Vallinnan rajasin Maptuniin ja Speedpartsiin. Tarjoukset molemmilta ja ainakin kesällä listahinnat tippuivat hieman. Halusin alkuperäisen boxin itselle, jolloin Speedparts tuli halvemmaksi. Muuten hinnat olivat kokolailla samat. Siis nuukana miehenä valitsin SPn. Lueskelin tältä foorumilta, että toimitusten kanssa on ollut ongelmia. Kummalista kyllä, boxi tuli alta 3 viikon. Kun tarkastelin noita foorumin juttujen päiväyksiä, niin ne olivat järjestäen vuodelta 2003. Eli SP lienee muuttanut tapojaan / henkilökuntaa.
Asiaan:
Boxi on ollut pettymys, koska odotin dieselmäistä alavääntöä. Kierroksia täytyy olla yli 3500, ennen kuin alkaa kunnolla tapahtumaan. Itse asiassa alta 2500 rpm auto tuntuu laiskalta. Toisaalta ohitukset sujuvat vaihteita käyttäen todella rivakasti. Seuraavana päivityksenä ajattelin autoon ahtopainemittaria. Sillä voipi hieman tarkkailla paineiden nousua, eli onko turbossa/letkuissa jotain hapanta. Bensankulutus laski maantieajossa, mutta kaupunkiajossa ei. Tämä on tietysti yhteydessä tuohon laiskuuteen alakierroksilla ja ajotapaani, siis en kierrätä kauheesti konetta.
Olisi sittenkin pitänyt suoraan valita stage 3, aivan niin kuin foorumilla moni totesi. Jotenkin sokaistuin noista Stage 1:lle luvatuista tehoista, etenkin arkikäyttöön. Mutta näköjään kaikkeen tottuu...
Sitä vain ihmettelen, että meidän työauto, 9000 2,0t -95 tuntuu todella rivakalta alakierroksilla, jopa alle 2000 rpm:n. Siinä kylläkään tehoa ei sitten tule korkeammilla kierroksilla. Onkohan siinä eri välitykset vai pienempi (herkempi) turbo?
Sitten vielä muutama kysymys lisää foorumilaisille:
Auttaako tuo Stage 3 alavääntöön, vai meneekö siinäkin tehonlisäys >3500 rpm:n? Mikähän noista 3-tuuman putkista on hiljaisin? Saako turbon vaihdolla lisää moottoriin käyttöaluetta? Vai pitääkö suosilla vaihtaa dieseliin?
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Tässä oli hyvinkin insinöörimäinen (puuduttava) lähestymistapa asiaan. Ihme, kun jaksoit lukea loppuun
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
t. Pete
Saab 9-3 2,0t SE -98