposkesta soittelin...

Itse foorumin hakutoiminnolla löysin http://www.dunlophiflex.fi/index.htm yrityksen, joka ainakin öljyputkia vääntää. Entäs vesi?
Tiedättekö muita vastaavia yrityksiä pk-seudulla?
Tarinaa ja kommelluksia kiireettömille lukijoille:
Uskomaton sattumako? Ajan kumminkin noin 25-30t/vuosi siellä sun täällä..!
Leluni (siis tuo ng900T-94) on nyt sitten jättänyt tasan 2 kertaa tielle hinattavaksi. Edellinen eli ensimmäinen kerta oli kutakuinkin vuosi sitten syyskuussa ja sijainti samaisesta liikenneympyrästä pohoiseen, eli samalle bussipysäkille... Syynä tällöin oli konkreettisesti räjähtänyt lämppärin vesiletku. Silloin sain kyllä ennen "coolant level low" ilmoitusta epäilyksen että kaikki ei ole ok, kun katsoin samasta liikenneympyrästä viereiseltä kaistalta (myös reippaasti) lähtenyttä porshea, joka siirtyi reippaan polkaisun jälkeen sivuikkunasta takaikkunaan seurattavaksi



Pikapaniikissa täysin takakontista löytyvällä pakkasnesteellä säiliön ja annoin koneen käydä 20sec, että hieman lämmöt tasaantui.. Mitään ei onneksi hajonnut (tuon letkun lisäksi).
Unohdettu hinattava?
Niin. Palatakseni tähän päivään. eli mitä vielä tapahtui tänään hinauksessa. Pistin meillä asuvan naisen poikkeuksellisesti ajamaan vetoautoa pikaisella ohjeistuksella edellisestä (kokemuksesta) viisastuneena... (oma tarinansa..) kahdet lähdöt, eli ekat liikennevalot menivätkin ihan hyvin, mutta kolmansissa jäi ("venyvä") köysi hieman löysälle minulta. Vetävän auton ammattimaisessa (?) liikkelle lähdössä tulikin sitten saabin puskurin eli (huom! tallategan) etulipan kierrettävänvetolenkin 1,5cm reijästä läpi noin 2cm halkaisijaltaan oleva vastakappalemutteri.. ja tietysti itse ruuvattava vetolenkki.. Eli toisinsanoen minut unohdettiin lähtöruutuun.
Onneksi "luodinreikää" ei huomaa kuin lähempää tarkastellessa, eli kosmeettinen vahinkokaan ei ole kovin paha...

Ei auttanut kuin tuuppia autoni (ng900T-94) käsivoimin koomisesti

Tässä pikkuveljeä saabillaan (900i-88... ex poliisiauto) apuun odotellessa ja kirotessani huonoa päivääni (laakkosten työntekijöiden kummastellessa töistä lähtiessään pyörätiellä tapahtuvaa saabien korjaamotoimintaa lähimissä liikennevaloissaan..)irroittelin autosta löytyvillä työkaluilla tienposkessa apumiehenpuolen alamuovin ja sitten ruuvasin irti (viottuneen) peltipalikan, johon ruuvataan tuo kierteellinen vetolenkki. Joka saakin kohta uutta hitsiä niin että seuraavaksi pettää jostain muualta

Onneksi alamuovin irroitettua sain vetoköyden kiinni apurungon ympäri, ettei tarvinnut alkaa työntämään kilometriä kotiin tai korjata Laakkosen pihassa vesiputkien saavuttua... taaksekkaan tuota autoani ei pysty enää helposti hinaamaan, kun tuo viggen/aero takapuskuri on alempana kuin ng900:sen vetolenkki... Vääntäisi aika pahasti puskuria ylös.
Saimme auton kotipihaan jossa tappelin 12mm lenkillä tuon putkenpätkän jo irti ja nyt sitten metsästän tuollaista putkea, kuten jo aiemmin mainitsin. Pitäsköhän ottaa parit kaljat jo?

Päivän saldo!

Ohessa uteliaille linkki kuvaan, josta näkee hieman enemmän tuosta vetolenkin kiinnityksestä. Tätä ei siis ole "tavallisessa" NG900:ssa, koska niissä laitetaan köysi suoraan 10x15cm luukkun alla olevaan korin lenkkiin. -97 Tallategassa (jossa alahelma edempänä) tarvitsee tuon palikan puskurin ja (alkuperäisen) vetolenkin väliin, johon helman läpi työnnetään tuo kierretanko.
http://www.npr.fi/~heikki/vetolenkki2.jpg
Avatarkin koki muutoksia tässä purkaessa tunnelmia...

Hook