Moi!
9-3 turbo vm.2000 temppuilee moottorilämpöjen kanssa.
On nyt pari päivää tehnyt niin, että ajaessa 80-kymppiä tai lujempaa ei moottori meinaa lämmetä normaaliksi. Viisari jää ikään kuin kello seiskaan tai kahdeksaan vaikka pitäisi näyttää ysiä. Kun (auto...) seisoo ruuhkissa niin menee normaalilämpöiseksi. Taas kun vauhti kiihtyy niin lämmöt tippuu.
Jossain vaiheessa lämmöt on taas niin kuin pitääkun ajelee pari kymmentä minuuttia!?!
Amatöörinä veikkaisin, että termostaatti ei mene kunnolla kiinni. Onkohan vaikeaa ja kallista työtä tiedossa?
Mitä muuta se voisi olla? Liittyykö ehkä kannen tiivisteen vuotamiseen, jota varten auto on menossa nyt korjattavaksi?
Termostaattiko jumittaa?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18626
Itsellä oli siis sama vika lämmöt eivät mukamas noussut kun klo 19-20 välille ja välillä näytti lähes oikeaa, eli klo 21.
Paikallaan ollessa mittari nousi pikkuhiljaa kohti klo 21:tä kunnes flekti lähti pyörimään mittarin ollessa klo 21, jolloin oltiin jo pahasti liian kuuman puolella, koska mittari&anturi näytti liian vähän.
Flekti lähtee pyörimään vasta kun "viisari" näyttää klo 21, koska käyttää samaa viallista anturia ng900 ja 9-3 autoissa, joten vika on hyvä korjata piakkoin.
Tietty termostaattikin voi tehdä vähän vastaavia ilmiöitä, mutta johtuen tuosta yhteisestä anturista ei termostaattia voi sanoa todellakaan varmaksi vialliseksi. Näitä anturivikoja on kuulemma ollut ng900 ja og9-3:ssa varsin paljon.
Laakkoselta alkuperäinen lämpöanturi noin 30 euroa. Vuosi sitten kun kävin alkuperäisen kanssa motonetin tiskillä katsomassa n 15euron antureita, niin yksikään ei ollut samanlainen, eikä yhdessäkään ollut 20cm johtoa, jossa päässä on saabin oma liitin joten suosittelen alkuperäistä, että lämpöarvot ovat varmasti samat eikä johtoa tarvitse alkaa juottelemaan.
Vaihto on simppeli homma.
Kun moottori on kylmä, (eikä jäähdytysjärjestelmässä ole paineita) irroitetaan kannen kuskun päästä vanha anturi vaikkapa kita avaimella sekä sen johto liittimestään. Reijästä ei tule vettä pihalle kuin muutama pisara, kun samantien ruuvaa uuden tilalle kutakuinkin samaan syvyyteen/tiukkuuteen. Anturissa on kartiokierre ja uudessa on valmiina kierteissä tiivistysmönjä. Johto kiinni ja se on siinä.
Ostaessasi vertaa että kierteet ovat samat anturissa. Niitä on kuulemma millisiä ja tuumaisia. Vanhat kierteet näkyy muutaman kierteen verran vanhasta anturista, vaikka se on paikallaankin. (voit mitata työntömitalla halkaisijan)
Kerro kummalla korjaantu
Hook
Itsellä oli siis sama vika lämmöt eivät mukamas noussut kun klo 19-20 välille ja välillä näytti lähes oikeaa, eli klo 21.
Paikallaan ollessa mittari nousi pikkuhiljaa kohti klo 21:tä kunnes flekti lähti pyörimään mittarin ollessa klo 21, jolloin oltiin jo pahasti liian kuuman puolella, koska mittari&anturi näytti liian vähän.
Flekti lähtee pyörimään vasta kun "viisari" näyttää klo 21, koska käyttää samaa viallista anturia ng900 ja 9-3 autoissa, joten vika on hyvä korjata piakkoin.
Tietty termostaattikin voi tehdä vähän vastaavia ilmiöitä, mutta johtuen tuosta yhteisestä anturista ei termostaattia voi sanoa todellakaan varmaksi vialliseksi. Näitä anturivikoja on kuulemma ollut ng900 ja og9-3:ssa varsin paljon.
Laakkoselta alkuperäinen lämpöanturi noin 30 euroa. Vuosi sitten kun kävin alkuperäisen kanssa motonetin tiskillä katsomassa n 15euron antureita, niin yksikään ei ollut samanlainen, eikä yhdessäkään ollut 20cm johtoa, jossa päässä on saabin oma liitin joten suosittelen alkuperäistä, että lämpöarvot ovat varmasti samat eikä johtoa tarvitse alkaa juottelemaan.
Vaihto on simppeli homma.
Kun moottori on kylmä, (eikä jäähdytysjärjestelmässä ole paineita) irroitetaan kannen kuskun päästä vanha anturi vaikkapa kita avaimella sekä sen johto liittimestään. Reijästä ei tule vettä pihalle kuin muutama pisara, kun samantien ruuvaa uuden tilalle kutakuinkin samaan syvyyteen/tiukkuuteen. Anturissa on kartiokierre ja uudessa on valmiina kierteissä tiivistysmönjä. Johto kiinni ja se on siinä.
Ostaessasi vertaa että kierteet ovat samat anturissa. Niitä on kuulemma millisiä ja tuumaisia. Vanhat kierteet näkyy muutaman kierteen verran vanhasta anturista, vaikka se on paikallaankin. (voit mitata työntömitalla halkaisijan)
Kerro kummalla korjaantu

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.