TECH ei pääse tutkimaan ECUa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

TECH ei pääse tutkimaan ECUa

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Autossani (9-3 LPT vm-99) on Speedpartsin stage 1. Ongelmana on huono tyhjäkäynti kylmänä ja check engine:n hehkuminen (vaan ei jää palamaan) - vika poistuu koneen lämmittyä käyntilämpöiseksi. Vika ilmeni jo ennen SP:n viriboxin laittoa. Olen tutkinut WIS:ä ja vika voisi olla imusarjan alla olevassa jäähdytysnesteen anturissa. No päätin kuitenkin viedä auton merkkiliikkeeseen kun sinne oli muissa merkeissä aika tilattu, mutta siellä kädet nousi pystyyn, kun TECH2:lla ei päässyt boxin sisään ja vikakoodia ei pääse lukemaan (tai sitä ei sinne jää näkyviin). Automaattinen ohje oli että boxi vaihtoon. :?:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »


9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: TECH ei pääse tutkimaan ECUa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

KeijoAnnikki kirjoitti:Autossani (9-3 LPT vm-99) on Speedpartsin stage 1. Ongelmana on huono tyhjäkäynti kylmänä ja check engine:n hehkuminen (vaan ei jää palamaan) - vika poistuu koneen lämmittyä käyntilämpöiseksi. Vika ilmeni jo ennen SP:n viriboxin laittoa. Olen tutkinut WIS:ä ja vika voisi olla imusarjan alla olevassa jäähdytysnesteen anturissa. No päätin kuitenkin viedä auton merkkiliikkeeseen kun sinne oli muissa merkeissä aika tilattu, mutta siellä kädet nousi pystyyn, kun TECH2:lla ei päässyt boxin sisään ja vikakoodia ei pääse lukemaan (tai sitä ei sinne jää näkyviin). Automaattinen ohje oli että boxi vaihtoon. :?:
Miten auto oireilee kylmänä? Pätkiikö se tyhjäkäynnillä ja meinaa sammua? Tämän aiheuttajana voi olla viallinen kampiakselin asentoanturi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Niitä on monenlaisia TECHin käyttäjiä... eräs Laakkonen koitti viime kesällä lukea vikakoodit meikäläiseltä lämpätila-anturin vaihdon yhteydessä, mutta eipä onnistunut. Monta kertaa yritti. Jotain vikaa kertoi autossa olevan.

No sitten kun PCS:n Riku TECHillä kokeili pari kuukautta myöhemmin samaa, kaikki pelasi ihan moitteetta. Nyt ei tonnari muuten tööttäilekään kun takakontin avaa.

Suosittelen toista liikettä tai ainakin toista käyttäjää...
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Paikalliselta loppui jo alkuunsa into, kun kuuli että on boxi vaihdettu. Kaksi kertaa ovat tutkineet. Itse en ole vielä Peinun vinkkiä tarkastanut (kun käytössä on tuo vanhempi turbiini). Tässä on osa kirjoittamastani selostuksesta heille (kun auto meni ensimmäisen kerran korjaamolle molle:

"Auton moottori ei käy / käy heikosti tyhjäkäyntiä kylmänä ja auto sammuu risteyksiin mikäli kierroksia ei pidä päällä jalalla kaasua painaen. Vika on pahentunut nyt syksyllä, kun auto jäähtyy kunnolla yön aikana. Moottori ei kylmänä myöskään vedä normaalisti vaan tuntuisi kuten tavanomaisessa autossa ”ryyppyä” olisi vedetty liian vähän. Oireena on myös, että ”Check engine” –valo palaa vaihtelevasti (nyt talven kynnyksellä kylmänä ajossa melko kirkkaasti - himmeästi ja valo kirkastuu ja himmenee kaasun painamisen tahdissa), mutta tärkeintä: ei jää palamaan eikä jätä vikakoodia. Oireet poistuu sen jälkeen, kun moottori on lämmennyt täysin käyntilämpöiseksi."
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

KeijoAnnikki kirjoitti:"Auton moottori ei käy / käy heikosti tyhjäkäyntiä kylmänä ja auto sammuu risteyksiin mikäli kierroksia ei pidä päällä jalalla kaasua painaen. Vika on pahentunut nyt syksyllä, kun auto jäähtyy kunnolla yön aikana. Moottori ei kylmänä myöskään vedä normaalisti vaan tuntuisi kuten tavanomaisessa autossa ”ryyppyä” olisi vedetty liian vähän. Oireena on myös, että ”Check engine” –valo palaa vaihtelevasti (nyt talven kynnyksellä kylmänä ajossa melko kirkkaasti - himmeästi ja valo kirkastuu ja himmenee kaasun painamisen tahdissa), mutta tärkeintä: ei jää palamaan eikä jätä vikakoodia. Oireet poistuu sen jälkeen, kun moottori on lämmennyt täysin käyntilämpöiseksi."
Mulla oli täsmälleen samat oireet, kun kampiakselin asentoanturi pätki/hajosi. Trionic 5 ei vielä välttämättä osaa tunnistaa, että vika piilee kampiakselin asentoanturissa :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Turbo Sensonic kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:"Auton moottori ei käy / käy heikosti tyhjäkäyntiä kylmänä ja auto sammuu risteyksiin mikäli kierroksia ei pidä päällä jalalla kaasua painaen. Vika on pahentunut nyt syksyllä, kun auto jäähtyy kunnolla yön aikana. Moottori ei kylmänä myöskään vedä normaalisti vaan tuntuisi kuten tavanomaisessa autossa ”ryyppyä” olisi vedetty liian vähän. Oireena on myös, että ”Check engine” –valo palaa vaihtelevasti (nyt talven kynnyksellä kylmänä ajossa melko kirkkaasti - himmeästi ja valo kirkastuu ja himmenee kaasun painamisen tahdissa), mutta tärkeintä: ei jää palamaan eikä jätä vikakoodia. Oireet poistuu sen jälkeen, kun moottori on lämmennyt täysin käyntilämpöiseksi."
Mulla oli täsmälleen samat oireet, kun kampiakselin asentoanturi pätki/hajosi. Trionic 5 ei vielä välttämättä osaa tunnistaa, että vika piilee kampiakselin asentoanturissa :evil:
Mun boxi on ostettu ja myös asennettu Rikun firmassa ja hän sanoi heti noudon yhteydessä, että ei toimi oikein - tyhjäkäynti vaeltelee niin paljon. Ajanpuutteen vuoksi sitä ei selvitetty, mutta hän myös epäili samaa eli kampiakselin anturia. Paikalliselta kysyin ekalla kertaa ja sieltä tuli, että ko anturi on heti kerralla kaput ja ei oireile kuten kerroin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

KeijoAnnikki kirjoitti:Paikalliselta kysyin ekalla kertaa ja sieltä tuli, että ko anturi on heti kerralla kaput ja ei oireile kuten kerroin.
Toi puhe oli ihan puhdasta Scheißea :evil: Mulla pätki tuo kampiakselin asentoanturi varmaan melkein puoli vuotta, ennen kuin pätkäisi niin pahasti yhtenä kylmänä talviaamuna, että Sensonic hukkasi sen takia paikkatiedon ja heitti Check Enginen ja Check ACS:n. Ilman noita Sensonicin virheilmoituksia homma olisi varmaan venynyt vielä pidemmäksi. Kun kampiakselin asentoanturi oli vaihdettu, auto kulki taas moitteettomasti.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Turbo Sensonic kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:Paikalliselta kysyin ekalla kertaa ja sieltä tuli, että ko anturi on heti kerralla kaput ja ei oireile kuten kerroin.
Toi puhe oli ihan puhdasta Scheißea :evil: Mulla pätki tuo kampiakselin asentoanturi varmaan melkein puoli vuotta, ennen kuin pätkäisi niin pahasti yhtenä kylmänä talviaamuna, että Sensonic hukkasi sen takia paikkatiedon ja heitti Check Enginen ja Check ACS:n. Ilman noita Sensonicin virheilmoituksia homma olisi varmaan venynyt vielä pidemmäksi. Kun kampiakselin asentoanturi oli vaihdettu, auto kulki taas moitteettomasti.
Kiitoksia tiedosta. :P Parempi mieli kun on edes joku järkevä syy lähteä vikaa selvittämään. En ole paljoa perustanut tähän paikallisen ymmärrykseen Trionicista, sillä se ei selvästikkään ole heidän tasoista vika-analyysia. Mielummin tulppia ja öljyjä kovalla hinnalla. :evil:
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

peinu kirjoitti:Kattelepas vaikka niitä Check Engine vilkkuvalokoodeja Saab 9000 FAQ:sta
Ei vilku koodit. Tässähän on vikana myös ilmastoinnin releen "rätinä", kun pitää virrat päällä pidempää moottoria käynnistämättä. Virrat päälle, Check Engine palaa kirkkaana sen 3 sec, sammuu ja hetken päästä alkaa rele naputtaa ja Check Engine tulee takaisin näkyviin himmeämpänä. Molemmat oireet tuli, kun ECU:n rinnalle yritettiin laittaa keväällä Perfect Poweriin SMT-6:sta. Se tarina on sitten eri juttu.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin