Stage 1 kokemuksia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hook kirjoitti:Ferritassa maksaa ehkä hieman parempi laatu ja täysrosterisuus. Joku täälä foorumillakin valitteli JT:n DP:n ruostumistakin?
No se voi pitää paikkaansa.

Eikä se ole mikään ihme asia, että rosteri ruostuu. Itse olen töissä törmännyt vastaaviin tilanteisiin, eli on olemassa parempilaatuista ja huonompilaatuista rosteria. Parempilaatuisen rosterin erottaa helpolla kikalla: kokeile, tarttuuko magneetti kiinni rosteripintaan. Jos ei tartu, niin rosteri on mitä todennäköisimmin hyvälaatuista ja "puhdasta" rosteria. Jos tarttuu, niin sitten kysymys on huonolaatuisesta rosterista, johon on sekoitettu jotain muuta p :evil: sk :evil: :evil: , jolloin on saatu tehtyä materiaalista halvempaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Stage 1 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja nerola »

Auttaako tuo Stage 3 alavääntöön, vai meneekö siinäkin tehonlisäys >3500 rpm:n? Mikähän noista 3-tuuman putkista on hiljaisin? Saako turbon vaihdolla lisää moottoriin käyttöaluetta? Vai pitääkö suosilla vaihtaa dieseliin? :P

No TiD 3.0 :n testattuani, jossa oli jokin lastu :
alavääntö tuntui todella pieneltä kun 1800r/min tulee turbo mukaan .
joten testasin mäkilähtöä tyhjä käynnillä .ei onkelmia.
kyllä alavääntöä oli pirusti, mutta ero siihen, kun turbo tulee mukaan
on niin suuri, että pienten kierrosten vääntö tuntuu onnettomalta.
TiD3.0 oli tosi hyvä kokemus.
:twisted:
TiDi miehet kertokoon lisää.
tuskin diesel paljon parempi :wink:
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Stage 1 kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Hook »

nerola kirjoitti:Auttaako tuo Stage 3 alavääntöön, vai meneekö siinäkin tehonlisäys >3500 rpm:n? Mikähän noista 3-tuuman putkista on hiljaisin? Saako turbon vaihdolla lisää moottoriin käyttöaluetta? Vai pitääkö suosilla vaihtaa dieseliin? :P
Pääpiirteittäin steg 3 tuo moottoriin lisää tehoja yläkierroksilla, jolloin on tarvetta isolle putkistolle kun pakokaasua virtaa.
Jo pelkkä maptunin steg 1 nostaa noi väännöt järkevään maksimiin 2000-3000 alueella, jolloin ei tehoja tule vielä niin paljoa, että putki ahdistaisi.

Oman kokemukseni ja kuulemani mukaan Ferrita on ehkä hieman hiljaisempi tuon 2.5" loppuosan vuoksi. Isomman turbon vaihdolla saadaan enemmän käyttöaluetta yläpäässä ja tästä syystä myös huipputehoja, mutta valitettavasti yleensä se menetetään vastaavasti alapäässä turbon heräämisen viivästymisenä. Pienemmällä turbolla vastaavasti päinvastoin.

Jos haluaa välttämättä lipua suunnilleen tyhjäkäynnillä kaupungissa, niin että auto kiihtyy pelkästä kaasupolkimesta tuplavauhtiin, niin sitten vaihtoehtoja V8, iso diesel tai automaattilaatikko....
kaksilitraisissa BensaTurboautoissa on yleensä ollut vaihtoehtoisesti manuaalinen vaihdelaatikko, jolla voi välityksen muuttaa moottorin teholliselle alueelle. :idea: :wink:
Ei 2000-3500 normaaliajossa ole poikkeuksellinen käyttöalue nelipyttyisellä bensakoneella.. :wink:
Kyllä monet vaihtavat neloselle tai kolmoselle, kun rekkaa lähtevät ohittamaan. :roll:
Itse törkkään useimmiten maantiellä ohituksissa 3. vaihteen, joka paahtaa varsin nopsaan tuon 80-165km/h välin (3000-6200rpm). Ei ole ehkä taloudellisin, mutta pidän sitä turvallisimpana tapana ohittaa :)

Vaikka dieselkoneissa on sitä vääntöä omasta takaa, niin jää moottorin huipputehot yleensä huomattavasti pienemmiksi bensakoneisiin nähden, kun koneet eivät kierrä tyypillisesti kuin sen max 4000-5000rpm.. ja tästä syystä joutuu käyttämään pidempiä välityksiä, eli siihen hukkuu pidemmässä kiihdytyksessä se pelkän väännön tuoma ilo.

Toinen äärilaita on sitten esim. Honda TypeR:ät, jossa (isot n.200hp) tehot löytyvät vasta 6000-7000 välistä, vaikka ovat 2.0 litraisia vapareita.. Merkittävää vääntöä ei ole koskaan, mutta liikkuvat kyllä pirusti, kun oikea välitys sattuu olemaan tuon hetken kohallaan. (saa kyllä huudattaa ja vaihtaa kiihdyttäessä varsin tiheään että saa noi tehot ulos, eli ei mikään leppoisa pitkänmatkan auto varsinkaan kiihdytellessä)


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Hook kirjoitti:Ferritassa maksaa ehkä hieman parempi laatu ja täysrosterisuus. Joku täälä foorumillakin valitteli JT:n DP:n ruostumistakin?
No se voi pitää paikkaansa.

Eikä se ole mikään ihme asia, että rosteri ruostuu. Itse olen töissä törmännyt vastaaviin tilanteisiin, eli on olemassa parempilaatuista ja huonompilaatuista rosteria. Parempilaatuisen rosterin erottaa helpolla kikalla: kokeile, tarttuuko magneetti kiinni rosteripintaan. Jos ei tartu, niin rosteri on mitä todennäköisimmin hyvälaatuista ja "puhdasta" rosteria. Jos tarttuu, niin sitten kysymys on huonolaatuisesta rosterista, johon on sekoitettu jotain muuta p :evil: sk :evil: :evil: , jolloin on saatu tehtyä materiaalista halvempaa.
HIH. :lol:

Siis jos magneetti tarttuu kiinni "rosteriin" on on kysessä ferriittinen teräs, joita on lukematon määrä erilailla seostettuna, tyyppiä AISI 4XX
Jos mageneetti ei tartu on kysessä austeniittinen teräs, osa tunettu myös happosena teräksenä, AISI 3XX
Näiden lisäksi löytyy, ferrittis-austeniitisiä,super-austeniittisiä, vitunkestäviä jne... teräksiä.

Eli, siis tuo magneetin tarttuminen ei sinällään kerro aineen "puhtaudesta" juuri mitään. Toisaalta on syytä muistaa ettei sanaa "ruostumaton" sovi ymmärtää pilkulleen, koska kyllähän nämä rosterit ruostuu kun olosuhteet on väärät. Esim auton putkessa yhdistyy kova lämpö ja talvisin myös suola, joilloin tae "ruostumattomuudella" on hieman kovempi kuin perus rosteri.
Viimeksi muokannut Vigge, Ke Loka 05, 2005 18:02. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
#1730
500whp.net member
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Vigge kirjoitti:vitunkestäviä
No jo on, onkos sellasta 8O
Melkeen kaikki kovahan kyllä taipuu ton edessä...ja antaa myöden lopulta ;)
Messinki/nikkeli on vasta kovaa, ainaskii tanko-baarissa ne tangot on sen värisiä että olis jotain messinkiseosta (tuskin nikkelii, se allergia...) ja ne kestää 8)

Öh öh olikos toi sitä kuuluisaa off topikkia :roll:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Itse olen täällä duunissa "joutunut tekemisiin" kahden erilaisen rosterin kanssa, toinen on AISI304, toinen AISI430.

AISI304 on ainakin toistaiseksi ollut suhtkoht hyvälaatuista, AISI430 on jopa kerännyt pintaruostetta itseensä (tosi "rosteria" :wink: ). Meillä sitä kutsutaan "low cost" -rosteriksi. Onneksi ei ole vielä joutunut tekemisiin "haponkestävän" rosterin kanssa ja toivottavasti ei joudukaan.

Olisikin kiva tietää, mitä rosteria JT:n DP on :?: :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
sihvope
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 20:44
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja sihvope »

Voipi olla fiksua jättää tuo loppuosa 2,5" putkeksi, jos se on hiljaisempi. Kyseessä on kuitenkin käyttöauto.

Se on kyllä totta, että ainostaan kuutioilla saapi lisää alavääntöä. Niin ja dieselin käyttöalue rajallisempi. Kunhan kyselin, koska se työpaikan 9000 tuntui niinkin paljon herkemmältä alakierroksilla.

Sitä hieman kummastelen, ettei stage1 kommentteja ole tullut enempää. Taitaa olla sittenkin loppuun kaluttu aihe.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

93t sport kirjoitti:
Vigge kirjoitti:vitunkestäviä
No jo on, onkos sellasta 8O
Melkeen kaikki kovahan kyllä taipuu ton edessä...ja antaa myöden lopulta ;)
Messinki/nikkeli on vasta kovaa, ainaskii tanko-baarissa ne tangot on sen värisiä että olis jotain messinkiseosta (tuskin nikkelii, se allergia...) ja ne kestää 8)

Öh öh olikos toi sitä kuuluisaa off topikkia :roll:
Kerrankin tällä palstalla puhutaan asiaa....
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

peinu kirjoitti:Tossa on vielä vaihtoehto Stage 2:n lopupään putkistolle :)

Saab 900/9-3
94-02
3 dämpare 4,975 kr


Kuva

Kuva

Itselle olis tulossa tuollainen :wink:
Saab 900 2.0t Cab -97
Vastaa Viestiin