9-3 puoltaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SB
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 14:52

9-3 puoltaa

Viesti Kirjoittaja SB »

saab 9-3 vm:00 puoltaa oikealle ja palauttaa huonosti(ohjaus kevyt oikealle),kun taas vasemmalle jäykempi ja palauttaa yli keskialueen. Renkaat ja tien kaltevuus eivät vaikuta ohjaukseen.Puslia vaihdettu eteen ja nelipyöräsuuntaus tehty. Autolla ajettu vajaa 100 000km.Voiko olla esim.ohjaustehostimessa?
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Tervetuloa kerhoon. Kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus....

Ahem, siis piti sanomani että käytäppä hakutoimintoa vaikkapa sanalla "puoltaa". Sanaa "oikealle" ei tarvitse käyttää, se löytyy kyllä noista topikeista jotka löydät sanalla "puoltaa". :D
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Tuohon puoltamiseen rengastus ja vanteet jonkinverran vaikuttavat. Alkuperäisen tyyppiset vanteet tehtaan suosittelemalla rengaskoolla antavat parhaan ajotuntuman. Jos ET arvoa lähtee viemään liian pieneksi tai yrittää saada leveät ja näyttävät renkaat alle, puoltaminen ja uraherkkyys pahenee. Valitettavasti NG-satkun/OG 9-3:n ominaisuus...

Olen kuullut tapauksesta, jossa on kapeat 185/65 kumit vakiovanteilla ja auto puoltaa kaikissa olosuhteissa vain oikealle. Syytä ei ole vain vielä löydetty, vaikka kaikki mitat ja säädöt on tarkistettu :?

Tietty kannattaisi tehostajan toiminta tarkistaa, voihan se olla siinä(kin) vika :idea:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Olemme vaan tämän suunnittelin uhreja ...
Kuka per#ele lieneen .
Ei mene suoraan juuri koskaan...

Parannuksia on vaikka mitä, itsellä päivitys kesken "konin sport kitissä menossa ja sitten puslat ja clamp"
Parani muuten huomattavasti se kiemurtelu kitillä ja eteenkin tuuli herkkyys poistui melkeen kokonaan 8) 8) 8)
eki saabi 9-3s -00 2.0t
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

Eipä puolla kumpaankaan suuntaa meikän ysisatku... autot on varmaan yksilöitä. :)
Talvella 185/65 15" ja Kesällä 205/55 16" , ei alustasarjaa (ainakaan vielä)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

nerola kirjoitti:Olemme vaan tämän suunnittelin uhreja ...
Kuka per#ele lieneen .
Ei mene suoraan juuri koskaan...

Parannuksia on vaikka mitä, itsellä päivitys kesken "konin sport kitissä menossa ja sitten puslat ja clamp"
Parani muuten huomattavasti se kiemurtelu kitillä ja eteenkin tuuli herkkyys poistui melkeen kokonaan 8) 8) 8)
Puslat ja etenkin clamppi auttavat kyllä "jykevöittämään" auton kulkua.

Johtuisiko auton puoltaminen oikealle siitä, että kun meillä Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne ja tiet on yleensä tehty niin, että niissä on pienehkö kallistus oikealle, jotta tiellä oleva vesi pääsisi valumaan "ojaan"?

Olen itse huomannut sellaisen asian molemmissa autoissani (NG900 ja 9-3SS), että vaikka autojen aurauskulmat on säädetty niin, että auton pitäisi suoralla (=ei kaltevalla) tiellä kulkea suoraan ratin ollessa suorassa, niin monesti huomaa, että vaikkakin ajaa suoraan, auton ratti on kallistunut aavistuksen verran vasemmalle. Sitten on tullut funtsittua, että "säätivätköhän ne sittenkin aurauskulmat kuntoon, vai ovatko ne vielä päin p:tä?" :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

mitäs rengasmerkkiä porukat on käyttänyt kesärenkaana 900ng:ssä? kun vanteina on 6.5x16 ja rengas koko 205/55/16 (':oops:'):
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

vkutvonen kirjoitti:mitäs rengasmerkkiä porukat on käyttänyt kesärenkaana 900ng:ssä? kun vanteina on 6.5x16 ja rengas koko 205/55/16 (':oops:'):
Mulla 9-3:ssa samat. Oikeasti kai kuuluisi olla 50 sarjalainen. 55 taitaa olla tonnari koko?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Nonniin kokohan oli jo selvillä, kysäsinkin vaan sopivaa ja hyväks havaittua rengas merkkiä! ':cry:' kun on kuulemma aikas kranttu mallin suhteen.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

vkutvonen kirjoitti:Nonniin kokohan oli jo selvillä, kysäsinkin vaan sopivaa ja hyväks havaittua rengas merkkiä! ':cry:' kun on kuulemma aikas kranttu mallin suhteen.
Puusilmä kun olen :oops: . Contin premium contact ollut yhden kesän eikä ongelmia. Edellisessä ng900 oli samat.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Baas 9-3
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 11:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Baas 9-3 »

Edellisen omistajan jäljiltä oli kesällä alla Nokian nrh2 205/50/16. En voi suositella noita nrh2:sia, liian pehmeät. Autossa aiemmin olleet nrzi:t sitten jo toimii...

Aiemmassa autossa (sama koko) sama juttu: vaihdoin GY Eagle F1:stä samaisiin nrh2:siin ja ero oli _huikea_, ja huonompaan suuntaan. Ihan kuin ois taas pistänyt korkeammat 15" renkaat alle. Mukavuus kasvoi, mutta tarkkuus katosi. F1:siä voi varauksetta suositella, jos ajettavuutta haluaa.

Seuraavaksi alle 17" ja renkaiksi Pirellit, Contit tai GY:t. Miksei nrzi:t, tahtoi vaan kulua aika nopeasti. Elämähän on..
9-3 2.0t -99/00 Sport
"Autot tykkää siitä, että niillä ajetaan"
Mikke
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Mikke »

vkutvonen kirjoitti:mitäs rengasmerkkiä porukat on käyttänyt kesärenkaana 900ng:ssä? kun vanteina on 6.5x16 ja rengas koko 205/55/16 (':oops:'):
Mulla kokona 205/50/16, ja renkaat Contin SportContact2. Ihan tyytyväinen olen noihin ollut.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itselläni pienempi rengaskoko: 195/65 R15 ja kumeina Continental Ecocontact olikohan kolmos-mallisarja. Hyvin ovat pelanneet, mutta ehkä pienenä miinuksena se, että kun ovat kuluneet, niin ovat ehkä alkaneet pitämään enemmän ääntä. Mutta muuten mukavat ja varmat ajella. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Minulla taitaa olla myös joku outo ysikolkki-yksilö, menee kuin raiteilla eikä puolla vasemmalle tai oikealle :D . Rengastuksena 195, en muista tarkkaa kokoa :roll: . Kesärenkaana pirellin P6, ainakin tuoreena mukavan tuntuiset/kuuloiset.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

AnttiH9-3 kirjoitti:Minulla taitaa olla myös joku outo ysikolkki-yksilö, menee kuin raiteilla eikä puolla vasemmalle tai oikealle :D . Rengastuksena 195, en muista tarkkaa kokoa :roll: . Kesärenkaana pirellin P6, ainakin tuoreena mukavan tuntuiset/kuuloiset.
Kuin myös oma Tidini ja vakioalustalla. Ei puoltanut kuluneilla Nokian kesänakeilla kokoa 195/60 R15 eikä uusilla Pirellin 185/65 R15 nastanakeilla. Saa nähän miten on ens kesänä kun alla on Konin alusta setti ja joko 215 tai 225 leveät 17 tai 18 tuumaset... ;) 8O
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Vastaa Viestiin