petteri75 kirjoitti:Hittolainen, tuossahan se oli ytimekkäästi todettu, "Kyse on vain siitä että hinnalle on selityksensä ja hintaerolle on katetta." Onhan se nyt aivan selvää, että jos auto maksaa kerrostaloyksikön verran veronjälkeisiä nettoeuroja, niin autossa on syytäkin olla ns. ominaisuuksia.
Joo, olen aivan samaa mieltä. "Value for the money", sanovat jenkkiläiset. Eli kysymys on siitä, mitä tietyllä rahasummalla saa tai kokee saavansa. Kuten aikaisemmin kirjoitin, BMW:n 523i:n "karvalakkiversion" hinnan alkaen ovat 53500 euroa, kun Saabin 9-5 2.0t "karvalakkiversion" hinnat alkaen ovat 38250 euroa. Molemmissa autoissa on tehoa ja vääntöä suurin piirtein saman verran (toleranssilla ±20 hv/Nm), mutta hintaeroa on yli 15000 euroa
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Toki BMW on uusi auto ja Saab on "vain" faceliftattu.
Autojen vertailussa voi ottaa huomioon monia seikkoja. Voi vertailla keskenään saman hintaisia autoja, saman tehoisia autoja tai sitten saman kokoisia autoja. Kaikista ideaalitilanne on tietysti se, että kaikki em. kriteerit täyttyvät verrattavien autojen kohdalla. Eli jos vertailtaisiin esim. seuraavia autoja:
Audi A4 2.0 vs. Saab 9-3SS 1.8i vs. BMW330i, ei tuossa vertailussa olisi mitään mieltä BMW:n kannalta, koska vaikkakin se on suurin piirtein saman kokoinen auto kuin Audi ja Saab, sen hinta ja teholukemat ovat täysin erilaiset.
Mielestäni tuo vertailu Saab 9-5 2.0t ja BMW 523i olisi melko "sopiva", koska autojen koko ja teholukemat ovat suurin piirtein samanlaiset. Jos ei oteta vertailussa huomioon henkilökohtaisia mieltymyksiä (esim. auton vetotapa) ja abstrakteja juttuja, kuten "laatuvaikutelma", vaan raa'asti katsotaan läpi faktat (esim. tavaratilan koko), niin lopulta saadaan tulokseksi, minkälaisen auton saa milläkin hinnalla. Siitä jokainen "ei-merkkiuskollinen" voi sitten muodostaa oman käsityksensä autoista.
Lienee sanomattakin selvää, että "die-hard" Saab -fanit valitsisivat Saabin ja "die-hard" Bemu -fanit BMW, mutta autojen ostajien joukossa on paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole merkkiuskollisia, vaan ostavat auton sen perusteella, mitä he kokevat tietyllä hinnalla saavansa. Osa voi ostaa auton sen hinnan/imagon perusteella, kuten esim. Volvon. Volvolla on hyvä imago suomalaisten keskuudessa tilavana ja turvallisena autona, joka ei kuitenkaan maksa yhtä paljoa kuin Saab tai saksalaiset "premium" -autot. Volvon hinnoittelupolitiikkahan on sellainen, että pistetään autosta esille "bare bones" -karvalakkihinta, jossa ei ole juuri mitään varusteita ja sitten auton hintaa kasvatetaan monenmoisilla varustepaketeilla. Ihan fiksu veto, koska ensisijaisesti tavalliseen suomalaiseen kuluttajaan vetoaa nimenomaan hinta, jonka kuluttaja mieltää muiden merkkien hintoja halvemmaksi.
Tuohon edelliseen lauseeseen viitatakseni en yhtään ihmettele, miksi Suomessa on viime vuonna myyty ihan kohtuullisesti Hyundaita, Chevroletia (entinen Daewoo) ja etenkin KIAa (mainosti itseään, että myi marraskuussa enemmän kuin Toyota Corolla), koska suomalaiset kokevat, että näistä autoista he saavat eniten vastinetta rahoilleen. Kun suomalainen on ostamassa itselleen käyttöautoa em. autoista, niin hänellä on varmaan mielessään "vaaka", jonka toisessa kupissa on auton merkki ja imago, ja toisessa kupissa auton ominaisuudet ja hinta. Ja koska suomalainen yleensä on halvan hinnan perässä, niin en yhtään ihmettele, että valinta osuisi esim. KIAan Corollan sijasta.
No tämä juttuni alkoi rönsyilemään aika pahasti, mutta pointti on siinä, että jos ei olisi merkkiuskollinen ja ei olisi mitään BMW:tä ja Saabia vastaan, niin maksaisiko sitä +15000 euroa extraa siitä, että saisi itselleen BMW 523i:n Saab 9-5 2.0t:n sijaan? On muuten aika "tiukka" kysymys, koska melko suuri osa BMW:n ja Saabin ajajista on melko merkkiuskollisia omaa automerkkiään kohtaan, ainakin jos katsoo Tuulilasin "Merkkien merkki" -tutkimusta.