Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturin imuri siinä savukkeensytyttimen vieressä on alkanut pitämään melkoista pörinää. Onko se nyt hajoamassa? Mitä sille pörinälle voisi tehdä itse? Paljonkohan vaihto maksaa?
Muuten niin hiljainen auto, eikä aina viitsi stereoita luukuttaa. Kesällä pörinä oli vaimeampi ja kuului hetken moottorin sammutuksen jälkeen. Nyt se on alkanut kuulua jo selvästi ajomelun (kaupunkiajo) läpi.
J
Muuten niin hiljainen auto, eikä aina viitsi stereoita luukuttaa. Kesällä pörinä oli vaimeampi ja kuului hetken moottorin sammutuksen jälkeen. Nyt se on alkanut kuulua jo selvästi ajomelun (kaupunkiajo) läpi.
J
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
Haku -toiminnolla pitäisi löytyä juttua tuosta anturista.Iso-J kirjoitti:Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturin imuri siinä savukkeensytyttimen vieressä on alkanut pitämään melkoista pörinää. Onko se nyt hajoamassa? Mitä sille pörinälle voisi tehdä itse? Paljonkohan vaihto maksaa?
Muuten niin hiljainen auto, eikä aina viitsi stereoita luukuttaa. Kesällä pörinä oli vaimeampi ja kuului hetken moottorin sammutuksen jälkeen. Nyt se on alkanut kuulua jo selvästi ajomelun (kaupunkiajo) läpi.
J
Anturin voi puhdistaa. Muistaakseni joidenkin johtojen irroittamiseen tarvitsi kolvia (siis kun on purkamassa tuota anturia), mutta muuten on melko helppo homma:
1. irroita apukuskin puoleinen keskikonsolin verhoilu. Näin pääset käsiksi anturiin.
2. irroita anturin liitin.
3. irroita anturi.
4. pura anturi niin hyvin kuin mahdollista ja puhdista se. Akseliin voi laittaa vaikkapa tilkan ompelukoneöljyä.
5. kokoa anturi.
Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Jos ääntelehtii vielä, niin sitten ostamaan uusi, jonka hinta oli muistaakseni aivan posketon, joku lähemmäs 100 euroa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Anturin imuri
Jep. Hakua parantamalla selvisi sekin, että taitaa olla ihan tavallinen vika.
Taitaa putsaus onnistua imuroimalla ja öljyä akselille sumuttamalla anturia irroittamatta.
J
Taitaa putsaus onnistua imuroimalla ja öljyä akselille sumuttamalla anturia irroittamatta.
J
Näin tein itse:
-Poista ruuvitaltalla "tyhjän napin" kuori
-Työnnä ilmastointilaitetta takaa tuosta kolosta ja irroita ilmastointilaitteen kaapeli
-Paina oikeanpuoleisen penkinlämmittimen nappi pohjaan
-Poista ruuvitaltalla lämpötila-anturin suojamuovi
-Vapauta anturin klipsut varovasti ruuvitaltalla ja työnnä anturia eteenpäin
-Poista anturin johto
Sitten vaan rasvaa akselin päihin. Kannattaa laittaa pienen rasvauksen jälkeen ilmastointilaitteen ja anturin kaapelit kiinni hetkeksi ennen kuin kasaat kaiken takaisin niin voit varmistaa, että voitelu onnistui.
_________________
-Poista ruuvitaltalla "tyhjän napin" kuori
-Työnnä ilmastointilaitetta takaa tuosta kolosta ja irroita ilmastointilaitteen kaapeli
-Paina oikeanpuoleisen penkinlämmittimen nappi pohjaan
-Poista ruuvitaltalla lämpötila-anturin suojamuovi
-Vapauta anturin klipsut varovasti ruuvitaltalla ja työnnä anturia eteenpäin
-Poista anturin johto
Sitten vaan rasvaa akselin päihin. Kannattaa laittaa pienen rasvauksen jälkeen ilmastointilaitteen ja anturin kaapelit kiinni hetkeksi ennen kuin kasaat kaiken takaisin niin voit varmistaa, että voitelu onnistui.
_________________
Saab 9³
uusi anturi
Minun Saabiin laitettiin pari päivää sitten ihan uusi anturi kun sitä vanhaa ei saatu hiljaiseksi (takuutyönä). Tänään olen viemässä autoa taas katsottavaksi kun se uusi pitää kovempaa meteliä kuin vanha.
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
No just joo..
Mullakin alkoi kuulua outoa surinaa tuolta. Avasin tuon systeemin, eli siis otin sen anturin ritilänkin pois. Sieltä löytyi about H-n mallinen piirilevyn pala, jossa on vastus. Alkaa hieman epäilyttää, että onkohan mun 6-vuotias tytär hiukan tutkinut mielenkiintoisen näköistä ritilää autossa odotellessaan. Mitään ei ainakaan myönnä. Meneeköhän tuo nyt sitten koko anturin vaihtamiseksi, vai saiskohan tuon vielä korjattua? Ko. piirilevyn pala on siis irtonaisena..
Mielenkiintoista nähdä, millainen lämpötila autoon tulee sisälle...
Mielenkiintoista nähdä, millainen lämpötila autoon tulee sisälle...
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
Mites, kun tuon anturin "napin kuoren" (siinä penkinlämmittimen vieressä) poistaa niin siinä näkyy heti pieni pätkä jotain piirilevyä.
No, fiksuna kun sitä vähän rynkytin niin se pirun piirilevyn pätkä katkesi.
Mihin tuo vaikuttaa/voi vaikuttaa? Kuuluuko se anturiin vai onko joku ihan muu osa. Meinaan vaan että saako sitä ylipäätänsä uusittua?
No, fiksuna kun sitä vähän rynkytin niin se pirun piirilevyn pätkä katkesi.
Mihin tuo vaikuttaa/voi vaikuttaa? Kuuluuko se anturiin vai onko joku ihan muu osa. Meinaan vaan että saako sitä ylipäätänsä uusittua?
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
Monellakos ruuvilla tuo apukuskin puoleinen keskikonsolin verhoilu on kiinni? Onko sen ehjänä irroittamiseen joku ohje olemassa? Just kun sain vetelyt kuriin asennettuani Tevisun clämpin niin koeajolenkillä alkoi tuo ilmastoinnin anturi surrata... Pitää jatkaa näitä korjaushommia.Turbo Sensonic kirjoitti:Iso-J kirjoitti:Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturin imuri siinä savukkeensytyttimen vieressä on alkanut pitämään melkoista pörinää. Onko se nyt hajoamassa? Mitä sille pörinälle voisi tehdä itse? Paljonkohan vaihto maksaa?
Muuten niin hiljainen auto, eikä aina viitsi stereoita luukuttaa. Kesällä pörinä oli vaimeampi ja kuului hetken moottorin sammutuksen jälkeen. Nyt se on alkanut kuulua jo selvästi ajomelun (kaupunkiajo) läpi.
J
Haku -toiminnolla pitäisi löytyä juttua tuosta anturista.
Anturin voi puhdistaa. Muistaakseni joidenkin johtojen irroittamiseen tarvitsi kolvia (siis kun on purkamassa tuota anturia), mutta muuten on melko helppo homma:
1. irroita apukuskin puoleinen keskikonsolin verhoilu. Näin pääset käsiksi anturiin.
2. irroita anturin liitin.
3. irroita anturi.
4. pura anturi niin hyvin kuin mahdollista ja puhdista se. Akseliin voi laittaa vaikkapa tilkan ompelukoneöljyä.
5. kokoa anturi.
Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Jos ääntelehtii vielä, niin sitten ostamaan uusi, jonka hinta oli muistaakseni aivan posketon, joku lähemmäs 100 euroa
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
karote kirjoitti: Monellakos ruuvilla tuo apukuskin puoleinen keskikonsolin verhoilu on kiinni? Onko sen ehjänä irroittamiseen joku ohje olemassa? Just kun sain vetelyt kuriin asennettuani Tevisun clämpin niin koeajolenkillä alkoi tuo ilmastoinnin anturi surrata... Pitää jatkaa näitä korjaushommia.
Kuten tuossa ylempänä tässä ketjussa on ohjeet, niin sitä verhoilua ei tarvitse irroittaa että pääsee käsiksi tuohon lämpöanturiin.Happo kirjoitti:Näin tein itse:
-Poista ruuvitaltalla "tyhjän napin" kuori
-Työnnä ilmastointilaitetta takaa tuosta kolosta ja irroita ilmastointilaitteen kaapeli
-Paina oikeanpuoleisen penkinlämmittimen nappi pohjaan
-Poista ruuvitaltalla lämpötila-anturin suojamuovi
-Vapauta anturin klipsut varovasti ruuvitaltalla ja työnnä anturia eteenpäin
-Poista anturin johto
Sitten vaan rasvaa akselin päihin. Kannattaa laittaa pienen rasvauksen jälkeen ilmastointilaitteen ja anturin kaapelit kiinni hetkeksi ennen kuin kasaat kaiken takaisin niin voit varmistaa, että voitelu onnistui.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
Ja kun voitelee vaikka notkealla moottoriöljyllä sen akselin, ei tarvitse jatkuvasti olla tiputtelemassa lisää öljyä sinne.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
Se piirilevy ja diodi siinä on aikas tärkeä osa sitä toimintaa. Sillä diodilla meinaan mitataan se lämpötila. Tarkemmin ottaen sen diodin kynnysjännitteen muutoksesta määritetään ilman lämpötila joka se potkuri sinne imasee..
9000:sen anturissa oli diodi mutta 9-3 anturia ei ole vielä tarvinnut tutkia.
Sitten tuon ropellin "laakerin" öljyämisestä en olis ihan satavarma. Ennemmin jotain teflon pohjaista "rasvaa" käyttäisin.
Korjatkaa joku jos oon väärässä.
9000:sen anturissa oli diodi mutta 9-3 anturia ei ole vielä tarvinnut tutkia.
Sitten tuon ropellin "laakerin" öljyämisestä en olis ihan satavarma. Ennemmin jotain teflon pohjaista "rasvaa" käyttäisin.
Korjatkaa joku jos oon väärässä.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
Ei siellä juuri laakereita tainnut olla. Ompelukoneöljyä sai laitella uudelleen parin kuukauden välein, kunnes laitoin tipan ralliformulaa akselin molempiin päihin. Sen jälkeen on ollut 2,5 vuotta äänetön ja toimii yhä.oh6hfj kirjoitti:Sitten tuon ropellin "laakerin" öljyämisestä en olis ihan satavarma. Ennemmin jotain teflon pohjaista "rasvaa" käyttäisin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
"Laakerilla" lainausmerkeissä tarkoitin sitä reikää johon tuo akselinpää tulee....
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
oh6hfj kirjoitti:Se piirilevy ja diodi siinä on aikas tärkeä osa sitä toimintaa. Sillä diodilla meinaan mitataan se lämpötila. Tarkemmin ottaen sen diodin kynnysjännitteen muutoksesta määritetään ilman lämpötila joka se potkuri sinne imasee..
9000:sen anturissa oli diodi mutta 9-3 anturia ei ole vielä tarvinnut tutkia.
Sitten tuon ropellin "laakerin" öljyämisestä en olis ihan satavarma. Ennemmin jotain teflon pohjaista "rasvaa" käyttäisin.
Korjatkaa joku jos oon väärässä.
Eikös siinä ollut NTC vastus eikä diodia...? Toki diodikin kelpaa lämpötilan mittaamiseen, mutta muistaakseni kolkissa käytettiin lämpötilan mukaan säätyvää vastusta. Meinasin aseöljyä akseliin laittaa, jottei kylmäkään kangistaisi.
Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi
rr:n ohjeen mukaisesti itse korjasin yli 2kk sitten omasta tuon ropellin meluamisen. Puhaltelin pahimmat pölyt paineilmalla pois ja jotain satunnaista varastosta löytynyttä 10w40 puolisynt. moottoriöljyä valelin akselille wd-40 kera. Sen jälkeen hiljeni ja on pysynyt hiljaisena. Ja kyllä, pyörii ongelmitta pakkasillakin ja ilmastointi toimii oikein (eli ei hiljeneminen johtunut totaalisesti mykistymisestä ). Pelkällä wd-40:llä ei hiljentynyt ainakaan kuin hetkeksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com