Stage 1 kokemuksia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
sihvope
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 20:44
Paikkakunta: Kangasala

Stage 1 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sihvope »

Aikas moni näyttää olevan kiinnostunut tuosta koneen kutituksesta, joten tässä kokemuksia SP Stage 1:stä 2kk jaksolta. Auto 9-3t -98 manuaali ilman luistonestoa. Kilometreja on kertynyt 97tkm

Vallinnan rajasin Maptuniin ja Speedpartsiin. Tarjoukset molemmilta ja ainakin kesällä listahinnat tippuivat hieman. Halusin alkuperäisen boxin itselle, jolloin Speedparts tuli halvemmaksi. Muuten hinnat olivat kokolailla samat. Siis nuukana miehenä valitsin SPn. Lueskelin tältä foorumilta, että toimitusten kanssa on ollut ongelmia. Kummalista kyllä, boxi tuli alta 3 viikon. Kun tarkastelin noita foorumin juttujen päiväyksiä, niin ne olivat järjestäen vuodelta 2003. Eli SP lienee muuttanut tapojaan / henkilökuntaa.

Asiaan:
Boxi on ollut pettymys, koska odotin dieselmäistä alavääntöä. Kierroksia täytyy olla yli 3500, ennen kuin alkaa kunnolla tapahtumaan. Itse asiassa alta 2500 rpm auto tuntuu laiskalta. Toisaalta ohitukset sujuvat vaihteita käyttäen todella rivakasti. Seuraavana päivityksenä ajattelin autoon ahtopainemittaria. Sillä voipi hieman tarkkailla paineiden nousua, eli onko turbossa/letkuissa jotain hapanta. Bensankulutus laski maantieajossa, mutta kaupunkiajossa ei. Tämä on tietysti yhteydessä tuohon laiskuuteen alakierroksilla ja ajotapaani, siis en kierrätä kauheesti konetta.

Olisi sittenkin pitänyt suoraan valita stage 3, aivan niin kuin foorumilla moni totesi. Jotenkin sokaistuin noista Stage 1:lle luvatuista tehoista, etenkin arkikäyttöön. Mutta näköjään kaikkeen tottuu...

Sitä vain ihmettelen, että meidän työauto, 9000 2,0t -95 tuntuu todella rivakalta alakierroksilla, jopa alle 2000 rpm:n. Siinä kylläkään tehoa ei sitten tule korkeammilla kierroksilla. Onkohan siinä eri välitykset vai pienempi (herkempi) turbo?

Sitten vielä muutama kysymys lisää foorumilaisille:

Auttaako tuo Stage 3 alavääntöön, vai meneekö siinäkin tehonlisäys >3500 rpm:n? Mikähän noista 3-tuuman putkista on hiljaisin? Saako turbon vaihdolla lisää moottoriin käyttöaluetta? Vai pitääkö suosilla vaihtaa dieseliin? :P

Tässä oli hyvinkin insinöörimäinen (puuduttava) lähestymistapa asiaan. Ihme, kun jaksoit lukea loppuun 8O

t. Pete
Saab 9-3 2,0t SE -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Olisit valinnut Maptunin, niin olisit saanut hieman enemmän sitä alakierrosvääntöäkin.

Mulla on ollut omassa autossa (NG900 vm. 1997) BSR:n steg 1, jota myös Speedparts myy. Lisäksi mulla on ollut autossani myös BSR/Speedpartsin steg 3, Maptunin steg 3+, ja tulossa on Maptunin steg 4 -softa.

BSR/Speedpartsin softista huomioin sen, että alakierrosvääntöä niillä ei oikein saa, ja vasta jossain 3000 rpm turbo "herää", kun Maptunin softalla herääminen tapahtuu jo vähän päältä 2000 rpm:n

Steg 3:lla saa tosiaan lisää alakierrosvääntöä (josta osa tulee jo isomman putken ansiosta), mutta edelleen BSR/Speedpartsin softaa käyttäen turbo "herää" kunnolla vasta jossain 3000 rpm:ssä.

Turha on kuitenkin haaveilla muhkeista alle 2000 rpm:n alakierrosväännöistä, sillä auton turbo herää vasta jossain 2000 rpm:n paikkeilla, oli softa ilmeisesti ihan mikä tahansa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Itse huomasin steg 2:ssa sellaisen featuren verrattuna 1:seen, että spoolaa huomattavasti nopeammin ahdot punaisen tappiin, kun ahdin alkaa heräilemään, eli 2000rpm nurkilla pääsee punaiselle varsin nopeaan kun aikaisemmin se oli muutamia satoja kierroksia myöhemmin ja selkeästi hitaammin, koska loppupöntöt jotenkin ahdisti ja loivat pakopainetta...
Fyysisenä erona steg 1:sen ei ollut kuin 2 viimeistä pönttöä ferritan rosteriputkistosta vaihdettu alle.

Mun putkisto tuli http://www.eurostainless.fi :ltä kahdessa erässä, enkä malttanut odottaa viikkoa, niin päätin kokeilla tuon steg 2:sen laittamalla vain loppuosan viikoksi.. :) )


Steg 3 softalla ja vaihtamalla 3" downpipen(&catin) erot kakkoseen tulivat lähinnä 3500+ alueelle jolla vääntö/ahdoarvot nousivat merkittävästi entiseen verrattuna (jolloin laskivat "jyrkästi" putkiston takia..)

Tosiasiahan on, että mitä enemmän autossa on turbotehoja, sitä onnettomammalta se TUNTUU ilman turbon heräämistä, eli alle 2000-2500 rpm. Toisaalta saa olla kyllä vähintään vääntävä 3.5-4 litrainen bensavaparikone, josta alkaa löytymään sitten samanlaisia vääntöjä 2500-3000 alueelta, kuin lastutetusta turbokoneesta.. Tyhjäkäynnillähän taas vastaavasti tuollainen V8 vääntää taas moninverroin kuin 2 litrainen turbo..(joka nukkuu..)

Kuten totesit, niin turbon heräämistä edesauttaa yleisesti ottaen pienempi turbo, mutta sitten se taas ei jaksa puskea ahtoja ylhäällä, kun pieni turbo ahistaa..
Käsitykseni mukaan molemmat (siis se 9000-95 2.0t ja 93-98 2.0t) taitaa olla garretin 25 turbolla. Korjatkaa jos meni veikkaus pieleen.

ps. Ilmojen viiletessä tuo herääminenkin aikaistuu kivasti muutamilla sadoilla rpm:llä.. ja isomi ic:kin tuota parantaa.. :)

edit: Ihmettelinkin tuota heräämistä autossasi vasta 3000-3500 rpm, mutta se selittynee ilmeisesti osittain tuollla bsr softalla, koska putkisto puottaa ehkä sen max 500 rpm.. viileä ulkoilma parisataa.. Minulla ollut siis MAPTUN STEG 1 (2kk vakioputkistolla ja viikon ferritan loppuosalla)
sekä nyt MAPTUN STEG 3 softa vuoden (ferritan sporttiputkistolla).
Bsr:stä ei vertailevaa kokemusta, mutta olen käsittänyt tuon alaväännön olevan hieman heikomman.

Suosituimmat putkivaihdoehdot:
JT 3", koko putkisto 3", sport tai racekat, dp rosteria, loppuosa ruostuvaa. Hinta 1100-1500 euroa.. riippuen katista ja ostopaikasta...
Ferrita alkuosa 3" Racekatille asti, loppuosa 2.5", täysrosteri, hinta 1800-2000 euroa.. Loppuosan paksuudella ei niin paljoa merkitystä, kun kaasut jäähtyneet. Ehkä hieman hiljaisempi (2.5" loppuosan takia).

Sitten on näitä itse vääntettyjä.. yms.

Hook
Viimeksi muokannut Hook, Ti Loka 04, 2005 11:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Käsitykseni mukaan molemmat (siis se 9000-95 2.0t ja 93-98 2.0t) taitaa olla garretin 25 turbolla. Korjatkaa jos meni veikkaus pieleen.
Oikein. Molemmissa on T25.

Muuten, noista softa-asioista: puhuitko nyt BSR/Speedpartsin softista vai Maptunista?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Maptunin on alhaalta vääntävämpi, ja vetää ikäänkuin "ilmeettömästi", SP taasen rykäsee ikävästi ja on siksi "vaikeampi" ajaa normaalia ajoa.

Suoritusarvoissa ei varmaan eroja ole.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
sihvope
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 20:44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja sihvope »

Hm, ei tuo SP mielestäni rykäse, pikemmin veto on kuminauhamaista.

Täytynee harkita tuota Maptunia tuossa stage 3 päivityksen yhteydessä. Muistaakseni ohjelman hinnasta on saanut tuntuvan alennuksen, jos sinne toimittaa kilpailevassa yrityksessä kutitellun boxin.

Kiitokset nyt jo vinkeistä. Onkos sitä Kemiran kattia enää olemassa? Käsittääkseni se oli aikanaan kohtuu hintainen ja toimiva.

t. Pete
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

sihvope kirjoitti:Hm, ei tuo SP mielestäni rykäse, pikemmin veto on kuminauhamaista.

Täytynee harkita tuota Maptunia tuossa stage 3 päivityksen yhteydessä. Muistaakseni ohjelman hinnasta on saanut tuntuvan alennuksen, jos sinne toimittaa kilpailevassa yrityksessä kutitellun boxin.

Kiitokset nyt jo vinkeistä. Onkos sitä Kemiran kattia enää olemassa? Käsittääkseni se oli aikanaan kohtuu hintainen ja toimiva.

t. Pete
Omassa Ferritan dp:ssä on kiinteästi hitsattuna tuo Kemiran 3" metallinen racekat. http://www.eurostainless.fi/sporttiputket.htm

Tarkoitettiinkohan tuolla rykäisyllä bsr:ssä sitä mitä se "turbopotku" on tuolla 3000rpm nurkilla "normaalilla käyttöalueella"? jos se kerta on maptunissa jo 2000rpm, niin tuotahan ei normaaliajossa huomaa, ellei sitten aloita kiihdyttämistä poikkeuksellisesti alle 2000 rpm...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tossa on vielä vaihtoehto Stage 2:n lopupään putkistolle :)

Saab 900/9-3
94-02
3 dämpare 4,975 kr


Kuva

Kuva

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Omassa Ferritan dp:ssä on kiinteästi hitsattuna tuo Kemiran 3" metallinen racekat. http://www.eurostainless.fi/sporttiputket.htm
Tuo Ferritan DP Eurostainlessin kautta on aika ihanan kallis verrattuna esim. SP:n ja Maptunin myymään JT:n DP:hen, jossa on kilpakissa integroituna. Hintaeroa tulee 438 euroa 8O

Ruotsissa tuo Ferritan DP on noin 150 euroa halvempi. Hyvä tietää, jos joskus täytyy uusia auton pakoputkia, koska mulla asuu sukulaisia Köpingissä, jossa Ferrita pitää "majaansa" :wink:
Hook kirjoitti:Tarkoitettiinkohan tuolla rykäisyllä bsr:ssä sitä mitä se "turbopotku" on tuolla 3000rpm nurkilla "normaalilla käyttöalueella"? jos se kerta on maptunissa jo 2000rpm, niin tuotahan ei normaaliajossa huomaa, ellei sitten aloita kiihdyttämistä poikkeuksellisesti alle 2000 rpm...
BSR:n steg 3 -softassa on ilmeisesti seuraavanlaiset momentin-/ahtopaineenrajoitukset:

1. vaihde 0,5 bar
2. vaihde 1,1 bar
3. vaihde joku (en tiedä mikä) momentinrajoitin 3000 rpm:ään saakka, sen jälkeen täysi "hönkä".

Ilmeisesti BSR on katsonut, että noilla em. rajoituksilla he pyrkivät maksimoimaan voimansiirron kestävyyden tai jotain sellaista...

Eli auton käyttäytyminen muuttuu 3000 rpm:n vaiheilla, kun Maptunin softalla vaihteilla 2-5 turbo hönkii jo niin paljon kuin se pystyy (ottaen huomioon turbiinin pyörimisnopeuden) vähän yli 2000 rpm:n paikkeilla.

Maptunin steg 3 -softassa ei ole momentinrajoitinta kuin 1. vaihteella, jolloin maksimi ahtopaine on rajoitettu 0,5 bariin. Vaihteilla 2-5 maksimi ahtopaine on 1,3 bar. Maptunin Freetu tosin suositteli, että kakkosvaihteella ei kannattaisi kiihdytellä täysikaasulla epätasaisella tiellä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Turbo Sensonic kirjoitti:Maptunin Freetu tosin suositteli, että kakkosvaihteella ei kannattaisi kiihdytellä täysikaasulla epätasaisella tiellä.
Tuo kyllä pitää paikkansa.. :oops:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

peinu kirjoitti:Tossa on vielä vaihtoehto Stage 2:n lopupään putkistolle :)

Saab 900/9-3
94-02
3 dämpare 4,975 kr


Kuva

Kuva
Ihan kivan näköinen, mutta oma mielipide on se, että minkä takia laittaa tuplaputkia rivinelosen yhteyteen :?: :roll: Esim. uuden Audi A4 1.8t:ssä (vai onko se jo 2.0t?) on tuplaputket. Hei, c'mon :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Milli kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Maptunin Freetu tosin suositteli, että kakkosvaihteella ei kannattaisi kiihdytellä täysikaasulla epätasaisella tiellä.
Tuo kyllä pitää paikkansa.. :oops:
Joo rymistelee mukavasti ja tekee kuulemma vaihdelaatikollekkin gutaa :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

NG900T kirjoitti:
Milli kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Maptunin Freetu tosin suositteli, että kakkosvaihteella ei kannattaisi kiihdytellä täysikaasulla epätasaisella tiellä.
Tuo kyllä pitää paikkansa.. :oops:
Joo rymistelee mukavasti ja tekee kuulemma vaihdelaatikollekkin gutaa :D
Oon "kuullu" samaa.. :oops: :wink:
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Turbo Sensonic kirjoitti:
peinu kirjoitti:Tossa on vielä vaihtoehto Stage 2:n lopupään putkistolle :)

Saab 900/9-3
94-02
3 dämpare 4,975 kr


Ihan kivan näköinen, mutta oma mielipide on se, että minkä takia laittaa tuplaputkia rivinelosen yhteyteen :?: :roll: Esim. uuden Audi A4 1.8t:ssä (vai onko se jo 2.0t?) on tuplaputket. Hei, c'mon :lol:
Eihän siinä muuta, mutta kun on vain nimellisesti kalliimpi kuin vastaava yhden putken ulostulo. Lisäis menoa persdynossa tuntuvasti. Ja sitäpaitisi eihän audissa ole tuplaulostuloa, vaan kaksi mehupilliä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Turbo Sensonic kirjoitti: Tuo Ferritan DP Eurostainlessin kautta on aika ihanan kallis verrattuna esim. SP:n ja Maptunin myymään JT:n DP:hen, jossa on kilpakissa integroituna. Hintaeroa tulee 438 euroa 8O

Ruotsissa tuo Ferritan DP on noin 150 euroa halvempi. Hyvä tietää, jos joskus täytyy uusia auton pakoputkia, koska mulla asuu sukulaisia Köpingissä, jossa Ferrita pitää "majaansa" :wink:
onhan noiden putkien laatu ja materiaalieroista ollut juttua
mm.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15

Ferritassa maksaa ehkä hieman parempi laatu ja täysrosterisuus. Joku täälä foorumillakin valitteli JT:n DP:n ruostumistakin?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin