NG900 -94 ei käynnisty

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
900Saba
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:47

NG900 -94 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja 900Saba »

Tästä on varmaan ollut juttua aiemminkin mutten löytänyt mitään tähän suoraan sopivaa.

Eli uutta korimallia oleva 900 -94 2,3t, ajettu 330 tkm ja viimeiset 150tkm ilman turboa päätti toissa aamuna olla käynnistymättä. Akku on uusittu jo viime talvena, startti pyörii ja kone lupaa, muttei vain käynnisty vaikka kuinka sahaa. Tuntuisi niin kuin kone ei saisi viimeistä kipinää tai sitten bensaa. Jos kuuntelee virrat päällä, ilman tankin korkkia niin bensapumppu ei sano mitään, mutta pitääkö sen sanoakaan ennen kuin yrittää käynnistää?

Tankki ajettu muutamaa litraa vaille tyhjäksi edellisiltana ja tankattu sen jälkeen melkein puoleen tankkiin. Kostean ja ilmeisesti ekan pakkasyön jälkeen ei sitten lähtenyt käyntiin. Aikaisemmin ei ole tempppuillut millään kelillä jos akussa vain on ollut virtaa. Tulpat ja bensansuodattimen vaihdoin keväällä.

Check engine light on palanut välillä lyhemmän ja välillä pitemmän aikaa jo aiemmin ja herjannut mm. nokka-akselin anturista tai polttoaineen syötöstö tai olikohan tankin anturista (lisään tarkemmat koodit heti kun ehdin) ja tyhjäkäynti on välillä vaellellut melkein 3 tonnin paikkella käynnistyksen jälkeen.

Onkohan tässä nyt vika noissa antureissa vain bensapumpussa vai sitten jossain muussa?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Höö, eihän tuota 2.3 koneista NG900:ta ole turbolla olemassakaan. Vain 2.3i vapari tai 2.0T turbo. Onko tuo nyt 2.3i (motronic) vai 2.0T (trionic) vaiko joku koneenvaihto/itserakennettu?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

kevväämmäälläää...

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Isäukon 96-mallisessa automaatti-satkussa on jo kolmas virtalukon pohjaosa menossa. 1.kesti muistaakseni 200tkm kohdille, seuraava 30-40tkm ja nyt uusin on ollut paikoillaan vuoden verran. Viimeisimpänä oireena oli, ettei joka kerta käynnistynyt. joka 20. kerta starttasi virheettä ja liikkeelle päästiin. Aine Oy:kään ei uskonut virtalukon huonouteen, tutki asiaa 25 tuntia ja sitten vaihdettiin uusi pohja.

Voihan se olla bensapumppukin finaalissa, sekin on vaihdettu uuteen isän autossa ennen 200tkm täyttymistä. Olivat vaan vaihtaneet 3-ovisen pumpun ja bensamittari siis valehtelee aina rajusti, 1/2 tankissa jo sytyttelee valoa ja näyttää nollaa.

teevee P:n Vee
900Saba
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja 900Saba »

Moro!

Kiitoksia vastauksista..

Kyllä tuo pitäisi olla ihan oikea 2,3t jos auton perän tekstiä on uskominen. Tuo on ruotsista importattu joskus 90-luvun lopussa josko siellä sitten noita 2,3t koneitakin mene ja tiedä..

Miten tuon virtalukon pohjan tai bensapumpun toiminnan voisi tarkistaa niin saisi vian aiheuttajaa kenties rajoitettua?
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

tämäkin herätti hieman ihmetystä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=475577
Mene ja tiedä? Epäilyttää kovasti, tai jos soittais tuonne ja kysys et ootko nyt ihan tosissas :wink:
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
9ooTbo
"Saabisti"
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 15:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 9ooTbo »

jcarlson kirjoitti:Höö, eihän tuota 2.3 koneista NG900:ta ole turbolla olemassakaan. Vain 2.3i vapari tai 2.0T turbo. Onko tuo nyt 2.3i (motronic) vai 2.0T (trionic) vaiko joku koneenvaihto/itserakennettu?
Noiden 2.3i:n ja 2.0T:n lisäksi on vielä 2.5 V6, mutta eipä tosiaan pitäisi NG900:sta löytyä mistään maailmankolkasta vakiona 2,3 turbona. Haiskahtaisi koneenvaihdolta tai yksinkertaisimmillaan tonnarin 2.3t-merkin lainaamiselta 2.3i:n perälle? :wink:
Viimeksi muokannut 9ooTbo, Ti Loka 18, 2005 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
900Saba
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja 900Saba »

Heh, no takuuseen en mene tuosta turbosta kyllä kun sitä ei konehuoneen puolella nykyiselläänkään ole. Pitääpä katella lappusista onko siellä mainintaa onko turboa siellä alunperinkään ollut. :) Mutta jos tätä ajattelee sitten vaikka pelkkänä 2,3 litrasena niin olisikohan kellään tietoa mistähän moinen käynnistysongelma voisi johtua?
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

900Saba kirjoitti:Heh, no takuuseen en mene tuosta turbosta kyllä kun sitä ei konehuoneen puolella nykyiselläänkään ole. Pitääpä katella lappusista onko siellä mainintaa onko turboa siellä alunperinkään ollut. :) Mutta jos tätä ajattelee sitten vaikka pelkkänä 2,3 litrasena niin olisikohan kellään tietoa mistähän moinen käynnistysongelma voisi johtua?
Tsekkaappas huviksesi kuinka kireällä ovat sytkäkasetin ruuvit, että ovat kireällä eivätkä auki.
Saab 900 2.0t Cab -97
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9ooTbo kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Höö, eihän tuota 2.3 koneista NG900:ta ole turbolla olemassakaan. Vain 2.3i vapari tai 2.0T turbo. Onko tuo nyt 2.3i (motronic) vai 2.0T (trionic) vaiko joku koneenvaihto/itserakennettu?
Noiden 2.3i:n ja 2.0T:n lisäksi on vielä 2.5 V6, mutta eipä tosiaan pitäisi NG900:sta löytyä mistään maailmankolkasta vakiona 2,3 turbona. Haiskahtaisi koneenvaihdolta tai yksinkertaisimmillaan tonnarin 2.3t-merkin lainaamiselta 2.3i:n perälle? :wink:
Niin NG900:aa on tosiaan vain 4 eri konevaihtoehdolla;

-2.0i (Motronic)
-2.3i (Motronic)
-2.5V6 (Motronic)
-2.0T (Trionic)

Ei tuota 2.3-turbokonetta ole ollut ng900:ssa eikä 9-3:ssa ikinä. Ei millään markkina-alueella eikä missään vuosimallissa. Taitaa olla tarratuunattu esimerkiksi 9-5:n merkillä. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

No empä ole mäkään tehtaalta tullutta 900/9-3 2.3 turbosta kuullut. 9-3 viggen on sitten tietysti asia erikseen. Ellei sitten viety jonnekkin "hämärämarkkinoille" kuten NG900 aerotkin. Suomen saabilta jos kysytään noiden kumpienkaan olemassaolosta niin ei tunneta.

Liekö siis nää kyseiset tekniikanvaihtopelejä, jos siellä 2.3L:ssa mutka on pellin alla. Alkaa nuo satkut oleen jo senaikasta ikäpolvea, että harrastajat heittää samantien isompaa konetta kun vanha vikaantuu tai laukee. Ja naapurissahan epäilemättä kalustoa ja harrastajia riittää vähän eri määrin kuin meillä joten ei huono todennäköisyys...

Perän tekstiin nyt ei kannata luottaa :) Lisäksi ainakin -95 ja -94 turboissa on lähes poikkeuksetta turbomerkintä maskissa ellei poistettu.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

Vilases kaikki sulakkeet että on ehjiä... Puhdista joutokäyntimoottori ja kampparin asentoanturi niin loppuu check enginen vilkkuminen. :wink:
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Konehan näkyy valmistenumerosta, kahdeksas merkki. Veikkaan että siinä lukee B, eli B234 ruiskukone. Edellä mainittujen lisäksi, käyntihäiriöita voi aiheuttaa öljyä vuotava virranjakajan akseli. Ota kansi irti ja vaikka paineilmalla, pienellä paineella, puhaltele rungon sisälle ja tietty kansi myös. Oletan että löytyy tuo B ja jakaja eikä DI kasettia kannen päältä.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

sheeba kirjoitti:tämäkin herätti hieman ihmetystä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=475577
Mene ja tiedä? Epäilyttää kovasti, tai jos soittais tuonne ja kysys et ootko nyt ihan tosissas :wink:
taitaa tuossa ilmossa olla painovirhepaholainen. Kun jäi vaivaamaan kysäsin ZEDin kautta tiedot, on 2.3i 110kw. Eli ei mutkaa putkessa.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
frenzy
"Aero"
Viestit: 356
Liittynyt: To Elo 12, 2004 10:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja frenzy »

itsellä oli samantapainen ongelma suunnilleen vuosi sitten, myös syyspakkasilla.

ensi oireita: auto ei lähtenyt käyntiin ekalla yrityksellä, joskus ei toisellakaan.

noin viikko sen jälkeen, kun ensioireet oli tiedossa, auto ei lähtenyt lainkaan käymään...lopulta vasta kaasua pumpattaessa..

viaksi paljastui bensapumppu, joka veteli viimeisiään.
#2599
Audi A6 -17
MB ML320 -07
Ex-93SS
TiDS -08 Ex-ng900SE T
900Saba
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 12:47

Viesti Kirjoittaja 900Saba »

Jep, viaksi taitaa paljastua hajonnut bensapumppu. Tuo aiemmin jo temppuillut ja seilaileva tyhjäkäynti vähän viittaisi siihen, mutta varmuus saadaan lähi päivinä jahka kurkataan tarkemmin pellin alle :)

Pitääpä tsekata tuo valmistenumerokin niin saadaan selvyys tuohon mutkattomuuteenkin. Voihan se hyvinkin olla ettei siinä turboa ole koskaan ollutkaan ja sehän olis koneen kannalta vain parempi juttu kuin entinen turbokone ilman turboa. :)
Vastaa Viestiin