Eberi kuntoon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Ilmausruuvi? Siis vedelle vai polttoaineelle? Avasin paisuntasäiliön korkin ja jo lähti vedet ihan eri lailla solisemaan eberin kiertopumpulla. Lämmitys oli niinsanotusti "päällä" ja pumppu kierrätti vettä vaikkei siis liekkiä ollutkaan.
Havainto. välillä kun lämppärin sytyttää joko sidin ajastimella tai käsin pysyy ACC:n näyttö pimeänä. Toisella yrittämällä ACC syttyy ja venttiilit hakee asentoa ja sisäilmapuhallin käynnistyy.
Tyhmä juttu.
Auto tullut vähän aikaa sitten huollosta jolloin uusi avain koodattiin siihen.
Olisko tämä toimenpide tyhjännyt eberi asetuset jotenkin?
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Eeberin pumppu

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Semmonen tuosta pumpusta, että jos ei pelaa, niin sitä voi tekohengittää pienellä tuurilla vielä. Itselläni ei toiminut enään, liikkeessä vain vaihtoivat uuden. Otin vanhan matkaan ja aukaisin sen sähkömoottoriosan kotosalla. Siellä on likaa ja hiilipölyä niin paljon, ettei sähkömoottori toiminut. Pölyt puhaltelin pois ja pelaa. Samanmoinen pumppu kuin "9-5T":llä. Ei varsinaisesti kai aukaistavaksi tarkoitettu kun tuommoisen taivutetut metallin vain kuorenkiinnikkeinä mutta saa sen kohtuu kivuttomasti auki toki.

Jos joku tarttee tuommoista toimivaa pumppua, jossa on hiilet jo aika vähänä niin laittakaa viestiä. Ei varmaan paljoa tuommosesta kehtää kyniä :D
Viimeksi muokannut snuggles, La Helmi 24, 2007 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Grendel kirjoitti:Ilmausruuvi? Siis vedelle vai polttoaineelle? Avasin paisuntasäiliön korkin ja jo lähti vedet ihan eri lailla solisemaan eberin kiertopumpulla. Lämmitys oli niinsanotusti "päällä" ja pumppu kierrätti vettä vaikkei siis liekkiä ollutkaan.
Havainto. välillä kun lämppärin sytyttää joko sidin ajastimella tai käsin pysyy ACC:n näyttö pimeänä. Toisella yrittämällä ACC syttyy ja venttiilit hakee asentoa ja sisäilmapuhallin käynnistyy.
Tyhmä juttu.
Auto tullut vähän aikaa sitten huollosta jolloin uusi avain koodattiin siihen.
Olisko tämä toimenpide tyhjännyt eberi asetuset jotenkin?




Ilmausruuvi nimenomaan vedelle ei bensalle..Ainakin hydronic B5W SC mallista löytyy..
Ja jos lämmitin asennettu samaan asentoon kun itellä eli vesiletkut lähtee vaakatasossa kuskin puolelle niin kyseinen ruuvi löytyy lämmittimen päältä polttoaine liitännän vierestä..Ei oikeestaan voi erehtyä ruuvista...
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Nyt on meikäläisen Eberi vihdoin kunnossa. Pumppuhan siellä oli sökänä. Otin vanhan pumpun mukaan joten pitää katsoa mitä se on syönyt ja katsoa josko sen saisi tulevaisuuden varalta elvytettyä varalle.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
it
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:24
Paikkakunta: Oulu

Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja it »

Pumpun vaihdolla tuli minunkin lämmitin kuntoon. Parilla ekalla lämmityskerralla sammui muutaman minuutin jälkeen, mutta nyt tuntuu toimivan hienosti.

Katsotaas sitten "oikeilla" pakkasilla uudestaan... Jotenkin vain ei ole ihan 100% luotto tuota ko. lämmitintä kohtaan.
R900 1996, 96 Super 1977
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Mulla eberiä käynnistettäessä pumppu kierrättää vettä, sisäilmapuhallin menee päälle, ei muuta.
Harmittavaa koska 10kk sitten Saab-merkkihuollossa vaihdettu pumppu ja sytkäri. Silloin se vielä toimi OK, - nyt taas ei.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Grendel kirjoitti:Mulla eberiä käynnistettäessä pumppu kierrättää vettä, sisäilmapuhallin menee päälle, ei muuta.
Harmittavaa koska 10kk sitten Saab-merkkihuollossa vaihdettu pumppu ja sytkäri. Silloin se vielä toimi OK, - nyt taas ei.
Ettei olis hehkutulppa rikki? Mulla teki samoin kun tulppa oli sökö..
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Luulis, että niillä on vuoden takuu?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

topi kirjoitti:
hz81 kirjoitti:
99dit99 kirjoitti:Siinähän se konehuoneessa hanttimiehenpuolella rintapellissä kiinni. Heti sen poikittaisen jäykkäritangon takana/alapuolella. Pari vesiletkua tulee päälle kiinni ikäänkuin mutkan kautta.
Nyt on tulppa vaihdettu Eberiin mutta. Nyt tuntuu siltä että laite käynnistyy ja syttyy, mutta sammuu heti syttymisen jälkeen. Onkohan tästäkin menny tuo polttokammio vai mistä vikaa voisi hakea?
Syynä voisi olla sökö liekkivahti. (Flammable indicator). Hinta n. 50 €. Oireet: Laite ei käynnisty tai kuten minulla; lämmitin syttyi, muttei jaksanut käydä kuin noin 10 minuuttia.

Uusi liekkivahti (ja kun eberi auki, samantien uusi hehkutulppa). Nyt peuhaa hienosti. Vika löytyi Tech:llä helposti.
Ei ollut vika liekkivahdissa, ei hehkussa, eikä vesipumpussa. Oli poksahtanut ohjausyksikkö. Hinta n. 160 € + työt. Vikakoodi kertoi liekkivahdin temppuilevan, mutta ohjausyksiköstä vika kuitenkin loppujen lopuksi löytyi liekkivahdin uusimisen jälkeen. No, nyt on uutta osaa Eberissä, näinköhän talven yli jo näillä murheilla pääsisi
topi
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Halvallapa pääsit. Mulla vaihdettiin kans keskusyksikkö, tosin hintaan 315 plus työt, yht 400,-. (Olikohan kyseessä sama osa kuin sinulla?)
Paikka: Autotekniikka Finland Juvanmalmi.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

Osa lienee periaatteessa sama. Semmonen elektroniikkayksikkö mikä ohjaa lämmittimen toimintaa. Mutta noita lämmitinversioita on liikkeellä useampia. Huoltoneuvoja Auto-Eekoossa kertoi johonkin malliin vastaavan palikan hinnaksi muistaakseni 500-600 euroa. Onneksi vm-01 Tidissä osa oli kohtuuhintainen :?: (verrattuna esim Sinun mötikkääsi). Muuta tulihan tuolle hintaa hehkutulpan ja liekkivahdin vaihdon sekä töitten jälkeen ihan riittävästi. Mut on se mukava kun se toimii.
topi
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Nythän se kosahti, kun ensimmäinen kunnon pakkaspäivä oli reissun päällä :( . Pari minuuttia hurisi, sitten hiljaista. Tällä hetkellä toimii pätkittäin. Viisi minuuttia pohisee hyvin, sitten hiljenee, kohta lähtee taas viideksi minuutiksi pohisemaan hyvin. Pieni surina käy koko ajan. Saas nähdä, pystyykö tässä "ensiapua" antamaan... Ko. eberi on lisävaruste, ei kytketty sidiin.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Eeberin pumppu

Viesti Kirjoittaja tetammi »

snuggles kirjoitti:Semmonen tuosta pumpusta, että jos ei pelaa, niin sitä voi tekohengittää pienellä tuurilla vielä. Itselläni ei toiminut enään, liikkeessä vain vaihtoivat uuden. Otin vanhan matkaan ja aukaisin sen sähkömoottoriosan kotosalla. Siellä on likaa ja hiilipölyä niin paljon, ettei sähkömoottori toiminut. Pölyt puhaltelin pois ja pelaa. Samanmoinen pumppu kuin "9-5T":llä. Ei varsinaisesti kai aukaistavaksi tarkoitettu kun tuommoisen taivutetut metallin vain kuorenkiinnikkeinä mutta saa sen kohtuu kivuttomasti auki toki.

Jos joku tarttee tuommoista toimivaa pummpu, jossa on hiilet jo aika vähänä niin laittakaa viestiä. Ei varmaan paljoa tuommosesta kehtää kyniä :D
Mitähän tuommonen vesipumppu suurin piirtein uutena maksaa?
Oma ei tuntunu hurisevan hyppylankoillakaan, olis ehkä pitäny perehtyy vähän lämpeempänä aikana... :roll:
Siis lämppäri on satkussam mutta kovasti samanoloinen mitä ylempänä kuvassa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

Pumppu noin 79 €, asennus 99 €. Koko homma noin 178 € merkkiliikkeessä. Ei edes harmittanut. Tuli hyvä mieli kun sai pelin heti kuntoon juuri pakkasten alkaessa. Veikkailin pumpun käyttötuntien (3 v, noin 120 tkm) olevan täynnä ja pelkäsin olevan sen tilaustavaraa, mutta onneksi osa löytyi hyllystä ja homma tuli jo toisella kerralla valmiiksi (ensimmäisellä kerralla ei löytynyt edes vikaa?).
topi
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

topi kirjoitti:Pumppu noin 79 €, asennus 99 €. Koko homma noin 178 € merkkiliikkeessä. Ei edes harmittanut. Tuli hyvä mieli kun sai pelin heti kuntoon juuri pakkasten alkaessa. Veikkailin pumpun käyttötuntien (3 v, noin 120 tkm) olevan täynnä ja pelkäsin olevan sen tilaustavaraa, mutta onneksi osa löytyi hyllystä ja homma tuli jo toisella kerralla valmiiksi (ensimmäisellä kerralla ei löytynyt edes vikaa?).
Aika suolainen on hinta asennuksesta, mutta kun huoltopaikan tiedän en ihmettele yhtään! Montako tuntia ovat sen asennukseen saaneet aikaa kulumaan? Kyllähän siihen puoli tuntinen menee vaikkei olisi autoja koskaan korjannut...
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Vastaa Viestiin