NG900 -94 kannessa vuotoa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

NG900 -94 kannessa vuotoa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kyseessä noin 225t ajettu 2.3, öljyä tihkuu jonkin verran ulospäin lähinnä jakajan puoleisesta kannen reunasta ja näyttäis olevan myös vedessä, ei kuitenkaan vettä öljyssä. Puristukset hyvät eikä mitään havaittavaa käyntiongelmaa epätasaisuutta tmv.

Täällä on ollut paljon juttua tyyppivikana kansipulttien venymisestä ja siitä johtuvasta kannen löystymisestä. Oliskohan noinkin paljon ajettu vielä mahdollista saada pitämään kiristämällä kansi uusilla kansipulteilla ?

Onko niissä yksilöissä joissa kannesta alkanut jo vuotamaan, kannet myös haljennut vai pysyykö näissä todennäköisesti kansi ehjänä vaikka kiristäisi uudelleen pitkänkin ajon jälkeen ?

No toisaalta luulisi että tuskin se kansi enää kiristyksestä huonommaksi menee jos ei olisilöysänä ajossakaan haljennut, kantsii varmaan yrittää tuota kiristystä aluksi ?
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Täällä sama juttu.2,3i -94.Ajettu n.238000km.Öljyä tihkuu samoin enempi sieltä jakajan puoleisesta päästä.Öljy ei kylläkään vaju.Ajettu nyt öljyillä 9000km ja edelleen ylämerkissä.Pakkasnesteet häviää jonkun verran.Ilmeisesti kannen välistä vuotoa kun on pakoputki hieman nesteessä jä klykoli tuoksuu kun tulee ajosta.Minä olen myös harkinnu,että yrittäisin kiristää kannen jahka tässä saa itsensä tuonne talliin remonttihommiin.Oishan se paljon halvempi vaihtoehto kuin ruveta/viedä kansipahvin vaihtoon korjaamolle. :) :?
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
TST
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2005 19:07

Viesti Kirjoittaja TST »

Pari tuttua ainoastaan kiristytti kannenpultit ja vuoto lakkasi. Muistelen kuulleeni, että lokilämmittimen sijainti lohkon nurkalla jakajapäässä aiheuttaa osaltaan "elämistä" tulla kulmalla lohkoa, josta aiheutuu herkästi tihkumista. Pitäneekö paikkaansa... Itsellä -97 ng900 ja kannen reuna kosteahko, mutta aineet ei vähene. Ei ole jälkeen päin kiristetty. Pakkasella vähän selvempää nesteen tihkuntaa kyseisestä välistä.

-Tarmo
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

No nyt sitten vaihdoin kannenpultit uusiin ja kiristin. Avatessa vanhoja huomasi kyllä selvästi että löysällä oli. Saas nähdä alkoiko pitämään. Havaitseminen on kyllä hiukan hankalaa, ensin pitäsi saada ne vedessä olevat öljysaasteet pois jotta voisi tehdä jotain havaintoja tulevina viikkoina.
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

No niin,nyt on sitten täälläkin suoritettu kannen kiristys.Osa pulteista tuntui olevan tosi löysässä.Suoritin kiristyksen kylläkin vanhoilla pulteilla kun ei ollu tähän hätään uusia saatavalla.Ja siihen jäähdytin nesteiden häviämiseen löytyi ainakin yksi syy.Käynnistin koneen kiristyksen jälkeen ja alkoi tulla neste noro pitkin moottorin kylkeä.En saanu heti selville,että mistä se tulee,kunnes kävin hakemassa peilin millä näin"katve"paikkoihin ja sieltähän se neste valui lohkolämmittimen juuresta.Ei muuta kuin lämmittimen kiristys hommiin ja vuoto näytti lakkaavan.Jos vielä alkaa vuotamaan niin täytyy käyttää lämmitin irti ja vaihtaa tiiviste juureen.Olo on ainakin helpottunut kun syy on lämmittimen.ainakin osa syy. :) :D
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

TST kirjoitti:Muistelen kuulleeni, että lokilämmittimen sijainti lohkon nurkalla jakajapäässä aiheuttaa osaltaan "elämistä" tulla kulmalla lohkoa, josta aiheutuu herkästi tihkumista. Pitäneekö paikkaansa...
Kylllä siinä autossa jonka kannen äskettäin kiristin öljyä tihkui juuri samasta nurkasta vaikka autossa ei ole koskaan ollut lohkolämmitintä.
SnAABel
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 01:36
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja SnAABel »

Siis tämä kansipulttien kiristys homma ei ole mitään uutta,
kaikissa ng900 ja 0g93 tarttee tarkistaa kiristys...

Itellä tihkui öljyt,kiristemällä kansipultit loppui vuodot
tämä pieni operatio säästi kansipahvin vaihdon...

paikallinen merkkikorjaamo halus vaihtaa kansipahvin.. :evil:
Weccu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 20:46
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Weccu »

Ainakin ng 900 -94 2.3 160tkm kiristys auttoi vuotoihin.Pultit olivat aika löysässä.Vedin kokeeksi pultteja aukomatta kireälle ja se oli siinä.Ei vuoda enää.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Nyt on alkanut kuulemma jäähdytysnesteet taas vähentyä, noin 250 tkm ajettu eli 25 tkm kiristyksen jälkeen. Saas nähdä joko joutuu ottamaan kannen pois
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

wesku kirjoitti:Nyt on alkanut kuulemma jäähdytysnesteet taas vähentyä, noin 250 tkm ajettu eli 25 tkm kiristyksen jälkeen. Saas nähdä joko joutuu ottamaan kannen pois
Jos vedet menee palotilaan, niin pitäisi näkyä pakokaasun valkena värinä vielä koneen kunnolla lämmettyäkin ja sitten polkaistessa. Tuon ikäisessä autossa on kyllä puolen tusinaa muutakin mahdollista vuotopaikkaa: vesipumppu, syyläri, mikä tahansa letku. Isossa ylävesiletkussa oleva pieni reikä saattaa sumuttaa pitkäänkin hukaten hyvin nestettä ilman että vuotokohta löytyy, kunnes sitten paukauttaa kerrasta letkun halki. :) Ilmastointiteippirulla takaloosteriin valmiiksi jotta pääsee kotiin asti.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Täytynee tutkia vielä tarkemin mistä se neste tihkuu. Oliko kellään kokemusta sellaisesta että kannesta vuotaa jäähdytinnestettä ja silti saisi kiristämällä pitämään ? Kaikissa tämän threadin jutuissa näyttäisi olleen kyse lähinnä öljyvuodosta.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Porukoiden 115tkm ajetusta -00 9-3 vaparista kiristelin kannen tuossa viime viikolla, kun ukon mukaan meni jäähdytin nestettä melkein litra viikossa. Virranjakajan alla oleva nurkka oli ihan märkä ja jätti kuulemma lätäkönkin tallin lattialla. Kiristyksen jälkeen ei ole enää ollut lohko märkä ja nesteen häviäminenkin loppunut. Eli tässä tapauksessa vuosi nesteen pihalle kannen välistä. Ajossa ei huomannu eikä myöskään pakokaasut haisseet tai olleet mitenkään valkoista joten taisi vuotaa kaikki ulos päin. Tuossa oli kaikki pultit aika löysässä, eritoten tämän vuotavan nurkan kohdalta.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mullakin kevään mittaa hukkui nestettä noin *pling*plong* verran kuussa. Ei näkyvää vuotoa. Kiristelyn jälkeen ei ole tarvinnut lisäillä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Edellisessä ngsatkussa oli muuten sellainen vuoto ylävesiletkussa ennen lopullista hajoamista, että ei näkynyt sammutettuna eikä tyhjäkäynnillä. Vasta hanaa antaessa antoi ohuen sumun. Valkoista härmää (kuivunutta nestettä) kyllä löytyi konetilasta koneen ja akun välimailta sekä konepellin sisäpuolelta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

peinu kirjoitti:Edellisessä ngsatkussa oli muuten sellainen vuoto ylävesiletkussa ennen lopullista hajoamista, että ei näkynyt sammutettuna eikä tyhjäkäynnillä. Vasta hanaa antaessa antoi ohuen sumun. Valkoista härmää (kuivunutta nestettä) kyllä löytyi konetilasta koneen ja akun välimailta sekä konepellin sisäpuolelta.
Jeez, mulla se lämppärille menevä vesiletku poksahti toissatalvena ex-ng:ssä, tyylikkäästi, kovassa pakkasessa 80-luvun Tercelin romun kyykytyksessä, ko vessa tuli takaa perässä hauskasti vesisumupilven sisältä kun mä kurvasin nolona teboilin pihaan tutkimaan mitä kävi :lol: :oops:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin