nerola kirjoitti:Auttaako tuo Stage 3 alavääntöön, vai meneekö siinäkin tehonlisäys >3500 rpm:n? Mikähän noista 3-tuuman putkista on hiljaisin? Saako turbon vaihdolla lisää moottoriin käyttöaluetta? Vai pitääkö suosilla vaihtaa dieseliin?
Pääpiirteittäin steg 3 tuo moottoriin lisää tehoja yläkierroksilla, jolloin on tarvetta isolle putkistolle kun pakokaasua virtaa.
Jo pelkkä maptunin steg 1 nostaa noi väännöt järkevään maksimiin 2000-3000 alueella, jolloin ei tehoja tule vielä niin paljoa, että putki ahdistaisi.
Oman kokemukseni ja kuulemani mukaan Ferrita on ehkä hieman hiljaisempi tuon 2.5" loppuosan vuoksi. Isomman turbon vaihdolla saadaan enemmän käyttöaluetta yläpäässä ja tästä syystä myös huipputehoja, mutta valitettavasti yleensä se menetetään vastaavasti alapäässä turbon heräämisen viivästymisenä. Pienemmällä turbolla vastaavasti päinvastoin.
Jos haluaa välttämättä lipua suunnilleen tyhjäkäynnillä kaupungissa, niin että auto kiihtyy pelkästä kaasupolkimesta tuplavauhtiin, niin sitten vaihtoehtoja V8, iso diesel tai automaattilaatikko....
kaksilitraisissa BensaTurboautoissa on yleensä ollut vaihtoehtoisesti manuaalinen vaihdelaatikko, jolla voi välityksen muuttaa moottorin teholliselle alueelle.
Ei 2000-3500 normaaliajossa ole poikkeuksellinen käyttöalue nelipyttyisellä bensakoneella..
Kyllä monet vaihtavat neloselle tai kolmoselle, kun rekkaa lähtevät ohittamaan.
Itse törkkään useimmiten maantiellä ohituksissa 3. vaihteen, joka paahtaa varsin nopsaan tuon 80-165km/h välin (3000-6200rpm). Ei ole ehkä taloudellisin, mutta pidän sitä turvallisimpana tapana ohittaa
Vaikka dieselkoneissa on sitä vääntöä omasta takaa, niin jää moottorin huipputehot yleensä huomattavasti pienemmiksi bensakoneisiin nähden, kun koneet eivät kierrä tyypillisesti kuin sen max 4000-5000rpm.. ja tästä syystä joutuu käyttämään pidempiä välityksiä, eli siihen hukkuu pidemmässä kiihdytyksessä se pelkän väännön tuoma ilo.
Toinen äärilaita on sitten esim. Honda TypeR:ät, jossa (isot n.200hp) tehot löytyvät vasta 6000-7000 välistä, vaikka ovat 2.0 litraisia vapareita.. Merkittävää vääntöä ei ole koskaan, mutta liikkuvat kyllä pirusti, kun oikea välitys sattuu olemaan tuon hetken kohallaan. (saa kyllä huudattaa ja vaihtaa kiihdyttäessä varsin tiheään että saa noi tehot ulos, eli ei mikään leppoisa pitkänmatkan auto varsinkaan kiihdytellessä)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.