Alapallonivel

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
lannoite
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: La Marras 15, 2003 14:56
Paikkakunta: Kauhava

Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja lannoite »

Sanoivat huollossa että vasen alapallonivel väljä. Autolla ajettu 70 tkm. Aika äkkiä on menny paskaksi. Vai onko tyypillistä? Mistähän tuollaisen sais edullisimmin?
Saab 9-3 2.0t SC A
Kyllähän kaikki Saabistit jotenkin on häiriintyneitä.
#1854
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Motonet? http://www.motonet.fi
Saabilla noin 2x kalliimpia. :?
Ovat hieman keskimääräistä kalliimpia, kun pallonivel on kiinteästi alatukivarressa kiinni, eli paketissa tulee siis alatukivarsi, jossa alapallo.

Jos autosi on vm94-95½, niin tarkista alatukivartesi malli. 94-95½ malleissa kiinnittyy kallistuksenvakaaja aputukivarteen suoraan, kun taas uudemmissa "koiranluulla" alatukivarteen. Ovat myös vaihtaneet joskus uudemman mallin tukivarsia&kallistuksevakaajaa vanhempiin. Uudemmat 96-> ovat aina kiinni alatukivarressa koiranluulla. Tämän näkee rattia kääntämällä ja kurkkaamalla. :wink:


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jakki
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 17:50
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja jakki »

lannoite kirjoitti:Sanoivat huollossa että vasen alapallonivel väljä. Autolla ajettu 70 tkm. Aika äkkiä on menny paskaksi. Vai onko tyypillistä?
Täällä sama juttu, mutta mittarissa 79tkm. Auto -03 ja pomppasi juurikin vasemmasta alapallosta auton ensimmäisessä katsastuksessa (31.3.06) :x

Vuoden mittainen saab certified takuu piti olla ainakin esitteen mukaan tehtaan 2 vuoden takuusta eteenpäin (31.3.05-), mutta liikkeessä väittävät että meneekin kuntoraportin päiväyksen mukaan (14.2.05) :evil:

Vai onko se normaalia kulumista, kun menee jo näillä kilometreillä? :wink:

EDIT: Tosiaan tukivarsi merkkipuljussa jotain 350e ja työt siihen vielä reilun satkun. Ei kiitos :)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Siis reilusti alle 100tkm ja alapallot vaihtoon?? Omassa on 120tkm mittarissa, ja tietääkseni alkuperäinen alusta kaikin puolin, ellei sitten edellinen omistaja olis nämä jo vaihtanut. Ostaessani autolla oli ajettu 50tkm.

Tarvis siis kohta katella noita :roll:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minulla meni 9-3:ssa noin 130K kohdalla molemmat alatukivarret vaihtoon...
En tiedä onko noilla alustavirityksillä sitten vaikutusta, ne orggispuslathan on sellaista purkkaa, että varmasti rasittavat niveltä...

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Alapallonivel

Viesti Kirjoittaja koistha »

jakki kirjoitti:Tosiaan tukivarsi merkkipuljussa jotain 350e ja työt siihen vielä reilun satkun. Ei kiitos :)
Osat esim. Pro-Carserviceltä ja kun Espoossa näytät asuvan, niin vaikkapa Torek-Auto Viherlaaksossa vaihtaa ne tuntityönä. Reilu satku kuulostaa Länsiauton pakettihinnoittelulta ja kun tietää tuntitaksojen olevan pitkälti yli 80 euroa, niin hommaan on varmaan varattu tunti ja vartti tms.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

152tkm kohdalla katsastusmies totesi oikeanpuoleisen alapallon väljäksi ja määräsi vaihdettavaksi 8O :(
Taitaa tulla taas PCS:n suunnalle liikehdintää vai käviskö välillä Tallinnassa laitattamassa, ettei olis niin ykstoikkoista :)
Ilmeisesti kannattaa vaihtaa suosiolla samantein kummallekin puolelle.

EDIT: Niin eihän tässä mitään, mutta isän ng900 -97 ja mittarissa 275tkm eikä mitään puhettakaan tuollaisesta kele.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

patse kirjoitti:EDIT: Niin eihän tässä mitään, mutta isän ng900 -97 ja mittarissa 275tkm eikä mitään puhettakaan tuollaisesta kele.
Tai 412tkm, eikä vielä ole tarvinnut vaihtaa alapalloja.
No laturi kosahti viikonloppuna, kaikki kuluosat piti siihen uusia. Töineen 93 euroa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Heh. -95 (loppuvuoden malli) NG900T, sama ongelma iski täällä 229tkm kohdalla. Vaihdatin alkuviikosta ennen katsastusta, kalliiksi tuli.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Omastakaan ei ole vaihdettu alapalloniveltä. Kilometrejä on noin 142 000 km. Koni Sport Kit on alla, jos sillä on vaikutusta. Saa nähdä, mitä seuraavassa katsastushuollossa löytyy tai viimeistään katsastuksessa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Vaikuttaako pallonivelten kestoon staget?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

patse kirjoitti:152tkm kohdalla katsastusmies totesi oikeanpuoleisen alapallon väljäksi ja määräsi vaihdettavaksi 8O :(
...
Hmmm. väljähän se. Olihan sielä pallonivelensuojakumi rikki :( joten syytä ei kannata ihmetellä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
mwessman
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 10:42

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Mulla meni kuskin puoli 180 tkm kohdalla, pelkääjän puoli seuraavana vuonna. Osat tarvikkeena ja vaihto ite. Ei oo paha homma vaihtaa. Kattokaa tosiaan se vakaajan kiinnityskohta, minä sain ensin väärän osan.
Saab9-3tid-99
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 11:43

Viesti Kirjoittaja Saab9-3tid-99 »

tänään kävin leimalla, alustasta ei löytynyt väljää(alkuperäinen 342tkm)
9-3tid
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mulla meni 9-3:sessa n. 70 000 alapallonivel. Huomasin kun oli vanteen sisäpinta öljyssä. Nostin auton ylös ja pallonivelestä oli öljyt tullut pihalle. Ihmettelin kanssa, että miten nivel voi hajota noin aikaisin. En kyllä ollut omasta mielestäni ajanut mihinkään kuoppaan tms, joka olisi vioittanut niveltä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin