ng900 Pakkivaihdeongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

ng900 Pakkivaihdeongelma

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sveduissa näyttäis olevan parilla tonnilla manuaalivaihteisia ngsatkuja joissa on pakkivaihteen kanssa ongelmia. Itsekin muistelen, että piti nostaa pikkasen kytkintä ennen kuin pakki suostui menemään paikalleen.

Minkälainen projekti tuo korjaaminen mahtaisi olla? Joillakin on tietysti kokemusta korjauksen teettämisestä korjaamossa - hinta-arviot tervetulleita. Vielä enemmän kiinnostaisivat vihjeet sen korjaamisesta taivasalla kerrostalon pihassa.
Viimeksi muokannut peinu, Ti Marras 29, 2005 17:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Faijan 120tkm ajetun ng900T:n pakki hyppi pois päältä, korjaus kustansi 750e, laatikkoon vaihdettiin uusi pakkisarja (rattaat + synkat??) ja 9-3:n vaihteensiirrinmekanismi. Pakki hyppii edelleen samanlaisesti, seuraavaksi vaihtavat jonkin välisiirtimen tms.. kerrassaan outo vika.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

heh, euroa/hyöty aivan loistava :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:heh, euroa/hyöty aivan loistava :)
Tuo remontti oli kuitenkin teetettävä koska pakin rattaat olivat kuluneet loppuun tuon herraties kuinka kauan jatkuneen poishyppimisen vuoksi.
Seuraava toimenpide menee käsittääkseni minimaalisin kustannuksin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minulla ei NG-satkussani hyppinyt pakki pois päältä, mutta aina ei voinut olla aivan satavarma, että menikö päälle lainkaan.

WIS-cd:llä on selostettu jonkinlainen korjaustoimenpide tuohonkin.

Townsendin sivuilla on myös asiaa aiheesta.
Viimeksi muokannut tsaarela, Ti Marras 29, 2005 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olivat saaneet Seinäjoen Rengastien autotarvikkeessa auton kuntoon, korjauksista kiitokset Jarkolle ;)

Vissiin kaikki pakkiin liittyvät osat oli vaihdettu, kaiketi laatikkoon tuli parannuksia pakin kohtaan ja johonkin muuallekin -96?
No nyt kuulemma pelittää hienosti ja laatikko pelaa kuin uudessa autossa.
Sen verran reiluja olivat että kokonaiskustannukset jäivät 750 euroon :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tasapainoakseli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 09:30
Paikkakunta: Häme

Aihetta sivuten: pakkivalo-ongelma

Viesti Kirjoittaja Tasapainoakseli »

Vähän aiheen vierestä, mutta ei kaukaa kuitenkaan. Ongelma NG900 automaattiversiossa on se, etteivät peruutusvalot pala kuin ajoittain (peruutusvaihde kyllä toimii ihan normaalisti). Kun auto lämpiää, alkavat pakkivalot toimia vähän paremmin. Vaihteenvalitsinta pakin kohdassa kevyesti liikutellessa (muutama milli eteen-taakse) valot vilahtelevat tietyssä kohdassa ja saattavat joskus jopa jäädä palamaan koko peruutuksenkin ajaksi. Pääsääntöisesti ovat kuitenkin pimeänä.

Jäljet johtavat ilmeisesti laatikon päällä olevaan vaihdetilatunnistimeen. Tarjosivat sitä merkkiliikkeestä useamman sadan euron hintaan, mutta tuntui ongelmaan nähden aika pahalta rahalta.

Onko kenelläkään kotikonsteja ongelman ratkaisemiseksi? Tai nurkissa ylimääräistä tunnistinta kohtuuhintaan?
900 S aut. -95
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Onko tuossa vaihdetilatunnistimessa liikkuvia osia? Tuo kuulostaa nimittäin kuitenkin ihan selkeältä kontaktihäiriöltä (lämpeneminen ja liikuttelu). Antistaattista puhdistusainetta kontakteihin kannattaisi ainakin kokeilla, mikäli niihin vain käsiksi pääsee.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Tasapainoakseli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 09:30
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Tasapainoakseli »

tsaarela kirjoitti:Onko tuossa vaihdetilatunnistimessa liikkuvia osia? Tuo kuulostaa nimittäin kuitenkin ihan selkeältä kontaktihäiriöltä (lämpeneminen ja liikuttelu). Antistaattista puhdistusainetta kontakteihin kannattaisi ainakin kokeilla, mikäli niihin vain käsiksi pääsee.
Kontaktihäiriötä itsekin epäilen. Täytyy perehtyä mötikkään paremmin. En ole kuin varovasti kurkistanut pellin alle. Korjaamolla vain sanoivat, että laatikon päällä oleva hässäkkä, johon menee paljon sähköä... Toisaalta jos siinä jotain liikkuvaa olisi näkynyt, niin olisivat varmaan korjaamollakin siihen jotain ruiskineet? Pahasti pelkään, että liikkuvat osat tai kontaktipinnat löytyvät purkin sisältä.

Yksi vaihtoehtohan ongelman poistamiseksi on se, että vietän pari iltaa autotallissa ja viritän vaihdekepin juureen jonkin kytkimen, jolta sitten menevät uudet piuhat pakkivaloille... Mahtaisikohan onnistua?

Katsastusmiestä eivät toimimattomat valot häirinneet, joten siltä puolelta ei ole kovasti paineita ongelman korjaamiseksi. Enempi kiusaa aiheuttaa etenkin nyt pimeällä se, ettei peruuttaessa näe taakse juuri mitään. Myös parkkipaikoilla on kiusallista lähteä peruuttelemaan ruutuun/ruudusta, kun muut eivät meinaa huomata peruuttamista.
900 S aut. -95
Vastaa Viestiin