Uusi jäsen SAAB rintamalla, entinen bemaristi.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:Tuo on puhtaasti makuasia
Totta.
ng900aero kirjoitti:itse valitsisin mieluummin takavedon, mutten MISSÄÄN nimessä ikinä maailmassa Volvoa :lol: :lol: 8)
No takavetoisia sarjatuotantomallisia Saabeja ei kuitenkaan ole olemassa ja toivottavasti ei koskaan tulekaan :twisted: Neliveto olisi sen sijaan enemmän kuin tervetullut.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mikähän siinä takavedossa niin tökkii? Etuvetoa mukavamminhan tuo takaveto muuten ampuu jos haluaa tehokkaalla turbosaabilla fiilistellä. :D Kyllä vaan mulle kävis vaikka takavetoinen, vaikka niissä talvella on ne omat ongelmansa. :wink:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

NG900T kirjoitti:... vaikka niissä talvella on ne omat ongelmansa. :wink:
mikä on yhdelle ongelma, on toiselle tavoiteltava asia 8)
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

karvalakki kirjoitti:
NG900T kirjoitti:... vaikka niissä talvella on ne omat ongelmansa. :wink:
mikä on yhdelle ongelma, on toiselle tavoiteltava asia 8)
Jep, etkä varmaan tarkottanu lumihankeen juuttumista :D
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Mikähän siinä on että juuri BMW on niin sitkeästi joillekin varsinainen ongelmamerkki :?: En ole tällä(kään) foorumilla nähnyt mitään muuta automerkkiä vastaan hyökättävän samoin. Ooppeli taitaa tulla hyvänä kakkosena. Nimenomaan saabiforumilla sen vielä jotenkin ymmärtää :D . Noin yleensä ottaen kun on oman valintansa tehnyt ja siihen tyytyväinen niin miksi pilata ilmaa...?

Omasta kokemuksesta ja nykyisenä saabistina voin sanoa että BMW:t on aivan eri tason autoja kuin saabit. En ihmettele hintaeroa yhtään.

Ajelin parilla bemulla toistakymmentä vuotta ennenkuin vaihdoin viime keväänä saappaaseen. Jos rahatilanne olisi ollut parempi niin ei olisi tainnut merkki vaihtua. Ja jos olisin tiennyt mitä on tulossa en olisi antanut rahatilanteenkaan vaikuttaa. Ensimmäisen 8kk aikana on jo ollut vikoja saman verran kun bemussa yhtä monessa vuodessa. Natinat ja särinät on eri sfääreissä jne ja uusia ilmenee koko ajan. Edellisessä autossa ne loistivat poissaolollaan. Vaikuttaa "lievästi" laatuvaikutelmaan. Ja #¤&§tuskäyrän kulmakertoimeen. Saban kunniaksi on sanottava että siinä saa paljon autoa halvalla. Hyvät varusteet, ok tilat, hyvä suorituskyky vs. polttoainetalous, talvella lämpöä piisaa, erinomaiset ajovalot, ei ole altis ruostumaan ja ulkonäkökin on ihan jees.

Ja sanotaan nyt vielä sekin jos jollekin jäi epäselväksi, että en mollaa saabeja tai ota muutenkaan kantaa jonkun puolesta ja jotain vastaan. Kyse on vain siitä että hinnalle on selityksensä ja hintaerolle on katetta.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Raha ratkaisee

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Hittolainen, tuossahan se oli ytimekkäästi todettu, "Kyse on vain siitä että hinnalle on selityksensä ja hintaerolle on katetta." Onhan se nyt aivan selvää, että jos auto maksaa kerrostaloyksikön verran veronjälkeisiä nettoeuroja, niin autossa on syytäkin olla ns. ominaisuuksia.

Hirveitä hehkutuksia oli merkkinä sitten Saab tai vaikka BMW, tuo BTCF ei kyllä ole yhtään sen synnittömämpi kuin Saabclub..hyi hyi. Mikä kaikkein eniten on alkanut viime aikoina ihmetyttämään, on tuo vetotavan (etu- vs. takaveto) nimiin vannominen - olemmeko äkillisesti palanneet 70-luvulle??

Täytyy jälleen kerran todeta, että on vain mielenkiintoista saada kuulla kokemuksia eri merkkisistä autoista kokemuksen syvällä rintaäänellä mutta vain näitä. Siksi täytyy yrittää pidättäytyä jatkohehkutuksista ja tyytyä vain toistamaan netistä lukemiaan juoruja.

Jos nyt sattuisi olemaan 8-12k€ vapaata rahaa ja saisi Aeron myytyä edes välttävään hintaan, niin kyllä harrastuskappaleeksi ilmestyisi BMW (E34 M5 tai 540 mutta ei saman ikäluokan 300-sarjaa) - sen verran palvontaa tuntuu merkki tuolla BTCF:in sivuilla herättävän. Mutta tuhannen-parin euron käyttöautoa etsittäessä pysyisi tähtäin vakaasti vanhassa 9satkussa (jatkossa ehkä jopa 9tonnari??). Ja turbot..no, sellainen pitäisi aina olla jossain muodossa, tuo hyvin paljon lisää moottorin ominaisuuksiin.

Ollaan kiltisti tai Aeroon tulee BMW:n 3.8-litrainen kutonen ahdettuna ja Audin nelivedolla :)
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Otsikosta osasin ennustaa, että keskustelu kääntyy jossain vaiheessa täksi iänikuiseksi väittelyksi. :wink:
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2869
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Meinasin jo kirjoittaa tähän jotain kärkevää, mutta kiitos juuri soineen Gösta Sundqvistin "Elämää elämää" -kappaleen nämä asiat tuntuvat juuri nyt kovin vähäpätöisiltä :wink:

Ja aloittajalle:
Tervetuloa :!:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kyllä täytyy pers'aukisena putkarina todeta, että suurin syy AeroWagonin hankintaan oli sen pieni polttoaineen kulutus :evil: :D
96 M75 i12 5-speed ;)
etotto
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 19:44

Viesti Kirjoittaja etotto »

Hyvä lumikki olen samaa mieltä tuosta p.. jauhamisesta mikä auto/ vetotapa on parempi/paras . Valinta on siinä vaiheessa tehty tunteen / lompsan :roll: määräämänä ja ittellä ei ole ainakaan vara vaihtaa auto kuin Imelda Marcos kenkiä
Oma edellinen naku oli alempaa kastia ja siitäkään ei
voi todeta kun että joka aamu syttyi tulille takuuvarmasti (1,5v 50tkmja 1 kpl valokytkimiä)ja kulki pirun paljon vähemmällä . Koelauta ei ollut kuin joulukadun avajaisissa ,mutta kaikki räminät ja renkaan jollotukset oli taas sen alemman kastin mukaan vaikka oli saman ikäinen ja kilometrit lähes samat .

Nyt olen koettanut elää tän saabinTiD(1,5kk 6tkm) kanssa ja kiitos tämän foorumin järkevän puolen monta vastausta on löytynyt esiintyneisiin yllätyksiin / vikoihin ja TI - miehenä on riva ropailla kun saa pikkuvinkkejä mistä lähteä etsi-mään vikaa

Pikku hiljaa auto alkaa tuntua että tän kanssa pärjää kun hyväksyy sen oikut (CE-valon epämääräinen ilmestyminen ajossa ja taas poistuminen joka sammutuksen jälkeen on arkielämää)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raha ratkaisee

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

petteri75 kirjoitti:Hittolainen, tuossahan se oli ytimekkäästi todettu, "Kyse on vain siitä että hinnalle on selityksensä ja hintaerolle on katetta." Onhan se nyt aivan selvää, että jos auto maksaa kerrostaloyksikön verran veronjälkeisiä nettoeuroja, niin autossa on syytäkin olla ns. ominaisuuksia.
Joo, olen aivan samaa mieltä. "Value for the money", sanovat jenkkiläiset. Eli kysymys on siitä, mitä tietyllä rahasummalla saa tai kokee saavansa. Kuten aikaisemmin kirjoitin, BMW:n 523i:n "karvalakkiversion" hinnan alkaen ovat 53500 euroa, kun Saabin 9-5 2.0t "karvalakkiversion" hinnat alkaen ovat 38250 euroa. Molemmissa autoissa on tehoa ja vääntöä suurin piirtein saman verran (toleranssilla ±20 hv/Nm), mutta hintaeroa on yli 15000 euroa 8O Toki BMW on uusi auto ja Saab on "vain" faceliftattu.

Autojen vertailussa voi ottaa huomioon monia seikkoja. Voi vertailla keskenään saman hintaisia autoja, saman tehoisia autoja tai sitten saman kokoisia autoja. Kaikista ideaalitilanne on tietysti se, että kaikki em. kriteerit täyttyvät verrattavien autojen kohdalla. Eli jos vertailtaisiin esim. seuraavia autoja:

Audi A4 2.0 vs. Saab 9-3SS 1.8i vs. BMW330i, ei tuossa vertailussa olisi mitään mieltä BMW:n kannalta, koska vaikkakin se on suurin piirtein saman kokoinen auto kuin Audi ja Saab, sen hinta ja teholukemat ovat täysin erilaiset.

Mielestäni tuo vertailu Saab 9-5 2.0t ja BMW 523i olisi melko "sopiva", koska autojen koko ja teholukemat ovat suurin piirtein samanlaiset. Jos ei oteta vertailussa huomioon henkilökohtaisia mieltymyksiä (esim. auton vetotapa) ja abstrakteja juttuja, kuten "laatuvaikutelma", vaan raa'asti katsotaan läpi faktat (esim. tavaratilan koko), niin lopulta saadaan tulokseksi, minkälaisen auton saa milläkin hinnalla. Siitä jokainen "ei-merkkiuskollinen" voi sitten muodostaa oman käsityksensä autoista.

Lienee sanomattakin selvää, että "die-hard" Saab -fanit valitsisivat Saabin ja "die-hard" Bemu -fanit BMW, mutta autojen ostajien joukossa on paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole merkkiuskollisia, vaan ostavat auton sen perusteella, mitä he kokevat tietyllä hinnalla saavansa. Osa voi ostaa auton sen hinnan/imagon perusteella, kuten esim. Volvon. Volvolla on hyvä imago suomalaisten keskuudessa tilavana ja turvallisena autona, joka ei kuitenkaan maksa yhtä paljoa kuin Saab tai saksalaiset "premium" -autot. Volvon hinnoittelupolitiikkahan on sellainen, että pistetään autosta esille "bare bones" -karvalakkihinta, jossa ei ole juuri mitään varusteita ja sitten auton hintaa kasvatetaan monenmoisilla varustepaketeilla. Ihan fiksu veto, koska ensisijaisesti tavalliseen suomalaiseen kuluttajaan vetoaa nimenomaan hinta, jonka kuluttaja mieltää muiden merkkien hintoja halvemmaksi.

Tuohon edelliseen lauseeseen viitatakseni en yhtään ihmettele, miksi Suomessa on viime vuonna myyty ihan kohtuullisesti Hyundaita, Chevroletia (entinen Daewoo) ja etenkin KIAa (mainosti itseään, että myi marraskuussa enemmän kuin Toyota Corolla), koska suomalaiset kokevat, että näistä autoista he saavat eniten vastinetta rahoilleen. Kun suomalainen on ostamassa itselleen käyttöautoa em. autoista, niin hänellä on varmaan mielessään "vaaka", jonka toisessa kupissa on auton merkki ja imago, ja toisessa kupissa auton ominaisuudet ja hinta. Ja koska suomalainen yleensä on halvan hinnan perässä, niin en yhtään ihmettele, että valinta osuisi esim. KIAan Corollan sijasta.

No tämä juttuni alkoi rönsyilemään aika pahasti, mutta pointti on siinä, että jos ei olisi merkkiuskollinen ja ei olisi mitään BMW:tä ja Saabia vastaan, niin maksaisiko sitä +15000 euroa extraa siitä, että saisi itselleen BMW 523i:n Saab 9-5 2.0t:n sijaan? On muuten aika "tiukka" kysymys, koska melko suuri osa BMW:n ja Saabin ajajista on melko merkkiuskollisia omaa automerkkiään kohtaan, ainakin jos katsoo Tuulilasin "Merkkien merkki" -tutkimusta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Auton valmistushinnan kannalta ei ole paljonkaan merkitystä sillä minkä kokoinen tavaratila siinä on ja minkä tehoinen moottori. Mikä hyvänsä autotehdas voi tehdä todella halvalla auton jossa on isot tilat ja raju suorituskyky. Noiden perusteella vastaavanlaisten autojen vertailu on ehkä jollekin mielenkiintoista mutta auton laadusta se ei kerro mitään. Todellinen laatu tulee esiin ajan myötä kun autolla on ikää vähintään yli kymmenen vuotta ja matkamittarissa useampi satatuhatta kilometriä.

Kun 15 vuotta vanha ja reippaasti yli 300.000 kilometriä ajettu auto lähtee vuoden ympäri joka päivä kuin palmun alta käyntiin, ei ole koskaan jättänyt tielle, ei pidä minkäänlaista kitinää tai natinaa tai muutakaan ylimääräistä ääntä missään ajo-olosuhteissa ja kaikki tekniikka ja elektroniikka (ilmastointi, kauko-ohjattu keskuslukitus, vakionopeuden säädin, ajotietokone jne.) toimii kuin uutena niin SE on laatua. Se on sitä erään valmistajan mainostamaa ajamisen iloa. :D
Ja näihin sanoihin päätän osallistumiseni tähän keskusteluun...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

lumikki kirjoitti: Kun 15 vuotta vanha ja reippaasti yli 300.000 kilometriä ajettu auto lähtee vuoden ympäri joka päivä kuin palmun alta käyntiin, ei ole koskaan jättänyt tielle, ei pidä minkäänlaista kitinää tai natinaa tai muutakaan ylimääräistä ääntä missään ajo-olosuhteissa ja kaikki tekniikka ja elektroniikka (ilmastointi, kauko-ohjattu keskuslukitus, vakionopeuden säädin, ajotietokone jne.) toimii kuin uutena niin SE on laatua. Se on sitä erään valmistajan mainostamaa ajamisen iloa. :D
Ja näihin sanoihin päätän osallistumiseni tähän keskusteluun...
Eiköhän tuokin lähinnä kerro siitä, että minkälaisella pidolla se auto on...

Aika monimutakinen käsite on tuo laatu. Rahaa auton valmistuksessa saa uppoamaan viimeistellyillä osilla ja kalliimmilla materiaalivaihtoehdoilla. Suunnittelu sinänsä maksaa vähintääkin maltaita. Varsinkin teknologian kärjessä kulkevilla merkeillä nuo suunnittelukustannukset ovat huikeita.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin